درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

درمان استرش و اضطراب با گیاهان موثر

دراین قسمت بهترین گیاهان دارویی برای درمان و بازرسی استرس را بـه شـما معرفی خواهیم نمود…با مشورت با دکتر خود می توانید درکنار درمان استرس و اضطراب از این دمنوش ها نیز روزانه استفاده نمایید.

 

اضطراب و استرس در جوامع پیشرفته ودر حال توسعه مخصوصا زندگی هاي‌ شهر نشینی بیشتر از قبل دیده میشود. برای هر احساس استرسی کـه تجربه می کنید یک عامل استرس زا یا محرک وجوددارد کـه این احساس را در شـما بوجود می آورد.

 

استرس ان احساسی اسـت کـه ما در زمان فشار هاي‌ عصبی از ان رنج می‌بریم در حالی که عامل استرس زا چیزی اسـت کـه در محیط پیرامون ما قرار دارد و ما بـه ان پاسخ میدهیم.

 

مثال هایي از عوامل استرسزا شامل سر و صدا، افراد منفور و ناخوشایند، خودرو هاي‌ پر سرعت و یا حتی بیرون رفتن بـه قصد نخستین قرار دوستانه و کاری میباشد.

به طور کلی «اما نه همیشه» هر چه عوامل استرس زای پیرامون ما بیشتر باشد، استرس بیشتری را تجربه خواهیم کرد.

 

با توجه بـه این کـه استرس زیاد باعث تاثیر گذاری بر روی اعتماد بـه نفس و عزت نفس ما می شود در مجله سلامت تالاب بـه شـما گیاهان دارویی را معرفی خواهیم کرد کـه جهت بازرسی و التیام استرس نقش بسیار مفیدی دارند.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

بادرنجبویه و کاهش استرس

بادرنجبویه خواص آنتی اکسیدانی دارد و دم کرده‌ي ان نیز آرامش‌بخش اسـت و با اضطراب مقابله می کند.

بـه عقیده‌ي محققان این گیاه اختلالات عصبی مانند خوابی، نگرانی و آشفتگی را برطرف میکند.

از روغن این گیاه نیز برای رفع تنش‌هاي‌ عصبی استفاده می شود.

 


حتما بخوانید:  آشنایی با خوراکی های ضد استرس !


 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

 سنبل الطیب مفید برای استرس و اضطراب

سنبل الطیب یک درمانگر همه ی کاره اسـت. دم کرده یا کپسول‌هاي‌ ان ارام بخش اعصاب اسـت، حالت‌هاي‌ عصبی را کاهش داده و کیفیت خواب شـما را التیام می‌بخشد. در واقع این گیاه خواب اسانی برای شـما فراهم می کند بدون این کـه بعد از مصرف ان دچار خواب‌آلودگی شده باشید.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

درمان استرس با بابونه

بابونه هم یکی از ان گیاهان همه ی‌کاره هست. علاوه بر اثر مفیدی کـه روی پوست می گذارد آرام‌بخش، ضداسپاسم، ضد التهاب، ضدعفونی‌کننده، بادشکن و برطرف‌کننده‌ي جراحات میباشد.

اگر دچار حالت‌هاي‌ عصبی شده‌اید، مضطرب، نگران، آشفته، بی‌خواب هستید و سردردهای عصبی و میگرنی گرفته‌اید بابونه را دریابید. این گیاه بـه جذب موادمعدنی کمک زیادی می کند. توصیه می کنیم از عطار یا دکتر داروساز نحوه‌ي مصرف این گیاه را بر حسب نوع نیازتان جویا شوید.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

زالزالک

زالزالک خواص آرا مبخشی دارد. کپسول‌هاي‌ این گیاه تپش قلب، حالت‌هاي‌ عصبی، زودرنجی یا احساسات افراطی را کاهش داده و  ضربان قلب را تنظیم می کند. تمام اینها هم باعث می شود کـه آرامشتان را بازیابید و اضطرابتان کمتر شود. دراین صورت خواب اسانی هم تجربه می کنید.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

درمان استرس با اسطوخودوس

استرس یک گیاه ضد اضطراب اسـت. این گیاه بـه اسانی میتواند اعصابتان را آرام و عضلاتتان را شل کند. میتوانید روزانه دو تا سه فنجان دم کرده‌ي اسطوخودوس میل کنید. از این گیاه مفید برای رفع اختلالات خواب، سردرد و ناراحتی‌هاي‌ عصبی نیز استفاده میشود.

 

در واقع دم کرده این گیاه مانند یک مسکن عمل می کند کـه سیستم عصبی را آرام کرده و اختلالات خواب را رفع میکند. روغن یا افشره‌ي خوراکی اسطوخودوس نیز برای کاهش و درمان استرس و فشارهای روحی توصیه میشود. البته استفاده از افشره‌هاي‌ خوراکی برای زنان باردار، شیرده و کودکان توصیه نمی شود.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

گیاه جینسنگ

گیاه جینسنگ برای مقابله با استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن فوق‌العاده اسـت. این گیاه بـه طور موثر با اضطراب مقابله کرده و خواب اسانی را برای شـما بـه ارمغان می‌آورد.

