علائم و درمان بیماری زوال عقل

علائم و درمان بیماری زوال عقل

درمان زوال عقل

زوال عقل یک مریضی ناشناخته و غمگین هست که بسیار میتواند روی افراد تاثیرات منفی بگدارد.

 

همانند اکثر مریضی هایي که به شدت عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، زوال عقل نیز یک اوضاع غم انگیز محسوب میشود.

 

علائم و درمان بیماری زوال عقل

 

به گزارش تالاب به نقل از “پاور آو پازیتیوتی”، زوال عقل یک اصطلاح کلی برای افت توانایی ذهنی به میزانی هست که در زندگی هرروز فرد تداخل ایجاد می‌کند. از دست دادن حافظه و مریضی آلزایمر – متعارف‌ترین نوع زوال عقل – دو مشابه از این دست میباشند. زوال عقل به طور کلی شامل کاهش به مرور مهارت هاي حافظه، تفکر و استدلال می‌شوند.

 

زوال عقل به خودی خود یک مریضی خاص نیست. در عوض، این اصطلاح برای نشانه هاي گسترده اي مد نظر قرار می‌گیرد که ممکن هست به یک اختلال شناختی شدید اشاره داشته باشند. به واسطه ماهیت پیچیده این اختلال، زوال عقل می‌تواند تنها توسط یک دکتر متخصص، به طور معمول متخصص مغز و اعصاب، تشخیص داده شود.

 

انواع زوال عقل

همان گونه که اشاره شد، مریضی آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل هست و 60 تا 80 درصد تمامی موارد را شامل میشود. مریضی آلزایمر یک اختلال مرگبار هست که سلول هاي مغز و قابلیت شناختی را خنثی می سازد.

 

دومین علت شایع زوال عقل به نام زوال عقل عروقی شناخته می‌شود و نوعی از زوال عقل هست که در نتیجه سکته مغزی شکل میگیرد. سکته مغزی زمانی رخ میدهد که جریان خون به سمت مغز قطع شده یا کاهش می یابد. عدم ارسال اکسیژن و مواد مغذی کافی به مغز موجب مرگ سلول هاي مغز میشود. سکته مغزی میتواند در نتیجه یک شریان مسدود شده «سکته مغزی ایسکمیک» یا به واسطه نشت یا ترکیدن یک رگ خونی «سکته مغزی هموراژیک» رخ دهد.

 

نشانه های بالقوه زوال عقل

دشواری در برنامه ریزی یا حل مشکلات

 

بعضی افراد مبتلا به زوال عقل تغییرات ناگهانی در توانایی خود برای توسعه و دنبال کردن یک برنامه را تجربه می‌کنند. بعنوان مثال، انجام بعضی وظایف ساده مثل پیگیری اوضاع حساب بانکی یا پیروی از یک دستورالعمل برای انها به فعالیتی بسیار پیچیده تبدیل می‌شود. همین طور، در طول آغاز زوال عقل افزایش مشکلات در حفظ تمرکز شایع میباشند.

 

دشواری در انجام وظایفی آشنا

یکی از بارزترین نشانه هاي زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره هست. ممکن هست فرد مبتلا به زوال عقل قادر به یافتن مسیر همیشگی خود نباشد و یا چگونگی انجام بازی مورد علاقه خود را فراموش کند. به طور معمول، اجرای کاری همیشگی عمیقا در فعالیت نورونی ریشه دارد و یک نفر میتواند بدون فکر کردن کاری را انجام دهد. هر گونه تغییر قابل دیدن در توانایی فرد برای انجام وظایف روزمره باید به دقت بررسی شود.

 

مشکلات جدید هنگام برقراری ارتباط

افراد مبتلا به زوال عقل اغلب در دنبال کردن یک گفت و گو دچار مشکل میشوند. انها ممکن هست به تعامل خاتمه دهند، اینکه درمورد چه چیزی صحبت کرده اند را فراموش کنند و حرف هاي پیشین خود را تکرار کنند، یا هیچ ایده اي برای ادامه مصاحبه نداشته باشند. چالش هاي واژگانی از جمله ناتوانی در یافتن واژه درست نیز شایع میباشند.

 

کناره گیری از فعالیت های اجتماعی یا کاری

هنگامی که یک نفر چالش هاي شناختی که به واسطه زوال عقل شکل می‌گیرند را تجربه می‌کند، ممکن هست به تدریج خود را از فعالیت هاي کاری یا اجتماعی کنار بکشد. بخشی از این کناره گیری و انزوا ممکن هست با تغییرات شخصیتی، ترس، یا عدم پذیرش مرتبط باشد.

 

از دست دادن حافظه مخل زندگی روزمره

بار دیگر عامل کلیدی «مخل زندگی روزمره» هست. فراموشی برای همۀ ما رخ می‌دهد، اما به ندرت این فراموشی ها به طور قابل توجهی زندگی هرروز را فلج میکنند. طی مراحل نخست زوال عقل، فراموش کردن اطلاعاتی که به تازگی یاد گرفته شده اند، یکی از شایع‌ترین نشانه هاي وجود مشکلی اساس اي هست. از دیگر نشانه هاي قابل دقت مشکلات حافظه شدید میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

– فراموش کردن تاریخ ها یا رویدادهای مهم

– پرسش مکرر درمورد اطلاعاتی که به تازگی دریافت شده اند

– افزایش وابستگی به وسایل کمکی حافظه

– افزایش وابستگی به دیگران برای به یاد آوردن چیزهای گوناگون

 

نتیجه گیری

در حال حاضر، درمان مشخصی برای مریضی آلزایمر یا هر گونه زوال عقل پیشرونده وجود ندارد. دارو درمانی انتخاب اي در دسترس هست که امکان تسکین بعضی نشانه ها را فراهم می‌کند.

 

سازمان آلزایمر کشور آمریکا شش پیشنهاد کلیدی برای جلوگیري از زوال عقل ارائه کرده هست که شامل موارد زیر میشوند:

 

– سیگار نکشیدن

– حفظ فشار خون، کلسترول، و قند خون در سطوح مناسب

– دنبال کردن یک رژیم خوراکی سالم و متعادل

– انجام ورزش

– حفظ وزن مناسب

– عدم مصرف نوشیدنی هاي الکلی

جدیدترین مطالب سایت