علائم اولیه گرفتن ایدز در مردان و زنان | علامت های شایع بیماری ایدز

مجموعه : ایدز
علائم اولیه گرفتن ایدز در مردان و زنان | علامت های شایع بیماری ایدز

علائم اولیه گرفتن ایدز در مردان و زنان

ایدز بیماری که از طریق خون و رابطه جنسی انتقال پیدا میکند. به گزارش تالاب بر اساس آمار بدست آمده، علائم ایدز بسته به پیشرفت بیماری ممکن است متفاوت باشد. در ابتدای بروز بیماری، افراد مبتلا ممکن است علائمی شبیه سرماخوردگی از خود نشان دهند که تشخیص ان‌ها از نشانه‌هاي‌ آنفلوآنزا و عفونت‌هاي‌ گوارشی یا تنفسی غیر ممکن است.

 

از نشانه هاي‌ اولیه ورود ویروس HIV به بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1- سردرد
2- تب
3- خستگی
4- تورم غدد لنفاوی
5- کهیر
6- درد عضلات و مفاصل
7- گلو درد

 

این علائم ممکن است چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد. جالب است بدانید دراین دوره تست‌هاي‌ HIV نیز قادر به تشخیص بیماری نیستند. این در حالی است که فرد دراین مرحله، ناقل بیماری محسوب شده و ویروس رابه بدن افراد انتقال می دهد. از طرفی، افراد ممکن است 10 سال ناقل ویروس اچ آی وی باشند و هیچ علائمی از خود نشان ندهند.

 

5 علامت شایع بیماری ایدز به شرح زیر است:

 

کهیر حاد

بر اساس آمارهای دکتری، نشانه‌هاي‌ کهیر دراین بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه‌هاي‌ ان “سبوریک درماتیتیس” است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش‌هاي‌ کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست‌ها و پاها ظاهر می شود.

 

در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز مییابد و ممکن است حدود دوهفته در نقاط مختلف بدن رویت شود. این حالت طبق معمولً حدود 2 الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ میدهد.

 

علائم اولیه گرفتن ایدز در مردان و زنان | علامت های شایع بیماری ایدز

ضایعات پوستی و برفک

عفونت ویروس اچ آی وی ممکن است با انواع مختلف ضایعات پوستی همراه باشد. عفونت‌هاي‌ پوستی با ضایعات تبخال و تاول‌هاي‌ کوچکِ پر شده از مایع مشخص میشوند. این تاول‌ها بسیار دردناک بوده و به سرعت در سطح پوست گسترش مییابند.

 

به گزارش “سازمان بهداشت جهانی”؛ ضایعات پوستی ناشی از تضعیف سیستم دفاعی بدن به شکل فلس‌هاي‌ نقره‌اي چسبنده به چشم می خورند. بد نیست بدانید این ضایعات و تاول‌هاي‌ پوستی ممکن است منجر به تشکیل سلول‌هاي‌ سرطانی شوند.

 

از دیگر علائم اولیه ابتلا به ایدز میتوان به بروز برفک در سطح پوست اشاره کرد که با لکه‌هاي‌ سفید یا تاول‌هاي‌ غیر عادی در زبان یا دهان مشخص میشوند.

 

تورم غدد لنفاوی

یکیدیگر از نشانه‌هاي‌ ظاهری عفونت HIV، بزرگ تر شدن غدد لنفاوی است که از بدو ورود ویروس به بدن آشکار میشود و ممکن است 2 یا سه هفته ادامه یابد.

 

غدد لنفاوی در تمام بدن وجود دارند و بخش مهمی از سیستم دفاعی بدن محسوب میشوند. غدد متورم و آسیب دیده ناشی عفونت ویروس اچ آی وی طبق معمولً در گردن، زیر بغل، کشاله ران ظاهر می شوند.

 

در چنین حالتی حجم غدد لنفاوی ممکن است افزایش یابد ودر نهایت اندازه ان به یک توپ گلف برسد! این غدد ملتهب طبق معمولً در برابر لمس حساس و دردناک هستند.