میتوانید از کپسول‌هاي‌ 25 تا 50 میلی‌گرمی عصاره‌ي خشک جینسینگ استفاده کنید. دکتر داروساز میتواند در مورد میزان مصرف ان توضیحاتی بـه شـما بدهد. توجه داشته باشید کـه دوره‌ي درمانی با این گیاه نباید بیش از 3 ماه طول بکشد.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

 گیاه رازک

رازک قدمتی هزاران ساله دارد. این گیاه آرام‌بخش و خواب‌آور طبیعی اسـت. 15 گرم گیاه رازک را دریک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید بـه مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول بـه دست آمده خنک تر شود و سپس ان را صاف کنید.

 

میتوانید روزانه 2 تا 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. مصرف این جوشانده برای درمان دل شوره، نگرانی و استرس بسیار مفید اسـت.
 

رازک و خواص ان

استفاده از  خواص آرام بخشی این گیاه بسیار ساده اسـت. بـه 15 گرم میوه‌ي رازک و یک لیتر آب جوش نیاز دارید.

 

امان از این استرس! استرس کار، استرس کارهای خانه، استرس درس و مشق بچه‌ها، استرس امتحان، استرس ترافیک و دیر رسیدن و هزارتا استرس دیگر.

 

اما نمیشود کـه هرروز رابا استرس شب کرد و شب‌ها هم از استرس نخوابید. باید راهی برای نظارت و مهار ان پیدا کرد. یعنی از هر موقعیتی برای ایجاد آرامش و لحظه‌اي سکوت و شادی استفاده کرد.

 

 یکی از راه هاي‌ بازرسی و کاهش فشارهای روحی میوه‌ي رازک اسـت. برای لحظاتی هم کـه شده با یک نفس عمیق استرس‌ها را رها کنید و با ما همراه باشید.

 رازک گیاهی اسـت با قدمت هزاران ساله کـه برای ساخت نوشابه و دارو مورد استفاده قرار میگیرد.

 

دم کرده‌ي رازک را دریک بطری شیشه‌اي بریزید. هرروز 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. خواهید دید کـه کم کم استرس‌هایتان رفع خواهد شد. زمانی کـه دل شوره ها و استرس‌هایتان از بین رفت دیگر نیازی بـه این دم کرده ندارید

 

 این گیاه کـه بـه میوه‌ي رازک مشهور اسـت آرام بخش و خواب آور طبیعی اسـت. از عصاره‌ي بـه دست آمده از گل‌هاي‌ رازک در نوشابه سازی استفاده میشود. همچنین از این گیاه برای شفافیت و خوش عطر شدن ماءالشعیر استفاده می کنند.

 

استفاده از  خواص آرام بخشی این گیاه بسیار ساده اسـت. بـه 15 گرم میوه‌ي رازک و یک لیتر آب جوش نیاز دارید.

 

 15 گرم گیاه رازک را دریک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید بـه مدت حدود 10 دقیقه بجوشد. سپس بگذارید محلول بـه دست آمده خنک‌تر شود و سپس ان را صاف کنید. دم کرده‌ي رازک را دریک بطری شیشه‌اي بریزید. هرروز 3 فنجان از این دم کرده میل کنید. خواهید دید کـه کم کم استرس‌هایتان رفع خواهد شد. زمانی کـه دل شوره ها و استرس‌هایتان از بین رفت دیگر نیازی بـه این دم کرده ندارید.

 

درمان استرس و اضطراب با دمنوش های گیاهی موثر

چند توصیه‌ی کلی درباره استرس :

اول از همه ی بدانید کـه شـما تنها نیستید اینروزها اضطراب و استرس همه ی‌گیر شده اسـت. همه ی درگیر این مشکل هستند باید راهی برای کاهش ان پیدا کرد.

1- بـه طور منظم ورزش کنید.

2- روی تنفستان تمرکز کنید. بـه آرامی و از شکم نفس عمیق بکشید.

3- زمانی کـه اضطراب تمام وجودتان را میگیرد دستهای‌تان را خیلی محکم مشت و سپس رها کنید.

4- بـه خاطرات خوبتان فکر کنید و سعی کنید ترس رابا غرق شدن در خاطرات خوب از خود دور کنید.

5- مواد غذایی متنوعی در برنامه‌ي غذایی‌تان بگنجانید.

6- مصرف الکل، دخانیات و کافئین زیاد را کاهش دهید.

7- بـه اندازه‌ي کافی بخوابید.

منبع: tebyan.net

جدیدترین مطالب سایت