علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی چیست ؟

 

آنوریسم نام یک رگ هست که در مغز در قسمت پس سری قرار دارد در ادامه می‌توانید با علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی ما را دنبال نمایید .

 

آنوریسم مغزی همچون ایجاد تورم دریک رگ خونی مغز شناخته می‌شود. در تعریف این شرایط گفته میشود همانند توتی آویخته از ساقه بنظر می‌رسد. در شرایطی که بیشتر آنوریسم ها پاره نمیشوند یا مشکلات سلامت ایجاد نمیکنند، نظیر هایي که چنین شرایطی را سنجیدن می‌کنند سبب خون ریزی در مغز – سکته مغزی هموراژیک – میشوند.

 

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

به گزارش تالاب به نقل از “ریدرز دایجست” آشنایی با نشانه هاي آنوریسم اهمیت مخصوصاً اي دارد، زیرا می‌تواند به قیمت حفظ جان فرد تمام شود. سکته هاي مغزی می‌توانند پیامدهایی جدی را سبب شوند و حتی زندگی فرد را در دسترس تهدید قرار دهند.

 

سردرد ناگهانی و شدید

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

 

سردردها غالباً مقدور هست نشان دهنده موضوعی جدی باشند. در مورد آنوریسم، سردرد می‌تواند به واقع بد و شدید باشد و فرد غالباً آن را همچون بدترین سردرد زندگی خود وصف می‌کند. اما در این شرایط چه رخ می‌دهد؟ نشت خون پوشش هاي مغزی را تحریک کرده و درد شکل می‌گیرد. سردرد ناشی از آنوریسم به ناگاه شکل گرفته و بسیار شدید هست.

 

دوبینی یا پلک افتاده

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

آنوریسم مغزی

 

این شرایط میتواند به سبب یک آنوریسم بزرگ که روی عصب حرکت دهنده چشم فشار وارد میکند، رخ دهد. اگر به ناگاه با یک مشکل بینایی – دو بینی، افتادگی پلک – روبه‌رو شدید بلافاصله با بنگاه فوریت هاي دکتری ارتباط بگیرید. این شرایطی نیست که انتظار برای دیدن نتیجه آن اقدامی منطقی باشید.

 

ضعف یا بی حسی دریک سوی بدن یا صورت

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

 

یکیدیگر از نشانه هاي آنوریسم بی حسی نیمی از صورت یا یک سوی ازبدن هست. این شرایط به علت نشت لخته هاي خون ریز از آنوریسم که رگ هاي کوچک مختوم به مناطق مهم مغز را مسدود می‌کنند، شکل میگیرد. آنوریسم هماند تاولی با یک دیواره نازک هست که می‌تواند ترکیده و خون نشت کرده ازآن در طول مسیر خود ویرانی به بار آورد.

 

مشکلات دستگاه گوارش

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

پیشگیری از آنوریسم مغزی

 

هنگامیکه دارای یک آنوریسم مغزی میباشند، امکان سنجیدن حالت تهوع یا استفراغ وجود دارد. خون ریزی و سردرد دلایل اصلی شکل‌گیری این شرایط میباشند. ابتدا سردرد شروع میشود و آنگاه مقدور هست حالت تهوع، استفراغ، یا اسهال را سنجیدن کنید. از دیگر نشانه هاي رایج می‌توان به خون ریزی، سرگیجه، حساسیت به نور و گرفتگی گردن اشاره کرد. این موارد با خون ریزی یا در بعضی موارد با فشار در سر یا فشار آنوریسم بر ساختارهای مربوط پیوند خورده اند.

 

عوامل خطرآفرین

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

 

عوامل خطرآفرینی که پزشکان و پژوهشگران معتقدند به تشکیل آنوریسم مغزی منتهی می‌شوند، حاوی موارد زیر میباشند:

 

– سیگار کشیدن

فشار خون بالا

– پیشینه خانوادگی ابتلا به آنوریسم مغزی

– سن بیش از 40 سال

– جنسیت – زنان در قیاس با مردان بیشتر گریبانگیر آنوریسم می‌شوند

– ابتلا به اختلالات دیگر مثل سندرم اهلرز-دانلوس، مریضی کلیه پلی‌‌سیستیک، سندرم مارفان، و دیسپلازی فیبرعضلانی «FMD»

– بهرهگیری از مواد مخدر، به مخصوصاً کوکائین

– عفونت

– تومورها

– ضربه مغزی «TBI»

 

درمان آنوریسم مغزی

علایم پیدا شدن آنوریسم مغزی

درمان آنوریسم مغزی

 

بعضی آنوریسم ها که نشت نمی‌کنند را میتوان زیر نظر گرفت. موارد دیگر نیازمند عمل جراحی برای پیش گیری از نشت میباشند. شرایط درمان به شدت آنوریسم بستگی دارد. درمان برای آنوریسم پاره نشده حاوی مصرف دارو به غرض بازرسی فشار خون و روش هایي برای پیشگیری از پارگی در آینده میشود. آنوریسم هاي پاره شده نیازمند مواظبت دکتری اورژانسی میباشند.

 

جدیدترین مطالب سایت