دلایل و درمان خارش بیش از حد سر

دلایل و درمان خارش بیش از حد سر

چگونه خارش سر را درمان کنیم ؟ 

 

خاریدن سر میتواند از مضمون هاي بسیار زیادی بوجود بیاید در ادامه می‌توانید با علائم و درمان خارش بیش از حد سر تالاب را دنبال نمایید .

 

خارش بیش از حد سر , دراین مطلب با دو دکتر متخصص درمورد علت خارش سر صحبت کرده ایم و چند توصیه درمانی برای درمان خارش سر هم گرفته ایم. پس بخوانید.

 

خانمی 36 ساله هستم. وقتی دو روز حمام نمیروم یا اگر چندان عرق کنم، چند ساعت بعد از استحمام، ریشه‌هاي موی سرم در قسمت پشتی و نزدیک به گردن گریبانگیر خارش شدید می شود، آن قدر که با خاراندن چندان لکه‌اي خون روی انگشتانم پدیدار می شود.

 

این خارش فقط در همین ناحیه هست ودر سایر نقاط بدن دیده نمی شود. علت بروز خارش و راه‌حل آن چیست؟

 

نظر دکتر طاهری، عضو هیات‌‌ علمی دانشگاه علوم دکتری سمنان درمورد مهمترین علت هاي خارش سر:

 

1. خشکی پوست:

یکی از علل اصلی خارش سر، شوره سر هست که به علت خشکی پوست اتفاق می‌افتد، اما در معاینه بیمار باید رنگ پوست، نوع پوسته‌ریزی، قرمزی و هر گونه تغییرات ظاهری پوست بررسی شود. 

 

2. نوع شوینده سر:

برای علت یابی، باید به نوع شوینده نیز دقت کرد. شوینده مناسب باید بر زمینه مقدار چربی پوست انتخاب شود. در صورتی که شامپو نامناسب باشد، بعد از حمام پوست سر فرد خارش پیدا می کند. برخی ها هم برای شستن موی سر از صابون بهرهگیری می کنند. صابون شوینده مناسبی برای موی سر نیست و باعث کدر شدن موها می شود.

 

3. مریضی هاي پوستی:

باید به مریضی‌هاي پوستی هم دقت داشت. مریضی‌هاي پوستی در پوست سر هم مقدور هست ایجاد شوند. *مریضی درماتیت سبورئیک Seborrhoeic dermatitis گاهی همه ی نقاط بدن را درگیر می کند و با پوسته‌ریزی، شوره و قرمزی همراه هست. مریضی دیگر پسوریازیس هست که این مریضی نیز باعث قرمزی در پوست سر میشود، ولی پوسته‌ریزی‌ها به رنگ نقره‌اي و صدفی میباشند. خارش در برخی بیماران وجوددارد.

 

* مریضی درماتیت سبورئیکSeborrhoeic dermatitis: نوعی التهاب پوست هست که غالباً مزمن و عودکننده هست و بیشتر در پوست سر و صورت دیده می شود. درماتیت سبورئیک طبق معمولً با شوره سر همراه هست.

 

4. حساسیت در پوست سر:

حساسیت در پوست سر نیز از علت خارش هست. برخی ها نسبت به رنگ مو و مواد آرایشی مثل فرکننده‌ها و مش‌کننده‌ها حساس میباشند که باعث ایجاد درماتیت در آن ها می شود.بهرهگیری از گردنبند فلزی نیز می تواند باعث خارش گردن و نواحی اطراف آن شود. حساسیت به فلزات بین افراد زیادی دیده میشود.

 

5. عفونت هاي قارچی در پوست سر:

علت دیگر عفونت‌هاي قارچی در پوست سر هست. این عفونت گاهی به صورت پراکنده هست و گاهی هم به صورت موضعی در بخشی از سر دیده میشود. پوست سر دارای ترشح و پوسته‌ریزی‌هاي چرب هست و مقدور هست فرد گریبانگیر ریزش مو شود. برخی عفونت‌هاي قارچی از انسان به انسان و برخی هم از حیوان به انسان قابل‌انتقال هست.

 

6. شپش سر:

شپش سر را هم باید درنظر داشت چون شپش سر طبق معمول از ناحیه پشت سر و پشت گوش‌ها آغاز میشود و خارش زیادی ایجاد میکند. در معاینه، تخم شپش یا رشک در پشت گوش‌ها دیده میشود.

 

دلایل و درمان خارش بیش از حد سر

حساسیت در پوست سر نیز از علت خارش هست

 

نظر دکتر فصیحی، محقق طب سنتی درمورد مهم‌ترین علت هاي خارش سر:

 

1. خشکی پوست:

رایج‌ترین علت خارش سر غیر از مریضی‌هاي پوستی، خشکی پوست هست. خشکی پوست باعث پوسته‌پوسته شدن یا شوره، نازک شدن موها و گاهی هم موخوره میشود.

