بدن شما به چه میزان ویتامین B3 احتیاج دارد؟

مجموعه : تغذیه سالم
بدن شما به چه میزان ویتامین B3 احتیاج دارد؟

ویتامین B3 – بی 3

برای سلامتی و شادابی بدن ویتامین ها باید همه ی وقت مصرف شوند . کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منتهی میشود . کمبود ویتامین B3 می‌تواند ده ها فرآیند را در بدن مختل کند و به ابتلا به مریضی به نام پلاگر «Pellagra» منتهی شود.

 

پلاگر«Pellagra» یک نوع مریضی هست که در اثر کمبود نیاسین «ویتامین B3» به وجود می آید. نخستین علامت مریضی پلاگر، قرمزی پوست هست.

 

ویتامین B3 چیست

ویتامین B3 که به نیاسین نیز مشهور هست، نقش اساسی در سلامت پوست، گوارش و روان دارد و از عملکرد بیش از ۲۰۰ آنزیم در بدن حمایت میکند.

 

 

ویتامین B3، ترکیب دو ماده شیمیایی اسید نیکوتینیک و نیکوتین آمید هست. بدن این مواد شیمیایی را برای ساخت دو ماده شیمیایی اضافی NAD و NADP تجزیه میکند.

 

NAD و NADP در انواع واکنش هاي شیمیایی بدن نقش دارند و از متابولیسم سلولی نیز حمایت میکنند؛ بنابر این افرادی که به اندازه کافی ویتامین B3 دریافت نمیکنند، طیفی از مشکلات جزیی تا کشنده را سنجیدن کنند.

 

ویتامین B3 یک ویتامین حلال در آب هست به این معنی که بدن نمیتواند آن را ذخیره کند. از سوی دیگر بدن توانا به ساخت ویتامین B3 نیست .

 

گوشت و جایگزین هاي گوشتی مثل سویا غنی ترین منابع ویتامین B3 میباشند؛ اما افراد مبتلا به کمبود این ویتامین معمولا به مصرف مکمل این ویتامین نیاز دارند.

 

بدن به چه مقدار ویتامین B3 نیاز دارد؟

میزان پیشنهاد شده مصرف ویتامینB3 بسته به سن، جنسیت، اهداف سلامتی یا پیشینه کمبود ویتامین B متمایز هست. میزان مصرف ویتامین B3 در معادل هاي نیاسین NE اندازه گرفته میشود.

 

میزان پیشنهاد شده مصرف ویتامینB3 برای گروه هاي گوناگون به شرح زیر هست:

 

کودکان ۰ تا ۶ ماهه : ۲NE

کودکان ۷ تا ۱۲ ماهه:۴NE

کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۶NE

کودکان ۴ تا ۸ ساله : ۸NE

کودکان ۹ تا ۱۳ ساله : ۱۲NE

نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله : ۱۶NE برای پسران و ۱۴NE برای دختران

بزرگسالان ۱۹ ساله و مسن تر : ۱۶NE برای مردان ؛ ۱۴NE برای زنان

زنان باردار : ۱۸NE

زنان شیرده: ۱۷NE

 

منابع ویتامین B3

طیف گسترده اي از غذایی ها شامل نیاسین میباشند که از جمله آن ها می‌توان به قارچ Portobello، سیب زمینی پخته شده، غلات سبوس دار، غلات گندم تست شده، بلغور جوی دو سر، پنیر خامه اي، شیر سویا، کبد، همبرگر سویا، تخم کدو تنبل و لوبیا چیتی اشاره کرد.

 

بدن شما به چه میزان ویتامین B3 احتیاج دارد؟

ویتامین B3 یک ویتامین حلال در آب هست به این معنی که بدن نمی‌تواند آن را ذخیره کند

 

 

علائم کمبود ویتامین B3

کمبود شدید ویتامین B3 به وضعیتی به نام پلاگر منتهی میشود.

پلاگر بر پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش و غشاهای مخاطی را مثل چشم و بینی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم پلاگر عبارتند از:

– زخم هاي متقارن در هردو طرف بدن. زخم ها اکثر در نقاط فشار ودر مناطقی که پوست در دسترس آفتاب قرار می‌گیرد، دیده می‌شود. همینطور بعضی مردم به زخم هایي مبتلا میشوند که کل دست یا پای انها را می پوشاند.

 

-درد، تورم و تحریک دهان و یا غشاهای مخاطی مثل مجاری ادرار.

 

-کمبود شدید ویتامینB3  همینطور مقدور هست زبان رابه رنگ قرمز یا متورم تبدیل کند. بعضی از افراد به زخم هایي در زیر زبان یا لب ها مبتلا میشوند.

 

-درد و سوزش گلو، سینه یا معده از دیگر علائم این مریضی میباشند.

 

– درد گوارشی، مثل تورم، استفراغ، حالت تهوع، اسهال، و یبوست. بعضی از افراد به زخم هایي در روده مبتلا می‌شوند که باعث اسهال خونی می‌شوند.

 

– تغییرات در شخصیت و سلامت روان، از جمله از دست دادن تماس با حقیقت «روان پریشی»، سردرگمی، مشکلات حافظه، افسردگی و پارانویا «روان گسیختگی». گاهی اوقات این علائم مقدور هست اشتباه همچون مریضی روحی تشخیص داده شود.

 

از سوی دیگر کمبود شدید موارد کمبود ویتامین B3 مقدور هست سبب ابتلا به علائم کمتر جدی در پوست، سیستم عصبی، سیستم گوارش یا غشاهای مخاطی شود که این علائم عبارتند از :

– پوست تحریک شده یا قرمز

– سردرد

– خستگی

– قضایا مرتبط به خلق و خو ، مثل استرس یا افسردگی

– تغییر در تفکر یا توانایی تمرکز

– سرگیجه

– گردش خون ضعیف

 

 دلایل کمبود ویتامین B3

کمبود ویتامین B3 دو نوع نخست و ثانویه دارد.کمبود نخست ویتامین B3 زمانی رخ می‌دهد که فرد به اندازه کافی ویتامین B3 یا تریپتوفان مصرف نکند. افرادی که غذای سالم و رژیم هاي متنوع مصرف میکنند، بطور متداول در دسترس خطر ابتلا به کمبود ویتامین B3 نیستند.

 

اما کمبود ثانویه زمانی بروز می‌کند که حالات دیگری مثل اسهال، مریضی هارتنپ«نابهنجاری‌هاي متابولیسم اسیدهای آمینه»، مریضی کبد در توانایی بدن برای ربایش ویتامین B3 اختلال ایجاد میکند.

 

درمان کمبود ویتامین B3

کلاً مصرف مکمل هاي ویتامین B3 عوارض جانبی بسیاری دارد که از جمله می‌توان به فشار خون پایین، ضربان نامنظم قلب، وخیم تر شدن مریضی کبد، مشکلات کیسه صفرا و نقرس اشاره کرد.

 

در افراد مبتلا به مریضی کلیوی مقدور هست به سبب مصرف این مکمبل ها مقدار بسیار زیادی نیاسین انباشته شود. بنابر این برای این افراد مصرف مکمل هاي ویتامین B3 بدون بازرسی دکتر عاقلانه نیست.

 

همینطور زمانی که کمبود ویتامین B3 به اندازه اي چندان میشود که مریضی پلاگر را ایجاد میکند، در این دوران فقط مصرف ویتامین B3 کافی نیست بلکه پزشکان ترجیح میدهند که کمبود نیاسین را با مکمل هاي نیکوتینامید درمان کنند.

 

با این حال پیشنهاد میشود که تمام افراد مبتلا به کمبود ویتامین B3 به دکتر مراجعه کنند. با آزمایش هاي خون و ادرار میتوان کمبود این ویتامین را تشخیص داد.

 

منبع:mizanonline.ir

جدیدترین مطالب سایت