گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

مهم‌ترین خواص میوه گل نسترن

گیاه نسترن مقوی قلب و اعصاب و آرامش بخش و سرشار از ویتامین ث است و میوه خشک ان را بیش از یکسال نمی توان نگه داری کرد. در گیاه نسترن چندین برابر یک پرتغال ویتامین c وجوددارد.

 

1- ضد درد

2- ضد اسهال

3- ضد اکسیدان

4-ملین

5- ادرارآور

6- کاهش‌دهنده قندخون

7- مسهل

8- مهارکننده لیپواکسیژناز 

9- مقوی اعصاب و ضد کرم و طبع ان گرم و خشک است.

 

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

استفاده های دارویی از گل نسترن :

در دوران نقاهت از دمکرده میوه این گیاه استفاده شود؛ برای جوشانده میوه این گیاه را نباید زیاد جوشاند.

 

برای ناراحتی‌هاي‌ لثه و درد دندان از جوشانده این گیاه مزمزه شود؛ برای رفع حالت سستی در بدن از جوشانده میوه این گیاه بنوشند.

 

برای درمان التهاب کلیه از جوشانده میوه این گیاه استفاده می شود و برای درمان یبوست از مربای گل نسترن استفاده شود.

 

برای درمان ورم مثانه از دمکرده میوه این گیاه استفاده میشود؛ میوه این گیاه سرشار از کلسیم است.

 

دمکرده میوه این گیاه تصفیه‌کننده خون است؛ جهت برطرف کردن غم و اندوه 10 گرم میوه این گیاه را در 300 سی‌سی آب سرد به مدت 3 ساعت خیسانده سپس حرارت داده تا به جوش آید 15 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

برای درمان اسهال و اسهال خونی 20 گرم میوه این گیاه را در 500 سی‌سی آب‌سرد به مدت 3 ساعت خیسانده سپس حرارت داده تا به جوش آید 15 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

برای درمان تپش قلب 10 گرم میوه نسترن رابه مدت 3 ساعت در 300 سی‌سی آب‌سرد خیسانده سپس با حرارت ملایم جوش آورده 5 دقیقه جوشانده 15 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

برای درمان حبس‌البول 10 گرم میوه نسترن را در 300 سی‌سی آب‌جوش 15 دقیقه دم‌کرده قبل از هر غذا یک فنجان بنوشند.

 

برای درمان نرمی استخوان و کمبود ویتامین ث یک کیلو میوه نسترن رابا 300 گرم نبات کوبیده سپس با 2 لیتر آب مخلوط نموده به مدت 15 روز دریک محل گرم گذاشته سپس صاف نموده قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

 

برای درمان ورم چرکی کلیه از جوشانده و دمکرده میوه نسترن استفاده شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا از دمکرده میوه نسترن استفاده شود.

 

برای دفع سنگ کلیه 15 گرم میوه نسترن را ابتدا خرد کرده در 300 سی‌سی آب سرد جوشانده 15 دقیقه دم‌کرده قبل از غذا یک لیوان بنوشند.

 

برای درمان سنگ کیسه صفرا از جوشانده یا دمکرده میوه نسترن میل شود.

 

جوشانده میوه نسترن دفع‌کننده کرم معده است؛ ضماد گل نسترن بهبود‌دهنده زخم است.

 

بوی بد بدن را دفع می کند؛ آنهائی که عرق زیادمی‌کنند و بوی بد میگیرند باید تن خودرا بعد از حمام کردن با دم‌کرده گل و برگ نسترن آبکشی کنند.

خون ریزی از سینه را بند می‌آورد؛ بیخوابی را برطرف میکند؛ انقباض ماهیچه‌هاي‌ معده را برطرف میکند و معده را تقویت میکند.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

شناخت گیاه نسترن :

گل نسترن یک گل بسیار معطر و پر خاصیت است که امروز در سایت دکتری و بهداشتی پزشک درود قصد داریم شما رابا گل نسترن آشنا کنیم بهمین منظور تصاویری از گل نسترن و اطلاعاتی در رابطه با این گل را جمع آوری کرده ایم.

 

گیاه نسترن درختچه‌ کوچکی است با ارتفاع حداکثر 3 متر و برگ‌هایي شامل پنج تا هفت برگچه دندانه‌‌‌دار که به‌شکل بیضی نوک‌تیز بوده و گل‌ها به‌رنگ‌هاي‌ گلی «قرمز کم‌رنگ»؛ سفید مایل به گلی و یا سفید هستند.

