برای پیشگیری از یبوست چه باید بخورید

برای پیشگیری از یبوست چه باید بخورید

درمان و راه پیشگیری از بیماری یبوست بدون دارو

یبوست یک مشکل بسیار آزاردهنده و جدی برای تعداد زیادی از افراد هست، اما نباید چنین باشدفیبر، ماده‌اي هست که بدن‌تان نمی تواند آن را هضم کند و مصرف فیبر کافی باعث می شود ماده‌ي لازم جهت تشکیل مدفوع در اختیار بدن‌تان باشد، بنابراین دچار یبوست نخواهید شد.

 

هیچکس دوست ندارد درمورد‌ي یبوست حرف بزند، اما یبوست واقعا یک مشکل بزرگ هست. طبق بررسی‌ها، بیش از ۲۴ میلیون نفر در ایالات امریکا دچار این مشکل میباشند. بعضی عادات خوراکی میباشند که میتوانند منجر به لطمه زدن به سلامت گوارش شوند که برای‌تان میگوییم.

 

فیبر کافی مصرف نمی‌کنید

فیبر، ماده‌اي هست که بدن‌تان نمیتواند آن را هضم کند و مصرف فیبر کافی باعث می شود ماده‌ي لازم جهت تشکیل مدفوع در اختیار بدن‌تان باشد، بنابراین دچار یبوست نخواهید شد. فیبر در مواد خوراکی گیاهی مثل میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات و بنشن یافت می شود. شما می توانید از مکمل‌هاي فیبر هم بهرهگیری کنید، هر چند مصرف فیبر طبیعی از راه تغذیه، برترین شیوه‌ي دریافت آن هست.

 

گرچه مهم هست که به یاد داشته باشید دو نوع فیبر وجود دارد؛ فیبر محلول و فیبر غیرمحلول، که باید میزان متعادلی از هر دو نوع را مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید.

 

فیبر غیر محلول، مدفوع‌تان را حجیم‌تر می کند تا راحت‌تر از سیستم بدن‌تان دفع شود. فیبر محلول، آب را جذب می کند که باعث میشود مدفوع‌تان نرم‌تر شده و دفع راحت‌تری داشته باشید. اگر عادت به مصرف فیبر ندارید، حتما به یاد داشته باشید که باید فیبر را تدریجا وارد رژیم خوراکی‌تان کنید و بدن‌تان به یکباره با حجم زیادی از فیبر که به آن عادت ندارد روبرو نشود. اگر این نکته را رعایت نکنید، مشکل فعلی‌تان نه تنها برطرف نشده، حتی شاید بدتر هم بشود!

 

 

یک تغییر ناگهانی در عادات غذایی‌تان ایجاد کرده‌اید

آیا از آن دسته از آدم‌هایي هستید که مرتبا رژیم‌هاي خوراکی اخیر را امتحان میکنند؟ آیا در عادات خوراکی هرروز‌تان، یک تغییر ناگهانی ایجاد کرده‌اید؟ یک تغییر فوری و بزرگ در عادات خورد و خوراک می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در سیستم گوارشی شود چون بدن‌تان ناچار هست برای تطبیق دادن خودش، وارد یک جدال شود.

 

برای پیشگیري از بروز چنین حالتی، بهتر هست اگر قصد ایجاد هر گونه تغییری در عادات خوراکی‌تان را دارید، طی یک پروسه و به آرامی آن تغییر را ایجاد کنید، نه به یکباره! مخصوصا اگر قصدتان تغییر رژیم خوراکی همیشگی به یک رژیم خوراکی سالم‌تر و کامل‌تر هست این موضوع جدی‌تر مطرح می شود؛ حتی تغییردادن به سمت رژیم خوراکی پرپروتئین یا پرفیبر، اگر به آرامی و به مرور صورت نگیرد میتواند موجب مشکلاتی بشود.

 

به اندازه‌‌ی کافی آب نمی‌نوشید

آخرین باری که یک لیوان آب نوشیدید کِي بود؟ آیا همین همین حالا احساس تشنگی نمیکنید؟ خیلی راحت میتوان دچار کم‌آبی شد و آن را حس نکرد. نوشیدن آب کافی باعث میشود مدفوع، نرم بماند و احتمال یبوست کاهش پیدا کند. میتوانید آلارم تلفن همراه‌تان را تنظیم کنید تا در طول روز، نوشیدن آب را به شما یادآوری کند. همۀ وقت هر جا که میروید یک بطری بزرگ آب همراه خود داشته باشید.

 

 

اضافه وزن یا کمبود وزن دارید

اگر وزن‌تان در حد سالم نباشد میتواند مشکلاتی برای سیستم گوارشی‌تان ایجاد کند. نداشتن وزن سالم «نه صرفا ایده‌آل!» ممکن هست نشاندهنده‌ي این باشد که ایرادهایی در شیوه‌ي تغذیه‌‌تان وجود دارد. به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید تا مشکل احتمالی را پیدا و برطرف کنید.

 

برای پیشگیری از یبوست چه باید بخورید

برای تغییر رژیم و عادات خوراکی‌تان حاضرید؟ آیا واقعا تصمیم گرفته‌اید که سیستم گوارشی‌تان را بهتر کنید؟

شاید تا به حال تلاش‌هایي برای رفع یبوست‌تان انجام داده باشید اما نتیجه‌ي مطلوبی کسب نکرده باشید، مصرف مواد خوراکی که در ادامه به شما پیشنهاد می کنیم، تغییراتی ایجاد خواهند کرد که شگفت زده خواهید شد.

 

توت فرنگی

توت فرنگی، دانه‌هاي خوردنی دارد که باعث شده فیبر بالایی داشته و برای گوارش بسیار سودمند باشد. ضمنا توت فرنگی واقعا خوشمزه هست و به راحتی می توانید آن را به انواع دسر‌تان اضافه کرده و یا بعنوان یک اسنک شیرین و خوب از آن لذت ببرید.

 

لوبیای سیاه

لوبیای سیاه حاوی مقادیر زیادی فیبر هست که باعث می شود یک گزینش بسیار خوب برای شما باشد که به دنبال فیبر بیشتری هستید اما تمایل زیادی به مصرف میوه و سبزیجات ندارید. میتوانید با لوبیای سیاه، خوراک‌هاي لذیدی درست کنید که نیازی به گوشت هم ندارند.

 

آلوی خشک

آیا مادربزرگ‌تان هم همین پیشنهاد را به شما کرده هست؟ او خوب میداند دارد درمورد‌ي چه چیزی حرف میزند! انواع آلوی خشک شده، سرشار از فیبر بوده و سوربیتول دارند که یک ملین طبیعی هست. شما می توانید آلوی خشک را به تنهایی بخورید یا آن را به اسموتی یا آب آلو اضافه کنید. آلوی خشک چیزی هست که پزشکان هم مصرف آن را پیشنهاد میکنند.

 

بروکلی

بروکلی حاوی مقادیر زیادی فیبرغیر محلول هست که برای کارکرد سالم سیستم گوارشی ضروریست. بروکلی را به انواع سوپ و آبگوشت اضافه کرده و یا نوع بخارپز آن را کنار غذای‌تان میل کنید. سعی کنید در هر وعده‌ي خوراکی، سبزیجات کافی مصرف کنید.

 

غلات با فیبر بالا

وقتی برای خرید غلات صبحانه می روید، روی جعبه را نگاه کنید و نوعی را گزینه کنید که برچسب‌ِ «فیبر بالا» داشته باشد، معمولا غلات صبحانه‌ي سبوسدار و جو دوسر همراه با میوه، بیشترین میزان فیبر را دارند. مصرف این انواع برای صبحانه، برترین راه برای استارت زدن سیستم گوارش‌تان میباشند.

 

جو دوسر

جو دوسر حاوی فیبر محلول بوده که برای گوارش‌تان خوب هست و ضمنا یک صبحانه‌ي بسیار سیرکننده محسوب میشود. بهتر هست برای افزایش فیبر در صبحانه‌تان، به آن میوه هم اضافه کنید.

 

یبوست یک مشکل بسیار آزاردهنده و جدی برای تعداد زیادی از افراد هست، اما نباید چنین باشد. شما میتوانید با چند تغییر ساده در رژیم خوراکی و سبک زندگی‌تان، تحولات چشمگیری در سلامت گوارشی‌تان ایجاد کنید، همین امروز شروع کنید!

 

جدیدترین مطالب سایت