خاصیت های مفید دارچین دشمن قند خون

مجموعه : تغذیه سالم
خاصیت های مفید دارچین دشمن قند خون

خواص داروی دارچین 

دارچین یکی از ادویات مفید با خواص بالای گیاهی هست ، که اضافه بر خواص هایي که دارد میتواند سلامتی شما را تضمین کند .

 

به گزارش تالاب دیابت مریضی هست که به واسطه قند خون بالا توصیف میشود. اگر به درستی نظارت نشود، این مریضی می‌تواند به عوارضی مثل مریضی قلبی، مریضی کلیوی و آسیب عصبی منجر شود.

 

درمان دیابت اغلب شامل مصرف داروها و تزریق انسولین می‌شود، اما تعداد زیادی از مردم مصرف مواد خوراکی که به کاهش قند خون کمک می‌کنند نیز را مد نظر قرار میدهند. یک مشابه دارچین هست که بعنوان ادویه اي محبوب در شیرینی پزی و آشپزی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد.

 

دارچین فواید سلامت مختلفی را ارائه میکند که از آن جمله می‌توان به توانایی کاهش قند خون و کمک به مدیریت دیابت اشاره کرد.

 

خاصیت های مفید دارچین دشمن قند خون

فواید دارچین

 

دارچین چیست؟

دارچین ادویه اي معطر هست که از گونه هاي گوناگون از درختان دارچین (Cinnamomum) گرفته می‌شود. در شرایطی که ممکن هست دارچین را به غذا یا سریال صبحانه خود اضافه کنید، این ادویه هزاران سال هست که در پزشکی سنتی و حفظ مواد خوراکی مورد بهره گیری قرار می‌گیرد.

 

برای به دست آوردن دارچین، پوست درونی درختان دارچین باید کنده شوند. سپس، پوست هاي تهیه شده خشک می‌شوند که موجب لوله اي شکل شدن پوست و شکل گیری چوب هاي دارچین می‌شود، که می‌تواند با پردازش بیشتر از انها پودر دارچین تهیه کرد.

 

انواع مختلفی از دارچین به فروش می‌رسند، اما به طور معمول در دو دسته گوناگون طبقه بندی میشوند:

سیلان: به نام «دارچین حقیقی» نیز شناخته میشود و گرانقیمت‌ترین نوع دارچین هست.

 

کاسیا: مشابه اي ارزان‌تر هست و در بیشتر محصولات خوراکی حاوی دارچین یافت میشود.

 

در شرایطی که در قالب دو نوع به فروش میرسد، اما تفاوت هاي مهمی بین این دو نوع دارچین وجود دارد که در ادامه این مطلب به انها اشاره خواهد شد.

 

دارچین حاوی آنتی اکسیدان هایي هست که فواید سلامت بسیاری را ارائه میکنند

نگاهی سریع به ارزش تغذیه اي دارچین ممکن هست به این باور منجر نشود که با یک ابرماده خوراکی مواجه هستید. اما در شرایطی که دارچین از ویتامین ها یا مواد معدنی فراوان بهره نمی‌برد، حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها هست که فواید سلامت این ماده خوراکی را موجب می‌شوند.

 

در حقیقت، گروهی از دانشمندان محتوای آنتی اکسیدانی 26 گیاه دارویی و ادویه گوناگون را مورد مقایسه قرار داده و دریافتند که دارچین پس از سیر در جایگاه دوم از نظر بیشترین میزان آنتی اکسیدان ها قرار دارد. آنتی اکسیدان ها از این نظر مهم میباشند که به بدن در کاهش استرس اکسیداتیو، نوعی آسیب به سلول ها، که رادیکال هاي آزاد موجب آن می‌شوند، کمک می‌کنند.

 

استرس اکسیداتیو تقریبا در ابتلا به همۀ مریضی هاي مزمن از جمله دیابت نوع 2 نقش دارد.

 

دارچین از انسولین تقلید میکند و حساسیت به انسولین را افزایش میدهد

افرادی که به مریضی دیابت مبتلا میباشند، چه لوزالمعده قادر به ساخت انسولین کافی نباشد یا سلول هاي به درستی به انسولین واکنش نشان ندهند، با سطوح بالای قند خون مواجه می‌شوند. دارچین ممکن هست از طریق تقلید آثار انسولین و افزایش انتقال گلوکز به سلول ها به کاهش قند خون کمک کرده و با دیابت مقابله کند.

 

همین طور، دارچین از طریق افزایش حساسیت به انسولین، قند خون را کاهش میدهد زیرا انسولین را در انتقال گلوکز به سلول ها کارآمدتر می‌کند.

 

نتایج یک مطالعه با حضور هفت شرکت کننده مرد افزایش فوری حساسیت به انسولین پس از مصرف دارچین را نشان داد و اثر آن برای 12 ساعت دوام آورد. در مطالعه اي دیگر نیز هشت شرکت کننده مرد پس از دو هفته مصرف دارچین افزایش حساسیت به انسولین را نشان دادند.

 

دارچین قند خون ناشتا را کاهش میدهد و ممکن هست هموگلوبین A1c را کاهش دهد

 

چندین مطالعه بازرسی شده نشان داده اند که دارچین در کاهش قند خون ناشتا عملکردی بینظیر دارد. در شرایطی که نقش دارچین در این اساس روشن هست، اما مطالعات صورت گرفته درمورد اثر آن بر هموگلوبین A1c نتایج متضادی را نشان داده اند.

 

بعضی مطالعات کاهش چشمگیر در هموگلوبین A1c را نشان داده اند، در شرایطی که بعضی دیگر هیچ اثری را گزارش نکرده اند.