 

این گل زیبا و خوش‌عطر سرشار از خواص دارویی است که علاوه بر ان رب مخصوص خوراکی نیز از ان تهیه می شود که می تواند جای گزین رب انار جهت استفاده در غذاها باشد؛ در ذیل به معرفی این گل و خواص ان میپردازیم.

 

گل نسترن یا dog rose با نام علمی rosa canina که در کتابهای قدیمی به نام نسرین، نسترن و نستر نیز نامیده شده، درختچه کوچکی است که در حاشیه جنگلها، چاهها و گودالهای آب می روید؛ نهنج گل پس از رشد به جسم کوزه‌مانند و قرمزرنگی تبدیل میشود و قسمت داخلی ان الیاف ظریف و باریکی دارد که میوه‌هاي‌ فندقه‌اي درون کوزه‌ را در بر می گیرد، گل نسترن در اکثر نقاط ایران به‌طور ماشین می روید و قسمت مورد استفاده این گل، کوزه‌هاي‌ مذکور است که به هیپس‌ مشهورند.

 

استفاده از میوه گل نسترن «R. canina hips» در قرون وسطی رواج داشت و زمانی میان عامه مردم برای بیماریهای قفسه سینه مصرف می ‌شد؛ میوه این گل که به ان میوه گل سرخ یا رز نیز گفته می شود، منبع طبیعی ویتامین C است که موجب کاربرد گسترده ان در مکمل‌هاي‌ ویتامین طبیعی، چای و محصولات متنوع دیگر از جمله سوپ و مارمالاد شده است؛ اگر چه این محصولات، به‌لحاظ تاریخی، مکمل غذایی به شمار می‌آمدند اما به‌عنوان داروی ملین و ادرارآور نیز مصرف شده‌اند.

 

پیش‌تر، میوه رز به‌عنوان نوشیدنی مغذی برای کودکان همچنین به‌منظور طعم‌دهنده در چای و مربا استفاده میشد.

 

نَستَرَن «Rosa canina» یکی از گونه‌هاي‌ وحشی رز و بومی اروپا، آسیای باختری و شمال خاوری آفریقا است. گونه هاي‌ تعداد زیادی از ان در جنگلهای شمال، منطقه ارسباران، و ارتفاعات فوقانی مناطق دیگر ایران به‌صورت اتومبیل یافت میشود. گل‌هاي‌ ان ریز هستند که به رنگ‌هاي‌ صورتی، سفید، قرمز و گاهی زرد یافت میشوند. بوی ان‌ها ملایم و مطبوع است.

 

نسترن‌ها در طول جنگ جهانی دوم در باغ‌هاي‌ پیروزی کشور آمریکا کاشته می شدند و هنوز هم در نواحی مرطوب و شنی نوار ساحلی خاوری یافت می شوند.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

ترکیبات میوه گل نسترن

میوه تازه گل نسترن «میوه گل سرخ» حاوی 5/0 تا 7/1 درصد ویتامین C است که ترکیبی از آسکوربیک اسید و هیدروآسکوربیک اسید است؛ میزان ویتامین C میوه خشک موجود در بازار، ممکن است مختلف باشد، در آزمایشی که با روش رنگ‌‌سنجی و تین لایه کروماتوگرافی انجام گرفت، مشخص شد کاهش ویتامین C بستگی به مقدار خرد کردن و ذرات این میوه دارد به‌عنوان مثال در صورتی که میوه فقط نصف شود، میزان ویتامین C موجود در ان پس از یکسال و نیم نصف میشود، در حالی‌که اگر خرد شود، پس از شش ماه صددرصد ویتامین C ان از بین می رود.

 

در بعضی منابع از میوه گل سرخ به‌عنوان غنی‌ترین منبع ویتامین C یاد شده است؛ مرکبات 50 میلی‌گرم، کلم بروکلی خام و کیوی حدود 100 میلی‌گرم، بعضی سبزیجات مناطق گرمسیری 200 تا 300 میلی‌گرم، میوه گل‌سرخ 1250 میلی‌گرم، آسرولا 1000 تا 2330 میلی‌گرم و مارجون 3150 میلی‌گرم در هر صد گرم ویتامین C دارند؛ میوه این گل 20 برابر لیمو ویتامین C دارد.

