خواص آب انار برای سلامت بدن | خواص انار در درمان سرماخوردگی

مجموعه : تغذیه سالم
خواص آب انار برای سلامت بدن | خواص انار در درمان سرماخوردگی

خواص آب انار برای سلامت بدن

آب انار با خواص فراوانی که دارد می توانید به بهبود سلامت شما کمک بزرگی بکند. خوشبختانه آب انار در هر آب میوه فروشی بصورت طبیعی یافت میشود و توصیه می شود خودتان آب انار را تهیه کنید تا از خالص بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

 

خوب دوستان بریم سراغ خواص آب انار

آب انار حاوی بیش از ۱۰۰ ترکیب گیاهی «فیتوکمیکال» است و همچنین میوه آن از هزاران سال پیش بدلیل خواص درمانی مورد استفاده بوده است . امروزه مطالعات بسیاری در مورد فوائد آب انار برای سلامتی انجام گرفته و نشان دهنده نقش آن در کمک به پیشگیری از سرطان، تقویت سیستم ایمنی و کمک به باروری بوده است.

 

به گزارش تالاب دراین مقاله به عده اي از خواص آب انار طبیعی اشاره کرده که به شرح زیر است:

 

خواص آب انار در درمان سرماخوردگی

انار در سرماخوردگی , با سرد شدن هوا بیماری سرماخوردگی به یکی از شایع‍‌ترین بیماری ها تبدیل می شود. برای التیام علائم سرماخوردگی و پیشگیری ازآن راهکارهای بسیاری وجوددارد. ما دراین پست قصد داریم شما را با تاثیر میوه انار بر سرماخوردگی و فواید آن آشنا نماییم.

 

خواص انار پخته برای درمان سرماخوردگی

با پختن انار آنتی بیوتیک خیلی قوی بوجود می آید که هر نوع عفونت ناشی از سرما خوردگی مانند گلو درد ؛ گوش درد ،وعفونت هاي‌ ریه ها و…… را ترمیم و درمان می کند.

 

طرزپخت وتهیه این آنتی بیوتیک به این ترتیب است که یک شماره اناررا روی شعله پخش کن با حرارت خیلی کم قرار بدهید تا آهسته آهسته توی خودش به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد وپخته شود فقط دقت کنید که نسوزد برای همین گاهی آنرا بچرخانید.

 

پس ازپخته شدن پرده ها ورگه هاي‌ داخلش را هم با دونه هاي‌ پخته شده میل کنید فراموش نکنید که شب قبل ازخواب باید میل شود وبعدازآن چیزی خورده نشود در صورت عفونت هاي‌ شدید بهتراست ۳ شب این کاررا تکرارکنید.

 

خواص آب انار برای سلامت بدن | خواص انار در درمان سرماخوردگی

خواص مصرف انار در درمان سرماخوردگی

 

آب انار برای درمان گلو درد

درمورد فوایداین میوه بهشتی بزرگان ومحققان بسیارصحبت کرده اند که دراینجا به چندین مورد آن می‌پردازیم .

 

اول خاصیت آنتی اکسیدانی «ضد سرطانی » اناراست که قبلا هم به آن اشاره کردیم آنتی اکسیدان انار۳ برابرچای سبزاست وهمانطورکه میدانید وظیفه آنتی اکسیدان ها حفاظت ازبدن دربرابر استرس ها ؛ وآلودگی هاي‌ شیمیایی ،ومقابله با انواع سرطان ها میباشد .

 

دوم این‌که انارجلوی مسدود شدن رگ ها ودرنتیجه بیماری قبلی را میگیرد به این صورت که ازاکسیده شدن LDL «چربی بد خون »پیش گیری می کند .ومانع ازچسبیدن پلاکت هاي‌ خونی به هم ولخته شدن خون می گرددیعنی چربی خون ودرنتیجه فشارخون راکاهش می دهد .

