همه چیز در مورد زمان قاعدگی در زنان (پریود)

همه چیز در مورد زمان قاعدگی در زنان (پریود)

چرا پریود میشویم  ؟

پریود یک چیز عادی در زنان میباشد که به سلامتی زنان کمک بزرگی میکند این اتفاق هر 30 تا 45 روز رخ میدهد.

 

به گزارش تالاب قاعدگی «پریود» یکی از مراحل بلوغ در دختران هست. قاعدگی مثل تعداد زیادی از علایم دیگر بلوغ ممکن هست برای دختران گیج کننده باشد. برخی از دختران ممکن هست به نوعی از آن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند.

 

تعداد زیادی از دختران و پسران درک کاملی از دستگاه تناسلی زنان و چگونگی کارکرد آن در طی یک دورة قاعدگی ندارند و همین موضوع قاعدگی را برای آنان اسرارآمیز جلوه میدهد.

 

چرا زنان پریود می شوند

یک دورة‌ قاعدگی مدت زمان نخستین روز خونریزی در یک ماه تا نخستین روز خونریزی در ماه بعد هست. مثلاً اگر نخستین خونریزی دختری در ۸ اردیبهشت باشد و روز اول خونریزی بعدی وی در ۲ خرداد باشد دورة قاعدگی او ۲۴ روز طول کشیده هست «از ۸ اردیبهشت تا ۱ خرداد».

 

 

بلوغ و قاعدگی
زمانیکه دختری به بلوغ می‌رسد «معمولاً در سنین۸ تا ۱۳ سالگی»، بدن و ذهن در بسیاری جهات شروع به تغییر و تحول می کند. هورمونها در بدن رشد فیزیکی جدیدی را آغاز می کنند، مثلاً پستانها شروع به رشد میکنند. حدود۲ الی ۵/۲ سال بعد از شروع رشد پستانها، نخستین خونریزی قاعدگی در یک دختر اتفاق میوفتد.

 

حدود ۶ماه قبل از آغاز نخستین دورة قاعدگی، دختر ممکن هست متوجه افزایش ترشح از دستگاه تناسلی خود شود که مسأله‌ای شایع در بین دختران هست و نباید از آن نگران باشد مگر آنکه این ترشحات بسیار بد بو باشد یا باعث خارش گردد.

 

نخستین قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که همة اجزاء دستگاه تناسلی دختر بالغ شده باشند و بتوانند با یکدیگر کار کنند.

 

دختر بچه‌ها در بدو تولد با تخمدان‌ها، رحم و لوله‌‌های تخمدانی یا لوله های فالوپ «لوله‌هایي که در ادامة رحم در دو سمت تا تخمدانها کشیده می شوند» به جهان می‌آیند.

 

تخمدانها تخم مرغی شکل میباشند و در دو طرف رحم در پایین شکم که لگن نامیده می شود، قرار میگیرند و حاوی هزاران تخمک میباشند. دو لولة تخمدانی «فالوپ»، لوله هایي نازک و دراز میباشند درست مثل یک رشته ماکارونی «گرچه کمی ضخیم‌تر» که داخل آن سوراخ باشد.

 

هر لولة‌ فالوپ از رحم به سمت یک تخمدان کشیده میشود. رحم به شکل یک گلابی وارونه هست که در وسط لگن قرار دارد. دیوارة رحم از عضلات قوی تشکیل شده هست و وظیفة آن نگه داری از جنین در حال رشد هست.

 

پس از کامل شدن جنین، رحم با عضلات قوی خود، جنین را به بیرون می‌فرستد و بدین ترتیب جنین با عبور از داخل واژن «عضوی که از دهانة‌ رحم تا بیرون بدن امتداد می‌یابد» از بدن بیرون می آید و بدین وسیله نوزاد متولد میشود.

 

با بلوغ دختر، هورمونهایی از هیپوفیز «یکی از غدد موجود در مغز» ترشح میشود که این هورمونها تخمدانها را وادار به تولید هورمون های زنانه میکنند. این هورمون های زنانه استروژن و پروژستروننامیده میشوند که اثرات زیادی در بدن دختر دارند و به رشد جسمی و بالغ شدن او کمک می کنند.