 

میوه گل‌ نسترن یا همان میوه گل سرخ همچنین حاوی ویتامین‌هاي‌ A1 ،B1 ،B2 ،B3 و K است؛ از دیگر ترکیبات این میوه، پکتین «11 درصد»؛ تاتن‌ها «2 تا 3 درصد»؛ اسید سیتریک و اسید مالیک، فلاونوئیدها، رنگدانه‌هاي‌ زرد و قرمز مخصوصاً کاروتنوئیدها، وانیلین، اسانس و قندها را میتوان نام برد.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

ویژگی‌های ظاهری گل نسترن

نسترن درختچه‌اي برگریز است. ارتفاع ان از ۱ تا ۵ متر متغیر است و ممکن است بیشتر هم رشد کند. گل‌هاي‌ نسترن کوچک و دارای پنج گلبرگ هستند. رنگ ان‌ها از صورتی تا سفید «طبق معمولً صورتی کمرنگ» متغیر است. این گیاه بر روی ساقه‌هایش تیغ‌هاي‌ کوچک و تیزی دارد که در بالا روندگی کمکش می کنند.

 

خواص گل نسترن

میوه نسترن شامل عده اي از آنتی‌اکسیدان‌ها است. بعلاوه، این میوه، بخاطر دارا بودن ویتامین سی در سطح بالا[۲]؛ در تهیه شربت، چای و نوعی مربا استفاده میشود.

 

در بلغارستان گلبرگ‌ها را در تهیه شراب شیرین به کار می برند. در طبّ سنتی اتریش جوشیده میوه نسترن برای درمان عفونتهای ویروسی، نارسایی‌هاي‌ کلیوی و مجاری ادراری مورد استفاده بود.

 

در طبّ سنتی ایران مورد توجه خاصی است. برای مثال، خواص زیر برای عرق نسترن ذکر شده است:

تقویت کننده قلب و اعصاب آرام بخش و رفع خستگی
برطرف کننده عوارض کمبود ویتامین ث
درمان ورم کلیه
درد معده و اسهال
دفع سنگ کیسه صفرا
رفع بیخوابی

 

در منطقه ارسباران آش نسترن غذایی محبوب است. نسترن وحشی را خیس کرده بعد از سه روز از آب کش رد میکنند. آب آب کش شده راجوشانده و کفّ ان را میگیرند.

 

بعد برنج را اضافه میکنند. بعد از این که برنج پخت حبوبات پخته شده، میوه خشک را اضافه کرده بعد از یک ربع ساعت رشته وروغن رااضافه میکنند. وقتی که رشته پخت، آش آماده است.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

نسترن به مثابه بوته مزاحم

بوته نسترن، گونه‌اي مهاجم است، و ممکن است جاگزین گیاهان بومی شده و تعادل زیستی رابه هم بزند. بنابر این، هنگام کاشت تزیینی این بوته دریک محیط جدید باید احتمال مزاحمت محیط زیستی درنظر گرفته شود.

 

داروشناختی و اثرات مهم میوه گل نسترن

ویتامین C یک مکمل غذایی است و به‌عنوان ضد اسکوربوتیک مصرف می شود؛ برای جبران کمبود این ویتامین می توان از میوه این گل‌ استفاده کرد؛ متأسفانه چون ممکن است مقدار زیادی از ویتامین C هنگام خشک کردن یا تهیه محصول از میوه گل نسترن از بین برود، مقداری ویتامین C مصنوعی به این محصولات اضافه میشود که روی بسته ‌بندی آن ها ذکر نمی شود؛ در صورتی که میوه این گیاه به‌صورت تازه مصرف شود، دارای مقدار زیادی ویتامین است که مستقیماً جذب بدن می شود، میوه این گل، ادرارآور و مسهل است و از ان برای کاهش تشنگی، کاهش التهاب معده و نیز به‌عنوان طعم‌دهنده و همچنین، تهیه مربا استفاده می شود.

 

مسهل بودن این گیاه به‌خاطر اسید مالیک، اسید سیتریک، گلوکوزیدهای پورگاتیو، مانند مولتی‌فلورین A و B و پکتین موجود در ان است.

 

سمّیت و عوارض جانبی میوه گل نسترن

مصرف خوراکی میوه این گل، هیچ‌گونه مسمومیتی ایجاد نمی کند و 100 گرم از ان حاوی بیش از 1200 میلی‌گرم ویتامین C است؛ مصرف مقادیر کم ان هیچ‌ عارضه‌اي در بر ندارد ودر مورد مصرف مقدار زیاد و طولانی‌ ان هم گزارشی ارائه نشده است؛ در کتب اروپایی، مانند کمیسیون E، عوارض مصرف مقدار زیاد این میوه ناشناخته گزارش شده است.