 

سوم این‌که اناربه زیبایی پوست کمک کرده وازسرطان پوست پیش گیری می کند «مقابله با رادیکال هاي‌ آزاد که به دیواره پوست برخورد می کنند وآنها راتخریب می کنند » چهارم این‌که انار جزء میوه هاي‌ ادرارآوراست وکلیه را فعال کرده وبی نظمی واختلال درآن راکاهش می دهد .

 

مصرف آب انار در درمان سرماخوردگی

پنجم این‌که اناربیماری هاي‌ عفونی رااز بدن دورمی کند وآب این میوه دررفع تشنگی موثر است ودردرمان تب وگلودرد بسیار سودمند است .ششمین فایده انار این است که هسته آن ازپیرشدن پوست محافظت می کند ومصرف منظم آن باعث می شود که انسان حدود ۵ سال جوان تر به نظربیاید .

 

هفتمین فایده براثرمخلوط آن با عسل بوجود می آید وخوردن آن برای گوش درد مفید است برای قوی شدن چشم وبهبود بینایی وسالم ماندن دندان وحتی لثه هم سودمند است وخوردن آب انارصدای گرفته راهم درمان می کند .

 

فایده هشتم ونهم مختص به زنان باردارویائسه میباشد . مصرف روزانه نصف لیوان آب انار برای زنان باردار، ازآسیب هاي‌ مغزی وزایمان زودرس پیشگیري می کند وهمچنین باعث کاهش استرس وتشویش درزنان یائسه مشود مورد آخراین است که اناردرکاهش وزن هم می تواند مؤثرباشد . چون درهضم غذا وانجام فعالیت هاي‌ گوارشی نیزکمک کننده میباشد .

 

آب انار سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌ها:

دانه‌هاي‌ انار رنگ قرمز خودرا از پلی فنول‌ها میگیرند. این ترکیب‌ها آنتی اکسیدان‌هاي‌ قوی هستند. آب انار حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌هاست که نسبت به آبمیوه‌هاي‌ دیگر بیشتر است.

 

آنتی اکسیدان‌هاي‌ موجود در آب انار می تواند به از بین بردن رادیکال‌هاي‌ آزاد، حفظ سلول‌ها از آسیب‌دیدگی و کاهش التهاب کمک کند.

 

انار حاوی ویتامین C:

آب هر شماره میوه انار بیش از ۴۰ درصد نیاز روزانه فرد به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C هنگام پاستوریزه کردن ماده خوراکی تجزیه می شود و بهمین دلیل مصرف آب انار تازه و خانگی توصیه میشود.

 

خواص آب انار برای سلامت بدن | خواص انار در درمان سرماخوردگی

نوشیدن آب انار به بیماران کلیوی کمک می‌کند

آب انار مزایای بسیار زیادی برای بیماران کلیوی به خصوص بیماران در حال دیالیز به همراه دارد.

 

پزشک فرانک بروسیوس با اشاره به نتایج بررسی متخصصان دانشگاه میشیگان دراین باره افزود:

آب انار که شامل بالاترین سطوح آنتی اکسیدان پلی فنول است، قادر به کاهش تخریب سلول‌ها به وسیله ایجاد رادیکال‌هاي‌ آزاد می شود. وجود چنین آنتی اکسیدانی در رژیم غذایی بیماران کلیوی میتواند بدلیل ایجاد رادیکال‌هاي‌ آزاد در خون، امکان افزایش گردش خون به وسیله دستگاه دیالیز را فراهم کند.

 

به گزارش تالاب بر این اساس محققان، 101 بیمار دیالیزی رابه طور تصادفی برای مصرف آب انار یا بدون مصرف این نوشیدنی انتخاب و بررسی کردند و نتایج آن نشان داد: آن‌هایي که هفته‌اي 3 بار نصف فنجان آب انار مصرف میکردند، نسبت به سایرین دچار کاهش التهابات مولکول و عفونت‌ها در خون خود شدند.

