علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

علایم ویروس کشنده کرونا

قبل از هر چیز برای درمان هر بیماری نیاز بـه آرامش داریم و پس ما چند خط مطلب طنز آمیز درباره این ویروس شروع بـه خوندن این مقاله خواهیم کرد.

 

+من همین حالا همه ی این نشونه هارو دارم، یعنی اگه‌ اون جمله تو ایران نیومده رو نخونده بودم همین حالا سکته می‌کردم

+‏بابا این ویروس کرونا همون سرماخوردگی خودمونه، اونا جنسشون چینیه زود میمیرن

+باز خوبه ما عنبر نسارا تو ايران داريم ويروسای خطرناك رومون اثر نداره

+‏ولی اگه تهران ویروس کرونا میومد، فقط مدارس تهران بـه جز دماوند و فیروزکوه رو تعطیل میکردن

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

ابتلا به ویروس‌های انسانی کرونا چقدر شایع است؟

افراد در سراسر دنیا عموما بـه ویروس انسانی کرونا مبتلا می شوند. البته یک استثنا وجوددارد و ان ویروس SARS-COV اسـت کـه البته از سال 2004 تا کنون هیچ مورد شناسایی شده از ابتلا بـه ویروس SARS-COV در هیچ جای دنیا گزارش نشده اسـت.

 

چه کسانی به این بیماری مبتلا می شوند؟

اکثر افراد در طول زندگیشان بـه این ویروس مبتلا می شوند. احتمال ابتلای کودکان از همه ی بیشتر اسـت. هرچند در طول زندگی‌تان ممکن اسـت چندین بار مبتلا شوید.

 

چگونه مبتلا می‌شوید؟

تا کنون درباره راه‌هاي‌ شیوع ویروس‌هاي‌ انسانی کورونا مطالعات چندانی صورت نگرفته اسـت، غیر از ویروس SARS. با این حال احتمال این وجوددارد کـه ویروس‌هاي‌ انسانی کرونا از یک فرد مبتلا بـه فردی دیگر، از طریق هوا بوسیله عطسه یا سرفه و تماس نزدیک فردی مانند لمس کردن یا دست دادن انتقال یابد.

این ویروس‌ها ممکن اسـت از طریق لمس اشیا یا سطوح آلوده و سپس تماس با دهان، بینی یا چشم نیز انتقال یابد.

دریک مورد، ویروس SARS از طریق مدفوع آلوده منتقل شد، بـه این صورت کـه این ویروس وارد هوا شده بودو افراد ان هوا را تنفس کرده و مبتلا شده بودند.

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

چه زمانی مبتلا می‌شویم؟

در ایالات امریکا افراد طبق معمول در فصل‌هاي‌ پاییز و زمستان بـه ویروس انسانی کرونا مبتلا می شوند، هر چند احتمال ابتلا در هر زمان از سال وجوددارد.

 

علائم ان چیست؟

ویروس‌هاي‌ انسانی کرونا طبق معمول منجر بـه بیماری‌هاي‌ موقتی شبکه فوقانی تنفسی خفیف و نیمه خفیف می شود.

علائم ان ممکن اسـت شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و تب باشد. گاهی اوقات این ویروس‌ها ممکن اسـت منجر بـه بیماری‌هاي‌ شبکه تنفسی تحتانی مانند ذات‌الریه شود. این بیماری در افرادی کـه عارضه قلبی یا سیستم‌هاي‌ ایمنی ضعیف دارند و افراد مسن شایع‌تر اسـت. SARS-COV ممکن اسـت منجر بـه بیماری‌هاي‌ شدید شود.

 

چگونه می‌توانیم در برابر این بیماری از خود محافظت کنیم؟

در حال حاضر واکسنی برای حفاظت از شـما در برابر ابتلا بـه ویروس انسانی کرونا وجود ندارد. میتوانید از طرق زیر، خطر ابتلای خودرا کاهش دهید:

دست ها را چندین بار در طول روز با آب و صابون بشویید، بـه چشم‌ها، بینی و دهانتان دست نزنید، از تماس نزدیک با افراد مبتلا خودداری کنید.

 

در صورت ابتلا چه باید بکنیم؟

اگر در اثر ویروس‌هاي‌ انسانی بیمار شده‌اید، میتوانید مانع ابتلای دیگران بـه این بیماری شوید:

هنگامی کـه بیمار هستید، در خانه بمانید، از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنید، هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان خودرا بگیرید، اشیا و سطوح را تمیز و غیر آلوده نگهدارید.

