علائم خاص احساس یائسگی در زنان

علائم خاص احساس یائسگی در زنان

علائم یائسگی 

یائسگی در زنان در بعضی مواقع گوناگون هست ودر سن هاي گوناگون به وجود می‌آید . 

 

با بالا رفتن سن خانم ها اتفاقات تازه اي در زندگی آن ها رخ میدهد که یکی از انها یائسگی هست . یائسگی یکی از دوره هاي طبیعی زندگی اغلب زنان هست که در آن قاعدگی برای همه ی وقت متوقف میشود . یائسگی در زنان معمولاً در حدود سن 45 تا 55 سالگی شروع می شود. در این زمان تخمدانها به میزان کمتری هورمونهای زنانه، به خصوص استروژن را ترشح کرده و واسطه بروز علائم یائسگی می شوند. درابتدا عادت ماهیانه نامرتب شده و سپس بطور کامل قطع می شود.

 

یائسگی در زنان با یک تغییرات جسمی و روحی مختلفی دوست هست. بعضی از علائمی که با یائسگی به وجود می‌آیند مثل گرگرفتگی، تپش قلب، تعریق، اضطراب و بی خوابی در ابتدای یائسگی شدت بیشتری داشته، ولی با گذشت زمان بهبود می یابد. بعد از یائسگی خطر ابتلا به مشکلاتی از قبیل پوکی استخوان، مریضی هاي قلبی وعروقی، بی اختیاری ادرار، کم شدن ترشحات زنانه و افسردگی افزایش می یابد.

با بالا رفتن سن در خانم ها، فصل تازه اي از زندگی شروع می شود که دوست با تغییرات زیادی هست. زمان پیش از یائسگی نیز دوره اي هست که با سن، تغییرات خلق و خو و بروز آکنه تماس دارد. در واقع دوره پیش از یائسگی نیز علائمی دارد که در ادامه به انها اشاره میکنیم.

 

در سنین یائسگی چه تغییراتی در بدن زن رخ می دهد که منتهی به بی نظمی در عادت ماهیانه می شود؟
تا تخمک گذاری برقرار هست، قاعدگی هم منظم هست. در شروع یائسگی این نظم از بین می‌رود. قاعدگی به شکل نامنظم وجود دارد ولی خون ریزی ناشی از تخمک گذاری نیست و به علت اختلالات هورمونی و کمبود میزان استروژن رخ می دهد به عبارتی وقتی تخمک گذاری بطور فیزیولوژیک انجام نشود، یعنی مرحله دوم بعد از آزاد شدن تخمک که همان ترشح پروژسترون هست اتفاق نیفتد، بافت آندومتر برای کاشته شدن جنین احتمالی یا ایجاد قاعدگی آماده نمی‌شود و افزایش ضخامت این بافت به علت انجام نشدن تخمک گذاری باعث ریزش نامنظم قسمت هایي ازآن و خون ریزی می شود. 

 

علائم خاص احساس یائسگی در زنان

درمان یاسئگی

 

 علائم پیش یائسگی از حدود 42 سالگی شروع می شود :
دوره پیش یائسگی جایگاه مهمی در زندگی خانم ها دارد و بعضی بر این عقیده میباشند که حتی به اندازه خود یائسگی برای خانم ها ایجاد دغدغه و نگرانی می کند. یائسگی مریضی و یا مشکل خاصی ایجاد نمیکند و صرفا به معنای پایان قاعدگی هست.

سن متوسط برای شروع یائسگی حدود 52 سالگی هست. دوره پیش یائسگی نیز به تحول هورمونی مرتبط می شود که در انتها به یائسگی ختم خواهد شد. مقدور هست این تحول یک دهه طول بکشد. اگر سن تان کمتر از 42 سال باشد مقدور هست با بعضی علائم پیش یائسگی روبه‌رو شده باشید. اگرچه پزشکان این سن رو زود تلقی کرده و به دنبال عوامل دیگری برای بروز بعضی ناخوشی ها می‌گردند. اما اگر بالای 42 سال دارید مقدور هست علت اصلی ناخوشی هایتان مرتبط به دوره پیش یائسگی باشد.

 

چشم هایتان خشک می شود
شاید عجیب به نظر برسد، اما چشم ها نخستین نقاطی میباشند که تحت تاثیر تغییرات هورمونی قرار گرفته و اثرات آن را بروز می دهند. افزون بر این که دور چشم ها چین و چروک ها عرض اندام می کنند، چشم ها دچار خشکی نیز می شوند. این مسئله نیز روی کیفیت بینایی تاثیر می گذارد. بطور کلی این تغییرات در چشم ها جزو علائم نخست پیش یائسگی هست.