 

پس شروع دوره های قاعدگی یک دختر، در هر ماه یک تخمک کوچک –بسیار کوچک که با چشم دیده نمیشود- از درون تخمدان آزاد میشود که به این عمل تخمک گذاری میگویند.

 

تخمک وارد لوله‌های فالوپ میشود و از طریق آن به سمت رحم حرکت می کند. اگر در طی این مسیر تخمک توسط یک اسپرم مرد بارور شود تخم ایجاد میشود و تخم به سمت رحم رفته و در آنجا لانه گزینی میکند و با چسبیدن به دیوارة رحم شروع به بزرگ شدن و رشد می‌نماید تا در پایان ۹ماه به یک نوزاد کامل تبدیل شود.

 

در صورتیکه تخمک با اسپرم برخورد نداشته باشد – مسأله‌ای که در بیشتر دروه‌های قاعدگی اتفاق می‌افتد- تخمک بارور نمیشود و از بدن دفع می شود.

 

در این صورت رحم که خود را آماده پذیرایی از تخم بارور کرده بود و با اضافه کردن مخاطات خود را برای لانه گزینی تخم آماده نموده بود، با تشکیل نشدن تخم «بارور نشدن تخمک» به حالت اول خود برمی‌گردد و برای اینکار مخاطات و بافت اضافی رحم شروع به ریزش میکند.

 

ریزش بافت و مخاطات که خونی هست همان خونریزی قاعدگی هست. باید دقت کرد که همانطوریکه توضیح داده شد، خونریزی قاعدگی فقط شامل خون نیست بلکه بافت اضافی ومخاطات خونی هست که از رحم به بیرون ریخته میشود.

 

این وقایع هر ماه یکبار اتفاق می‌افتد. رحم خود را برای پذیرش تخم در طی یک ماه به تدریج آماده میکند و در نتیجه مخاطات و بافت اضافی در داخل آن بوجود می آید.

 

در حدود اواسط یک دوره قاعدگی تخمک گذاری انجام میشود که در صورت عدم باروری تخمک با اسپرم مرد، در انتهای ماه همة بافت‌ها و مخاطات اضافی رحم به همراه تخمک به صورت خونریزی قاعدگی از بدن خارج می شود و این وقایع ماهانه ادامه می‌یابد تا این که زن در حدود سن ۵۰سالگی به یائسگی برسد.

 

یائسگی به این معنی هست که زن همة تخمک‌های موجود در تخمدانها را آزاد کرده هست و دیگر تخمک ندارد. بنابراین دوره‌های قاعدگی نیز تمام می شود و دیگر امکان بچه‌دار شدن برای او نیست.

همه چیز در مورد زمان قاعدگی در زنان (پریود)

عادت ماهيانه يا قاعدگي چيست ؟

عادت ماهيانه خونريزي ماهانه از رحم بانوان مي باشد. به نامهاي ديگري مثل قاعدگي ، منس و پريودهم خوانده مي شود.خون قاعدگي تركيبي از خون كامل و بافتهاي ريزش كرده رحم مي باشد.اكثر دوره های قاعدگي بين 3 تا 5 روز طول مي كشد.

 

سيكل قاعدگي چيست ؟

خونريزي قاعدگي قسمتي از سيكل قاعدگي مي باشد.در يك سيكل قاعدگي بدن زنان تغييراتي مي كند تا هر ماه براي باردار شدن آمادگي داشته باشد.يك سيكل قاعدگي از اولين روز خونريزي قاعدگي شروع مي شود.متوسط زمان يك سيكل قاعدگي نرمال 28 روز هست.اما يك سيكل نرمال ممكن هست از 23 تا 35 روز متفاوت باشد.

 

ارگانهاي دخيل در ايجاد يك سيكل قاعدگي عبارتد از : مغز ، غده هيپوفيز ، رحم و گردن رحم ، تخمدانها و لوله های فالوپ و واژن.تغيير سطح هورمونهاي جنسي در بدن باعث ايجاد مراحل گوناگون سيكل قاعدگي مي شود.

 

دو هورمون اصلي مرتبط با قاعدگي كه توسط تخمدانها توليد مي شوند عبارتند از استروژن و پروژسترون. هورمونهاي FSH و LH كه در هيپوفيز ساخته مي شوند نيز در اين امر سهيم میباشند.

