9 مورد از علائم بیماری های مهم در پاها

9 مورد از علائم بیماری های مهم در پاها

شناخت علائم بیماری های مهم در پا ها

 

بعضی از علائم متعارف مریضی‌هاي مرتبط با پا و همینطور نشانه‌هایي ها در پا برای شما عزیزان فراهم نموده ایم عفونت قارچی ناخن اغلب بعنوان یک نقطه زرد در زیر نوک ناخن آغاز میشود

 

به گزارش تالاب:تا زمانی که به نظر می رسد همۀ چیز به درستی کار می کند، ممکن هست دقت زیادی به پاهای خود نداشته باشیم. پاها اغلب با جوراب و کفش پوشیده میشوند و چیزی که از دید خارج باشد، از ذهن خارج می شود. انگشتان سرد پا می تواند نشانه‌اي از گردش خون ضعیف باشد.

 

سیگار کشیدن و شرایط مرتبط با سیگار کشیدن میتواند توانایی ریه‌ها برای جذب اکسیژن را کاهش دهد و به کاهش سطح اکسیژن در خون منجر ‌شود. این مریضی‌ها باعث تنگی شریان‌ها میشود، که می تواند مانع جریان خون در سراسر بدن شود. اگر شما متوجه شدید که پاها تقریبا همۀ وقت سرد و بی حس میباشند، با پزشک خود مشورت کنید.

 

در زیر بعضی از علائم متعارف مریضی‌هاي مرتبط با پا و همینطور نشانه‌هایي که ممکن هست برای سلامتی خطرآفرین باشد ذکر شده هست.

 

خارش پا

همانگونه که خارش پا ناخوشایند و مزاحم هست، معمولا نشانه‍‌اي از یک اوضاع پزشکی جدی نیست. متعارف‌ترین مقصر خارش و پوسته پوسته شدن در پاها عفونت‌هاي قارچی هست. این عفونت‌ها در محیط‌هاي مرطوب رشد می کنند، معمولا در میان انگشتان پا شروع می شود و اغلب در افرادی که کفش‌هاي تنگ بسیار می پوشند و عرق می کنند به وجود می آید.

 

در حالی‌که عفونت پا مسری هست اما میتوان آن را به راحتی با داروهای ضد قارچ درمان کرد. در بعضی موارد، خارش پا ممکن هست از یک واکنش آلرژیک به کرم‌ها و یا مثل مریضی پسوریازیس ناشی از اختلال ایمنی بدن باشد. در صورتی که خارش پا در شما باقی بماند و یا بدتر شود با پزشک خود صحبت کنید.

 

تغییر رنگ پوست

جوش پوستی یا عفونت‌هاي قارچی مثل مریضی «پای ورزشکاران» معمولا باعث می شود پوست مایل به قرمز و پوسته پوسته شود، اما در تعداد زیادی از شرایط دیگر ممکن هست به تغییر رنگ پا منجر شود. یک مریضی که بعنوان پدیده نشانگان رینود شناخته شده، توسط دنباله‌اي از تغییر رنگ در پوست در واکنش به سرما یا استرس به وجود می آید.

 

در یک مشابه از پدیده رینود، منطقه آسیب دیده شروع به باریک شدن می کند و جریان خون کاهش می‌یابد. منطقه آسیب دیده ممکن هست شروع به احساس سردی و بی حسی و در نهایت جریان خون را محدود کند. گاهی اوقات که گردش خون بهبود می‌یابد، پوست ممکن هست گذشته از بازگشت به حالت عادی به رنگ قرمز تبدیل شود. رینود اغلب بدون مریضی اساس‌اي رخ میدهد با این حال در بعضی موارد رینود ممکن هست نشانه نخست یک مریضی جدی‌تر مثل آرتریت روماتوئید و یا لوپوس باشد.

 

چماقی شدن انگشتان پا

چماقی شدن شامل تغییر در مناطق اطراف پا و در انگشت یا ناخن انگشت هست. علایم معمول چماقی شدن ناخن عبارتند از نرم شدن بستر ناخن، برآمدن نوک پا و خم شدن ناخن‌ها به شکل یک زاویه تیز هست. اکثریت قابل توجهی از موارد بنیادی چماقی شدن از مریضی هاي قلب و ریه هست که سطح اکسیژن در خون را کاهش میدهد. اگر شما متوجه تغییرات در انگشت یا ناخن‌هاي پای خود شدید که شبیه چماقی هست با پزشک خود صحبت کنید، چرا که می تواند نشانه‌اي از یک مریضی جدی مثل سرطان ریه، مریضی‌هاي قلبی و مریضی کرون باشد.

 

پاهای ورم کرده

بیشتر مردم تورم را در پای خود تجربه کرده‌اند. اغلب دلیل تورم چیزی ساده مثل ایستادن برای مدت زمان طولانی، پوشیدن کفش هاي تنگ، بودن در یک پرواز طولانی و یا یک مصدومیت جزئی مثل رگ به رگ شدن مچ پا هست. با این حال، اگر تورم بیش از چند روز طول بکشد، میتواند نشانه‌اي از یک مریضی جدی‌تر باشد.