 

بیماری ما چگونه تشخیص داده می‌شود؟

میتوان تست‌هاي‌ آزمایشگاهی را برای تایید این کـه آیا بیماری شـما در اثر ویروس انسانی کرونا بوده یا خیر، انجام داد. هرچند، این تست‌ها همیشه استفاده نمی شود، زیرا افراد طبق معمول علائم بیماری خفیف را دارند، همچنین ممکن اسـت انجام این آزمایش‌ها تنها بـه چند آزمایشگاه تخصصی محدود شود.

تست‌هاي‌ آزمایشگاهی خاص ممکن اسـت شامل موارد زیر باشد: ایزوله نمودن ویروس در کشت سلولی، آزمایش واکنش زنجیره ترکیب شده«PCR» کـه کاربردی‌تر و از لحاظ اقتصادی قابل دسترسی‌تر اسـت، و آزمایش سرم شناسی برای آنتی‌بادی‌هایي برای ویروس هاي‌ انسانی کورونا.

نمونه‌برداری از بینی و گلو بهترین انواع نمونه‌برداری برای شناسایی ویروس‌هاي‌ انسانی کرونا شایع اسـت. آزمایش سرم شناسی نیازمند جمع‌آوری نمونه‌هاي‌ خونی اسـت.

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

آیا درمانی برای آن وجود دارد؟

درمان خاصی برای بیماری‌هایي کـه براثر ویروس کرونا ایجاد میشود، وجود ندارد.

 

اکثر افرادی کـه مبتلا بـه بیماری کرونا هستند، پس از مدتی، خود، التیام مییابند، هرچند کارهایی هست کـه با انجام ان می توان از علائم ان خلاصی یافت، مانند: مصرف داروهای مسکن و تب بر «مراقب باشید، نباید آسپرین را برای کودکان استفاده کنید» و استفاده از مرطوب کننده‌هاي‌ هوای اتاق یا دوش آب گرم برای التیام گلودرد و سرفه.

 

اگر بیمار هستید، باید زیاد مایعات بنوشید، در خانه بمانید و استراحت کنید و اگر نگران علائم بیماریتان هستید، بـه مراکز درمانیتان مراجعه کنید.

 

بروز رسانی، تعاریف موردی و راهنمایی

وزارت بهداشت کشور آمریکا«CDC» همان‌ گونه به طور نزدیک با سازمان بهداشت جهانی«WHO» و سایر نهادهای مربوطه همکاری میکند تا بتواند بهداشت عمومی کـه بـه تازگی توسط موارد گزارش شده آلوده شده بـه ویروس کورونا بـه خطر افتاده اسـت، را بشناسند.

 

گروه ویروس کرونای جدید تحت بررسی

موارد مبتلا بـه ویروس کرونای جدید و مرگ و میرها از آوریل 2012 و مه 2013 طبق آخرین آمار اعلام شده، تا 31 مه 2013؛ در کشور فرانسه دو نفر بـه کرونا مبتلا شده‌اند کـه یک نفر از این دونفر جان باخته اسـت.

 

همچنین در اردن نیز دو نفر مبتلا گزارش شده کـه هردو نفر انها کشته شده‌اند. در قطر و تونس نیز چهار نفر بـه این ویروس مبتلا شده‌اند.

 

بیشترین آمار مبتلایان مربوط بـه کشور عربستان با 38 نفر مبتلا و 21 نفر کشته اسـت.

 

در انگلیس نیز سه مورد ابتلا و یک مورد مرگ بر اثر کرونا گزارش شده و علاوه بر ان؛ در کشور امارات نیز یک مورد ابتلا و یک مورد مرگ گزارش شده اسـت.

 

در مجموع، تا کنون 50نفر در دنیا بـه این ویروس مبتلا شده‌اند و 27نفر از آن ها جان خودرا بر اثر ابتلای بـه کورونا از دست داده‌اند.

 

اولین گروه متشکل از دو مورد کـه هردو منجر بـه مرگ شد، در آوریل 2012 در نزدیکی عمان پایتخت اردن روی داد، نمونه‌هاي‌ گرفته شده از این دو نفر کـه آزمایش ان در بازاندیشی برای ویروس کرونای جدید، مثبت بود، ذخیره گردید.

 

این گروه، مبتلایان از کارکنان بیمارستان را نیز شامل میشد.

 

دومین گروه در اکتبر 2012 در عربستان سعودی رخ داد. از چهار نفر از اعضای یک خانواده، بیماری سه نفرشان با تست‌هاي‌ آزمایشگاهی تائید شد و دو نفر از انها جان سپردند.

