تشخیص عفونت واژن | درمان عفونت واژن در زنان و دختران (انواع عفونت واژن)

تشخیص عفونت واژن | درمان عفونت واژن در زنان و دختران (انواع عفونت واژن)

علائم و درمان عفونت واژن

این عفونت در انواع مختلفی در واژن رخ می دهد که باعث درد و سوزش میشود و باید سریعا درمان شود. جهت شناخت عفونت واژن و بیماری و درمان عفونت واژن این مقاله را کامل بخوانید.

 

همه ی چیز درباره عفونت واژن
عفونت واژن «vaginal infection» توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس «Candida albicans» به وجود می‌آید. از هر 4 زن، حداقل 3 زن دریک دوره اي از زندگی خود عفونت واژن را تجربه می کنند.

علائم عفونت واژن شامل خارش واژن، سوزش، ترشحات غیر طبیعی و درد زمان ادرار و رابطه جنسی می شود.

عفونت قارچی واژن «عفونت کاندیدازیس واژن» از جمله مشکلات رایج زنان به شمار می‌رود. واژن در حالت سالم نیز مقداری باکتری و سلول هاي قارچی دارد اما زمانی که تعادل باکتریها و قارچ ها به هم میخورد، سلول هاي قارچ تکثیر شده و باعث خارش واژن، تورم و تحریک می شود.

درمان عفونت قارچی واژن می تواند علائم را در عرض چند روز کاهش دهد البته در عفونت هاي شدید ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

عفونت قارچی واژن عفونت ناشی از بیماری مقاربتی «STI» به حساب نمی‌آید. رابطه جنسی می تواند باعث انتقال این بیماری شود اما زنانی که رابطه جنسی ندارند نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. زمانی که برای نخستین بار دچار عفونت قارچی میشوید احتمال این که بازهم به این بیماری مبتلا شوید زیاد است.

 

دو نوع میکروب همواره به‌طور طبیعی در واژن زنان وجوددارد: میکروب‌هاي دفاعی و میکروب‌هاي بیماری‌زا. میکروب‌هاي دفاعی «غیر بیماری‌زا» از دستگاه تناسلی در برابر عفونت‌هاي بیماری‌زا دفاع می کنند و میکروب‌هاي بیماری‌زا‌ که در حالت عادی در بدن زندگی می کنند، در صورتی که میکروب‌هاي دفاعی کار خودرا درست انجام دهند، موجب بیماری نمیشوند. اما همین میکروب‌ها درصورت ضعیف یا کم شدن میکروب‌هاي دفاعی، ایجاد بیماری می کنند.

علائم عفونت واژن
* ناراحتی
*  قرمزی
* جوش
* خارش واژن
* سوزش ادرار
* تورم اطراف واژن
* درد زمان رابطه جنسی یا ادرار

ترشحات واژن در برخی بیماران شبیه به تکه هاي پنیر بوده ودر برخی افراد ممکن است آبکی باشند. هر چقدر برای درمان عفونت واژن دیر تر اقدام شود علائم آن نیز شدید تر خواهد شد.

انواع عفونت واژن
سه نوع عفونت واژن وجوددارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی.

باید درنظر داشتیه باشید که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایط خاصی است؛ به طوری‌كه عفونت‌هاي ذکر شده، در حالت عادی قادر به رشد و تکثیر دراین محیط نیستند، مگر این که مشکلی وجود داشته باشد.

عفونت قارچی واژن
منشأ عفونت‌هاي قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ طبق معمول بطور طبیعی در محیط واژن وجوددارد و محیط اسیدی واژن مانع از رشد این قارچ‌ها می شود. حال اگر به دلیلی از اسیدی بودن محیط واژن کاسته شود، قارچ‌ها رشد بیشتر خواهند کرد و سبب عفونت قارچی در واژن می شوند.

حاملگی، مصرف بعضی از آنتی بیوتیک‌ها، مصرف قرص‌هاي پیش گیری از حاملگی، بیماری قند، استفاده از کورتون، زمان سیکل ماهیانه، روابط جنسی از عواملی هستند که باعث تغییر محیط طبیعی واژن و افزایش رشد قارچ‌ها ودر نتیجه باعث عفونت در واژن می شوند.