 

بیماران کلیوی که هر هفته از نوشیدنی‌هاي‌ ترش استفاده میکنند، احتمال عفونت که دومین عامل کشنده بیماران دیالیزی است را کاهش می دهند.

 

تا کنون هیچ نوشیدنی دیگری که چنین خاصیت از بین برندگی عفونت را داشته باشد، مشاهده نشده است.

 

آب انار برای پیشگیری از سرطان:

محققان در بررسی‌هاي‌ خود مشاهده کردند آب انار میتواند به توقف رشد سلول‌هاي‌ سرطان پروستات کمک کند. با این حال علی رغم انجام مطالعات متعدد در مورد تاثیر آب این میوه بر سرطان پروستات نتایج به دست آمده قطعی نیستند.

 

آب انار برای محافظت در برابر آلزایمر:

آنتی‌اکسیدان‌هاي‌ موجود در آب انار و غلظت بالای آنها، پیشرفت بیماری آلزایمر را کند کرده و از توان ذهنی و حافظه حفاظت می کند.

 

کمک به هضم غذا:

آب انار التهاب روده‌ها را کاهش داده و سیتسم گوارش را تقویت می کند. همچنین این ماده خوراکی برای التیام علائم بیماری کرون، کولیت مجروح و دیگر بیماری‌هاي‌ روده ملتهب مفید است.

 

خاصیت ضد التهابی:

آب انار ماده ضد التهاب قوی است که همانگونه که گفته شد دلیل آن وجود سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها است. آب انار همچنین میتواند به کاهش التهاب در تمامی اعضای بدن کمک کند و مانع از استرس اکسیداتیو می شود.

 

ضد آرتریت:

فلاونول‌هاي‌ موجود در آب انار میتواند به از بین بردن التهابِ موثر در بروز استئوآرتریت و آسیب دیدن بافت غضروفی کمک کند. بتازگی تحقیقاتی در مورد تاثیرات و فوائد این آبمیوه برای پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید، دیگر انواع آرتریت و التهاب مفصلی انجام گرفته است.

 

خواص انار در بهبود بیماری قلبی :

آب انار از سالم‌ترین آبمیوه‌ها برای سلامت قلب است که علاوه بر قلب از رگ‌ها هم حفاظت میکند. نتایج یک مطالعه نشان می دهد این آبمیوه جریان خون را التیام داده و رگ‌ها را در برابر سفت شدن حفاظت می کند، اما انار در برابر داروهای کاهش کلسترول و فشار خون هم چون استاتین‌ها واکنش منفی نشان میدهد.

 

خواص آب انار برای سلامت بدن | خواص انار در درمان سرماخوردگی

کاهش فشار خون با مصرف آب انار :

نوشیدن روزانه آب انار به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند. هرچند لازم است مطالعات بیشتری انجام شود تا مشخص شود آیا آب انار میتواند مجموع فشار خون را در طولانی مدت کاهش دهد.

 

آب انار راهکاری خوشمزه برای کاهش استرس

متخصصان انگلیسی دریک بررسی جدید دریافته‌اند که نوشیدن روزانه آب انار میتواند با پایین آوردن فشار خون و کاهش میزان هورمون استرس، تنش‌ها و استرس‌هاي‌ کارمندان را در محل کار کمتر کند.

 

متخصصان دانشگاه کوئین مارگات در ادینبورگ با انجام آزمایشاتی، تأثیر فیزیولوژیکی مصرف روزانه نیم لیتر آب انار را طی یک دوره دوهفته‌اي مورد محاسبه قرار دادند.

 

آن‌ها دریافتند تمام 60 نفری که داوطلبانه دراین آزمایش شرکت کرده بودند ودر محیط‌هاي‌ کاری مختلف مشغول بکار بودند، پس از نوشیدن این آب میوه اشتیاق بیشتری پیدا کردند و کمتر دچار استرس و آشفتگی میشدند.

 

به گزارش روزنامه تلگراف، مطالعات بسیاری تا کنون نشان داده است که آب انار مزایای بسیاری برای سلامتی دارد و انجام مطالعات بیشتر برای شناسایی خواص مفید این میوه ضروری است.