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

در فوریه 2013؛ گروه سوم از سه عضو یک خانواده، در انگلیس شناسایی شد. آزمایش‌هاي‌ هر سه نفر در مورد ویروس کرونای جدید مثبت بود کـه از ان میان دو نفر جان سپردند و یک نفر پس از پشت سر گذاشتن یک بیماری خفیف تنفسی التیام یافت.

 

این گروه شواهدی مبنی بر انتقال این ویروس جدید به‌صورت فرد بـه فرد را نشان داد. همچنین این اولین نمونه‌اي بود کـه ما رابا بیماری خفیف ایجاد شده در اثر ابتلا بـه ویروس کرونای جدید آشنا کرد.

 

چهارمین گروه در بین دو تن از اعضای خانواده در فوریه 2013 در عربستان سعودی رخ داد. یک نفر از انها جان سپرد و دیگری بعد از پشت سر گذاشدن یک بیماری خفیف تنفسی التیام یافت.

 

در مه 2013؛ پنجمین گروه در عربستان سعودی گزارش شد کـه از ابتدا با تجهیزات یک مرکز درمانی در ارتباط بود. حداقل یکی از دو مورد در اثر تماس با خانواده بود. گزارش شد کـه حداقل دو نفر از آن ها با افراد مبتلا در تجهیزات مراکز درمانی، در ارتباط نبودند. دو تامین‌کننده خدمات درمانی دراین گروه، پس از مراقبت از بیمارانی کـه بـه ویروس جدید کرونا مبتلا شده بود، آلوده شدند. جمعا 22 نفر در گروه گزارش شد کـه 10 نفر از انها در اثر بیماری از بین رفتند.

 

ششمین گروه از دو مورد گزارش شده در مه 2013؛ یک نفر بعد از هم اتاق شدن با اولین فردی کـه در کشور مبتلا شده بود، در بیمارستان بـه این بیماری دچار شد. مورد اول چندی پیش از ابتلا بـه بیماری از امارات بازگشته بود.

 

شواهدی مشخصی مبنی بر انتقال فرد بـه فرد وجوددارد کـه احتمالا شامل حالت‌هاي‌ مختلف انتقال از جمله انتقال قطرات ریز و تماس میشود. اما لازم اسـت مطالعات بیشتری صورت گیرد تا خطرات، بهتر شناسایی شوند. تاثیرگذاری انتقال فرد بـه فرد بخوبی مشخص نشده اسـت.

 

منشاء و مسیر انتقال ویروس کرونا همان‌ گونه در حال بررسی اسـت. توالی ژنتیکی تا کنون نشان داده کـه این ویروس بسیار بـه ویروس کرونای شناسایی شده در خفاش شبیه اسـت.

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

بـه گزارش ایسنا، در روزهای گذشته، رییس مرکز بهداشت هرمزگان نیز در پی شیوع«کرونا» در کشور های حاشیه خلیج‌فارس بـه مسافران کشور های این منطقه هشدار داد و گفت: خوشبختانه تا کنون موردی از بیماری کرونا در هرمزگان مشاهده نشده اسـت.

 

وی با اشاره بـه این‌کـه این بیماری در کشور های عربستان و امارات مشاهده شده اسـت، گفت: این بیماری سال پیش اولین بار در عربستان شناخته شد و بـه طور هم‌زمان در کشور های قطر، امارات و انگلستان مواردی از ابتلا گزارش شد، البته در همه ی‌ي افرادی کـه بـه این ویروس مبتلا میشوند این علائم شدید وجود ندارد.

 

حسین‌پور با بیان این‌کـه ماموران بهداشتی در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی استان نسبت بـه اطلاع‌ رسانی درباره این ویروس اقدام کرده‌اند، تصریح کرد: علائم این بیماری بـه مسافران و استقبال‌کنندگان توضیح داده می شود تا چنانچه علائمی شبیه بیماری سرماخوردگی دارند خود درمانی نکنند و سریع‌تر بـه دکتر مراجعه کنند.

 

بـه گفته‌ي وی، کسانی کـه بـه استقبال زائران و مسافران بيرون از کشور میروند باید نکات پیشگیری بهداشتی را رعایت کنند.

 

رییس مرکز بهداشت استان هرمزگان خاطر نشان کرد: افرادی کـه در فاصله‌ي کمتر از یک متر با بیماران صحبت کرده‌اند، در دسترس عطسه و یا سرفه بیماران باشند و وسائل مشترک نوشیدنی و خوراکی استفاده کنند، افرادی کـه دستشان با سطوح آلوده بـه قطرات تنفسی بیماران برخورد داشته و سپس بـه چشم، بینی یا دهان خود بزنند، هم‌ چنین پزشکان و دیگر پرسنل بیمارستان کـه در معاینه، ساکشن ترشحات تنفسی و درمان نقش دارند در دسترس اکتساب این ویروس هستند.