 

درمان خشکی پوست سر با طب سنتی:

پس باید از پوست سر به خوبی مواظبت شود، مثلا در فصل پاییز که هوا سرد و خشک هست، توصیه می شود سر با کلاه یا روسری پوشانده شود و نباید اجازه داد باد و سرمای پاییزی که درختان را خشک می کند، پوست سر را هم خشک کند.

 

افرادی که پوست خشکی دارند در پاییز گریبانگیر تشدید خشکی می شوند. همینطور افرادی که بطور ذاتی پوست سرد و خشک یا گرم و خشکی دارند، خشکی پوست را در سر و بدن بیشتر احساس میکنند. 

 

گاهی خشکی آن قدر شدید هست که با تمهیدات معمولی قابل‌برطرف شدن نیست، اما روغن‌هاي گیاهی مناسبی وجوددارد که با ماساژ آن ها روی پوست سر، پوست حالت نرم و مرطوبی بخود میگیرد.

 

روغن بادام و روغن بنفشه جزو این روغن‌ها میباشند. این دونوع روغن می توانند ریزش مو و موخوره را هم از بین ببرند. برخی ها دوست ندارند سرشان چندان چرب شود. 

 

آن ها می توانند برای پیشگیري از چربی مو روغن بنفشه و بادام رابه شامپوی خود افزون کنند و از کارهایی که باعث خشکی سر میشوند مثل بهرهگیری از دکلره، رنگ مو و…. بپرهیزند، به‌خصوص دکلره که تارهای مو را نازک می کند و سبب خشکی پوست می شود. بهرهگیری از بابونه نیز برای موها و پوست سر بسیار موثر هست.

 

اگرچه مواد دیگری هم میباشند که سبب رفع خشکی پوست می شوند. مضمون مهم این هست که علت خشکی مشخص شود. همه ی افرادی که پوست سر خشکی دارند باید از هرکاری که مقدور هست به پوست آسیب برساند مثل شانه کردن خشن، شستن چندان با آب داغ و…. خودداری کنند.

 

درمان خارش سر:

مریضی‌هاي گفته‌شده که عامل خارش میباشند، از طریق فرد قابل‌تشخیص نیستند و حتما باید دکتر انها را تشخیص دهد و درمان شوند. 

 

– اگرچه برخی مریضی‌ها مثل پسوریازیس درمان کامل ندارند، ولی قابل‌نظارت میباشند و می توان علائم را کاهش داد. 

 

– در مورد شوره سر باید گفت، طبق معمول افراد فکر می کنند شوره باید در تمام سر باشد، درحالی که شوره سر می تواند فقط ناحیه کوچکی از سر را درگیر کند. 

 

-شامپوهای ضدشوره مخصوص افرادی هست که واقعا شوره سر در انها اثبات شده و افراد معمولی نباید بی ‌مورد از این شامپوها بهرهگیری کنند. 

 

– مواقعی که پوسته سر وجوددارد شوره سر و خارش با بهرهگیری از شامپوها نظارت میشود و قرمزی که طبق معمول ناشی از خارش چندان از طریق فرد هست نیز از بین میرود، ولی همه ی بیمارانی که گریبانگیر پوسته‌ریزی ناشی از مریضی‌هاي سرشتی میباشند و داروهای ضدشوره و پوسته‌ریزی دریافت می کنند باید تا وقتی علائم نظارت شود، مصرف دارو را ادامه دهند. زمانی که علائم بازرسی شد، دکتر دوز دارو را کمتر میکند، مثلا شامپویی که هفته‌اي 3 بار بهرهگیری می ‌شد، به هفته‌اي یک‌بار کاهش پیدا می کند.

 

در واقع، دکتر با دست کم مقدار دارو سعی می کند علائم مریضی برنگردد، ولی در افرادی که التیام می‌یابند لزومی ندارد فرد به درمان ادامه دهد و به محض التیام می تواند روند عادی شست و شوی سر را از سر بگیرد.

 

اگرچه نباید فراموش کرد شامپو باید با دقت به نوع پوست سر گزینه شود. در صورتی که فرد به فلزات حساس باشد باید بهرهگیری از فلزات را محدود کند. برخی ها وکنش‌هایي غیر از خارش به فلز دارند، مثلا مقدور هست گریبانگیر تیرگی پوست، زخم و… شوند. این مریضی فقط با اجتناب از مصرف فلز التیام می‌یابد. 

 

– شپش سر نیز با تجویز دارو و شستن کامل ملحفه‌ها، لباس و… درمان میشود. اگرچه شپش در کودکان بیشتر رایج هست، ولی در بزرگسالان که با کودکان ارتباط دارند نیز مقدور هست دیده شود.

 

جدیدترین مطالب سایت