روش هایی برای تنظیم فشار خون

روش هایی برای تنظیم فشار خون

چگونه فشار خون را تنظیم کنیم ؟

فشار خون اگر اوت کند متاشفانه فرد دچار سکته قلبی و مغزی می‌شود برای تنظیم کردن در ادامه ما را دنبال نمایید . 

 

مبتلایان به مرض قند در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون¬اند. آنان و دیگران می¬توانند با پیروی از ره¬نمودهای ذیل به رویارویی با آن مریضی بپردازند.

 

معلوم نیست ابتدا مرض قند بروز می¬کند یا پرفشاری خون، ولی چنان که مسلم هست فشار خون بالا، مبتلایان به مریضی قند را بیش از افراد عادی تهدید می¬کند. مژده این هست که امکان دارد کاهش فشار خون در تن¬درستی کلی ایشان مؤثر باشد.

 

پژوهش¬هاي صورت گرفته نشان داده هست که مهار فشار خونِ مبتلایان به مرض یاد شده، احتمالاً عوارضی چون مریضی قلبی و سکته را در آنان می-کاهد.

 

فشار خون 101

پرفشاری خون یا فشار خون بالا، به شریان¬ها «سرخ¬رگ¬ها»¬ي فرد آسیب می¬رساند و اگر وی به مرض قند دچار باشد، به کلیه¬اش نیز لطمه می-زند. فشار خون حداکثر «بیشینه» یعنی «سیستولی» فشار را طی هر ضربان قلب اندازه-گیری می¬کند. فشار خون حداقل «کمینه» یا «دیاستولی» در فاصله¬ي بین ضربان¬هاي قلب، فشار خون شریان¬ها را می¬سنجد.

 

وضعیت فشار خون انسان

سالم: 79/119 میلی¬گرم جیوه روی 60/90 میلی¬گرم جیوه

پیش از پرفشاری خون: 8/120 میلی¬گرم جیوه روی 89/139 میلی¬گرم جیوه

پرفشاری خون: 90/140 میلی¬گرم جیوه روی و بالاتر

 

ممکن هست دارودرمانی در تنظیم فشار خون به شما یاری کند و اگر دکتر¬تان داروهایی را تجویز کرد، حتماً آن¬ها را طبق دستور مصرف کنید. ولی شیوه¬هاي دیگری هم هست که می¬توانید فشار خون خود را به¬طور طبیعی بکاهید. اولیه آن که باید به وزن سالمی برسید؛ حتی فقط 10 پوند1 کاهش وزن، تفاوتی در میزان فشار خون پدید می¬آورد. پس این راه¬بردهای خوب را بیازمایید:

 

1. سریعاً پیاده روی کنید

افرادی که با پرفشاری خون دست به گریبانند، می¬توانند مرتباً تند پیاده¬روی کنند و به این وسیله فشار بیشینه «سیستولی»2 را تقریباً 8 میلی¬متر جیوه و فشار کمینه «دیاستولی»3 را بیش از 6 میلی-متر جیوه تقلیل دهند. ورزش به قلب کمک می-کند تا اکسیژن را بهتر به کار برد، بنابراین کار این عضو به¬سختی زمانی نیست که خون را به سراسر بدن می¬رساند.

 

2. دم کرده بنوشید

پژوهش¬گران دانشگاه «تافتس» دریافتند که نوشیدن هرروز سه فنجان دم¬کرده¬ي گل ختمی، میزان فشار خون بیشینه «حداکثر» را در ظرف 6 هفته، حدود 7 میلی¬متر جیوه کاهش داده هست. این نتایج، همتراز با مصرف تعداد زیادی از داروها بود. به باور محققین مزبور، شاید وجود مواد «فیتوکمیکال» در این گیاه، باعث تقلیل چندان فشار خون می¬گردد.

