علائم و درمان خون دماغ کردن

علائم و درمان خون دماغ کردن

خون دماغ کردن 

خون دماغ کردن برای بعضی ها عادی هست و وی در روز دست کم دو تا 3 بار خون دماغ میکند . 

 

به گزارش تالاب اگر خون دماغ شدید بود، حتما” از یخ بهرهگیری کنید، یخ را یا روی پیشانی یا روی بینی بگذارید. سعی کنید از هر گونه تحریک بینی از جمله فین کردن و یا بالا کشیدن بینی تا ۲۴ ساعت خودداری نمایید. همینطور اگر پس از حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه، خون ریزی بینی بند نیامد، باید به دکتر مراجعه کنید.

 

خشکی بینی، عطسه هاي شدید، حساسیت و ورزش شدید از علل اصلی خون دماغ شدن میباشند. بعضی وقت ها به علت گرمای هوا، ضربه شدید به بینی، عطسه، بالا رفتن فشار خون و یا گاهی وقت ها دقیقا” ناگهانی بدون علت خاصی خون دماغ می‌شویم. در این شرایط یا سرمان را بالا میبریم یا پنبه اي داخل بینی می‌کنیم، اما هیچ یک از این راهکارها درست نیست و باعث توقف خون ریزی نمیشود! پس راه حل چیست؟

 

چرا خون دماغ میشویم؟

خون دماغ یکی از مشکلات رایج کودکان و بزرگسالان هست که علل و عوامل متعددی می‌توانند در بروز آن دخیل باشند. خاراندن بینی و خراشیدن داخل آن، خشکی بینی ناشی از گرما، عطسه هاي شدید، حساسیت، سرماخوردگی و ضربه هاي شدید، کمبود بعضی ویتامین هاي دخیل در انعقاد خون مثل ویتامین K، مصرف داروهای ضد انعقاد خون و اسپری کورتیزول، ورزش هاي شدید، اختلالات کبدی و کلیوی و مصرف الکل میتواند باعث پارگی عروق ریز داخل بینی و خون ریزی شود. همینطور تغییر ناگهانی احساسات، عصبانیت شدید یا افزایش ناگهانی فشار خون نیز در این میان دخیل میباشند.

 

وقتی خون دماغ شدید سرتان رابه عقب خم نکنید

طبق معمول” نخستین کاری که در رویارویی با توقف خون ریزی بینی انجام می‌شود، بالا بردن سر یا فرو کردن پنبه در بینی هست. اما هردو اقدام اشتباه هست! عقب بردن سر برای توقف خون ریزی باعث ورود خون به حلق می‌شود و احتمال ایجاد لخته هاي خون و حالت تهوع و استفراغ را بیشتر می‌کند. برترین کار این هست که سرتان را صاف نگه دارید و با انگشت به مدت ۱۰ دقیقه استخوان و سوراخ بینی را سفت بگیرید و فشار دهید. به این ترتیب عروق خونی که گریبانگیر پارگی شده اند، بسته میشوند؛ اگر بعد از اینکار بازهم خون ریزی بند نیامد، از باند استریل بهرهگیری کنید. بهتــــرین راه به هنگام خون ریزی بینی صاف نشستن هست و قرار دادن کیسه یخ بر روی بینی و پیشانی هست که می‌تواند از خون ریزی پیشگیری کند.

 

وقتی خون دماغ شدید پنبه در بینی فرو نکنید!

برای متوقف کردن خون ریزی لازم هست پارگی عروق خون ریزی به نحوی بسته شود. برای اینکار میتوانید از فتیله هاي انعقاد خون که از الیاف گیاهی آلژینات کلیسم ساخته شده اند ودر داروخانه ها موجودند، بهرهگیری کنید.

 

دقت به این مضمون لازم هست که اگر این فتیله ها در معرض نبود، باید از فرو کردن پنبه در بینی خودداری کنید بجای آن از یک تیکه باند استریل بهرهگیری کنید. باند را با اندکی سرم فیزیولوژیک نمناک کنید تا راحت تر بتوانید آن را از بینی بیرون آورید. باند رابه کمک انگشت کوچک یا پنس در بینی فرو کنید و اجازه دهید تا توقف خون ریزی در آن بماند.

 

جدیدترین مطالب سایت