اصول های مفید برای آب بدن در نوزاد و افراد بالغ

مجموعه : تغذیه سالم
اصول های مفید برای آب بدن در نوزاد و افراد بالغ

نکاتی در مورد آب بدن در افراد 

 

آب بدن یکی از مهم ترین ها در بدن است در ادامه با اصول های مفید برای آب بدن در نوزاد و افراد بالغ سایت تالاب را دنبال کنید.

 

فیبرها در نگهداری آب نقش مهمی دارند بنابراین خوراکی های فیبردار گزینه های مناسبی در تعادل و تداوم رفع عطش هستند. علاوه بر میوه ها، سبزی ها هم تغذیه سالم زندگی سالم – بسیار مناسب فیبر و در نتیجه آب هستند. کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آب رسانی به بدن می شوند. تابستان با گرمای طاقت فرسایش، می تواند با تشنگی ضمیمه شود و فصلی غیرقابل تحمل را ایجاد کند.
 
گرمای هوا باعث از دست رفتن بیشتر آب بدن می شود و نیاز بدن به آن را افزایش می دهد. در واقع آب، نخستین ماده غذایی و سالم ترین نوشیدنی است که 60 درصد بدن بزرگسالان و 80 درصد بدن نوزادان را تشکیل می دهد. کارشناسان توصیه می کنند، آقایان روزانه بیش از 2 لیتر و نیم و خانم ها 2 لیتر آب در روز مصرف کنند. در این میان افرادی که ناراحتی کلیه، ناراحتی های قلبی- عروقی و فشار خون دارند باید زیرنظر پزشک آب بنوشند. درصورت حل نکردن معضل تشنگی احتمال ایجاد مشکلات فراوانی وجود دارد. اما با رعایت اقداماتی می توانیم تابستان بی عطش را سپری کنیم.
 

 انواع روش کم آبی در بدن 

 

 روش رفع عطش
آب به طور معمول از طرق تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع از دست می رود. در همین زمان است که یکی از معجزات خلقت روی می دهد و مرکز تشنگی در مغز فعال می شود و اعلام می کند که به آب نیاز دارد و ما با نوشیدن آب، نیاز فیزیولوژیک بدن را رفع می کنیم. نوشیدن آب کافی و فراوان بسیار اهمیت دارد. در فصول گرم سال و به ویژه تابستان که آب بیشتری از طرق مختلف از دست می رود، عطش و تشنگی زودتر بروز می یابد.

 

راهکار اصلی رفع عطش در اصل نوشیدن میزان کافی آب است در کنار آب می توان از نوشیدنی هایی مانند چای کمرنگ و آبمیوه های متفاوت نیز برای رفع تشنگی استفاده کرد. به این نکته باید توجه کنید، برای تامین آب مورد نیاز بدن نباید از نوشیدنی های ناسالم استفاده کرد؛ مثلا مصرف انواع نوشابه‎های گازدار و کافئین‎دار نه تنها جایگزین مناسبی برای رفع تشنگی نیستند بلکه عوارض جسمی متعددی را در پی دارند به عنوان مثال با دخالت در سیستم گوارشی می توانند موجب کاهش جذب کلسیم بدن ‎شوند.
به خاطر داشته باشید، خوردن ناگهانی آب فراوان می تواند مشکلات گوارشی و سوء هاضمه در فرد ایجاد کند. توصیه می شود بدن به چنین حالتی نرسد و هر نیم تا یک ساعت باید دست کم نیم فنجان آب به بدن رساند
 

 
 
چای با تشنگی چه می کند؟
آب مایعی است که در تمام واکنش های بدن شرکت دارد و وجود آن برای فعل و انفعالات مختلف در بدن و در نتیجه ادامه حیات انسان الزامی است. آب مانند هوا و غذا یکی از ضروریات زندگی است. بنابراین باید همیشه و به صورت مداوم به بدن برسد و در زمان تشنگی هیچ چیز نمی تواند جایگزین آب شود.
چای نوعی نوشیدنی است که به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدان و ضد سرطان برای بدن مفید است اما هیچگاه جایگزین مناسبی برای آب نیست. چای به دلیل خاصیت مدر بودن باعث می شود، مقدار بیشتری از آبی که از طرق مختلف به بدن می رسد، دفع شود. به طور کلی توصیه می شود، افراد هنگام تشنگی درصورت دسترسی به آب از این نوشیدنی استفاده کنند.

 

 
 
خوراکی های ضد تشنگی
فیبرها در نگهداری آب نقش مهمی دارند بنابراین خوراکی های فیبردار گزینه های مناسبی در تعادل و تداوم رفع عطش هستند. علاوه بر میوه ها، سبزی ها هم تغذیه سالم زندگی سالم – بسیار مناسب فیبر و در نتیجه آب هستند. کاهو، خیار، کرفس و سبزی خوردن چون آب را در خود نگه می دارند باعث استمرار و تداوم آب رسانی به بدن می شوند. در مقابل برخی خوراکی ها مانند انواع شیرینی و کباب و جگر تشدید کننده تشنگی هستند و در فصول گرم سال که احتمال کم آبی بیشتر است باید از خوردن آنها پرهیز کرد.
 