 

در يك سيكل قاعدگي چه اتفاقي مي افتد؟

در نيمه اول سيكل ميزان استروژن بالا رفته و باعث رشد و افزايش سلولهاي رحمي مي شود.در پاسخ به هورمون FSH يك تخمك در داخل يكي از تخمدانها شروع به رشد مي كند.در حوالي روز 14 از يك سيكل 28 روزه در پاسخ به هورمون LH تخمك از تخمدان جدا مي شود.اين مرحله تخمك گذاري ناميده مي شود.

 

در نيمه دوم سيكل تخمك وارد لوله فالوپ كه بين تخمدا ن و رحم قرار دارد مي شود.در اين مرحله پروژسترون بالا رفته و رحم را آماده بارداري مي كند.اگر در اين مرحله تخمك توسط اسپرم بارور شود بارداري رخ خواهد داد.در غير اينصورت تخمك بعد از مدتي از بين مي رود.

 

اگر بارداري رخ ندهد استروژن وپروژسترون كاهش مي يابند و لايه ضخيم رحم ريزش كرده و خونريزي قاعدگي يا عادت ماهيانه را ايجاد مي كند.

 

خونریزی قاعدگی هر چند وقت یکبار تکرار می شود؟
همان طور که سن شروع بلوغ در دختران متفاوت هست، دوره‌های قاعدگی نیز برای دختران متفاوت هست. دورة زمانی میان دو خونریزی را دورة قاعدگی می گویند. دورة‌ قاعدگی برای برخی دختران ممکن هست ۲۸روز، برای برخی دیگر ۲۴روز، ۳۰روز و یا حتی ۳۵روز طول بکشد. حتی این زمان از یک دوره تا دورة بعد ممکن هست فرق داشته باشد.

 

دختران نوجوان و جوان ممکن هست قاعدگی نامنظم داشته باشند که بخصوص در نخستین دوره‌های قاعدگی بیشتر دیده میشود.

 

برای مثال یک دختر که به تازگی قاعده شده هست ممکن هست ۲ماه متوالی دور‌های ۲۸روزه داشته باشد و در طی یک ماه بعد هیچ خونریزی نداشته باشد یا حتی دو خونریزی متوالی با فاصلة‌ زمانی بسیار کم بین انها داشته باشد.

 

معمولاً پس از چندین ماه، دوره‌های قاعدگی از نظم بهتری برخوردار می شود امّا برخی از زنان حتی تا بزرگسالی نیز دوره‌های نامنظم دارند. با گذشت زمان و آشنایی بیشتر دختر با شرایط دوره‌های قاعدگی خود، معمولاًً دختران می توانند دورة‌ خونریزی بعدی خود را حدس بزنند.

 

خونریزی به چه میزان هست و چند روز طول می‌کشد؟

مدت زمان خونریزی نیز اثبات نیست و ممکن هست تغییر کند. برخی دختران فقط ۳-۲روز خونریزی دارند. برخی دیگر ممکن هست ۷روز و یا حتی بیشتر خونریزی داشته باشند.

مقدار خونریزی نیز ممکن هست متفاوت باشد. برخی از دختران آن قدر مقدار خونریزی اندکی دارند که حتی ممکن هست شک کنند که آیا قاعده شده‌اند یا نه. برخی دیگر ممکن هست خونریزی شدیدتری داشته باشند.

 

برای بیشتر دختران خونریزی در حد چند قاشق غذاخوری تا کمتر از نصف یک استکان «حدود ۱۲۰میلی‌لیتر» هست که ممکن هست چندان به نظر آید ولی طبیعی باشد. خونریزی بسیار شدید در طی قاعدگی امکان‌پذیر هست اما شایع نیست.

 

در واقع ممکن هست خونریزی بسیار شدیدتر از معمول، نشاندهندة اشکالات انعقادی خون باشد که نیازمند مراجعه به دکتر و بررسی بیشتر هست.

 

باید متوجه بود که حتی از یک ماه به ماه بعد ممکن هست مقدار خونریزی و تعداد روزهای خونریزی در یک دختر متفاوت باشد. در صورتیکه از بی‌نظمی و یا مقدار خونریزی خود نگرانی دارید بهتر هست تا با یک دکتر مشورت کنید.