 

این مقام مسوول تصریح کرد: استفاده از ماسک N۹۵ در برخورد با این بیماران توصیه میشود، هم‌ چنین شست‌وشوی دست نیز حرف نخست را در نظارت این بیماری دارد کـه باید همه ی‌ي مردم بـه این مساله بهداشتی توجه کنند.

 

حسین‌پور یادآور شد: افراد مشکوک بـه بیماری تنفسی ناشی از ویروس کرونا کسانی هستند کـه بـه تازگی بـه یکی از کشور های حاشیه خلیج فارس یا کشورهایی کـه مواردی از این بیماری در آن ها دیده شده اسـت سفر داشته‌اند و بیش از ۱۰ روز اسـت کـه سرفه آن ها قطع نشده اسـت.

 

این افراد چه بـه بخش خصوصی و چه مراکز بهداشتی- درمانی دولتی مراجعه کنند باید برای انجام آزمایش بـه مراکز تعیین شده وزارت بهداشت ارجاع داده شوند.

 

درباره ویروس جدید چه می‌دانیم؟

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا بـه این ویروس در آزمایشگاه‌هاي‌ چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده “ویروس کرونا” شناخته‌اند.

تا کنون ۶ نمونه از ویروس کرونا کشف شده بودو با مورد اخیر تعداد ان بـه هفت میرسد.

 

این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست کـه از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل میشود.

سارس درسال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از انها در جهان شد.

تحقیقات نشان میدهد کـه کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی بـه ویروس سارس دارد.

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

علائم ویروس جدید کرونا

در معمولی‌ترین حالت کرونا ویروس باعث سرماخوردگی میشود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” میشود.

نشانه‌هاي‌ ابتلا بـه این ویروس در انسان تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس اسـت.

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

کرونا ویروس خطرناک است؟

تا کنون 56 نفر از میان بیش از 1300 بیماری کـه ابتلای ان ها بـه این ویروس تشخیص داده شده مرده‌اند؛ اما بـه نظر می رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ اسـت بـه همین دلیل احتمال دارد کـه بیماران بیشتری جان خودرا از دست بدهند.

هنوز شمار دقیق مبتلایان بـه این ویروس مشخص نیست.

 

ویروس کرونا در گربه‌ها، سگ‌ها و حیوانات دیگر

حیوانات اهلی میتوانند ویروس کرونا را بگیرند و باعث عفونت‌هاي‌ شدید شوند. بعضی اوقات ویروس‌ها می توانند منجر بـه بیماری‌هاي‌ کشنده شوند. براساس یک مطالعه درسال ۲۰۱۱؛ فرد می تواند باعث بروز پریتونیت عفونی حفره‌اي در گربه‌ها شود و چیزی بـه نام “ویروس کرونا پاتروپیک سگ” میتواند گربه‌ها و سگ‌ها را آلوده کند.

طبق این مطالعه، گربه‌ها می توانند SARS را بگیرند، اما هیچ یک از گربه‌هاي‌ آلوده علائمی دال بر این بیماری را نشان نمی دهند. ویروس کرونا گربه طبق معمولً بدون علامت اسـت، اما میتواند باعث اسهال خفیف شود.

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

ویروس کرونا از کجا آمده اسـت؟

ویروس‌هاي‌ تازه‌اي کـه کشف شده‌اند، طبق معمول از حیوان بـه انسان منتقل شده‌اند.

مثلاً منشا ویروس‌هاي‌ کرونا کـه در گذشته همه ی‌گیر شده بود، در حیوانات بود.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد بـه گربه‌هاي‌ ولگرد منتقل شد و بعد هم بـه انسان رسید.

 

از سال ۲۰۱۴ تا کنون کـه ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر بـه انسان رسیده بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده اسـت، با این کـه پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید میتوانند ناقل این ویروس باشند اما احتمال این کـه این ویروس از حیوانات زنده دیگر این بازار مثل مرغ، خفاش، خرگوش و مار منتقل شده باشد بیشتر اسـت.

 

استفاده از داروهای ایدز برای درمان کرونا در چین

مقامات پکن اعلام کردند کـه عده اي از بیمارستان‌هاي‌ این شهر در تلاش برای جلوگیري از شیوع بیماری کشنده در “ووهان” از داروهای ایدز برای درمان مبتلایان بـه کروناویروس جدید استفاده میکنند.

