علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

درمان بیماری حواس پرتی

حواس پرتی یکی از علل هاي مهم در آلزایمر هست که برای افراد زودتر از سن سالمندی نیز اتفاق میوفتد .

 

به گزارش تالاب، انجام چند کار با هم، انجام کارهای خسته‌کننده، افکار آزاردهنده، افسردگی، گرسنگی، استرس و خستگی میتوانند قدرت تمرکز و دقت فرد را از بین ببرند و باعث حواس پرتی شوند. آقا با شما هستم! حواستان نیست!؟

 

کجایی؟ شنیدی چی گفتم!؟ این جملات و پرسش‌ها بارها و بارها در طول روز میان افراد گوناگون رد و بدل میشود. کسانی که باید چندین بار جمله‌اي را تکرار کنید تا بشنوند، یا آدم‌هایي که چند دقیقه‌اي پشت چراغ راهنمایی چهارراه که دیگر سبز شده هست منتظر می ایستند.

 

حتماً شما هم چنین افرادی را می‌شناسید یا گاهی خودتان با این مشکل روبه‌رو هستید، اما علت این بی‌توجهی‌ها چیست؟ چه چیزی باعث می شود تا این حد بی‌دقت باشیم و نتوانیم تمرکز کنیم؟

 

گرچه در دنیای شلوغ امروزی، عدم تمرکز حواس عادی هست، زیرا این جهان پر هست از عوامل برهم زننده تمرکز و هوشیاری. به همین علت، متخصصان در تلاشند به انسان امروزی کمک کنند تا متمرکزتر و آرام‌تر به کارهایش برسد.

 

علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

انجام کارهای خسته‌کننده

بعضی از وظایف ما در طول روز دیدنی‌تر از بقیه هست. بنابراین کاملاً طبیعی هست حین انجام کارهای خسته‌کننده تمرکز اکثر مختل شود. وقتی بی‌حوصله هستید هر چیزی، از تماس تلفنی گرفته تا گرد و غبار روی میز کار میتواند تمرکز شما را از بین ببرد.

 

بنابراین برای حل این مشکل، بین کار به خودتان استراحت دهید و با یک لیوان چای یا بیسکویت از خودتان پذیرایی کنید. انجام سه کار هم‌زمان اکثر از انجام دادن آن‌ها به ترتیب و پشت سر هم زمان می برد. پس تا جایی که امکان دارد در هر زمان تنها یک کار خاص را انجام دهید

علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

افکار آزاردهنده

به طور حتم کار کردن در شرایطی که نگران هستید، ساده نیست. اگر دائم به برنامه‌هاي مربوط به بچه‌هاي‌تان فکر می کنید یا اگر هنوز بابت بحث کاری دیروز ناراحت هستید، مطمئن باشید نمی توانید در محل کارتان هم پیروز عمل کنید. چون این افکار عامل مهمی برای برهم زدن تمرکز هست.

 

اگر شما هم با این مشکل روبه‌رو هستید، برای تمرکز اکثر و پیشگیري از بروز مریضی‌هاي گوناگون بهتر هست افکار آزاردهنده را روی کاغذی یادداشت کنید تا اوضاع بهتر شود.

علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

انجام چند کار با هم

کودک خردسال‌تان را در آغوش گرفته‌اید و کتاب می خوانید. در همین زمان پاسخ ایمیلی را هم می دهید و برای خرید هرروز هم لیست تهیه میکنید! اگر شما هم در انجام چنین کارهایی استاد شده‌اید و می توانید چندین کار متفاوت را در یک زمان انجام دهید، دوباره و با دقتی اکثر به شرایط بیندیشید.

 

تحقیقات نشان داده هست هر زمان که انسان دقت و تمرکزش را تغییر میدهد تا کار دیگری انجام دهد، زمانی از دست خواهد رفت. بنابراین نتیجه میگیریم انجام سه کار هم‌زمان اکثر از انجام دادن آن‌ها به ترتیب و پشت سر هم زمان می برد.

 

پس تا جایی که امکان دارد در هر زمان تنها یک کار خاص را انجام دهید. با اینکار از نگرانی و استرس و بروز مشکلات جسمی ناشی از آن نیز پیشگیري میکنید.

 

علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

گرسنگی

مغز بدون تأمین سوخت مورد نیاز نمیتواند درست عمل کند؛ گرچه حواس‌تان باشد صبحانه یکی از مهمترین منابع تأمین مواد خوراکی مورد نیاز بدن هست که نباید فراموش شود. بنابراین همۀ وقت به فکر تأمین انرژی باشید و اجازه ندهید گرسنگی، قدرت دقت و تمرکز را از شما بگیرد.