 

همه چیز در مورد زمان قاعدگی در زنان (پریود)

يك سيكل قاعدگي نرمال چه ويژگي دارد؟

سيكل قاعدگي يك خانم ممكن هست در ماههاي گوناگون كاملاً شبيه هم نباشد . از طرف ديگر سيكل های هر نفر با ديگري متفاوت هست.خونريزيها ممكن هست كم ، متوسط و زياد باشد و نيز طول مدت آن مي تواند متفاوت باشد .

 

اگرچه اكثر پريودها 3 تا 5 روز طول مي كشد اما بين 2 تا 7 روز نرمال هست.در سالهاي اول شروع قاعدگي و در سنين نزديك به يائسگي سيكلها ممكن هست كاملاً نامنظم باشند.

 

 

سيكل هاي قاعدگي از چه سني شروع مي شوند؟

سن متوسط شروع قاعدگي حدود 12 سالگي هست.اما اين بدان معني نيست كه همۀ دختران در سن 12 سالگي قاعده مي شوند. يك دختر در فاصله سني 8 تا 16 سالگي ممكن هست قاعده شود.

 

يك خانم تا چه زماني پريود مي شود ؟

زنان تا زمان يائسگي پريود مي شوند.سن متوسط يائسگي حدود 51 سالگي هست.يائسگي يعني زن قادر به توليد تخمك نبوده و نمي تواند ديگر باردار شود.مثل قاعدگي سن شروع يائسگي هم مي تواند متفاوت باشد.

 

دل پیچه، ناخوشی قبل از قاعدگی و جوش

– برخی از دختران ممکن هست در حوالی قاعدگی دچار تغییرات بدنی و احساس شوند. دل پیچه‌های قاعدگی بسیار شایع هست. در حقیقت بیش از نیمی از زنانی که قاعده می شوند می گویند که در طی چند روز اول قاعدگی دچار دل‌پیچه می شوند.

 

پزشکان فکر میکنند که علت این دل‌پیچه‌ها ماده‌ای به نام پروستاگلندین باشد که باعث انقباض عضلات رحمی می شود.

 

 

انقباض عضلانی ممکن هست مبهم، دردناک، تیرکشنده و یا شدید باشد و گاهی ممکن هست در پشت یا حتی پاها و یا در شکم احساس شود. معمولاً با افزایش سن شدت این دل‌پیچه‌ها کمتر می شود و حتی ممکن هست کاملاً از بین بروند.

 

برخی از داروهای بدون نیاز به نسخه مثل استامینوفن، ایبوپروفن و مفنامیک اسید می تواند این دل‌پیچه‌ها را از بین برد. قرار دادن یک حولة گرم یا یک دوش گرم ممکن هست به تسکین دل‌پیچه‌ها کمک کند.

 

داشتن فعالیت جسمی مناسب در کل طول دورة قاعدگی معمولاً باعث کاهش شدت دل‌پیچه میشود. در صورتیکه این اقدامات کمکی نکرد می توانید با دکتر خود مشورت نمایید.

 

– برخی از دختران احساس می کنند که در طی چند روز یا هفته قبل از قاعدگی ناراحت، بی حوصله و افسرده و یا بشیار حساس شده‌اند. ممکن هست بیش از معمول گریه کنند و یا به راحتی عصبانی شوند.

 

برخی دیگر ممکن هست مشتاق به خوردن غذا های خاص شوند. ابن علائم معمولاً در چند روز پس از اتمام قاعدگی بهبود می‌یابد. به این علائم ناخوشی قبل از قاعدگی می گویند. علت ناخوشی قبل از قاعدگی تغییرات هورمونی هست.

 

افزایش و کاهش هورمون های زنانه در طی یک دورة قاعدگی می تواند باعث تغییرات جسمانی و احساسی دختر شود. به همین علت برخی از دختران دچار علائم جسمی نیز میشوند.

 

مثلاً ممکن هست احساس کنند که پف کرده‌اند یا پستان آن ها متورم شده هست و دردناک هست و یا دچار سردرد شوند. پزشکان معمولاً پیشنهاد میکنند که دختران به ورزش و فعالیت بدنی بپردازند. برخی از داروها نیز میتوانند کمک کننده باشند که توسط دکتر تجویز می شود.

 

– برخی از دختران در زمانهای خاصی از دور‌ة قاعدگی دچار تشدید جوش و آکنه بدن می شوند که این هم به علت تغییرات هورمونی در بدن هست. این مشکل معمولاً با افزایش سن بهبود قابل ملاحظه‌ای پیدا میکند.