 

سیالات مثل خون در پاها ممکن هست منجر به تورم بعنوان یک نتیجه از نارسایی احتقانی قلب، مریضی کلیه و یا حتی بعنوان یک عارضه جانبی از داروها برای دیابت و فشار خون بالا شود. تورم ممکن هست از التهاب ناشی از آرتریت روماتوئید یا آرتروز باشد. اگر تورم همراه علائمی مثل درد قفسه سینه، اشکال در تنفس یا سرگیجه باشد اقدامات پزشکی ضروری هست، چون میتواند نشانه‌ي یک لخته خون یا یکی دیگر از مریضی جدی قلبی باشد.

 

انگشتان سرد پا می تواند نشانه‌اي از گردش خون ضعیف باشد

 

سوزش پا

احساس سوزش پا می تواند از خفیف «بی حسی و سوزن سوزن شدن» تا شدید «درد شدید که حتی می تواند خواب را مختل کند» متفاوت باشد. چیز ساده‌اي مثل خستگی پاها و یا یک عفونت متعارف مثل پای ورزشکار میتواند نشانه‌اي کوتاه مدت مثل سوزش یا سوزن سوزن شدن را داشته باشد.

 

در موارد شدید، سوزش در پاها می تواند نشانه‌اي از آسیب‌هاي عصبی ناشی از دیابت یا مریضی‌هاي گردش خون موسوم به مریضی شریانی محیطی «PAD» باشد. در صورتی که احساس سوزش برای چند هفته و علائم شدیدتر و دردناک‌تر دارید و در حال شروع به از دست دادن احساس در انگشتان پاهای خود هستید به دنبال مراقبت‌هاي پزشکی باشید. استراحت کردن و بالا بردن پای خود برای کاهش علائم خوب هست. اضافه بر این، حمام کردن و گذاشتن پای خود در آب سرد نیز میتواند درد و سوزش را کاهش دهد.

 

درد در انگشت شست پا

گاهی اوقات نقاط درد خاص منجر به یک اوضاع خاص میشود. اگر درد در اطراف نوک و گوشه ناخن متمرکز شده باشد، میتواند نشانه رشد ناخن اضافه در انگشت پای شما باشد. حملات درد شدید در مفصل انگشت شست پا می تواند یک فرم پیچیده‌اي از آرتریت بعنوان نقرس را نشان دهد.

 

علائم نقرس شامل درد شدید مفاصل پس از یک ناراحتی طولانی هست و اغلب در شب و بدون هیچ گونه اخطاری رخ میدهد. آرتریت روماتوئید می تواند توضیح دیگری برای آن باشد، که بعنوان علائم نخست تمایل دارند که بر پا و مفاصل انگشت اثر بگذارند. اگر شما ناراحتی مزمن یا درد ناگهانی محلی را تجربه میکنید بدون هیچ توضیحی برای ملاقات با پزشک برنامه ریزی کنید.

 

ناخن‌های زرد رنگ

همانند سایر قسمت هاي بدن شما، تغییر رنگ در ناخن‌ها ممکن هست نشانه‌ي آن باشد که چیزی اشتباه هست. عفونت قارچی ناخن اغلب بعنوان یک نقطه زرد در زیر نوک ناخن آغاز میشود. متاسفانه قارچ ها تمایل به رشد در محیط هاي تاریک، گرم و مرطوب دارند و قسمت زیرین ناخن انگشت پا برترین مکان برای رشد آن‌هاست. اگر تغییر رنگ مورد دقت قرار نگیرد و بدون درمان رها شود، میتواند در دیگر ناخن انگشتان پا اکران شود. عفونت ناخن به طور معمول یک خطر بزرگ بهداشتی نیست اما اگر شما مبتلا به دیابت هستید، عفونت‌هاي قارچی می تواند گردش خون در پای شما را مختل کند و منجر به عوارض جدی‌تر بهداشتی شود.

 

ناخن‌های سفید رنگ

تغییر رنگ سفید ناخن‌ها لزوما یک مشکل سلامتی نیست. این تغییر رنگ شامل لکه‌هاي معمول سفید در اطراف ناخن هست که همانند ناخن شروع به رشد می کند. برخلاف باور متعارف، این علائم نشانه کمبود ویتامین نیستند و به طور کلی بی ضرر در نظر گرفته میشوند.

 

یک آسیب ممکن هست باعث شود بخشی از ناخن انگشت پا از بستر ناخن جدا شود، که باعث می شود که نوک ناخن سفیدتر به نظر برسد. اضافه بر این بعضی از عفونت هاي قارچی اول خود را بعنوان علامت سفید روی نوک ناخن را نشان میدهند. که اگر بدون نظارت رها شود، این عفونت میتواند در سراسر ناخن گسترش یابد، که منجر به تغییر رنگ بیشتر و به طور بالقوه باعث میشود ناخن از بستر خود جدا شود.

 

جدیدترین مطالب سایت