ایدز در ارتباط با معضلات و آسیب های اجتماعی

مجموعه : ایدز
ایدز در ارتباط با معضلات و آسیب های اجتماعی

از جمله ایدز و اعتیاد و عواملی که منجر به آسیب ها در جامعه می شود اطلاع رسانی می تواند نکته بسیار حساس و حائز اهمیت و قابل توجهی باشد.

 

درست است که امروز می دانیم ایدز چیست ولی بیشتر جوانان و نوجوانان این کشور نمی دانند ایدز چیست و چگونه می توان به این بیماری کشنده مبتلا نشد و راههای پیشگیری را به جوانان باید آموزش داد.

 

اگر بپذیریم که درصد بالایی از مبتلایان به ایدز براساس تماس جنسی یا تزریقی بوده پس باید در نظر داشت که اطلاع رسانی ما اشکال داشته است و اینکه چرا به درون خودمان نگاه نمی کنیم تا ببینیم چه خبر است و چرا جوانان به قرص های اکستازی شادی آفرین و روانگردان روی می آورند…

 

کتمان واقعیت یعنی گسترش بیماری

 علاوه بر این معضلات بهتر است نگاهی به آماری بیندازیم که متأسفانه هر روز سن بالای ازدواج ها را نشان می دهد و ببینیم چه کار مفیدی را می توان برای جوانان انجام داد که فاصله بلوغ جنسی تا سن ازدواج در جوانان را ساماندهی نمود و برای پر کردن فاصله بلوغ تا زمان ازدواج چه می توانیم بکنیم که دوره ای است غیرقابل کنترل به لحاظ خواسته های جنسی، سرور و شادی های جوانی و متعاقب آن آسیب های اجتماعی که در جامعه بروز می کند

 

و چه پاسخی تا به حال به خواسته های مشروع جوانان داده ایم؟به هر حال بحث پیشگیری، آگاهی و آموزش در این فرایند می تواند رویکرد سودمندی باشد و جامعه و مدیران برنامه ریز باید نیازهای جامعه جوان کشور را در نظر گرفته تا از اشاعه این بیماری ها در سطح گسترده جلوگیری شود.

 

طی سالیانی که کاوشگران به دنبال چرایی برای این بیماری و شیوه انتقال این بیماری و راه های مقابله با آن بودند عده بسیاری از مردم جهان به این بیماری مهلک دچار شدند به گونه ای که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی تنها طی سه دهه اخیر در حدود ۶۴ میلیون نفر به بیماری ایدز مبتلا شده اند و طی دو دهه اخیر بالغ بر ۲۴ میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری ایدز جان خود را از دست داده اند.

 

بیماری ایدز مانند سرماخوردگی و یا بیماریهای واگیر دیگر نیست که به سرعت گسترش یافته و منتقل شود، اما آلودگی افراد به آن بسیار سریع تر و جدی تر از بسیاری بیماری های متداول دیگر است.

 

کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا و کشورهای اروپایی پس از کشف راه های انتقال بیماری ایدز به سرعت به مقابله با آن پرداختند و با آموزش های بهداشتی در روابط جنسی و نیز در اختیار قرار دادن سرنگ های رایگان به معتادان تزریقی توانسته اند رشد

 

سهمگین این بیماری را به کمتر از دو صدم درصد در سال برسانند و در مقابل کشورهای آفریقایی و آسیایی به دلیل بسیاری از ساختارهای سنتی نتوانستند آگاهی و اطلاع رسانی کافی درباره این بیماری به جامعه ارائه دهند و این عدم اطلاع و آگاهی مردم بخصوص جوانان باعث شد

 

که بیشترین افراد مبتلا به ایدز به این دو قاره تعلق گیرد. سازمان بهداشت جهانی چندی پیش هشدار داد که خاورمیانه نیز در آستانه فاجعه بزرگ ایدز قرار دارد به طوری که تا پایان سال ۲۰۰۱ تنها ۶ میلیون نفر در آسیا حامل ویروس ایدز بودند

 

اگر در نظر گرفته شود که این ۶ میلیون نفر حامل ویروس ایدز ، جنس مخالفی هم داشته باشد آن وقت فاجعه بسیار عمیق تر خواهد بود. در صورتی که در کشورهای پیشرفته با اطلاع و آگاهی و آموزشهای پزشکی و بهداشتی وضعیت به گونه ای شده است

 

که افراد مبتلا به ویروس HIV می توانند ازدواج کنند و آداب لازم و بدیهی زندگی زناشویی را داشته باشند بی آنکه این بیماری از زوج مبتلا به زوج سالم منتقل شود ولی آنها نمی توانند صاحب فرزند سالم از لحاظ بهداشتی شوند.

 

سنت های رایج در برخی کشورها در آسیا و آفریقا و دلایل دیگر مانع از ارائه آموزشهای لازم برای جلوگیری از این بیماری دراین جوامع شده است که جای تأسف فراوان دارد. در ایران به لحاظ برداشت غیراخلاقی که از این بیماری در کشور وجود دارد مبتلایان حاضر نمی شوند اعلام کنند که ایدز دارند و این امر باعث می شودکه سخت ترین کار در کشور در به دست آوردن برآورد دقیق از تعداد بیماران و نتیجه گیری برای یافتن راهی برای جلوگیری از گسترش این بیماری صورت بگیرد.