 

3. نفس را در سینه حبس کنید

تنفس آهسته، مرتب و عمیق و حرکات اندیش-گرانه همچون «تای چی» و «یوگا» در کم کردن از مقادیر هورمون¬هاي تنش روحی، که فشار خون را می¬افزایند، اثربخش¬اند. وانگهی «تای چی» بر ایمنی فرد نیز می¬افزاید و وی را در برابر سرما و آنفولانزا کمتر آسیب¬پذیر می-کند.

4. از مصرف نمک خودداری کنید

تعداد زیادی از ما هرروز بیش از 50/1 میلی¬گرم سدیم مصرف می¬کنیم. در نظر داشته باشید که یک دوم قاشق چای خوری نمک، حدود 20/1 میلی-گرم سدیم دارد. در بهرهگیری از نمکدان زیاده¬روی نکنید و در عوض غذای¬تان را با ادویه¬ها، گیاهان و لیمو، چاشنی بزنید. درضمن شاید بخواهید مواد خوراکی تازه را جای-گزین خوراک¬هاي پرنمک و فراوری شده بکنید. تا سر حد امکان از مصرف نمک خودداری نمایید.

 

5. از پتاسیم غفلت نورزید

دکتر «لیندا ون هوم» استاد پزشکی پیش-گیرنده در دانشکده¬ي پزشکی وابسته به دانشگاه نورث وسترن می¬گوید: پتاسیم، بخش عظیمی از هر برنامه¬ي کاهنده¬ي فشار خون را تشکیل می¬دهد. پتاسیم، اثرات سدیم را کم کرده، به تنظیم فشار خون یاری می¬کند. منابع مهم این ماده¬ي کانی عبارتند از موز، شهدِ نباتی عسلک، خربزه، کشمش، آلوخشک، قارچ، گوجه¬فرنگی، نخود، سیب¬زمینی شیرین، لوبیاقرمز و نیز شیر بدون چربی یا دارای یک درصد چربی.

 

6. از سویا غافل نباشید

به موجب مطلب¬ي مندرج در یکی از نشریات «انجمن قلب ایالات امریکا» تحت عنوان «گردش خون»، قرار دادن مواد خوراکی سرشار از سویا یا پروتئین شیر، مثل شیر کم¬چرب، فشار خون را می¬کاهند به شرطی که فرد دچار پرفشاری خون یا پیش از آن باشد.

 

7. زمان را رها سازید

کارشناسان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که اگر هفته¬اي افزون بر 41 ساعت را در محل کار بگذرانید، خطر ابتلا به پرفشاری خون تا 15 درصد اضافه می¬شود. به قول «دکتر هایویانگ» پژوهش¬گر برجسته، امکان دارد اضافه¬کاری سبب شود که ورزش و خوردن غذای سالم به دشواری انجام پذیرد. شاید ترک به¬موقع محل کار، با دقت با شرایط وخیم اقتصادی، مشکل باشد، ولی سعی کنید تا سرحد امکان در ساعت مناسب از آن جا خارج شوید، تا اینکه بتوانید به ورزشگاه بروید یا غذای سالمی بپزید. پیش از خروج به-مدت چند دقیقه آژیری به تلفن¬تان نصب کنید. وقتی که به صدا در می¬آید، قطعش کنید و از آن جا درآیید.

 

تأثیر گیاهان در مداوای فشار خون

قبل از داروهایی که معمولاً از سوی پزشکان تجویز می¬گردد، گیاهان گوناگونی نیز وجود دارد که با مصرف آن¬ها می¬توانید به مهار این مرض یاری کنید. بعضی از آن¬ها عبارتند از:

 

کنجد

این گیاه دارای پروتئین و ویتامین¬هاي «B، D و E» و «لیستین» هست. مقدار روغن آن در حدود 50 درصد هست. روغن کنجد مرکب از 70 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده مثل «اولئویک اسید» و «لینوئیک اسید» و مقدار اندکی اسید چرب اشباع شده مثل «اسید پالمتیک» هست. ترکیبات تشکیل¬دهنده¬ي کنجد به کاهش فشار خون می¬انجامد.

