درمان بیماری قوز قرنیه چشم

درمان بیماری قوز قرنیه چشم

چگونه قوز قرنیه چشم را بر طرف کنیم ؟ 

 

قوز قرنیه چشم یک بیماری نادر است که در انهلال چشم به وجود می‌آید و علت های خاصی هم دارد در ادامه بیشتر می خوانیم . 

 

بیماری قوز قرنیه چشم , کراتوکونوس یا قوز قرنیه «به انگلیسی: Keratoconus» یک بیماری تحلیل رونده قرنیه چشم است. این بیماری طبق معمول” در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی بروز می‌کند.

 

دراین بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می‌کند. قرنیه بطور طبیعی شکلی گرد یا کروی دارد ولی در کراتوکونوس «قوز قرنیه» قرنیه برآمده و مخروطی شکل می‌شود.

 

این تغییر بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تأثیر گذاشته و موجب کاهش وضوح بینایی می‌شود. کراتوکونوس ممکن است دریک یا هردو چشم رخ دهد ولی در۹۰٪ موارد در هردو چشم دیده می‌شود که در اینصورت خواندن و نوشتن یا رانندگی فرد مختل می‌شود.

 

علائم قوز قرنیه

در مرحله نهفته بیماران هیچ علامت بالینی ظاهری ندارند، جز این که تغییرات مکرری در عدد عینک انها پدید می‌آید که به صورت نزدیک بینی و آستیگماتیسم منظم یا نامنظم متوسط تا شدید بروز میکند.

 

به رغم این که بیماری دو طرفه است، ولی ممکن است گاهی به شکل یک طرفه و یا دو طرفه کاملاً  غیر یکسان بروز کند. در کاهش دیدی که با عینک به سختی اصلاح میشود یا قابل اصلاح نیست، تشخیص کراتوکونوس مورد شک می‌باشد.

درمان بیماری قوز قرنیه چشم

استفاده از لنزهاي سخت تماسي طي چند سال یکی از علل قوز قرنیه می‌باشد 

 

علل قوز قرنیه

• نقش اختلالات ارثي در قوز قرنيه دقيقاً مشخص نشده است، به طوري كه فقط در 7% بيماران پیشینه خانوادگي وجوددارد.

 

• صدمه های ناشي از لنزهاي سخت تماسي طي چند سال استفاده يا مالشهاي مكرر چشم به دنبال بيماريهاي آلرژيك چشمي نيز در ايجاد اين بيماري احتمالاً نقش دارد.

 

 •  همراهي اين عارضه با ساير بيماريهاي چشمي يا بيماريهاي عمومي نيز وجوددارد.

 

سن رایج قوز قرنیه

این بیماری در نوجوانان و حدود سن بلوغ آغاز شده و طی 7 تا 8 سال پیشرفت کرده و بعد تقریبا ثابت باقی می‌ماند، اگرچه این دوران ممکن است تغییر کند. رشد و پیشرفت این بیماری ممکن است ناگهانی یا بتدریج باشد. طبق معمولً بین 10 تا 30 سالگی رایج تر است.

 

درمان بیماری قوز قرنیه چشمعلائم بیماری قوز قرنیه

 

تشخيص قوز قرنیه

در معاينه با دستگاهي به اسم اسليت لامپ توسط چشم پزشك، كراتوكونوس در مراحل متوسط تا پيشرفته قابل تشخيص است، ولي در مراحل اوليه بيماري با وسايلي چون كراتومتري و توپوگرافي «تعيين نقشه قرنيه »، پاكي متري «تعيين ضخامت قرنيه »، مي توان قوز قرنيه را تشخيص داد. 

 

در كراتوكونوس يا قوز قرنيه، قدرت قرنيه بطور منظم يا نامنظم افزايش يافته و نقشه توپوگرافي قرنيه اين چالش را تاييد مي كند و ضخامت قرنيه نيز به تدريج كاهش مي يابد كه با پاكي متري مي توان آنرا مشخص كرد.

 

درمان کراتوکونوس

– عینک یا لنز نرم: در انواع خفیف بیماری، عینک یا لنز نرم ممکن است کمک کننده باشد، ولی با پیشرفت بیماری و نازک تر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه، این درمان‌ها دیگر چندان کارساز نخواهد بود.

 

– لنزهای سخت: درمان بعدی بیماری، استفاده از لنزهای سخت دارای قابلیت نفوذ گاز است. این لنزها قابلیت بیشتری برای اصلاح آستیگاتیسم نامنظم ناشی از کراتوکونوس «قوز قرنیه» دارند. قرار گیری مناسب لنز بر روی قرنیه مبتلا به کراتوکونوس «قوز قرنیه» کاری ظریف و دوران گیر است.