 

چون بیشتر مبتلایان بعداز ابتلا می ترسند علت اصلی ابتلا را به زبان بیاورند هنوز واکسنی برای بیماری ایدز ساخته نشده و امیدی هم نیست که به سرعت این واکسن تهیه و در دسترس آحاد بشر قرار گیرد.

 

دراین فرایند ایجاد یک بسیج عمومی برای آگاه سازی مردم به نحوه های انتقال ویروس ایدز و دادن مشاوره های لازم به مراکز فرهنگی برای تولید برنامه ها و گزارش های مستند قابل پخش برای همه و برطرف کردن مشکلات اطلاع رسانی و آگاهی در زمینه ایدز در مطبوعات و رسانه ملی و ترغیب روشنفکران مذهبی و دانشگاهی به استفاده از تریبون های فراگیر برای قباحت زدایی و صحبت کردن

 

درباره ایدز و شناخت راههای فرهنگی برای انتقال اطلاعات و آگاهی با آموزش بهداشتی و روش های جلوگیری در تماسهای جنسی می تواند ازشیوع بیشتر بیماری ایدز جلوگیری کند.صدای نهادهای مردمی (NGO) از طرف مسؤولان بهداشتی کشور مربوط به ایدز در ایران خیلی زودتر از دولتمردان درباره ایدز درآمد تعداد بیماران ایدزی در ایران جدای از بی مبالاتی جنسی و بچه دار شدن

 

غیرمسؤولانه پدر و مادر ایدزی به خاطر نداشتن اطلاع و آگاهی از اینکه فرزند آنها نیز مبتلا به بیماری ایدز خواهد بود جای تأسف دارد. اطلاعاتی که ضروری است هر جوان در جامعه به آن آگاهی و اطلاع داشته به قرار ذیل است:

 

از خصوصیات اولیه ویروس ایدز (HIV) آن است که بعداز واردشدن در بدن ممکن است سالها بدون فعالیت مانده و از نظر ظاهری به هیچ وجه این بیماری قابل تشخیص نباشد ولیکن این شخص می تواند این بیماری را از طریق روابط جنسی و یا خونی به دیگری (ناخودآگاه) انتقال دهد ولی همین که زمینه فعالیت برای این ویروس در بدن فراهم شد شروع حمله به سیستم دفاعی بدن (گلبولهای سفید) کرده

 

 

و باعث نابودی آنها می گردد. پس از آن بتدریج با کاهش گلبولهای سفید در خون موجب تضعیف شدن بدن و آمادگی آن درمقابل انواع بیماریهای عفونی می شود گلبولهای سفید در وظیفه پاسداری از بدن

 

در مقابل عوامل خارجی نقش عمده ای دارند و درمقابل عفونت ها و عوامل خارجی عکس العمل ایجاد و با حمله به ویروس خارجی آن را نابود و یا ازفعالیت در بدن باز می دارند و مشکل اصلی گلبولهای سفید در مقابله با ویروس ایدز در این است

 

 

که این ویروس خود را به پوشش گلبولهای سفید درآورده و گلبولهای سفید نمی توانند آنها را از خودی و غیرخودی تشخیص داده و به مقابله و دفاع در مقابل این ویروس بپردازند. درخصوص بیماری ایدز (AIDS) که با کاهش سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد وباعث عوارض مختلفی که نسبتاً گسترده است می شود. می توان عفونت های مکرر ویروسی، سرطان پوست، عفونت های شدید مغزی،

 

چشمی و قارچ پنومونی شدید ریوی و نوع پنومویستی کارینی و غیره می توان اشاره کرد.

 

براساس آمار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعداد افراد شناسایی شده آلوده به ویروس بیماری ایدز درکشور تا ابتدای سال ۸۳ به رقم ۷۱۰۸ مورد رسیده بود که از این تعداد افراد آلوده ۶۷۶۱ نفر مرد و ۳۴۷ نفر زن بودند

 

که اواخر سال ۸۳ تعداد مبتلایان به ۱۰۰۰۰ نفر افزایش یافت و طبق آمار جدید وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به ویروس ایدز تا تیرماه سال ۸۴ به یازده هزارو دویست و بیست و یک نفر افزایش یافته که زنگ خطر را به صدا درآورده است.

 

این بیماری باید خیلی جدی در برنامه مسؤولان قرارگیرد .البته این تعداد افراد مبتلا شناسایی شده بودند و تعداد افراد آلوده و شناسایی نشده خیلی بیشتر از این تعداد هستند.

 

در گزارش سازمان ملل در کنفرانس بانکوک که درباره بیماری ویروس ایدز (HIV) تشکیل شده بود درباره بحران بیماری ایدز در جهان که طبق آن مبتلایان به ویروس HIV و بیماران مبتلا به ایدز در طی سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ گسترش چشمگیری داشته درباره این بیماری به جهانیان هشدار داده شد که این بیماری را درکشورهایشان خیلی جدی بگیرند و با آگاهی دادن به مردمانشان جلوگیری از گسترش این بیماری را در صدر برنامه های فرهنگی خود قراردهند.

