درباره بهبودی و ترمیم زخم

درباره بهبودی و ترمیم زخم

چگونه زخم را تریم کنیم ؟

اگر هر جایی از بدن تان چه زخم و چه کبود شده هست اصلا نگران نباشید ودر ادامه ما را دنبال کنید .

 

قبل از هر چیز حواس تان باشد کـه زخم رابا آب و صابون بـه خوبی بشویید. اگر با یک چیز کثیف بریده یا زخمی شده اید، علاوه بر شستشو، باید با محلول ضد عفونی کننده، جراحت را ضد عفونی هم بکنید.

تمام خرده ها مانند شن یا گرد و خاک را از قسمت زخم شده، بیرون بیاورید. اینکار مانع از باقی ماندن جای زخم و شکل گرفتن، “خالکوبی” می شود.

با یک پانسمان غیرقابل نفوذ و نچسب، و از جنس پلاستیک شفاف، زخم را بپوشانید. هدف از اینکار چیست؟ اینکار زخم را در رطوبت کافی نگه می‌دارد و مانع از شکل‌گیری جای زخم می شود. بـه هیچ عنوان نگذارید، زخم تان در هوای آزاد خشک شود.

پانسمان را حداقل 48 ساعت سر جایش نگه دارید. اگر زودتر ان را بردارید، سلول هایي کـه در حال تولید مجدد بوده اند، کنده خواهند شد.

جای زخم چه طور بهبود می‌یابد؟

اثر زخم، فرآیند طبیعی بدن ما برای تولید مجدد و بازسازی اسـت. زمانی کـه دِرِم، کـه زیر سطح پوست واقع شده، آسیب میبیند، بدن فیبرهای کُلاژن تولید میکند، کلاژن نوعی پروتئین اسـت. این پروتئین زخم و اپیدرم را پر می کند، و اپیدرم «سطح پوست» میتواند مجدداً خودرا بسازد و ترمیم شود.

برای کمک کردن بـه این فرآیند، کرم هاي‌ کلاژن دار یا اسید هیالورونیک در داروخانه ها در معرض هستند، میتوان این داروها را روی سطح زخم، زیر پانسمان بمالید. این مواد ترمیم دِرِم ودر نتیجه اپیدرم را سرعت می‌بخشند.

 

همه ما در مقابل زخمها مثل هم نیستیم…

همه ما چند “زخم کاری” داریم کـه خاطرات کودکی را برای مان زنده می کنند. آیا ثمرۀ چندین بار زمین خوردن مان هستند؟

پوست هاي‌ جوان، اثر زخم را مشخص تر نمایش می دهند.

در بین افراد سال خورده، جای زخمها کمتر آشکار اند، اما فرآیند التیام زخم در بین انها کندتر اسـت. حتی احتمال مزمن شدن عده اي از جراحت ها هم در بین آن ها وجوددارد.

آسیایی ها یا آفریقایی ها اثر زخم هاي‌ شان آشکارتر اسـت، زیرا تعداد رنگ دانه هاي‌ موجود در پوست آن ها بیشتر اسـت و جای زخم را پر رنگتر نشان میدهد.

در قسمت هایي ازبدن کـه اغلب در حرکت هستند، مثل پشت، جای زخم بزرگ‌تر می شود زیرا لبه هاي‌ زخم مدام در حال کشیده شدن هستند.
هر چه جراحت تمیزتر شود، جای زخم بهتر التیام مییابد. جراحتی کـه بـه علت سقوط ایجاد شده، بیشتر از یک بریدگی توسط چاقو یا جراحت پس از عمل، اثر باقی خواهد گذاشت.

 

جای زخم را چه طور می‌توان کمرنگ کرد؟

بـه محض ایجاد جراحت، چند اقدام مهم می توانند ظاهر نهایی را التیام ببخشند:
تا زمانی کـه قرمزی روی پوست باقی اسـت، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید. اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، جراحت رنگ دانه ها را بـه خود می گیرد و رنگی میشود.

اگر زخم محکم و سخت بـه نظر می رسد، برای نرم کردن، ماساژش دهید.
اگر زخم قوزدار و محدب اسـت، صفحه هاي‌ متراکم شیشه را روی ان بمالید تا صاف شود، این صفحه ها در داروخانه ها در معرض هستند. متخصص پوست تان هم میتواند کرم کورتیزون را برای شـما تجویز کند، این کرم تکثیر سلول ها را متوقف میکند.

آیا می‌توان جای زخم ها را به طور کلی “ناپدید کرد”؟

روش هاي‌ متعددی برای کاهش جای زخم، تکامل یافته اند.

در بین انها، از تزریق کلاژن برای پر کردن زخم هایي کـه حفره مانند هستند، و پس از جوش ظاهر می شوند، می توان نام برد.

همچنین استفاده از لیزر یا پیلینگ  کـه لایه هاي‌ رویی پوست را برمی‌دارند، از دیگر تکنیک ها محسوب می شوند.

با این حال بـه نتیجه اي معجزه آسا امید نداشته باشید. ضمناً احتمال بیشتر بـه چشم آمدن زخم از قبل را هم نادیده نگیرید. 

قبل از این‌که وارد هر یک از این فرآیندهای گرانقیمت بشوید، فواید و عوارض ان رابا هم سبک و سنگین کنید: آیا واقعآً بـه ان نیاز دارید؟ برای این‌که یک زخم  انچه کـه واقعآً هست بشود و شکل حقیقی خودرا نشان دهد، باید یکسال صبر کنید.

قبل از هر چیز، یک زخم بسیار زشت می تواند تا سال هاي‌ سال، ناپیدا بماند! بنابر این امیدوار بمانید و خودرا بـه صبر و تحمل مجهز کنید!

 

جدیدترین مطالب سایت