همه چیز در مورد داروی آ اس آ

همه چیز در مورد داروی آ اس آ

قرص آ اس آ را بیشتر بشناسیم ؟ 

 

قرص آ اس آ نام یک داروی هست که تقریبا افراد زیادی در کشور و دنیا ازآن بهرهگیری می‌کنند در ادامه می‌توانید تالاب را دنبال نمایید .

 

همه چیز در مورد داروی آ اس آ

 

مقدمه ای در مورد قرص آ اس آ

 

بعضی از بيماران که مبتلا به آسم، کهير مزمن، رينيت مزمن باشند، نسبت به قرص آ اس آ حساسيتهای قابل ملاحظه نشان مي‌دهند. از آنجا که آ.اس.آ دوران خونريزی را طولانی کرده و خاصيت چسبندگی پلاکتی را کم مي‌کند، لذا مي‌تواند در مقادير بهرهگیری بالا باعث بروز هيپوپروترومبينميا شود.

طبقه بندی داروئی: ضد التهاب غیر استروئیدی

شکل داروئی: قرص انتریک کوتد
دوز داروئی: 80 میلی گرم
نوع بسته بندی: 5 بلیستر 20 تایی

 

مکانیسم اثر قرص آ اس آ

آ.اس.آ مستقیما” فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را مهار کرده و به این ترتیب باعث نقصان تولید پیش مرحله‌هاي پروستاگلاندین‌ها و ترومبوکسان از اسید آراشیدونیک میگردد. ضمنا” آ.اس.آ میتواند از به هم چسبیدن پلاکت‌ها پیشگیري کند.

 

همه چیز در مورد داروی آ اس آ

 

موارد استعمال قرص آ اس آ

از آ.اس.آ میتوان در مواردی چون سر دردهای خفیف و متوسط، دیسمنوره، دردهای عضلانی و دندانی بهرهگیری نمود.از این دارو در تسکین درد و التهاب در اختلالات روماتیسمی چون آرتریت روماتوئید، آرتریت ایدیوپاتیک جوانان، استئوآرتریت و نیز درمان موارد خفیف بیماریهای تب‌دار مثل سرماخوردگی و آنفولانزا بهرهگیری می شود. آ.اس.آ به خاطر خاصیت ضد به هم چسبیدگی پلاکتی خود، در درمان مراحل اولین بیماریهای دستگاه قلبی – عروقی مثل آنژین صدری، سکته قلبی و نیز برای کاستن خطر در مبتلایان به بیماریهای قلبی – عروقی مورد بهرهگیری قرار می گیرد. موارد دیگر بهره‌بری از آ.اس.آ، در درمان و نیز پیشگیری از بیماریهای عروق مغزی می‌باشد.

 

 

فارماکوکینتیک

آ.اس.آ به سرعت از طریق لوله گوارش ربایش می گردد، این دارو در خون و بافتها هیدرولیز گردیده و به دو ماده استات و اسید سالیسیلیک تجزیه میشود. سالیسیلات یک بازدارنده غیر انتخابی سیکلواکسیژناز قلمداد میگردد. با مقادیر پایین، نیمه عمر آن 3-5 ساعت و با مقادیر بالا، نیمه عمری معادل 15 ساعت خواهد داشت و دفع آن از مسیر کلیه انجام میشود.

 

 

مقدار مصرف آ اس آ

 

بزرگسالان

همچون ضد درد و تب‌بر:
325-500 میلی‌گرم، هر 3 ساعت یکبار
325-650 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یک‌بار
و یا 650-1000 میلی‌گرم، هر 6 ساعت یک‌بار
همچون ضد روماتیسم:
6/3-4/5 گرم، هر روز در مقادیر منقسم
همچون مهارکننده به هم چسبیدن پلاکتی:
80-325 میلی‌گرم، هر روز
در ترومبوآمبولی مغزی:
1 گرم، هر روز که این مقدار باید کم شده و به 325 میلی‌گرم هر روز برسد.