 

انتقال ویروس HIV از طریق استفاده سرنگ فرد آلوده به ایدز، ازطریق انتقال خون، روابط جنسی با فرد آلوده به این بیماری و یا افراد همجنس باز که یکی مبتلا به این بیماری باشد و یا ازطریق شیر مادر مبتلا به این بیماری اعلام شد که وارد بدن کودک شده و او را مبتلا به این بیماری می کند و راههای جلوگیری ازاین بیماری اطلاع رسانی دقیق و صریح از واقعیت ها درباره ایدز (AIDS) و جلوگیری از گسترش آن به شرح ذیل است:

 

۱- اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و راههای انتقال این بیماری به نحو صحیح علمی بدون پرده پوشی به اقشار جامعه بخصوص جوانان، خانواده ها، دانش آموزان و گروههای در معرض خطر و یک میلیون توریست جوان و بازرگانانی که در سال به خارج سفرمی کنند.

۲- خودداری از تماس جنسی بدون پوشش حفاظتی (کاندوم)
۳- خودداری از استفاده از سرنگ مشترک در افراد معتاد

۴- کنترل کامل فرآورده های خونی

۵- جلوگیری از حاملگی زنان مبتلا به این بیماری

۶- پرهیز از تماسهای جنسی خارج از چارچوب خانواده

۷- آزمایش HIV، اعتیاد، دیابت ، تالاسمی، اختلالات خونی و هپاتیت که باعث نارسایی درکودک زوجین خواهدشد. بدون این آزمایش ها برای حفظ و سلامت جامعه هیچ محضری حق نکاح زوجین را نداشته باشند و مگر اینکه زن و مرد قبل از ازدواج از بیماری طرف خود آگاه شده و رضایت به ازدواج داده باشند.

۸- اطلاع رسانی به افراد بیمار برای جلوگیری ازگسترش بیماری و اهانت نکردن به بیمار در خانواده و اجتماع

۹- حل مشکلات فرهنگی برای ارائه اطلاعات کامل و جامع به نوجوانان ازطریق مطبوعات و رسانه های جمعی

۱۰- درنظرگرفتن بودجه کافی برای ارائه اطلاعات و تهیه فیلم های تأثیرگذار درباره این بیماری و پخش آن در صدا و سیما، فرهنگسراها و سینماها برای جوانان و خانواده ها.

۱۱- برای سلامتی نسل جوان کشور ضروری است که دانشگاهها با برنامه های مدون به طور سالیانه از دانشجویان خواهان آزمایش اعتیاد و ایدز شوند.

۱۲- تأمین بودجه کافی برای ایجاد مراکز مشاوره ای بیشتر درباره این بیماری که بتواند به جوانان و افراد بیمار مشاوره رایگان بدهد.

۱۳- تهیه بروشورهای مختلف اطلاع رسانی به جوانان و خانواده ها درباره جلوگیری از بیماری ایدز (AIDS) به طور گسترده و قراردادن بروشورها به طور رایگان در مجامع عمومی مثل فرودگاهها، فرهنگسراها، آژانس های مسافرتی، سینماها و غیره عملی است که دیر یا زود باید از طرف مسؤولان بهداشت کشور انجام گیرد.

 

به نظر می رسد در این برهه از زمان ضروری است در اولین گام به ایجاد مراکز آموزش علمی درباره بیماری ایدز در شهرهای بزرگ اقدام شود . خوشبختانه راههای انتقال این بیماری محدود بوده و مهمترین راههای مقابله با این بیماری افزایش سطح اطلاعات و آگاهی جوانان، ایجاد کار و مسکن برای جوانان و ازدواج به موقع جوانان است و کشورهای توسعه یافته توانسته اند با اطلاع و آگاهی دادن به جامعه خصوصاً قشر جوانشان به موفقیت های زیادی در جلوگیری از گسترش این بیماری در کشورهایشان دست یابند.

 

از جمله ایدز و اعتیاد و عواملی که منجر به آسیب ها در جامعه می شود اطلاع رسانی می تواند نکته بسیار حساس و حائز اهمیت و قابل توجهی باشد. درست است که امروز می دانیم ایدز چیست ولی بیشتر جوانان و نوجوانان این کشور نمی دانند ایدز چیست و چگونه می توان به این بیماری کشنده مبتلا نشد و راههای پیشگیری را به جوانان باید آموزش داد.

 

اگر بپذیریم که درصد بالایی از مبتلایان به ایدز براساس تماس جنسی یا تزریقی بوده پس باید در نظر داشت که اطلاع رسانی ما اشکال داشته است و اینکه چرا به درون خودمان نگاه نمی کنیم تا ببینیم چه خبر است و چرا جوانان به قرص های اکستازی شادی آفرین و روانگردان روی می آورند…

 

جدیدترین مطالب سایت