 

بهمین علت مراجعات مکرر برای تنظیم لنز و اصلاح نسخه، غیرقابل اجتناب است. این فرایند با نازک تر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه، نیاز به تکرار داشته و نسخه مریض باید مجددا تغییر داده شود.

 

درمان بیماری قوز قرنیه چشم

 جدید ترین روش درمان قوز قرنیه

 

عمل جراحی:

در صورتی که قرنیه قادر به تحمل لنز سخت نبوده و یا لنز توانایی اصلاح دید مریض را نداشته باشد، قدم بعدی، پیوند قرنیه است.

 

*استفاده از حلقه های داخل قرنیه

یکیدیگر از درمان های جراحی که برای قوز قرنیه وجوددارد، می‌باشد. این نوع از درمان در برخی از قوزهای خفیف تا متوسط که کنتاکت لنز را نمیتوانند تحمل کنند، کاربرد دارد.

 

مطالعه بر روی این روش در چند سال اخیر در جریان بوده و نتایج نشان دهنده التیام نسبی بیماران است، هر چند نشان داده نشده است که این روش مانع پیشرفت بیماری شود. این حلقه ها با کاهش میزان آستیگماتیسم نامنظم به التیام بینایی کمک می‌کنند.

 

اما باید دانست که میزان موفقیت در حلقه های داخل قرنیه بسیار متغیر و از فردی به فرد دیگر متمایز خواهد بودو درصورت عدم موفقیت درمانی، نهایتا مریض نیاز به پیوند قرنیه خواهد داشت.

 

در بیماران قوز قرنیه این عمل باعث می‌شود، بیماری که قبل از عمل با عینک دید خوبی نداشته است پس از قرار دادن رینگ به علت کاهش نامنظمی های قرنیه، با عینک جدید دید بهتری نسبت به قبل از عمل داشته باشد.

 

*پیوند متقاطع بین گرایش های کلاژن قرنیه

یکی از درمان های جدید که در چند سال اخیر مطرح شده، پیوند متقاطع بین گرایش های کلاژن قرنیه با استفاده از اشعه ماورای بنفش و داروی ریبوفلاوین است. اینکار باعث افزایش پیوندهای متقاطع بین گرایش های کلاژن قرنیه ودر نتیجه افزایش استحکام قرنیه میشود.

 

این روش باعث می‌شود، پیوند قرنیه نیاز نباشد و یا به تاخیر بیفتد. دراین روش که در حال حاضر جدید ترین روش درمان قوز قرنیه است، بر خلاف سایر روشهای درمانی، در اکثر موارد نه تنها از پیشرفت بیماری پیشگیري می‌شود، بلکه بینایی فرد با و بدون عینک التیام یافته و میزان آستیگماتیسم، کاهش قابل ملاحظه اي خواهد داشت.

 

برترین داوطلبان این روش عبارتند از: بیمارانی که بتازگی برای آن ها تشخیص کراتوکونوس داده شده، افراد جوان و میانسالی که بیماری انها پیشرونده است و همینطور کسانی که لنز تماسی روی چشمشان قرار نمیگیرد.

 

درصورت پیشرفت بیشتر بیماری، مرحله اي فرا می‌رسد که دیگر استفاده از لنزهای تماسی و قطعات حلقه داخل قرنیه هم باعث افزایش دید نمیشود ودر اثر کدورت قرنیه، استفاده از لنزهای تماسی ممکن نیست و عدم تحمل نسبت به لنز تماسی پیدا می‌شود. دراین مرحله باید از پیوند قرنیه کمک گرفته شود.

 

*پیوند قرنیه

از سال‌ها قبل، عمل پیوند قرنیه دراین بیماران انجام می شد. این عمل با موفقیت «شفافیت قرنیه» حدود 95 درصد همراه است، ولی حدود 10 تا 20 درصد از بیماران کراتوکونوس نیازمند عمل پیوند خواهند بود.

 

پس از عمل قرنیه، 60 درصد بیماران نیازمند استفاده از لنزهای تماسی جهت اصلاح دید خواهند بودو عود کراتوکونوس بعد از پیوند نیز به ندرت رخ میدهد. درضمن امکان پس زدن پیوند تا آخر عمر برای مریض باقی می‌ماند.

 

درمان بیماری قوز قرنیه چشم

هیچ راهی برای پیشگیری از قوز قرنیه وجود ندارد

 

پيشگيري از قوز قرنيه

در كساني كه قوز قرنيه ندارند، هيچ راهي به منظور پيش بيني از مبتلا شدن به بيماري وجود ندارد و پيشگيري دراين مورد مفهومي ندارد  در كساني هم كه فرم خفيف يا متوسط بيماري را دارند، عينك و لنز تنها ديد آن ها را اصلاح مي كند و استفاده كردن يا نكردن از انها نقشي در پيشرفت بيماري ندارد.

 

جدیدترین مطالب سایت