عده اي از اخبار فضای مجازی حاکی از ان اسـت کـه استفاده از داروی ایدز در درمان بیماری ناشی از کروناویروس جدید موثر بوده و بر اساس بیانیه کمیسیون بهداشت شهرداری پکن، کمیسیون بهداشت ملی چین نیز استفاده از این دارو را تاکید و اعلام کرده کـه داروهای لوپیناویر ریتوناویر در انبارهای دارویی پکن موجود اسـت.

سرایت کرونا بین انسان‌ها چقدر آسان است؟

در همان ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی کـه این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان بـه انسان منتقل نمیشود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان بـه انسان، شناسایی شده اسـت.

پیتر هوربی، استاد از دانشگاه آکسفورد، میگوید: ” واضح اسـت کـه این بیماری از انسان بـه انسان منتقل می شود. اما سوال حیاتی این اسـت کـه چقدر انتقال ان راحت اسـت.”

ویروس سارس را انسان‌ها بـه هم می دهند اما ویروس مرس بـه سختی از انسان بـه انسان منتقل می شود و تنها از راه تماس مستقیم.

ویروس جدید موجب عفونت ریه میشود و با سرفه و عطسه همراه اسـت و احتمالا از همین راه هم سرایت می کند.

کشف این موضوع هم بسیار مهم اسـت کـه کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

هنوز مشخص نیست کـه این ویروس در چه دوره‌اي بعد از انتقال، موجب عفونت میشود، قبل از بروز علائم ان در بدن یا هنگامی کـه علائمش در بدن شدید شد.

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

سرعت انتقال ویروس کرونا چقدر است؟

بـه نظر می آید شمار مبتلایان بـه این ویروس دریک هفته از ۴۰ بـه ۴۴۰ نفر رسیده اسـت. اما در حقیقت تعداد زیادی از موارد تازه مبتلا بـه این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجوددارد. اما متخصصان معتقدند کـه شمار بیماران مبتلا بـه این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده اسـت.

تا کنون مواردی از ابتلای بـه این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا و ایالات متحده هم مشاهده شده اسـت.

این بیماری اولین بار در شهر ووهان چین بروز کرد و تمام مبتلایان بـه ان در کشور های مختلف کسانی بوده‌اند کـه پیشتر بـه این شهر سفر کرده بودند.

اما این نگرانی وجوددارد کـه این ویروس توسط میلیونها نفر کـه برای جشن سال نو میلادی در چین سفر میکنند،‌ در اواخر ماه جاری میلادی، همه ی‌گیر شود.

 

آیا احتمال دارد که ویروس کرونا جهش پیدا کند؟

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما این کـه بـه چه صورتی تغییر می کنند ناشناخته اسـت.

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی بـه گونه دیگری منتقل شده اسـت. این ویروس برای انتقال راحت‌تر ممکن اسـت تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

 

ویروس کرونا چطور متوقف می‌شود؟

واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابر این تنها راه پیش گیری از سرایت ان تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه اسـت.

باید بـه دنبال افرادی گشت کـه با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و انها را زیر نظر گرفت.

در قدم بعدی باید محدودیت‌هاي‌ مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌هاي‌ عمومی جلوگیري کرد.

 

ویروس کرونا در زنان باردار چگونه است؟

یک مطالعه درسال ۲۰۱۴؛ مواردی از وجود ویروس MERS در زنان بارداری را نشان داد کـه در بیمارستان زایمان کرده بوند و مطالعه‌اي دیگر درسال ۲۰۰۴ انجام شد کـه بـه دنبال ان مشخص شد کـه بیماری‌هاي‌ مرتبط با SARS با مواردی از سقط خود بـه خود، مرگ مادر و بیماری بحرانی مادر مرتبط بوده اسـت.

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

چطور می‌توان ریسک ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد؟

دستان خودرا مرتب با صابون بشویید.

دهان و بینی خودرا هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید.

گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.

از تماس با افرادی کـه علائمی شبیه آنفولانزا نشان می دهند، خودداری کنید.

از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید

ویروس کرونا از چین شروع شده و بـه کشور های شرق آسیا، عربستان، ایالات متحده ودر اروپا بـه فرانسه رسیده و با سرعت هم رو بـه گسترشه. خوشبختانه هنوز وارد ایران نشده

 

علایم ویروس کشنده کرونا + روش های جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا

جدیدترین مطالب سایت