علایم اصلی واژینیت قارچی، خارش و ترشحات واژینال میباشد. خارش طبق معمول شدید است و ممکن است باعث التهاب نواحی مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می باشد. این ترشحات طبق معمول فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

نکته: لازم به ذکر است که دستگاه تناسلی خانم‌ها در حالت طبیعی نیز ترشحاتی دارد که باعث مرطوب ماندن این ناحیه میشود و به‌طور دوره‌اي کم و زیاد می شود. البته ترشحات طبیعی، هیچ رنگ و بویی ندارد و اگر چه غلیظ است، ولی بدبو نیست و سبب خارش و سوزش هم نمیشود.

تشخیص عفونت واژن | درمان عفونت واژن در زنان و دختران (انواع عفونت واژن)

علائم عفونت واژن شامل خارش واژن، سوزش، ترشحات غیر طبیعی و درد زمان ادرار می شود

عفوت باکتریایی واژن
عفونت‌هاي باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد میشود. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشدکرده و باعث بروز بیماری شود. یکی از راه‌هاي انتقال این بیماری، تماس جنسی است. در واژینیت میکروبی، ترشحات واژینال به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و بوی شبیه ماهی و ناخوشایندی دارد، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می باشد.

 عفونت انگلی واژن
عفونت‌هاي انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می شود. این انگل بطور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی کند و ابتلا به آن ممکن از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم «مانند حوله آلوده» و محیط‌هاي آلوده «مانند استخر» صورت پذیرد. در تعداد زیادی از موارد ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد. از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده میباشد. روی آن حباب‌هاي هوا مشاهده می شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می گردد.

 
تشخیص عفونت واژن
عفونت قارچی واژن به اسانی تشخیص داده می شود. متخصص زنان در مورد سابقه دکتری شما سوالاتی می پرسد مثلاً این که تا به حال دچار عفونت قارچی واژن شده اید یا خیر.

اقدام بعدی برای تشخیص عفونت واژن معاینه لگنی است. دکتر دیواره هاي واژن و رحم را بررسی می‌کند. بسته به چیزی که دکتر مشاهده می‌کند ممکن است مقداری از سلول هاي روی واژن را برداشته و برای آزمایش بفرستد. این آزمایش طبق معمول برای زنانی که مرتب عفونت قارچی واژن دارند و درمان نمی شود، انجام می شود.

راه‌هاي پیشگیری از عفونت‌هاي واژن
هرگز از Vaginal douche «دوش واژینال» یا همان اسپری‌هاي مخصوص ناحیه تناسلی برای پاک کردن مجرای تناسلی، استفاده نکنید.

از مواد عطری- اسپری عطری، تامپون «Tampons» و همین طور از Pad هاي خوشبو در زمان خون ریزی ماهیانه پرهیز کنید.

همیشه شورت‌هاي کتانی که زیاد هم تنگ و چسبان نباشند، بپوشید.

همیشه ناحیه تناسلی و مقعد را از جلو به عقب پاک کنید این روش تا آنجا که ممکن است از انتقال عفونت از ناحیه رکتوم به واژن پیشگیری خواهد کرد.

گاهی این خارش و سوزش در ناحیه تناسلی ممکن است بدلیل آلرژی به مواد پاک کننده باشد؛ دراین صورت بهتر است که پودر لباسشوئی و کاغذ یا مایع نرم کننده پارچه را در موقع شستشو عوض کنید.

گاهی کاندوم یا «دیافراگم» و یا Sperm Killing Gel «اسپرم کش» که برای پیشگیری از حاملگی مصرف میشود ممکن است سبب حساسیت و خارش و سوزش در ناحیه واژن شود، در اینصورت بهتر است روش دیگری را جای گزین کنید.

پس از دوش روزانه ناحیه خارجی تناسلی رابا حوله خوب خشک کنید.

اگر قصد جراحی واژن دارید لازم است قبل ازآن عفونت هاي مربوط به واژن درمان شوند تا از ایجاد عفونت زخم بعد از جراحی پیشگیری شود.

درمان عفونت واژن
عفونت هاي قارچی باهم فرق می کنند و دکتر بعد از معاینه بهترین روش درمانی مناسب برای شما را انتخاب میکند. درمان عفونت قارچی واژن طبق معمول بر اساس شدت علائم صورت می‌گیرد.

عفونت واژن خفیف
برای عفونت هاي خفیف قارچی، دکتر طبق معمول برای 1 تا 3 روز پماد، قرص و کرم هاي خاصی را تجویز میکند. زنان مبتلا به عفونت واژن خفیف باید بعد از مصرف دارو نیز به دکتر مراجعه کرده و از درمان عفونت واژن مطمئن شوند. همچنین اگر علائم عفونت واژن بعد از 2 ماه برگشت باید حتماً به دکتر خود مراجعه کنید.

تشخیص عفونت واژن | درمان عفونت واژن در زنان و دختران (انواع عفونت واژن)

عفونت قارچی واژن «عفونت کاندیدازیس واژن» از جمله مشکلات رایج زنان به شمار می‌رود

عفونت واژن شدید
عفونت واژن زمانی شدید محسوب می شود و درمان هاي خاصی برای آن درنظر گرفته می شود که دکتر علائم زیر را مشاهده کند:

* قرمزی، تورم و خارش شدید واژن که منجر به ایجاد زخم در بافت واژن می شود.
 * بیش از 4 بار ابتلا به عفونت واژن درسال
 * عفونت ناشی از کاندیدا که از نوع آلبیکنس نیست
*  بارداری

*  داشتن دیابت بازرسی نشده یا ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن بر اثر مصرف دارو
*  HIV مثبت

اگر بعد از درمان عفونت واژن دوباره به این بیماری مبتلا شدید ممکن است همسرتان عفونت قارچی داشته باشد. همچنین اگر شک دارید که به عفونت قارچی مبتلا هستید، حتماً در رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. 

 

علت بروز عفونت واژن در زنان

مصرف آنتی‌بیوتیک: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک برای یک بیماری عفونی ساده مثل سرماخوردگی باعث میشود میکروب‌هاي غیر بیماری‌زا از بین ‌برود و زمینه ابتلا به عفونت واژن «واژینیت» فراهم شود.

میکروب‌هاي بدن همسر: دسته‌اي از میکروب‌هاي بیماری‌زا هم در بدن همسر بیماران وجود دارند و باوجود این که در بدن مرد، تولید بیماری یا علامت خاصی نمیکنند، ولی پس از انتقال به بدن زن بیماری‌زا میشوند. بهمین دلیل در بعضی از انواع عفونت‌ها، برای زوجین بطور هم زمان دارو داده میشوند.

 استرس: استرس دلیل تعداد زیادی از بیماری‌هاست که در مورد عفونت قارچی واژن، افزایش سطح آدرنالین می تواند روی هورمون‌هاي جنسی اثر گذارد و منجر به تغییرات دوره قاعدگی گردد و خطر ابتلا به عفونت‌هاي قارچی را افزایش دهد. بعلت افزایش ترشح کورتیزول در مواجهه با استرس‌ها و کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن این خطر افزایش مییابد.

 

درمان خانگی عفونت واژن

 برخی داروهای طبیعی درمان واژن در خانه عبارت اند از:

اگر ترشحات همراه با سوزش و خارش باشد، نصف استکان سرکه سیب طبیعی و آب دریک لگن ریخته و به مدت 20دقیقه در آن بنشینید. به‌علاوه میتوانید خودرا با این محلول شست‌وشو دهید.  گل‌سرخ، بابونه، پنیرک و ختمی رابه‌صورت مساوی باهم ترکیب کرده و یک مشت ازآن رابا 4لیوان آب جوشانده و صاف کنید. این داروی آماده شده را دریک لگن بزرگ پر از آب گرم ریخته و روزی 20دقیقه داخل لگن بنشینید.

یک نسخه طبیعی برای درمان عفونت واژن
اگر  دچار ترشحات غیرطبیعی و عفونی رحم شده‌اید، می توانید از عسل رقیق شده با آب جوش استفاده کنید اما با این تفاوت که باید خودرا با این محلول شست‌شو دهید یا آنرا در لگن ریخته و داخل آن بنشینید. قبل از تجربه این روش بهتر است دراین زمینه با دکتر‌تان مشورت کنید.

 

جمع آوری: بخش سلامت تالاب

منبع:

setare.com

infosalamat.com

جدیدترین مطالب سایت