 

اختلال اضطرابی و افسردگی

دکتر نیوسون میگوید که اختلال اضطرابی و افسردگی، دو مورد از مهمترین علائم یائسگی میباشند که منتهی به مشکلات مختلفی می شوند، اما اکثر زنان به این علائم توجهی ندارند. به‌گفته این متخصص، احساس افسردگی «در کنار عزت‌نفس پایین، اضطراب و حملات هراس یا پانیک» از علائم بسیار رایج یائسگی میباشند، اما متاسفانه داروهای ضدافسردگی اشتباها برای بعضی از این زنان تجویز میشوند. افزون بر این، تعداد زیادی از این زنان از اتفاقات روزمره و عادی هراس دارند. اختلال اضطرابی و افسردگی، علائم ناتوان‌کننده‌اي میباشند و حتی بر زندگی خانوادگی و حالات شغلی هم تاثیر منفی می گذراند.

   علائم خاص احساس یائسگی در زنان

دوره پیش یائسگی جایگاه مهمی در زندگی خانم ها دارد

 

 تحریک‌پذیری عصبی

آیا فکر میکنید که یائسگی درنهایت شما را از شرّ سندرم پیش از قاعدگی «PMS» رها میکند؟! متاسفانه دکتر نیوسون می گوید که لزوما این‌طور نیست. بنابر این، نوسانات خلقی در زمان یائسگی اصلا غیرعادی نیست و میتواند اثرات قابل توجهی برای روابط زنان در زندگی مشترک داشته باشد.

خستگی اینکه خواب در زمان پیش از یائسگی و زمان یائسگی واقعا سخت می شود، اصلا اتفاق عجیب و غیرمنتظره‌اي نیست. تعریق شبانه نیز یکی از همین اتفاقات متعارف هست. با این‌حال، حتی زنانی که دو علامت رایج ذکرشده را سنجیدن نمی کنند،‌ در زمان یائسگی معمولا بیش از حد خسته میشوند و زندگی خودشان را خسته‌کننده احساس می کنند. دکتر نیوسون می گوید که اگر زنان بدون چرت‌هاي ظهرگاهی و عصرگاهی توانا به گذران روز نباشند، احتمالا به کمک نیاز دارند. این متخصص میگوید: «تعداد زیادی از زنان فکر می کنند که علت خستگی‌شان، فقط اضطراب‌هاي ناشی از شغل یا مشکلات فرزندان‌شان میباشند. خود من هم چنین تصوری داشته‌ام. با این‌حال، این زنان نمیدانند که چالش به یائسگی مرتبط هست، نه به قضایا پیرامونی دیگر».

 

خلق و خوی تان عوض می شود
تغییرات ناگهانی خلق و خوی نیز از علائم رایج تغییرات مهم زندگی خانم هاست، چون خلق و خوی ما تماس زیادی با هورمونهای بدن مان دارد. بنابر این زمانی که خیلی زود از کوره در میروید و نسبت به قضایا پیرامون واکنش تند نشان می دهد، بهتر هست بجای این که خودتان را سرزنش کنید به دنبال علت اصلی آن باشید.

 

درد مفصلی

پایین آمدن سطح استروژن در بدن زنان، به شیوه‌هاي مختلفی بر مفصل‌هاي آنان تاثیر منفی می گذارد و حتی میتواند حرکت‌هاي عادی را برای آنان سخت و دردآور کند. با این‌حال، تعداد زیادی از زنان، این مشکل راکه از تخلیه هورمون‌هاي لازم نشات می گیرد، با آرتریت اشتباه میگیرند. دردهای مفصلی، تمایل زنان به ورزش کردن را هم کاهش می دهند و همین روال در درازمدت باعث تشدید این دردها می شود.

 

دچار بیخوابی می‌شوید
بیخوابی یکی از عوارض جانبی اصلی عدم تخمک گذاری هست. پروژسترون به آرامش بدن کمک می کند و کاهش آن می تواند شما را در دسترس اضطراب قرار دهد. اگر دچار چنین مشکلاتی شده اید، بهتر هست با دکتر مشورت کنید.

 

تکرر ادرار

به گزارش تالاب زنانی که در زمان پیش از یائسگی یا زمان یائسگی قراردارند، مقدور هست مشکلاتی مثل تکرر ادرار یا ضعف مثانه را سنجیدن کنند. دکتر نیوسون می گوید که کاهش سطح استروژن در بدن این زنان، بر لگن و مثانه آنان نیز تاثیر منفی می گذارد و چنین مشکلاتی رابه‌وجود می‌آورد. به‌گفته این متخصص، «اغلب زنان این مشکل رابه اطلاع دکتر نمیرسانند یا حتی با رفقا هم‌سن خودشان هم در بین نمی گذراند، چون خجالت‌زدگی مانع از بیان این اتفاق می شود». با این‌حال، اگر تکرر ادرار واقعا شما را آزار می دهد، بهتر هست که نزدک دکتر متخصص بروید و از او کمک بگیرید.

 

جدیدترین مطالب سایت