 

کودکان

همچون ضد درد و تب‌بر:
کودکان تا 2 سال، مقدار مصرف باید از طریق دکتر تعیین گردد.
کودکان 2-4 ساله: 160 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یک‌بار
کودکان 4-6 ساله: 240 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یکبار
کودکان 6-9 ساله: 320-325 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یکبار
کودکان 9-11 ساله: 320-400 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یکبار
کودکان 11-12 ساله: 320-480 میلی‌گرم، هر 4 ساعت یک‌بار
همچون ضد روماتیسم:
80-100 میلی‌گرم برای هر کیلو گرم وزن بدن، هر روز در مقادیر منقسم

 

 

عوارض دارويي قرص آ اس آ

بعضی از بيماران که مبتلا به آسم، کهير مزمن، رينيت مزمن باشند، نسبت به قرص آ اس آ حساسيتهای قابل ملاحظه نشان مي‌دهند. از آنجا که آ.اس.آ دوران خونريزی را طولانی کرده و خاصيت چسبندگی پلاکتی را کم مي‌کند، لذا مي‌تواند در مقادير بهرهگیری بالا باعث بروز هيپوپروترومبينميا شود. قرص آ اس آ مي‌تواند خصوصا” در بيمارانی که به آرتريت ايديوپاتيک جوانان مبتلا میباشند، باعث بروز سميت کبدی شود.

 

مصرف قرص آ اس آ به مدت طولانی و مقادير بالا مي‌تواند باعث بروز سميت مزمن ساليسيلات يا ساليسيليسم شود که با گيجی، وزوز گوش، کری، تعريق، تهوع، استفراغ، سردرد و اختلال شعور مشخص مي‌شود.

 

از جمله عوارض قرص آ اس آ می توان به عوارض گوارشي، وزوز گوش، كاهش شنوايي، طولاني شدن دوران انعقاد خون اشاره کرد .

 

نخستين عارضه آ.اس.آ با مقادير درمانی، مشکلات گوارشی هست، مشکلاتی چون تهوع، سوء هضم و استفراغ که اين عوارض را مي‌توان با مصرف دارو همراه غذا به دست کم رسانيد، تحريک موکوس معدی يعنی بروز عوارضی مثل اروزيون، اولسر، هماتمز و ملنا مقدور هست با مصرف آن اتفاق افتد. در اين تماس مي‌توان از آنتاگونيستهای H2 هيستامينيکی، بازدارنده‌هاي پمپ پروتون و آنالوگ‌هاي پروستاگلاندين مثل ميزوپروستول بهرهگیری کرد.

 

 در حدود 70 درصد مصرف‌کنندگان آ.اس.آ مقدور هست از دست دادن خفيف خون که طبق معمول” بدون علامت هم هست، ايجاد گردد که اين عارضه عاری از اهميت کلينيکی هست ولی در بعضی از بيماران مقدور هست باعث آنمی فقر آهن گردد که طبق معمول” در درمان طولاني‌مدت با آ.اس.آ اتفاق مي‌افتد که درصورت مصرف اين دارو همراه با غذا نيز احتمال بروز عارضه از بين نمي‌رود، ولی مي‌توان احتمال وقوع آن را از طريق تجويز فرم انتريک کوتد و يا ديگر اشکال قرص آ.اس.آ که رها شدن ماده مؤثره دارو دستخوش تغيير قرار گرفته باشد، کمتر کرد. اگرچه تجويز H2 بلوکرها و يا مقادير بالای آنتی اسيدها از ميزان بروز آن خواهند کاست.

 

 

مصرف در بارداری

زنان باردار فقط باید درصورت نیاز شدید، از این دارو بهرهگیری نمایند.

 

مصرف در شیردهی

ازآن جا که آ.اس.آ در شیر مادر ترشح میشود، لذا تجویز آن در مادران بچه شیرده پیشنهاد نمیشود.

 

شرایط نگه‌داری دارو

دارو را در دمای بین 15-30 درجه سانتیگراد نگه‌داری نمایید.

 

جدیدترین مطالب سایت