 

تامپون و نوار بهداشتی

پس از شروع قاعدگی شما نیاز دارید که از وسیله‌ای برای جذب خون بهرهگیری کنید. برای این منظور می‌بایستی تامپون و یا نوار بهداشتی تهیه کنید. برای گزینش نوع نوار بهداشتی می توانید با پدر و مادر، معلمان بهداشت و یا خواهر بزرگ‌تر خود مشورت کنید. نوار بهداشتی در تعداد زیادی از داروخانه‌ها و سوپر مارکت‌ها قابل تهیه هست.

 

تغيير رنگ در ترشحات مجراي تناسلي آيا طبيعي هست يا نشانه‌ای از يك بيماري؟

 

قبل از هر چيز بايد بدانيد ترشحات طبيعي مهبل فوايد متعددي دارد:

 

مهبل را تميز و مرطوب نگه مي‌دارد و در پيشگيري از عفونت آن كمك مي‌كند. اگر چه رنگ، مقدار و حالت ترشحات مهبل در دوران قبل و بعد از عادت ماهيانه تغيير مي‌كند و اين مسئله كاملا طبيعي هست اما گاهي تغيير در اين ترشحات نشانه‌ای از وجود مشكل هست.

 

ترشحات طبيعي مهبل هر از گاهي تغيير مي‌كند: رقيق، چسبنده،‌ غليظ، حالت كشساني، در مجموع حالت آن متغير هست.

 

 

نكته مهم در ترشحات مهبل آن هست كه بايد شفاف،‌سفيد و يا شيري مايل به سفيد باشند. در مواردي كه مشكلي وجود دارد، ترشحات دچار تغييراتي مي‌شود، بوي آن تغيير كرده و نامطبوع مي‌شود،‌رنگ‌ آن سبز، خاكستري و يا حالتي دقيقا شبيه ترشحات عفوني مي‌شود،‌ در مهبل حالت خارش، ‌سوزش،‌ تورم و قرمزي بوجود مي‌آيد و يا حتي گاهي از مهبل در دوراني به‌غير از عادت ماهيانه خون خارج مي‌شود كه در اين موارد بايد حتما به پزشك متخصص زنان مراجعه شود. معمولا عفونت مهبل«باكتريايي يا قارچي» عامل شايعي در تغيير ترشحات آن هست كه بهتر هست نسبت به اين مسئله دقيق باشيد.

 

در عفونت قارچي مهبل‌ ترشحات بسيار سفيد و غليظ مي‌شوند و شكل پيدا مي‌كنند،‌بوي ترشحات تند هست و حالت خارش و سوزش در مهبل حس مي‌شود. در عفونتي كه توسط باكتري ايجاد مي‌شود، مقدار ترشحات زيادتر مي‌شود و حالت كف‌آلود پيدا كرده، به رنگ خاكستري در مي‌آيد.

 

بوي ترشحات بسيار نامطبوع شده و مثل بوي ماهي مي‌شود. با دیدن هر يك از علائم ذكر شده فورا به پزشك مراجعه كنيد.

 

من كه سنم از سن بلوغ قبل، پس چرا عادت ماهيانه نمي شوم؟

عادت ماهيانه دختران بعد از رسيدن به بلوغ اتفاق مي‌افتد كه گرچه سن بلوغ بين 8 تا 13 سال در دختران متفاوت هست. اما اينكه بعضي دخترها زودتر و يا ديرتر به بلوغ برسند، طبيعي هست.

 

معمولا اولين عادت ماهيانه 2 تا 2/5 سال بعد از اولين نشانه‌های بلوغ «كه اغلب رشد پستان‌هاست» اتفاق مي‌افتد. گرچه در بعضي‌ دخترها كمتر از يك‌سال بعد از بلوغ و يا 3 سال بعد از بلوغ هم عادت ماهيانه ديده مي‌شود كه طبيعي هست.

 

 

روش ديگري كه بتوان زمان اولين عادت ماهيانه را حدس زد، ترشحات مهبل هست كه حدود 6 ماه قبل از اولين عادت ماهيانه اين ترشحات به صورت شفاف، سفيد و مخاطي شكل ديده مي‌‌شوند.