 

دارچین پس از وعده هاي خوراکی قند خون را کاهش میدهد

با دقت به اندازه وعده خوراکی و میزان کربوهیدارت موجود در آن، سطوح قند خون میتواند به طور قابل توجهی پس از صرف غذا افزایش یابند. این نوسان قند خون می‌تواند سطوح استرس اکسیداتیو و التهاب را افزایش دهد که می‌تواند به سلول هاي بدن آسیب وارد کرده و فرد را در معرض خطر ابتلا به مریضی هاي مزمن قرار دهد.

 

دارچین می‌تواند به نظارت این افزایش ناگهانی قند خون پس از وعده هاي خوراکی کمک کند. به گفته بعضی پژوهشگران، کند کردن روند تخلیه مواد خوراکی از معده در این اساس نقش دارد. همین طور، بعضی مطالعات نشان داده اند توانایی دارچین در کاهش قند خون پس از وعده هاي خوراکی از مسدود کردن آنزیم هاي گوارشی که کربوهیدارت ها را در روده کوچک تجزیه میکنند، ناشی میشود.

 

دارچین ممکن هست خطر عوارض شایع دیابت را کاهش دهد

به گزارش تالاب مصرف دارچین ممکن هست خطر عوارض شایع دیابت را کاهش دهد. افراد مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم دو برابر بیشتر با خطر ابتلا به مریضی قلبی مواجه میباشند. دارچین با محدود کردن عوامل خطر آفرین مریضی قلبی مثل سطوح بالای کلسترول بد و یا فشار خون بالا ممکن هست به کاهش این خطر کمک کند.

 

افزون بر این، نقش دیابت به طور فزاینده در ابتلا به مریضی آلزایمر و دیگر مریضی هاي زوال عقل مورد دقت قرار گرفته و تعداد زیادی از افراد در حال حاضر مریضی آلزایمر را بعنوان «دیابت نوع 3» ارجاع می‌دهند.

 

مطالعات نشان داده اند که عصاره دارچین ممکن هست توانایی دو پروتئین بتا آمیلوئید و تاو را در تشکیل پلاک ها و توده ها که به طور معمول با ابتلا به مریضی آلزایمر پیوند خورده اند، کاهش دهد. با این وجود، این پژوهش تنها به صورت آزمایشگاهی و حیوانی انجام شده و انجام مطالعات بیشتر روی انسان برای تایید این یافته ها نیاز هست.

 

سیلان در برابر کاسیا: کدام بهتر هست؟

دارچین به طور معمول در دو نوع گوناگون گروه بندی میشود که شامل سیلان و کاسیا میشوند.

 

دارچین کاسیا می‌تواند از چند گونه گوناگون درخت دارچین گرفته شود. به طور کلی گزینش اي ارزان هست و در بیشتر محصولات خوراکی و ادویه فروشی ها یافت می‌شود.

 

دارچین سیلان به طور ویژه از درخت Cinnamomum Verum آماده میشود. به طور کلی انتخاب اي گرانقیمت‌تر و کمتر شایع نسبت به دارچین کاسیا هست و مطالعات نیز نشان داده اند که دارچین سیلان از آنتی اکسیدان هاي بیشتری برخوردار هست.

 

از آنجایی که دارچین سیلان از محتوای آنتی اکسیدانی بالاتر بهره میبرد، این امکان وجود دارد که فواید سلامت بیشتری را ارائه کند.

 

بعضی باید نسبت به مصرف دارچین محتاط باشند

دارچین کاسیا نسبت به نوع سیلان نه تنها از آنتی اکسیدان هاي کمتری برخوردار هست، بلکه محتوای یک ماده بالقوه زیان آور به نام کومارین، یک ماده ارگانیک که در تعداد زیادی از گیاهان یافت میشود، در آن بیشتر هست.

 

چندین مطالعه که روی موش ها صورت گرفت، نشان داد، کومارین میتواند برای کبد سمی باشد و از این رو، نگرانی هایي درمورد اینکه میتواند به کبد انسان نیز آسیب وارد کند، ابراز شده اند.

 

اداره ایمنی مواد خوراکی اروپا دوز قابل مصرف هرروز کومارین را 0.1 میلی گرم در هر کیلوگرم در نظر گرفته هست. در صورت بهره گیری از دارچین کاسیا، این می‌تواند معادل مصرف نصف یک قاشق چایخوری (2.5 گرم) در روز برای فردی 75 کیلوگرمی باشد.

 

دارچین کاسیا از سطوح کومارین بالا برخوردار هست و از این رو، به راحتی ممکن هست میزان بیش از حد پیشنهاد شده از کومارین را مصرف کنید.

 

دارچین سیلان از میزان کومارین بسیار کمتر برخوردار هست و در نتیجه، مصرف بیش از اندازه پیشنهاد شده در صورت بهره گیری از این نوع دارچین دشوار خواهد بود.

 

افزون بر این، افراد مبتلا به دیابت که دارو یا انسولین بهره گیری می‌کنند باید نسبت به افزودن دارچین به روال هرروز خود دقت داشته باشند. افزودن دارچین مقدم بر روند درمان فعلی ممکن هست بیمار را در معرض خطر سطوح پایین قند خون قرار دهد که به نام «هیپوگلیسمی» شناخته می‌شود.

 

هیپوگلیسمی بعنوان وضعیتی بالقوه کشنده در نظر گرفته می‌شود و پیش از مصرف دارچین به منظور مدیریت دیابت پیشنهاد میشود با دکتر خود مشورت کنید.

 

در نهایت، کودکان، زنان باردار و افرادی که از سوابق پزشکی گسترده برخوردار میباشند باید پیش از مصرف دارچین با دکتر خود مشورت کنند تا مشخص شود آیا فواید بر خطرات غالب هست یا خیر.

جدیدترین مطالب سایت