8 علامت قند خون بالا – ابتلا به بیماری دیابت

8 علامت قند خون بالا – ابتلا به بیماری دیابت

نشانه های ابتلا به دیابت و قند خون بالا

علامت و نشانه هاي آشکار قند قون و دیابت در بدن رابا خواندن این مطلب تشخیص دهید . قندخون سوخت مورد نیاز سلول هاي بدن انسان را تامین میکند و ما را پر انرژی نگه می دارد. با این وجود، قند بیش از حد می‌تواند موجب خستگی و افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت شود.

 

دیابت و قندخون , سایت تالاب به نقل از “کر2″، بیشتر مواقع بازرسی سطوح قندخون به انچه می‌خورید بستگی دارد. مصرف مواد غذایی پر کربوهیدارت و شیرین می‌تواند قندخون را بیش از اندازه افزایش دهد. خوشبختان بدن برای تعدیل این شرایط انسولین تولید می‌کند که به نظارت قندخون کمک میکند.

 

اما گاهی اوقات بدن قادر به تولید انسولین کافی برای کاهش قندخون نیست. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، سطوح قندخون همواره بالا باقی میماند. این شرایط خطر ابتلا به بیماری قلبی، نارسایی کلیوی، از دست دادن بینایی و مشکلات سلامت دیگر را افزایش می‌دهد. افزایش قندخون با نشانه ها و علائمی همراه است که توجه به انها میتواند از جدی شدن شرایط پیش گیری کند.

 

1- تکرر ادرار

زمانی که قندخون وارد کلیه ها می‌شود، آب بیشتری توسط آن ها جذب میشود، که این شرایط تکرر ادرار رابه همراه دارد. اگر با تکرر ادرار مواجه هستید، بدون این‌که در میزان مایعات مصرفی خود افزایشی داده باشید، بررسی سطح قندخون ایده خوبی است.

 

2- احساس خستگی مداوم

اگر چه قندخون انرژی مورد نیاز ما را تامین میکند، اما میزان بیش از اندازه آن میتواند شرایطی کاملا متضاد را شکل داده و با احساس خستگی مداوم مواجه شوید. هنگامیکه قندخون بالا است، گلوکز فراوانی هدر میرود و نتیجه این شرایط چیزی جز احساس خستگی نیست.

 

تکرر ادرار نیز شرایط را ناگوار‌تر می سازد، زیرا موجب کم آبی بدن شده و همان گونه که میدانید کم آبی بدن یکی از دلایل احساس خستگی محسوب میشود.

 

3- افزایش تشنگی

زمانی که کلیه ها نمی‌توانند گلوکز را پالایش کنند، بدن با کم آبی مواجه می‌شود. این شرایط نه تنها احساس تشنگی را افزایش میدهد، بلکه موجب افت عملکرد اندام هاي مختلف نیز می‌شود.

 

هنگامیکه بطور مکرر دفع ادرار را انجام میدهید، بدن آب از دست می‌دهد و تشنگی بر شما غالب می‌شود. این موجب چرخه اي باطل میشود، زیرا هرچه بیشتر آب بنوشید، نیاز به دفع ادرار نیز بیشتر خواهد شد.

8 علامت قند خون بالا - ابتلا به بیماری دیابت

4- تاری دید

میزان بیش از اندازه قند در بدن موجب تورم عدسی چشم ها می‌شود که این شرایط تاری دید رابه همراه دارد. اما زمانی که قندخون کاهش یابد بینایی شما نیز به حالت عادی باز می‌گردد.

 

به این نکته توجه داشته باشید که اگر قندخون بالا حالت مزمن بخود بگیرد میتواند آسیب دائمی به قدرت بینایی شما وارد کند.

 

5- موزیک کند التیام زخمها

قندخون بالا می‌تواند بر اعصاب و گردش خون شما تاثیر گذار باشد و شرایط را برای رسیدن خون به زخمها یا کبودی ها دشوارتر سازد.

اگر روند بهبودی بریدگی یا کبودی بیش از مدت زمان عادی طول می‌کشد به دکتر مراجعه کنید تا شرایط به صورت دقیق بررسی شود.

 

6- کاهش وزن بی دلیل

این شرایط ممکن است برای افرادی که کاهش وزن را هدف قرار داده اند، چیز خوبی بنظر برسد، اما کاهش وزن ناشی از قندخون بالا روندی سالم نیست. زمانی که سلول هاي بدن به میزان کافی گلوکز دریافت نمی‌کنند، از عضله و چربی برای تامین انرژی استفاده میشود.

از دست دادن عضله موجب کند شدن سوخت و ساز و احساس خستگی میشود.

 

7- مغز مه آلود

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، قندخون سوخت مورد نیاز سلول هاي انسان را تامین می‌کند و انرژی در اختیار ما قرار میگیرد. زمانی که بدن با قندخون بیش از حد مواجه است، بجای تامین سوخت و انرژی، هدررفت آنرا تجربه میکنیم و بدن انچه راکه نیاز دارد، دریافت نمیکند. این شرایط بطور معمول به شکل‌گیری مغز مه آلود و فقدان تمرکز منجر میشود.

 

8- خون ریزی لثه

موارد مختلفی از جمله کمبود ویتامین C می‌توانند موجب خون ریزی لثه ها شوند، و قندخون بالا نیز یکی از این دلایل است.

 

سطوح بالای قندخون موجب تجمع باکتری هاي بد در دهان میشود و این شرایط احتمال خون ریزی لثه را هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان افزایش میدهد.

 

ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌تواند به کاهش سطوح قندخون کمک کند. در همین راستا، میوه ها، سبزیجات، و غلات کامل بیشتری مصرف کنید و مصرف مواد غذایی فرآوری شده را کاهش دهید. همچنین، درصورت تجربه علائمی که به انها اشاره شد، مراجعه به دکتر برای بررسی دقیق شرایط را فراموش نکنید.

 

جدیدترین مطالب سایت