 

سن اولين عادت ماهيانه به ارث هم بستگي دارد و شايد در مادر هم اين اتفاق ديرتر افتاده باشد، بنابراين صرف اينكه 14 سالگي قبل و عادت ماهيانه رخ نداده مشكل‌ساز نيست.

 

ديرتر شروع شدن عادت ماهيانه به عواملي ديگر هم بستگي دارد مثل لاغري شديد، ‌كم‌خوري عصبي،‌ورزشكار بودن «ورزش شديد و دائمي»، استرس‌های شديد يا بعضي بيماري‌های خاص هم در تاخير عادت ماهيانه دخالت دارند.

 

كوچك ماندن سينه‌ها يعني اختلا‌ل در روند بلوغ؟

تفاوت اندازه پستان‌ها كاملا طبيعي هست. به‌خصوص اگر دخترها در سن بلوغ باشند. ‌گرچه در اكثر خانم‌ها در سنين بعد از بلوغ هم اندازه پستان‌ها يكي نيست، همان‌طور كه اندازه دو دست‌و‌پا يكسان نيست.

 

معمولا اولين جوانه‌های پستان در سنين 8 تا 13 سالگي ديده و در اكثر موارد رشد و بزرگ شدن يكي از پستان‌ها سريع‌تر از ديگري هست. بعضي دختر خانم‌ها بعدها هم از اين مسئله ناراحتند و فكر مي‌كنند مشكلي وجود دارد.

 

در اين صورت اگر به يك پزشك متخصص زنان مراجعه شود، او شما را مطمئن مي‌كند كه مشكلي وجود ندارد. گرچه بهتر هست دختر خانم‌ها هميشه در سنين بالاتر هم به پستان‌ها دقت داشته باشند و به هر نوع تغيير ظاهري آن دقت نشان دهند. به‌خصوص اينكه معاينه پستان‌ها را ياد بگيرند و هر ماه انجام دهند.

 

چرا عادت ماهيانه منظمي‌ندارم؟

گاهي اينقدر در مورد عادت ماهيانه دقت مي‌شود كه انگار قرار هست همۀ چيز مثل ساعت كار كند. در بين خانم‌ها اين‌طور شايع شده كه عادت ماهيانه بايد هر 4 هفته يك‌‌بار اتفاق بيفتد، در حالي‌كه در اكثر خانم‌ها بي‌نظمي‌های زيادي در عادت ماهيانه وجود دارد.

 

معمولا چرخه عادت ماهيانه 28 روزه هست، اما اين عدد براي همۀ و حتي براي يك خانم‌ در تمام طول سال اثبات نيست و ممكن هست بين 24 تا 34 روز متغير باشد. اولين روز عادت ماهيانه،‌روز اول چرخه يك خانم محسوب مي‌شود.

 

معمولا در روز چهاردهم يكي از تخمك‌ها از تخمدان خارج مي‌شود كه به آن تخمك‌گذاري مي‌گويند و در صورت عدم حاملگي دو هفته بعد پوشش دروني رحم ريزش پيدا كرده و عادت ماهيانه اتفاق مي‌افتد.

 

معمولا تا 2 سال بعد از اولين عادت ماهيانه بي‌نظمي‌های زيادي وجود دارد، اما بيماري،‌كاهش وزن شديد و استرس زياد هم باعث بي‌نظمي در قاعدگي مي‌شوند. حتي در مسافرت و يا تغييرات زیاد زندگي «مثل مهاجرت و جابجايي» هم اختلال در زمان قاعدگي ديده مي‌‌شود.

 

طول مدت عادت ماهيانه هم از 2 تا 10 روز متفاوت هست وحتي اين مسئله هم هميشه در يك خانم اثبات نيست. بنابراين اگر داروي خاصي مصرف نشود،‌بيماري مشخصي وجود نداشته باشد و يا عدم تعادل هورموني مطرح نباشد، بي‌نظمي در قاعدگي طبيعي هست اما اگر اين مسئله بسيار شديد و هميشگي شده هست بهتر هست با پزشك زنان صحبت شود تا مشكل زمينه‌ای به‌خصوص عدم تعادل هورموني بررسي شود، به خصوص اگر اين مسئله در دختر خانم‌ها بيش از 3 سال طول بكشد.