 اصول های مفید برای آب بدن در نوزاد و افراد بالغ
 
حواس تان به میزان آب بدن تان باشد
آنچه مسلم است همه برای ادامه حیات و فعل و انفعالات درون بدن به آب نیاز دارند و این میزان نیاز به طور متوسط هشت تا 10 لیوان است که در کودکان کمتر است اما در بزرگسالان تغییری نمی کند. حتی افراد مسن که به نسبت نیاز بدن شان به آب، کمتر احساس تشنگی می کنند باید حتی الامکان همین میزان آب را در طول روز مصرف کنند تا سلول های بدن دچار کم آبی نشوند.
دیابتی ها که به دلیل ماهیت بیماری شان با دفع ادار زیادی مواجه هستند به آب بیشتری نیاز دارند که بسته به سطح قندخون، داروهای مصرفی و نحوه کنترل بیماری باید با پزشک معالج خود درباره میزان مصرف آب مشورت کنند. همچنین سطح و نوع فعالیت افراد از نظر قرارگیری آنها در معرض گرما در تعیین میزان نیاز آنان موثر است. فراموش نکنید که افراد به طور معمول، آب را از طرق مختلف نظیر تعریق، ادرار، مدفوع و حتی تنفس در طول روز از دست می دهند بنابراین باید بسته به میزان فعالیت میزان دریافت آب را تنظیم کرد.
 
 
خاکشیر می تواند رفع عطش کند
به طور کلی دو مساله یعنی نیاز بدن به آب و احساس تشنگی مطرح است. زمانی که درباره احساس تشنگی بحث می شود برخی از نوشیدنی ها مثل شربت آبلیمو که به دلیل وجود آبلیمو در آن، باعث ترشح بزاق بیشتر می شوند، احساس تشنگی را زودتر برطرف می کنند ولی این به آن معنا نیست که نیاز بدن به آب تامین شده است. نوشیدنی هایی مانند خاکشیر به دلیل داشتن دانه های خاکشیر که آب را درون خود حبس می کند و چند برابر ظرفیت می تواند ذخیره آب داشته باشد در زمان تشنگی نوشیدنی بسیار مناسبی است.

 

این دانه ها در دستگاه گوارش آب را در خود نگاه می دارند و به تدریج آن را به بدن تحویل می دهند و نیاز بدن را در مدت طولانی تر نسبت به آب تامین می کنند. نوشیدنی دیگری که می توان نام برد تخم شربتی است که عملکردی مشابه خاکشیر دارد و به دلیل نگه داشتن آب درون خود باعث می شود، فرد دیرتر احساس تشنگی کند اما از آن جا که این نوشیدنی ها با شکر مصرف می شوند باید در میزان استفاده از آنها احتیاط کرد چون مصرف بیش از اندازه آنها موجب اضافه وزن و چاقی می شود. بهتر است آنها را یا بدون شکر یا با حداقل شکر مصرف کرد.

 
 
عطش چیست؟
به گزارش تالاب عطش همان است که به تشنگی تعبیر می شود و تشنگی هم نیاز به نوشیدن آب است. این نیاز زمانی بروز می کند که بدن در مقابل کم آبی که با آن مواجه شده واکنش نشان می دهد. کم آب شدن بدن نیز زمانی رخ می دهد که آب دفع شده از بدن بیشتر از مقدار جذب آن باشد. از سوی دیگر، عطش به نوعی تشنگی مفرط نیز تعبیر می شود که در گرمای شدید و کم آبی های طولانی مدت یا ورزش های طولانی و سنگین رخ می دهد.
 
 وقتی بدن کم آب می شود، بزاق دهان را می گیرد و احساس خشکی دهان به وجود می آید. اگر در این مرحله کمبود آب جبران نشود، احساس ضعف، خستگی و سردرد ایجاد می شود. تشنگی در اصل علامت خطری برای کم شدن مایعات بدن است. کاهش مایعات نیز می تواند در اثر تعریق زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا رژیم غذایی اتفاق بیفتد.
 
 
میوه های تابستانی
میوه ها علاوه بر نقشی که در تامین ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر مورد نیاز بدن دارند، نقش مهمی نیز در پیشگیری و درمان انواع سرطان، بیماری های قلبی – عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت و چاقی ایفا می کنند. علاوه بر این، آنها به طور کلی یکی از منابع حاوی آب هستند و می توان بخشی از نیاز بدن به آب را از طریق میوه ها تامین کرد.
 
میوه ها در ساختمان خودشان فیبر دارند و این فیبر در دستگاه گوارش باعث ماندگاری آب و تحویل تدریجی آب به جریان خون می شود و به این ترتیب تاخیر زیادی در احساس تشنگی به وجود می آید اما یادآوری می شود که بدن، نیاز به آب خالص هم دارد و روزانه حدود هشت لیوان آب برای ادامه حیات و حفظ آن ضروری است که البته بخشی از آن را می توان از طریق میوه ها به دست آورد.

 

جدیدترین مطالب سایت