 

آب انار ضد ویروس:

آب انار میتواند از بیماری‌ها پیشگیری کند و با آلودگی‌ها مقابله میکند. همچنین بررسی‌هاي‌ آزمایشگاهی حاکی از تاثیرات آنتی باکتریال و ضد ویروسی این نوشیدنی پرخاصیت است.

 

آب انار حاوی انواع ویتامین‌ها :

علاوه بر ویتامین C و E آب انار منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین K و اسید فولیک است.

 

تقویت حافظه با آب انار:

نوشیدن روزانه آب انار قدرت حافظه و یادگیری را تقویت می کند.

 

انار و تاثیر در قدرت باروری:

وجود آنتی اکسیدان‌ها و قابلیت تاثیرگذاری این نوشیدنی بر استرس اکسیداتیو بر تقویت قدرت باروری کمک میکند.

 

انار و تقویت استقامت و عملکرد ورزشی:

آب انار ممکن است تقویت کننده جدیدی برای عملکرد ورزشی باشد. این آبمیوه به کاهش درد و تقویت بازیابی قدرت بدنی کمک کند.

خواص آب انار برای سلامت بدن | خواص انار در درمان سرماخوردگی

خواص آب انار در درمان دیابت :

انار داروی سنتی برای درمان دیابت در خاورمیانه و هند بوده است. در حالی‌که اطلاعات بسیاری در مورد تاثیرات انار بر دیابت وجود ندارد اما میتواند به کاهش مقاومت انسولین و پایین آمدن قندخون کمک کند.

 

برخی خواص آب انار بصورت خلاصه :

-آب اناردارای قند مانن وماده دیگری به نام مانتین است که باعث تصفیه خون میگردد . -خوردن انارباعث کمک به کبد میشود وچون وظیفه کبد دفع سموم بدن میباشد مصرف انار باعث تقویت آن میشود . -مصرف آن باعث درمان اسهال هم می‌گردد .

 

خستگی جسمی وعصبی راهم رفع می کند . -مصرف انار شیرین ؛ شادابی وطراوت صورت رابه دنبال دارد ورنگ چهره رابازمی کند وباعث رفع لک هاي‌ پوستی میگردد. ومی توان آن را با گلپر هم ترکیب واستفاده نمود .

 

-مصرف آن باعث ازبین رفتن انگل هاي‌ دستگاه گوارش وبیماری هاي‌ عفونی می‌گردد . -خوردن انار شیرین برای کسانی که یرقان دارند مفیداست وزمان خوردن آن یک ساعت قبل یا بعد ازغذا میباشد . -انار شیرین در کاهش خارش هاي‌ بدن مؤثراست .

 

-مصرف انارترش هم برای کسانی که زخم هاي‌ دهان ودندان ویا آفت دارند هم بی تأثیر نیست . به این ترتیب که روزانه انارترش راچندین مرتبه دردهان نگه داشته ومزمزه کنید وسپس بیرون بریزید.

 

شکر و نشاسته راباهم ترکیب کنید وبه آب انارشیرین بیافزایید معجونی که بوجود می آید رابنوشید خوردن این معجون درد سینه وسرفه شما رارفع خواهد کرد .

 

باتوجه به این‌که این میوه غنی ازویتامین میباشد وبه علت داشتن آهن وعناصر مفید دیگر دیرهضم است البته ناگفته نماند که خوردن دانه هاي‌ انار به مراتب ازخوردن آب اناربهتراست وفایده بیشتری دارد وبهترین زمان مصرف آن صبح وقبل ازصبحانه است .

 

خواص آب انار در افزایش میل جنسی زنان و مردان

نتایج پژوهشی که در دانشگاه ادینبورگ انگلستان انجام شده است نشان می دهد که آب انار یک ماده ي محرک قوای جنسی طبیعی است. این میوه علاوه بر تمام خواص کم نظیری که دارد برای افزایش میل جنسی خانمها و آقایان مؤثر است.