 

چرا پستان‌ها درد مي‌گيرند؟

درد پستان هر از گاهي اتفاق مي‌افتد. اين مسئله در دختر خانم‌ها در سن بلوغ و بعد از آن بيشتر به‌دليل رشد پستان‌هاست به‌خصوص در حمام هنگام شستشو و در خواب به‌خصوص در وضعيت امر اين درد بيشتر حس مي‌شود. با اين وجود از درد پستان‌ها هيچ وقت نبايد به راحتي گذشت.

 

اضافه بر مسئله فوق،درد پستان‌ها در نزديكي شروع عادت ماهيانه «يك‌هفته قبل» بسيار شايع هست كه به‌دليل ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون اتفاق مي‌افتد.

 

اين هورمون‌ها باعث تجمع آب در بدن شده و پستان‌ها را متورم مي‌كنند. در اوايل حاملگي هم درد پستان‌ها شايع هست كه دقيقا به‌علت ترشح هورمون‌ها و تاثير آن ها بر پستان هست. در صورتي كه درد پستان‌ها در موارد ذكر شده اتفاق بيفتد و هيچ ترشحي از پستان وجود نداشته باشد معمولا اين درد را با مصرف مسكن و يا حتي پوشيدن لباس زير مناسب‌تر برطرف كرد.

 

تغذيه مفید و استراحت كافي در اوايل قاعدگي در تسكين اين درد بي‌تاثير نيست. بهتر هست از يك‌هفته قبل از عادت ماهيانه از مصرف غذاهاي شور و كافئين‌دار «مثل قهوه،چاي و شكلات» پرهيز شود. اگر به‌غير از مواقع ذكر شده در پستان‌ها دردي حس شد بهتر هست بدون معطلي به پزشك مراجعه شود. ‌

 

چه زماني بايد به پزشك مراجعه كرد ؟

در موارد زير بايد با پزشك خود مشورت كنيد:

 

عدم شروع قاعدگي تا سن 16 سالگي
متوقف شدن بي دليل عادات ماهيانه
خونريزي بيش از 7 روز
حجم زياده از حد خونريزي
در صورتي كه در فاصله بين پريودها خونريزي داشته باشيد
درد شديد هنگام قاعدگي
چه مشكلاتي ممكن هست زنان در مورد قاعدگي داشته باشند؟

 

زنان ممكن هست مشكلات مختلفي با دوره های قاعدگي خود داشته باشند برخي از شايعترين آن ها عبارتند از :

آمنوره يا عدم وجود عادات ماهيانه: اين لغت زماني به كار مي رود كه يك دختر خانم تا 16 سالگي پريود نشده باشد « آمنوره اوليه » و يا اينكه عادات ماهيانه در خانمي كه قبلاً قاعدگي مرتب داشته هست قطع شود« آمنوره ثانويه ».علل اصلي آمنوره عبارتند از :

 

بارداري ، شيردهي ، كاهش وزن شديد دراثر يك بيماري وخيم ، ورزش سنگين ، استرس و رژيم های غذايي سخت .اختلالات هورموني يا بيماريهاي دستگاه تناسلي نيز ممكن هست عامل بيماري باشند.

ديسمنوره يا قاعدگي دردناك :

عبارتست از درد خفيف تا بسيار شديد در هنگام خونريزي ماهيانه .معمولاً در زنان و دختران جوان علت خاصي ندارد. هورموني به نام پروستاگلندين عامل اين مشكل هست.بعضي از انواع مسكنها مثل ايبو پروفن و مفناميك اسيد مي توانند درد را كاهش دهند.گاهي اوقات اين مشكل در اثر يك بيماري به نام آندومتريوز مي باشد .

 

خونريزي غير طبيعي از رحم :

خونريزي غير طبيعي رحم با خونريزي قاعدگي متفاوت هست.اين مشكل ممكن هست بصورت خونريزي بسيار حجيم ، خونريزي طولاني مدت ، پريودهاي بسيار نزديك به هم و يا خونريزي بين پريودها خود را نشان دهد.در اوايل سنين قاعدگي و حوالي يائسگي اين اختلالات شايعتر میباشند. ديگر علل خونريزيهاي غير طبيعي رحم پوليپها ، فيبروم ها ، عفونتها و علل هورموني میباشند.

جدیدترین مطالب سایت