بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه | صبحانه ساده و مقوی

مجموعه : تغذیه سالم
بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه | صبحانه ساده و مقوی

بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه

صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی میباشد که برخی اهمیت کمی به صبحانه میدهند و متاسفانه یکی از دلایل اصلی سو هاضمه و سلامت نداشتن وعده غذایی سالم در صبحانه میباشد.اهمیت زیاد خوردن صبحانه بدلیل التیام عملکرد مغز و پیش گیری از افت قندخون است.

 

به گزارش تالاب : از مهمترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، مطالعاتی است که نشان میدهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می شود.

 

صبحانه ساده و مقوی :

1- نان‌هاي‌ سبوس‌دار

2- تلفیق نان با انواع و اقسام مواد پروتئینی

3- پنیر و مغزها و دانه‌هاي‌ گوناگون

4- گردو یا نان و عدسی

5- نان و کوکو سیب زمینی

و …

 

بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه | صبحانه ساده و مقوی

نکاتی مهم برای صبحانه

 

صبحانه بهترین وعده غذایی است که سبب میشود مقدار قند و پروتئینی که بدن برای ساخت و جایگزینی انواع و اقسام ترکیبات دفاعی و سیستم دفاعی و ایمنی لازم دارد در اختیارش گذاشته شود؛ از همین رو همواره توصیه می شود این صبحانه مجموعه‌اي از کربوهیدرات‌هاي‌ پیچیده و پروتئین باشد.

 

 برای کربوهیدرات‌هاي‌ پیچیده می توان از غلات نام ببریم، مانند نان‌هاي‌ سبوس‌دار، تلفیق نان با انواع و اقسام مواد پروتئینی مثل پنیر و مغزها و دانه‌هاي‌ گوناگون مانند گردو یا نان و عدسی، نان و کوکو سیب زمینی، نان و شامی خصوصاً برای بچه‌ها بسیار مفید است.

 

برای این که بدن‌مان رابا شرایط اکولوژیکی محیط زندگی‌مان هماهنگ کنیم و مثلث حفظ حیات که شامل میزبان، محیط و عوامل بیماری‌زا زنده و پویا باشد و همواره توان مقابله با عوامل بیماریزا داشته باشیم، میوه‌ها و سبزیجات همان فصل رابه وعده صبحانه اضافه کنیم. سبزی خوردن‌هاي‌ فصل یا میوه‌هاي‌ فصل که می تواند گاهی نان و پنیر و انگور، نان و پنیر و طالبی یا مخلوطی از هفت غله با شیر باشد، برای صبحانه مفید است.

 

در هفت روز هفته، هفت وعده صبحانه داریم که برای هرروز ان میتوان برنامه خاصی داشت و برنامه‌ریزی کرد که روزی یک ماده از مواد غذایی را بخوریم. ب

 

ه طور نمونه نان، تخم‌مرغ،گوجه‌فرنگی و خیار با نان یا مخلوطی از غلات همراه با شیر مثل شیربرنج یا فرنی می تواند ویتامین‌هاي‌ مورد نیاز بدن رابه ویتامین‌هاي‌ محلول در آب و چربی و موادمعدنی که بالغ بر 16 ماده معدنی ساختاری و کلیدی و هدایتی و 20 اسید آمینه که برای بچه ها ضروری و حیاتی است تبدیل کند.

 

باید مواد اولیه و سالم را در اختیار بدن بگذاریم تا سلول‌هاي‌ سالم را آماده کنند. سلول‌هاي‌ سالم، بافت سالم و بافت سالم ارگان‌هاي‌ سالم برای بدن فراهم می کند.

 

بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه | صبحانه ساده و مقوی

صبحانه کامل و مقوی

 

بدترین وعده های غذایی در صبحانه

خوردن این غذاها در صبحانه ممنوع

صبحانه سنتی ما ایرانی ها، نان و پنیر و چای شیرین است که کنار هم یک ترکیب سالم و مغذی را تشکیل می‌دهند. اما اگر خواستید تنوعی در صبحانه ایجاد کنید بهتر است سراغ این مواد نروید:

 

سوسیس و کالباس در صبحانه ممنوع

گوشت هاي‌ فرآوری شده و چاشنی هاي‌ مورد استفاده بر روی آن ها با بیماری هاي‌ قلبی و سرطان روده بزرگ مرتبط هستند. بهتر است انها را از همه ی وعده هاي‌ غذایی خود حذف کنید و بیشتر از ماهی یکبار سراغشان نروید.

 

اگر شما هم جزو افرادی هستید که صبح‌ها برای خودتان سوسیس آماده میکنید و یا ساندویچ کالباس میل میکنید و تصور می کنید چه صبحانه مفصل و کاملی خورده‌اید سخت در اشتباهید. گوشت‌هاي‌ فراوری شده مانند سوسیس و کالباس و غیره حاوی نیترات هستند که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را بالا میبرند.

 

به عقیده متخصصان تغذیه برای سالم بودن و پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها باید از مصرف نیترات خودداری کنید. اگر عاشق سوسیس و کالباس هستید این حرف ما همیشه یادتان باشد: مصرف منظم این مواد غذایی به سلامت شما رحم نمیکند. از همین الآن به فکر یک جای گزین سالم برای این مواد غذایی باشید.

 

غلات شیرین

غلات صبحانه مفیدند اما عده اي از این غلات حاوی میزان بسیار زیادی هیدرات‌هاي‌ کربن و قند هستند. زمانی که شما از این غلات صبحانه مصرف میکنید میزان گلیسمی‌خونتان بالا میرود و تا زمانی که به حالت نرمال برگردد شما را خسته می کند.

 

برای این که یک روز مفرح و پر از انرژی را شروع کنید بهتر است از مصرف غلات خیلی شیرین خودداری کنید. بهتر است از غلاتی استفاده کنید که حاوی پروتئین و فیبرهای بیشتری هستند. همچنین میتوانید به غلاتتان گردو یا تخم کتان آسیاب شده اضافه کنید تا فیبر و پروتئین بیشتری دریافت کنید.

بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه | صبحانه ساده و مقوی

مضرات برخی خوراکی ها در صبحانه

 

شیرینی‌جات، پیراشکی، دونات در صبحانه ممنوع

این شیرینی‌جات نه تنها از آرد سفید تصفیه شده «بدون سبوس» تهیه میشوند بلکه سرشار از قند نیز هستند. باید بدانید که قند بدترین منبع انرژی برای شروع یک روز خوب است.

 

به خاطر این که به سرعت میزان گلیسمی‌«قند» خون را بالا می برد. برای همین هم خیلی زود گرسنه‌تان می شود و احتمال این که کم کم دچار فشار خون بالا، چاقی مفرط و دیابت شوید را بالا میبرد.

 

اگر خطراتی که بر شمردیم همان‌ گونه شما را قانع نکرده تا از پیراشکی‌ها و دونات‌هاي‌ محبوبتان دست بکشید بهتر است بدانید این شیرینی‌جات به یک شیوه دیگر نیز سلامتیتان رابه خطر می‌اندازد: اکثر دانشمندان بر این عقیده‌اند که مصرف زیاد قند و سرطان ارتباط تنگاتنگی دارند.

 

عوارض مصرف کورن فلکس در وعده صبحانه

1- کورن فلکس:

گرچه خیلی ها طرفدار کورن فلکس ها هستند اما باید بدانید که رنگ ها و مواد شیمیایی استفاده شده در کورن فلکس ها مضر است و می تواند باعث بیش فعالی کودکان یا چاقی انها شود.

 

2- شیرینی و کیک:

مواد غذایی مثل شیرینی دانمارکی، رول دارچین و نان هاي‌ شیرین و برشته شده، کالری و چربی بالایی دارند که باعث می شوند شما به خاطر حجم کم شیرینی ها سیر نشوید اما در عوض کالری زیادی را دریافت کنید.

 

بهترین و بدترین خوراکی ها برای صبحانه | صبحانه ساده و مقوی

صبحانه سالم

 

بهترین وعده های غذایی در صبحانه

1- املت بسیار کم چرب همراه با نان سبوس دار

2- پنیر کم چرب و کم نمک همراه نان سبوس دار

3- یک لیوان آب پرتقال همراه یک عددتخم مرغ عسلی 

4- بجای مواد مضری که در بالا گفتیم، می توانید یکی از مواد زیر را انتخاب کرده و بر اساس نیاز بدن تان به میزان کالری دریافتی، حجم انها را کم یا زیاد کنید:

5- یک کاسه عدسی کم چرب

 

6- نان سبوس دار با یک قاشق کره بادام زمینی:

کره بادام زمینی مقوی، سالم و سرشار از پروتئین و املاح ضروری بدن است و چربی هاي‌ «خوب» اشباع نشده دارد.

 

7- یک تا 2 شماره تخم مرغ عسلی:

تخم مرغ به ویژه در قسمت سفیده، سرشار از پروتئین است. یعنی همان چیزی که شما برای یک روز پرانرژی و سالم نیاز دارید!

 

8- یک لیوان شیر کم چرب همراه خرما:

شیر کم چرب پروتئین و کلسیم روزانه شما را تأمین می کند و خرما هم دارای آهن و قند مفید است. همچنین کالری این صبحانه شما را تا زمان ناهار سیر نگه می دارد.

 

طرز تهیه انواع صبحانه و معرفی بهترین خوراکی ها برای صبحانه را درپایین از قسمت مطالب مرتبط بخوانید.

جدیدترین مطالب سایت