 

انار یک میوه ي معجزه گر است. نتایج پژوهش ها حاکی از تأثیر آن در پیشگیری و مقابله با سرطان هاي‌ مختلف دارد. این میوه سرشار از آنتی اکسیدان هایي است که از بروز بیماری هاي‌ قلبی پیشگیری می کند و برای التیام جریان خون و تسکین آرتروز مؤثر است. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:

 

کُلُوا الرُّمَّآنَ بِشَحْمِهِ فَإِنَّهُ يَدْبُغُ الْمَعِدَهَ وَ يَزِیدُ فِي الذِّهْن. انار را با پیه اش بخورید، چرا که معده را پاک مى کند و مایه رشد ذهن مى شود. «١» علاوه بر این‌ها چندی پیش محققان دانشگاه ادینبورگ اثرات محرکی این میوه را نیز به اثبات رساندند.

 

محققان، ۵۸ داوطلب بین ۲۱ و ۶۴ سال را تحت نظر گرفتند. در پایان بررسی ها مشخص شد که میزان تستوسترون در میان دو جنس، به میزان ۱۶ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

 

این در حالی است که فشار خون انها نیز کاهش پیدا کرده بود.آقایان شرکت کننده دراین پژوهش همچنین اعلام کرده بودند که احساس خوش اخلاقی کرده و استرس هایشان کمتر شده است.

 

به عقیده ي محققان هورمون تستوسترون نقش مهمی در سلامت و شرایط روحی آقایان و به ویژه در عملکرد جنسی انها دارد. این هورمون علاوه بر افزایش میل جنسی باعث افزایش انرژی، تولید بیشتر سلول هاي‌ خونی و مقابله با پوکی استخوان می شود.

 

به عقیده ي محققان باوجود این‌که این هورمون در خانمها ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر ترشح می شود اما با این حال تأثیر زیادی در سلامت آنها نیز دارد.

 

محققان به این نتیجه رسیدند که آقایان بجای مصرف قرص هایي مانند ویاگرا بهتر است آب انار را امتحان کنند. چون هم میل جنسی انها و هم سلامت عمومی شان را ارتقا می دهد

 

به گزارش تالاب، نوشیدنی یک لیوان آب انار در روز باعث افزایش تستوسترون می شود. این هورمون میل جنسی آقایان و همچنین خانمها راکه با گذشت عمر کاهش پیدا می کند، نظارت می کند.

 

محققان به این نتیجه رسیدند که آقایان بجای مصرف قرص هایي مانند ویاگرا بهتر است آب انار را امتحان کنند. چون هم میل جنسی آنها و هم سلامت عمومی شان را ارتقا می دهد.

 

آب انار چربی‌ های اضافی را آب می‌کند

به نقل از مد نیوز ری‌پورت، اینبار متخصصان تغذیه تاکید کرده‌اند که آب انار همچنین میتواند چربی‌هاي‌ اطراف معده و شکم را در زنان و مردان چاق کاهش دهد.

 

این متخصصان دریک آزمایش یک ماهه ثابت کردند، میزان تشکیل سلول‌هاي‌ چربی در اطراف شکم در افرادی که آب انار مصرف میکنند، کاهش می یابد.

 

کسانی که آب انار مینوشند، فشار خونشان نیز پایین می آید و بنابر این خطر بروز حملات قلبی و سکته مغزی و بیماری کلیوی دراین اشخاص نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

 

پزشکان معتقدند که آب انار میتواند مقدار اسید چرب موجود در خون موسوم به اسید چرب «NEFA» را کاهش دهد.

 

آزمایشات قبلی که روی انسان و حیوانات انجام گرفته، نشان داده است که مقدار زیادی از این اسید چرب، ذخیره چربی را در اطراف شکم افزایش میدهد ودر نتیجه سبب تشدید احتمال ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع دوم میشود.

 

جدیدترین مطالب سایت