 

زیتون

دم¬کرده¬ي برگ زیتون، داروی مفیدی برای پایین ¬آوردن فشار خون هست. 30 عدد برگ زیتون را درون 300 گرم آب ریخته، آن را به-مدت 15 دقیقه بجوشانید. سپس کمی قند به آن اضافه کنید و هرروز یک فنجان از آن بنوشید.

 

تخم کرفس

بعضی عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس در کاهش شدید فشار خون نقش دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم هست که این عنصر نیز فشار خون را پایین می¬آورد. برای تهیه¬ي دم¬نوش از تخم کرفس، قدری آب جوش روی یک قاشق چای خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و پیش از خوردن، بگذارید به مدت 10 تا 20 دقیقه خوب دم بکشد و روزی دو فنجان میل کنید.

 

جین سینگ

این گیاه دارویی، اثر شگفت انگیزی روی تنظیم فشار خون دارد؛ یعنی کاهنده¬ي فشار خون، در صورت بالا بودن آن و فزاینده¬ي فشار خون به شرط پایین بودن هست.

 

آزمون فشار خون

1. فشار خون در طی روز چگونه تغییر می-کند؟

الف. وقتی می¬خوابید در حداکثر میزان هست

ب. وقتی بیدار می¬شوید، بالا می¬رود

ج. وقتی حمام می¬روید، پایین می¬آید

2. فشار خون با دو رقم «حداکثر» و «حداقل» نشان داده می¬شود که به ترتیب عبارتند از:

الف. سیستولی و دیاستولی

ب. ترتیبی ندارند

ج. یک نسبت هست

3.فشار خون کمتر از 80/120

الف. مرحله¬ي پیش از افزایش فشار خون هست

ب. طبیعی هست

ج. خیلی پایین هست

4. اگر افزایش فشار خون درمان نشود، ممکن هست منجر شود به:

الف. سکته و نارسایی قلبی

ب. حمله و نارسایی کلیوی

ج. همۀ¬ي موارد فوق

5. هر شخصی ممکن هست به افزایش فشار خون مبتلا گردد. اما خطر ابتلا وقتی اکثر هست که:

الف» افزایش وزن داشته، یا چاق باشید

ب» کم¬وزن باشید

ج» کمتر از 45 سال سن داشته باشید

6. کدام عامل در افزایش فشار خون مؤثر هست؟

الف» از کسانی که مبتلا میباشند، می¬گیرند

ب» بالا رفتن سن مؤثر هست

ج» کاهش وزن

 

پاسخ¬نامه:

1. ب صحیح هست: فشار خون شما وقتی در خواب هستید، کمینه «حداقل» هست و موقعی که بیدار می¬شوید، بالا می¬رود.

 

2. الف درست هست: میزان فشار خون با دو رقم مشخص می¬شود: حداکثر یا بیشینه «سیستولی» یا حداقل و کمینه «دیاستولی». هر دو رقم مهم¬اند. اگر فشار خون¬تان با رقم 80/120 نمایان شود، می¬گوییم: 120 روی 80 هست.

 

3. ب صحیح هست: فشار خون کمتر از 80/120 طبیعی به حساب می¬آید. به طور کلی فشار پایین¬تر، بهتر هست. گرچه چنان که فشار خیلی پایین باشد، باید درمان گردد.

 

4. ج درست هست: اگر درمان نشود به بروز سکته، نارسایی کلیه، حمله و نارسایی قلبی منجر می¬شود.

 

5. الف صحیح هست: هر کس ممکن هست به افزایش فشار خون دچار شود. ولی در صورتی که افزایش وزن داشته و یا چاق باشید «بیش از 30درصد اضافه وزن» احتمال اینکه فشارتان بالا برود، اکثر می¬شود.

 

6. ب درست هست: همراه با افزایش سن، مقدار فشار خون هم افزون میگردد.

جدیدترین مطالب سایت