راههای پیشگیری و درمان بیماری بواسیر

راههای پیشگیری و درمان بیماری بواسیر

تشخیص بواسیر و درمان موضعی آن

بَواسیر (جمع باسور) یا باباسیل یا هِموروئید (به انگلیسی: Hemorrhoid) به اتساع رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی می‌گویند که به کنترل مدفوع کمک می‌کنند.آن‌ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌شوند «بیمارگونه» یا همان بواسیر می‌شوند.

 

تشخيص بواسير
 
به گزارش تالاب: بيماراني كه مبتلا به بواسير هستند بر اساس سابقه پزشكي، معاينه فيزيكي و معاينه كانال مقعد و راست روده تشخيص داده مي شوند. پزشك ممكن است با پوشيدن دستكش به وسيله انگشت خود داخل مقعد و انتهاي راست روده را معاينه كند.
 
با وجود اينكه خونريزي در بيماران مبتلا به بواسير شايع است ، به دليل ساير علل بالقوه خونريزي تست براي خوني كه ممكن است قابل رويت نباشد نمونه گيري توسطپزشك انجام مي شود كه با برداشتن يك نمونه كوچك مدفوع با انگشت مي باشد.
 
 
براي ارزيابي اندازه بواسير و رد كردن علل ديگرخونريزي ممكن است پزشك توصيه به انجام آندوسكوپي راست روده (سيگموئيدوسكوپي – براي بررسي راست روده و اغلب انتهاي روده بزرگ) يا كولونوسكوپي (وسيله اي لوله اي شكل كه با آن كل روده بزرگ مورد بررسي قرار مي گيرد) خواهد نمود.
 
راههای پیشگیری و درمان بیماری بواسیر

درمان محافظه كارانه

گزينه هاي مختلفي براي درمان بواسير در دسترس هستند. براي اكثر بيماران درمان هاي ساده و كم هزينه و بدون اقدامات تهاجمي مانند جراحي در تسكين علائم موثر هستند.
 

خوردن فيبر اضافي

افزايش فيبر در رژيم غذايي يكي از بهترين راه براي نرم كردن و حجيم كردن مدفوع است، كه مي تواند كمك به كاهش خونريزي از بواسير نمايد. فيبر در ميوه ها و سبزيجات يافت مي شود. مقدار توصيه شده از الياف رژيم غذايي 20 تا 35 گرم در روز (جدول نشان 1A – 1C). (به “اطلاعات بيماران : الياف رژيم غذايي بالا”).
 
اكثر مردم در برنامه غذايي رايج خود به مقدار كافي فيبر مصرف نمي كنند و در نتيجه نياز به فيبر به طور مكمل دارند. مكمل هاي تجاري مختلف امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد كه ممكن است به تنهايي يا در تركيب با تغييرات رژيم غذايي تجويز شود. و براي استفاده روزانه بدون عارضه هستند.
 
راههای پیشگیری و درمان بیماری بواسیر

مسهل ها

 
اگر افزايش فيبر يبوست را معالجه نكند ، و يا اگر عوارض جانبي ناشي از مصرف فيبر غيرقابل تحمل هستند، يك داروي ملين ممكن است توصيه شود . عموم مردم اغلب در مورد استفاده از منظم و طولاني از اين داروها نگران هستند، ترس از اين است كه آنها نتوانند براثر مصرف داروهاي ضد يبوست حركات روده اي طبيعي خود كه متوقف شده را بعدا نيز باز يابي كنند. با اين حال هيچ مدركي دال بر “اعتياد” به دارويهاي مسهل و افزايش خطر يبوست مزمن در آينده بر اثر استفاده از ملين ها وجود ندارد. در عوض ، استفاده از ملين ها در واقع ممكن است از مشكلات طولاني مدت به دنبال يبوست مزمن جلوگيري نمايند.
 
 

حمام آب گرم

در حمام آب گرم بيمار با استفاده از نشستن در ظرفي بزرگ ناحيه مقعد خود را در آب گرم به مدت 10 تا 15 دقيقه براي دو تا سه بار در روز قرار مي دهد. انواع تجاري ممكن است با نام Warm sitz baths در داروخانه ها در دسترس باشد. همچنين امكان استفاده از يك وان حمام و نشستن در وان آب گرم نيز وجود دارد. اما صابون ، شامپو ، و يا مواد ديگر شوينده نبايد در آب اضافه شده باشند. اين روش با بهبود گردش خون و ايجاد آرامش در دريچه (اسفنكتر) داخلي مقعد به تسكين درد كمك مي كند.
 
اين بيماري ساده امروزه در زندگي ماشيني و غذاهاي مدرن مانند ساندويچ و همبرگر و كم تحركي مشاغل اداري شيوع زيادي پيدا نموده است. اساس بروز اين بيماري وجود يبوست مزمن و نداشتن يك عادت دفع منظم روزانه است. توصيه هاي زير براي جلوگيري از بروز بيماري و يا عدم پيشرفت آن مي تواند موثر باشد:
 
راههای پیشگیری و درمان بیماری بواسیر

مصرف غذاهاي حجيم مانند برنج، ماكاروني
مصرف كافي مايعات بدون قند
مصرف ميوه و سبزيجات
داشتن عادت دفع روزانه منظم به خصوص نشستن به مدت 15 دقيقه در توالت بعد از صرف صبحانه
وارد نكردن فشار در هنگام دفع و عدم تعجيل
تحرك و ورزش ولو به صورت پياده روي كوتاه
توجه به توده برآمده شده در مقعد و پيگيري آن

 

جدیدترین مطالب سایت