 

خستگی و بیحالی مداوم

واکنش التهابی سیستم‌ایمنی بدن تان میتواند باعث شود احساس خستگی و بی حالی کنید.خستگی مداوم و طولانی مدت می تواند از علائم اولیه ایدز باشد.

 

نداشتن اطلاعات کافی درباره این بیماری باعث نگرانی روزافزون مردم برای ابتلا به این بیماری می شود، مخصوصا افرادی که اطلاعات نصفه نیمه اي درباره این بیماری دارند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید و نگران ابتلا به این بیماری، توصیه میکنیم تست هاي‌ آزمایشگاهی را انجام دهید.

 

علائم اولیه گرفتن ایدز در مردان و زنان | علامت های شایع بیماری ایدز

استفراغ و اسهال

اسهالی که مداوم باشد و به درمان‌هاي‌ معمول واکنش ندهد نشانه‌اي از ویروس ایدز است، از این رو ان دسته از افرادی که به مدت 7 روز پیاپی دچار حالت تهوع شدید و استفراغ شدند حتماً باید به دکتر مراجعه کنند تا آزمایش هاي‌ اولیه صورت گیرد.

 

تشخیص دقیق بیماری ایدز تنها از طریق آزمایش خون امکان‌پذیر است ودر صورتی که شما فردی در دسترس خطر ابتلا به این بیماری می باشید و این علائم را نیز تجربه کرده‌اید، مراجعه هرچه سریعتر به دکتر و انجام تست هاي‌ آزمایشگاهی رابه شما توصیه میکنیم.

 

علائم آلودگی به ویروس HIV در مردان

علائم ابتدایی این ویروس در مردان بطور معمول نامشخص است. همچنین نشانه‌هاي‌ اولیه ان قابل تحمل است و اغلب با آنفلوآنزا یا دیگر بیماری‌هاي‌ خفیف اشتباه گرفته میشود. در عین حال مردان این علائم را جدی نمیگیرند و مراجعه دکتر رابه زمان پیشرفت بیماری موکول میکنند.

 

ویروس HIV علاوه بر آنکه با علائم شبه آنفلوآنزا در مردان بروز میکند می تواند با زوال عقل، کاهش وزن و خستگی ظاهر شود. در موارد نادر، این امکان وجوددارد که ویروس به سرعت به مرحله بیماری ایدز پیشرفت کند.

 

ویروس HIV به چه میزان در بین مردان و زنان شایع است؟

اگر چه محققان در جلوگیري و درمان ویروس HIV طی دهه‌هاي‌ اخیر به پیشرفت‌هاي‌ قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند با این حال هنوز این ویروس در تعداد زیادی از کشور های جهان مشکل جدی به حساب می آید.

طبق اعلام مرکز نظارت و پیش گیری از امراض کشور آمریکا درسال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۹ هزار و ۷۸۲ فرد آلوده به این ویروس دراین کشور زندگی می‌کرده‌اند. همچنین تعداد مردان آلوده به ویروس HIV از زنان بیشتر است به طوریکه تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی ۷۶ درصد از تمامی مبتلایان به این ویروس در کشور آمریکا مرد بوده‌اند.

 

تشخیص موارد ابتلا به HIV

پزشکان ویروس HIV را در مردان و زنان از طریق آزمایش روی نمونه خون یا بزاق تشخیص میدهند اگر چه از طریق آزمایش ادرار هم امکانپذیر است. دراین آزمایش آنتی بادی‌هاي‌ تولید شده در بدن برای مقابله با ویروس مورد بررسی قرار میگیرد. طبق معمول حدود سه تا ۱۲ هفته تشخیص این آنتی بادی‌ها طول می کشد.

همچنین در تست دیگر آنتی ژن‌هاي‌ HIV مورد بررسی قرار میگیرد. این آنتی ژن‌ها موجب فعال شدن سیستم ایمنی میشوند.

 

علامت های شایع بیماری ایدز

جدیدترین مطالب سایت