 

افسردگی

خیلی از افراد به اشتباه تصور میکنند افسردگی به معنای غمگین بودن هست. در حالی‌که طبق نظر متخصصان، افسردگی یکی از مریضی‌هاي جدی هست که علائم خاص خود را ایجاد می کند و باید به درستی درمان شود.

 

افسردگی اضافه بر ایجاد حس ناامیدی، غمگین بودن، بی‌تفاوتی و پوچی میتواند تمرکز و دقت فرد را نیز مختل کند. بنابراین اگر شما هم این مشکلات را دارید، بهتر هست به یک دکتر متخصص مراجعه کنید تا درمان مناسب صورت گیرد.

 

متأسفانه بعضی از داروهایی که برای درمان افسردگی یا مریضی‌هاي دیگر بهرهگیری می شوند نیز ممکن هست با تمرکز فرد تداخل داشته باشند. در این شرایط باید با دکتر یا داروساز صحبت کنید و از وی کمک بخواهید.

 

علائم و درمان حواس پرتی و سرگیجه در افراد

 

استرس و خستگی

استرس مشکلات زیادی برای فرد ایجاد می کند که بر هم خوردن تمرکز یکی از آن‌هاست. گرچه وقتی این تأثیرات در جسم هم خودشان را نشان دهند، شرایط بدتر میشود؛ مانند عضلات سفت و دردناک، سردرد یا افزایش ضربان قلب. مطمئن باشید این موارد همگی می توانند تمرکز شما را از بین ببرند.

 

اضافه بر استرس، نباید از خستگی هم غافل شد. مطالعات نشان می دهد کم‌خوابی می تواند تمرکز و حافظه کوتاه مدت را تحت تأثیر قرار دهد.

 

بنابراین هیچ وقت به بهانه انجام کار یا تفریح، خواب شبانه کافی ـ 7 تا 9 ساعت ـ را نادیده نگیرید.

 

کوچک شدن مغز

با کوچک شدن مغز، بخش‌هایي از آن که مسوول بعضی اعمال در انسان هست، تحلیل رفته و کم کم از بین میروند. همین مسأله رفته‌رفته باعث ایجاد بعضی مشکلات از قبیل بروز آلزایمر و زوال عقل شده و افراد سالمند و اطرافیان آن‌ها را با دردسرهای زیادی مواجه میکند.

 

اثرات ناشی از تحلیل رفتن بافت مغز به طور کلی تمام جوانب زندگی فرد را در بر گرفته و تفکر، احساسات و اعمال وی را فرا می گیرد. فرد دچار کاهش حافظه شده و کم کم وقایعی راکه برایش اتفاق افتاده هست، فراموش میکند. این مسأله حتی میتواند اسم یا نشانی یک فرد را هم شامل شود.

 

فرد ممکن هست حالات و احساسات فردی خود را از دست داده و هرچه مریضی پیشرفت کند، با اطرافیان خود بیگانگی بیشتری احساس می کند و در اتخاذ تصمیم و نحوه تفکر خود دچار مشکل می شود.

 

کم توجهی

 

بعضی پزشکان معتقدند حواس پرتی در اکثر موارد مربوط به کم توجهی هست و ارتباطی با مریضی مغزی ندارد. به طور کلی برای به یاد آوردن موضوع یا انبار کردن اطلاعات بر روی حافظه، باید ابتدا آن‌ها را ضبط کرد و باید دانست که چگونه این اطلاعات را گرد آوری کرد.

 

پژوهشگران میگویند هنگامی که افراد ذهن مشغولی و استرس داشته باشند، ضبط اطلاعات در حافظه آن‌ها به بدی انجام میگیرد و گرد آوری اطلاعات نیز به همین شکل خواهد بود.

 

دکتر برونو دوبوا از مرکز اعصاب بیمارستان پیتیه سالپاریر پاریس می گوید:

افرادی که از حواس پرتی شکایت دارند، در اکثر موارد دچار افسردگی میباشند. پریشانی و ترس تمامی توانایی‌هاي دقت و دقت انسان را تحت تأثیر قرار میدهد و مانع از عملکرد صحیح آن‌ها میشود.

 

پزشکان با معاینه ساده‌اي می توانند به راحتی تشخیص دهند که این حالت مربوط به مریضی مغزی هست یا کم توجهی. عدم مراجعه به موقع بیماران به دکتر یکی از موانعی هست که تشخیص این‌گونه مریضی‌ها را مشکل می کند.

 

جدیدترین مطالب سایت