 

البته کارگرانی که به‌طور مداوم در دسترس میوه‌هاي‌ گل‌ نسترن هستند، ممکن است دچار حساسیت و مشکلات تنفسی شوند؛ بعضی از این عوارض در واقع، حساسیت نیستند بلکه پرزهای ریز میوه گل‌ هستند که مانند پشم ‌شیشه به‌روی پوست تحریکات مکانیکی پوستی ایجاد میکنند.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

طریقه و میزان مصرف میوه گل نسترن

1 تا 3 قاشق میوه خردشده را در آب جوش ریخته و 15 تا 20 دقیقه بگذارید به همان حال بماند؛ سپس ان را صاف و مصرف ‌کنید؛ این مقدار را میتوان روزی سه بار تکرار کرد و میزان مصرف می تواند بر حسب وزن تا روزی 12 گرم باشد.

 

مهم‌ترین خواص میوه گل نسترن

ضد درد، ضد اسهال، ضد اکسیدان، ملیّن، ادرارآور، کاهش‌دهنده قندخون، مسهل، مهارکننده لیپواکسیژناز، مقوی اعصاب و ضد کرم و طبع ان گرم و خشک است.

سرشار از ویتامین ث است و میوه خشک ان را بیش از یکسال نمی توان نگهداری کرد.

در دوران نقاهت از دمکرده میوه این گیاه استفاده شود؛ برای جوشانده میوه این گیاه را نباید زیاد جوشاند.

برای ناراحتی‌هاي‌ لثه و درد دندان از جوشانده این گیاه مزمزه شود؛ برای رفع حالت سستی در بدن از جوشانده میوه این گیاه بنوشند.

برای درمان التهاب کلیه از جوشانده میوه این گیاه استفاده میشود و برای درمان یبوست از مربای گل نسترن استفاده شود.

برای درمان ورم مثانه از دمکرده میوه این گیاه استفاده می شود؛ میوه این گیاه سرشار از کلسیم است.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

دمکرده میوه این گیاه تصفیه‌کننده خون است

جهت برطرف کردن غم و اندوه 10 گرم میوه این گیاه را در 300 سی‌سی آب سرد به‌مدت 3 ساعت خیسانده سپس حرارت داده تا به جوش آید، 15 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

برای درمان اسهال و اسهال خونی 20 گرم میوه این گیاه را در 500 سی‌سی آب‌سرد به‌مدت 3 ساعت خیسانده سپس حرارت داده تا به جوش آید 15 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

برای درمان تپش قلب 10 گرم میوه نسترن رابه‌مدت 3 ساعت در 300 سی‌سی آب‌سرد خیسانده سپس با حرارت ملایم جوش آورده 5 دقیقه جوشانده 15 دقیقه دم‌کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

برای درمان حبس‌البول 10 گرم میوه نسترن را در 300 سی‌سی آب‌جوش 15 دقیقه دم‌کرده قبل از هر غذا یک فنجان بنوشند.

 

برای درمان نرمی استخوان و کمبود ویتامین ث یک کیلو میوه نسترن رابا 300 گرم نبات کوبیده سپس با 2 لیتر آب مخلوط نموده به‌مدت 15 روز دریک محل گرم گذاشته سپس صاف نموده قبل از غذا یک فنجان بنوشند.

 

برای درمان ورم چرکی کلیه از جوشانده و دمکرده میوه نسترن استفاده شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا از دمکرده میوه نسترن استفاده شود.

 

برای دفع سنگ کلیه 15 گرم میوه نسترن را ابتدا خرد کرده در 300 سی‌سی آب سرد جوشانده 15 دقیقه دم‌کرده قبل از غذا یک لیوان بنوشند.

 

برای درمان سنگ کیسه صفرا از جوشانده یا دمکرده میوه نسترن میل شود.

 

جوشانده میوه نسترن دفع‌کننده کرم معده است؛ ضماد گل نسترن بهبود‌دهنده زخم است.

 

بوی بد بدن را دفع میکند؛ آنهایی که عرق زیاد می کنند و بوی بد میگیرند باید تن خودرا بعد از حمام کردن با دم‌کرده گل و برگ نسترن آبکشی کنند.

 

خون ریزی از سینه را بند می‌آورد؛ بی‌خوابی را برطرف میکند؛ انقباض ماهیچه‌هاي‌ معده را برطرف میکند و معده را تقویت میکند.

 

سرعت جریان خون را در پوست زیاد کرده و باعث لطافت پوست میشود؛ برای ترمیم شکستگی استخوان و رفع ورم مقعد، ضمادی از برگ این گیاه درست کرده و روی قسمت شکستگی یا تورم قرار دهید.

