چند روش آسان برای رفع تبخال

چند روش آسان برای رفع تبخال

درمان تبخال 

تبخال یکی از خال هاي زیر پوستی هست که بسیار میتواند برای هر فردی سخت باشد برای درمان تبخال در ادامه تالاب را دنبال نمایید. 

 

تبخال‌ها به‌خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمیکنند. تبخال به‌خاطر ویروس هرپس سیمپلکس «HSV» ایجاد می شود که ناشی از ارتباط با پوست عفونی یا مایعات بدن هست. دو نوع HSV وجود دارد که غالباً تبخال‌ها به سبب نوع یک ایجاد می شوند.

 

نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست میشود و تبخالی که ایجاد میشود تا یک هفته روی پوست می ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا‌به‌لای سلول‌هاي عصبی پنهان می شود، بنابر این هیچ‌وقت به‌طور کامل درمان نمی شود.

چه کسانی مستعد تبخال میباشند؟
بیش از نیمی از ما حتما گریبانگیر ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم که غالباً به‌خاطر روبوسی با آشنایان انتقال پیدا می کند. پس چرا این وسط تنها عده‌اي از افراد بدشانس گریبانگیر تبخال میشوند؟ جواب این سوال تا حد زیادی به ژن شما مرتبط میشود. در تحقیقی مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال را تحمل کنند، 6ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص میکند که ویروس نوع یک تبخال چگونه باعث فعالیت مجدد ودر‌نتیجه عود کردن تبخال می شود.

چه چیزی باعث تحریک تبخال می شود!
ویروس نوع یک تبخال بیشتر دوران خودرا در حالت غیرفعال به‌سر برده ودر لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان میشود. تعداد زیادی از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می شود این ویروس از حالت پنهان بودن بیرون آمده و منتهی به تبخال شود. نور خورشید، تب، اضطراب و قاعدگی عوامل محرک رایج آن میباشند. بعضی افراد دو بار درسال گریبانگیر تبخال می شوند اما بعضی دیگر با سنجیدن هر دوران اضطراب تبخال میزنند.

ویروس تبخال چگونه توزیع میشود؟
ویروس تبخال از طریق مایعات بدن توزیع می شود. در حقایق ویروس تبخال غالباً روی لب‌هاي فردی که گریبانگیر عفونت شده، وجود دارد، حتی اگر هیچ جراحت آشکاری نداشته باشد.

بنابر این یکیدیگر از راه‌هاي اصلی انتقال و انتشار آن از راه بوسیدن هست. از آنجایی که ویروس نوع یک ویروس تبخال در بزاق هم می تواند زندگی کند، بهرهگیری مشترک از ابزارها و وسایل آشپزخانه یا داشتن لیوان‌هاي مشترک برای نوشیدن هم می تواند باعث انتشار ویروس آن شود.

با سیر و پیاز ضدعفونی کنید
غذایی‌هایي که طعم تند و تیز دارند مانند سیر، پیازچه و پیاز طبق معمول اثرات ضد‌ویروسی داشته و بهرهگیری از آن ها به‌ صورت موضعی بر التیام تبخال مفید هست. فقط باید دقت داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف چندان آن ها ضایعه را زخمی و خشک می کند. سرکه نیز به‌ صورت موضعی در خشک شدن تبخال خوب هست. 

چند روش آسان برای رفع تبخال

غذایی‌هایي که طعم تند و تیز دارند مانند سیر و پیاز به‌ صورت موضعی برای التیام تبخال مفید هست

 

روغن اسطوخودوس
اسطوخودوس داروئی گیاهی هست که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، افزون بر ضدعفونی کردن محل تب خال، سبب درمان آن نیز می شود. 

 

چند روش آسان برای رفع تبخال

درمان تبخال آسان 

 

اسطوخودوس داروئی گیاهی هست که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد آن را درمان می کند

 

 شیر سرد

شیر دارای ماده اي به نام لیزین هست که پس از ربایش از طریق پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و دقیقا چندین بار در روز روی زخم بزنید. میتوانید از همان لحظه که احساس کردید زخمها تشکیل شده اند، از این مرهم بهرهگیری کنید.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

شیر، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند

 
 مصرف لبنیات
برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به علت دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به علت دارا بودن لیزین باید افزایش یابد

  
گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان هاي موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال میباشند، ایده آل هست. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می‌دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای ۳۰ دقیقه روی تبخال قرار دهید و اینکار را روزی دو بار تکرار کنید.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

چگونه تبخال رو بر طرف کنیم ؟ 

 

آنتی اکسیدان هاي موجود در گوجه فرنگی برای بازسازی تبخال مناسب هست

  
سکنجبین و خاکشیر بنوشید
شربت سکنجبین و خاکشیر در التیام و پیش گیری از عود تبخال مفید هست. در میزان مصرف سکنجبین طبق معمول محدودیتی وجود ندارد مگر این که فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌ صورت هر روز تا سه قاشق رستوران دریک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمیکند. پوره سیب رنده شده آمیخته با سکنجبین و گلاب هم میتواند در التیام ضایعات کمک‌کننده باشد.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

شربت سکنجبین و خاکشیر در التیام و پیش گیری از عود تبخال مفید هست

   
شیرین بیان

نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان دوران بهبودی تبخال را سرعت می بخشد. بطور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل هاي شیرین بیان مصرف کنید. می‌توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان رابه صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز بطور مستقیم روی محل زخم ضربه اي بهرهگیری کنید.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

ترکیبات موجود در شیرین بیان دوران بهبودی تبخال را سرعت می بخشد

 

 عصاره دانه گریپ فروت

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منتهی به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین سی هست که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم ها می شود. کافیست دوقطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و اینکار را دو بار در روز تکرار کنید.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منتهی به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود

 

  یخ

عملکرد یخ به این شکل هست که محیطی نامناسب برای رشد ویروس تبخال ایجاد کرده و همینطور دردهای ناشی از تبخال رابه خوبی کاهش میدهد. بهتر هست از کیسه یخ بهرهگیری کنید تا این که خود یخ را مستقیما بکار ببرید. درمان با یخ را روزی سه بار و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 چند روش آسان برای رفع تبخال

یخ، دردهای ناشی از تبخال رابه خوبی کاهش میدهد

 

جدیدترین مطالب سایت