 

چون گل نسترن شیرین است، حشرات رابه خود جذب میکند مخصوصاً حشره مخصوصی به‌نام سای نیپس Cynips که در نیش زدن، برجستگی‌هاي‌ کوچکی پوشیده از تار و به‌رنگ سبز مایل به قرمز در ان به وجود می‌آورد که به نام «بِدِگار» Bedegar مشهور است که خواص طبی مهمی دارد مخصوصاً برای بیماران مسلول، تقویت‌کننده بوده و مانع عرق کردن میشود همچنین مقدار آلبومین در ادرار را کم میکند؛ بدگار اثر آرام‌کننده اعصاب نیز دارد.

 

برای تهیه عرق نسترن، یک‌چهارم لیوان از عرق نسترن رابا  یک لیوان آب مخلوط کرده، سپس ان را شیرین کنید؛ از این شربت میتوانید چند لیوان در روز بنوشید.

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

خواص طبی گل نسترن :

گل نسترن ازنظرطب قدیم ایران گرم وخشك است:

۱» سرشارازویتامین Cمی باشد.درصدگرم ان ۶۰۰میلی گرم «۶گرم»ویتامین Cوجوددارددرحالی كه ۱۰۰گرم پرتقال فقط دارای ۵۰میلی گرم ویتامین Cاست بنابر این مقدارویتامین Cگل نسترن۱۲۰برابرپرتقال است.

۲» درمان كننده حبس البول است.

۳» بوی بد بدن رادفع می كند.آنهائی كه عرق زیادمی كنندوبوی بد می گیرندبایدتن خودرابعدازحمام كردن بادم كرده گل وبرگ نسترن آبكشی كنند.

۴» آرام كننده اعصاب است.

۵» اسهال رابرطرف می كند.دم كرده ان را  می توان به كودكان برای رفع اسهال داد.

۶» خون ریزی سینه رابندمی آورد.

۷» سنگ وورم كلیه رارفع می كند.

۸» الیاف داخلی سای نورودون ضدانگل است مخصوصاًكرم اسكاریس راودراین موردباید۵/۰گرم ان رامخلوط باعسل خورد.

۹» اگردرادرارآلبومین وجود داشته باشدبرای برطرف كردن ان ازدم كرده این گیاه استفاده كنید.

۱۰» بیخوابی رابرطرف می كند.

۱۱» انقباض ماهیچه هاي‌ معده رابرطرف می كند.

۱۲» سرعت جریان خون رادرپوست زیادكرده وباعث لطافت پوست می شود.

۱۳» دررفع غم وغصه مؤثراست.

۱۴» برای رفع طپش قلب ازدم كرده ان بنوشید.

۱۵» معده راتقویت می كند.

۱۶» مصونیت بدن رادر مقابل مریضی ها بالا میبرد.

۱۷» برای ترمیم شكستگی استخوان ورفع ورم مقعدضمادی ازبرگ این گیاه درست كرده وروی قسمت شكستگی یاتورم قرار دهید.

۱۸» چون گل نسترن شیرین است حشرات رابهخودجذب می كندمخصوصاًحشره مخصوصی به نام سای نیپس Cynipsكه درنیش زدن،برجستگی هاي‌ كوچكی پوشیده ازتاروبه رنگ سبز مایل به قرمز درآن به وجودمی آوردكه به نام «به دگار»Bedegarمعروف است كه خواص طبی مهمی دارد.مخصوصاًبرای بیماران مسلول تقویت كننده بوده ومانع عرق كردن می شود؛وهمچنین مقدارآلبومین درادرار راكم می كند.«به دگار»اثر آرام كننده اعصاب نیز دارد.

 

گیاه گل نسترن | خواص گیاه گل نسترن | دمنوش گل نسترن

مضرات گل نسترن:

نسترن به هیچ عنوان خطری ندارد وهمه می توانندازآن استفاده كنندولی همانطوركه گفته شددانه هاي‌ ان سمی است ونبایدمصرف شود.

 

دمنوش گل نسترن :

ترکیبات: میوه گل نسترن، ۱۵شماره.

خواص : این چای با طبیعتی معتدل و تا حدّي خشک؛ سرشار از ویتامین ث بوده، در پیشگیري و درمان سرماخوردگی موثر است. میوه گل نسترن، فشارخون را کم کرده؛ ورم و درد کلیه را بهبود و ان را شستشو می‌دهد؛ معده را تقویت مي نماید و اثرات ضدّ اسهالی دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت