بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

مجموعه : تغذیه سالم
بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

خواص گریپ فروت

در این جا بـه شما بهترین خواص گریپ فروت را خواهیم گفت که چگونه این میوه در بدن شما معجزه خواهد کرد. پس فرصت را از دست ندهید و تا آخر همراه ما باشید… گریپ فروت میوه ای از خانواده مرکبات با پوستی زرد رنگ است و طعمی ترش و تلخ دارد. گریپ فروت سرشاز ویتامین ث و آنتی اکسیدان می باشد، از جمله خواص ان می توانیم بـه: کاهش کلسترول، مبارزه با سنگ کلیه و همچنین سرطان پروستات اشاره کنیم. در ادامه بهترین خواص گریپ فروت را مرور می‌کنیم.

 

تمام میوه ها خواص خاص خودرا دارند و توصیه میشود میوه بیشتر مصرف کنید تا سلامت خودرا تضمین کنید.

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت از سنگ کلیه پیشگیری می کند

سنگ کلیه معمولاً حاصل تجمع ذخایر کلسیم است. سنگ کلیه، یا خود به خود از طریق ادرار از بدن خارج میشود یا توسط پزشک عمل سنگ‌شکن صورت می گیرد و سنگ‌‌های خُرد شده از طریق ادرار دفع می‌شوند. سنگ کلیه قطعا بیماری دردناکی است؛ یکی از بزرگ‌ترین فوایدِ نوشیدن یک لیتر آب‌ گریپ‌ فروت در روز، تأثیر ان روی دفع سنگ کلیه از طریق مجاری ادرار است.

 

گریپ فروت تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر قابل توجه ویتامین C بـه جلوگیری از سرماخوردگی و مبارزه با ان کمک می‌کند. برخی شاخص‌ها نیز بیانگر این حقیقت است که ویتامین C از بدن در برابر سرطان دهان و معده محافظت میکند. بـه علاوه گریپ‌ فروت با رادیکال‌های آزادی که باعث بوی بد دهان میشوند مقابله می‌کند و باید بدانید که سرطان، سکته‌ی مغزی و حملات قلبی نیز با این رادیکال‌های آزاد مرتبط هستند.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت چربی‌ سوز طبیعی اسـت

این که گریپ‌ فروت چربی‌ها را می‌سوزاند شایعه نیست! تحقیقات علمی نشان می‌دهد چربی‌سوزی یکی از توانایی‌های شگفت‌انگیز این میان‌وعده یا صبحانه‌ی اعجاب‌آور است. خوردن نصف یک عدد گریپ‌ فروت یا نوشیدن یک لیوان از آب این میوه قبل از هر وعده‌ی غذایی بسیار سودمند است. افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، در ۱۲ هفته تقریبا ۲ کیلوگرم وزن کم کردند.

 

گریپ فروت باعث افزایش سوخت‌ و ساز بدن یا همان متابولیسم می‌شود

گریپ‌ فروت سرعت سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برد و بـه کاهش وزن شما کمک میکند. اگر افزایش سوخت‌وساز بدن با رژیم غذایی مناسب و ورزش همراه باشد بـه کاهش حدود ۱ کیلوگرم وزن در هفته کمک میکند.

 

از طرف دیگر به علت افزایش متابولیسم، بدن حتی در زمان استراحت هم بـه چربی‌سوزی خود ادامه میدهد. این امر باعث میشود سریع‌تر وزن کم کنید و راحت‌تر بـه وزن ایده‌آل خود ‌برسید؛ و البته این کاهش وزن بـه سلامتی شما آسیب نمیرساند.

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت کبد را پاک‌ سازی میکند

گریپ‌ فروت با پاکسازی سموم بدن بـه سلامت کبد کمک می‌کند و نوشیدن آب گریپ‌ فروت یا خوردن ان باعث میشود احساس بهتری داشته باشیم.

 

تحقیقات نشان داده است سم‌زدایی از کبد در بهبود و کاهش علائم بیماری‌های مزمن مثل: افسردگی، گرفتگی عضلات و سردرد‌های مزمن مؤثر است. سموم خطرناکی اطراف مـا وجود دارد که برای سلامتی مضر هستند؛ یک تصفیه‌کننده‌ی خوب مثل گریپ‌ فروت می‌تواند بـه از بین بردن عده ای از این سموم کشنده کمک کند.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت از بدن در برابر سرطان پروستات محافظت میکند

این میوه‌‌ی سرشار از آنتی‌اکسیدان در برابر حمله‌ی عوامل سرطان‌زا که در کمین پروستات هستند از بدن محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده است که این میوه حتی قادر است سلول‌های آسیب دیده در سطح DNA را بازسازی ‌کند.

 

سرطان پروستات، سرطانی شایع در مردان است و طبق آمار دومین علت اصلی مرگ‌ومیر مردان بعد از سرطان ریه بـه شمار می‌آید. قطعا، پیروی منظم از یک رژیم غذایی سالم در مبارزه و جلوگیري از این بیماری مؤثر خواهد بود.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

 

گریپ فروت در پیشگیری از سرطان ریه موثر اسـت

تحقیقات نشان میدهد گریپ‌ فروت از ابتلا بـه سرطان ریه پیشگیري و با ان مبارزه میکند. مصرف روزانه ۳ لیوان آب گریپ فروت اثرات سوءِ مصرف دخانیات را کاهش میدهد.

 

این میوه آنزیم‌هایی را در بدن فعال می‌کند که با این بیماری مرگبار مبارزه می‌کنند. آن چه گریپ‌ فروت صورتی نامیده میشود «گریپ‌ فروت بر حسب رنگ گوشت ان بـه سه دسته‌ی سفید، صورتی و سرخ تقسیم‌بندی میشود» در پیش گیری از سرطان ریه نقش مؤثرتری دارد.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

 

گریپ فروت کلسترول بد را کاهش می دهد

مطالعات نشان می‌دهند که LDL یا کلسترول بد، با مصرف منظم گریپ‌ فروت تا ۱۵ درصد کاهش مییابد و از این لحاظ گریپ‌ فروت سفید از نوع توسرخ ان مفیدتر است.

 

تری گلیسیرید که شکل دیگری از کلسترول بد محسوب میشود نیز، با مصرف گریپ‌ فروت تا ۱۷درصد کاهش می‌یابد. خواص گریپ‌ فروت در بیماران مبتلا بـه کلسترول بالا تنها پس از یک ماه گنجاندن ان در رژیم غذایی مشاهده می‌شود.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت حفظ سلامت پوست

ویتامین C موجود در گریپ فروت، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، میتواند با آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب و آلودگی هوا مقابله کند و برای کاهش چین و چرووک و بهبود کیفیت کلی پوست مفید باشد. این خواص گریپ فروت چـه هنگام مصرف خوراکی و چـه با مصرف موضعی ان بـه بدن می‌رسند. ویتامین C نقش بسیار مهمی در تشکیل کلاژن «سیستم پشتیبانی اصلی پوست» دارد.

 

آبرسانی منظم و ویتامین A نیز برای سلامت و زیبایی پوست بسیار ضروری هستند. گریپ فروت هر دوی این نیاز‌ها را تامین می‌کند. با این حال، شایان ذکر است که مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی در ژورنال انکولوژی بالینی منتشر شده است، نتایج این پژوهس حاکی از آن بود که مصرف مقادیر زیادی از آب مرکبات میتواند فرد را در معرض خطر بیشتری از ملانوما قرار دهد.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت مبارزه با سرطان پوست

ملانوما کشنده‌ترین شکل سرطان پوست محسوب میشود، البته در این زمینه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. مکانیسم مرتبط با این خطر احتمالا بـه ترکیباتی از گریپ فروت مربوط میشود که پوست را در برابر خورشید حساس‌تر میکند. نویسندگان این تحقیق، در نتیجه‌ ان ذکر کردند:

 

«در حال حاضر، مـا توصیه نمی کنیم که افراد مصرف مرکبات را قطع کنند، اما کسانی که گریپ فروت یا آب پرتقال زیادی مصرف میکنند، باید مراقب باشند که از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در بلندمدت خودداری کنند» برای استفاده‌ی موضعی از گریپ فروت و بهره‌مندی از خواص ان برای پوست میتوانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

 

ترکیبی از نصف گریپ فروت با نصف فنجان ماست را به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست قرار دهید. نیمی از یک گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری شکر و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون ترکیب کنید و از آن برای درمان خشکی پوست استفاده نمایید. برای کاهش چربی پوست، می‌توانید گریپ فروت را با یک قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان آرد ذرت ترکیب کنید و بـه مدت ۱۰ دقیق روی صورت قرار دهید. در نهایت با آب گرم آبکشی نمایید.

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت بـه پیش گیری از بیماری‌های لثه کمک میکند

دانشمندان دریافته‌اند که مصرف روزانه دو عدد گریپ‌ فروت میتواند از بروز آسیب‌های ناشی از بیماری‌های لثه پیش گیری یا روند گسترش بیماری را طولانی کند.

 

علاوه بر این هنگامی ‌که گریپ‌ فروت را به رژیم غذایی‌مان اضافه می‌کنیم، رادیکال‌های آزاد که در بروز بیماری‌های مختلف دخالت دارند، تشکیل نمی شوند؛ این موضوع اهمیت زیادی دارد چون لثه‌های تحلیل‌رفته یا بیماری‌های لثه که تشخیص داده ‌نشوند ممکن است بـه سرطان دهان منجر شوند. همچنین بیماری‌های لثه می توانند باعث آسیب‌های قلبی شوند.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

سبب آرامش ذهن میشود

مصرف این میوه برای آرام کردن ذهن نیز مناسب است. گریپ‌فروت ذهنی آرام برای‌تان بـه ارمغان می‌آورد و بـه کاهش استرس کمک میکند. بنابراین، اگر هر روز صبح مقداری گریپ‌فروت مصرف کنید، میتواند به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی روحیه، سبب خوشی و آرامش شما شود.

 

سلامت استخوانها و دندانها را حفظ میکند

مصرف این میوه سطح کلسیم را در بدن افزایش میدهد. بنابراین، قادر است استخوانها و دندان‌ها را تقویت کند و میتواند از بروز شکستگی در استخوانها جلوگیري کند و همچنین احتمال بروز پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

فواید عصارۀ دانۀ گریپ فروت

عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت از میوه‌ی درخت گریپ فروت بـه‌دست می‌آید. عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت مایعی است که از دانه‌های گریپ فروت گرفته میشود. این عصاره خواصی شفابخش دارد و میتواند برای خلاص شدن از شر باکتری‌ها و عفونت‌ها مفید باشد.

 

هم‌چنین این عصاره سلامت کلی دستگاه ایمنی را بهبود می‌بخشد که برای رشد مو ضروری است. عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت نیز مانند میوه‌ی ان سرشار از انواع مواد مغذی است. عصاره‌ی دانه‌ی گریپ فروت بـه شکل مکمل خوراکی نیز موجود است. با وجود خواصی که گریپ فروت برای سلامتی دارد، اصلا عجیب نیست که گریپ فروت طرفداران زیادی داشته‌باشد.

 

آخرین چیزی که هنگام گنجاندن گریپ فروت در رژیم غذایی‌تان باید بـه یاد داشته‌باشید مشورت با پزشک است چون بسیاری از داروها با این میوه ترکیب میشود و نتایج بدی دارد. گریپ فروت حاوی ترکیباتی بنام ﻓﻮﺭﻭ ﻛﻮﻣﺎﺭﻳﻦ است که گفته میشود در صورت ترکیب شدن با داروها اثرات جانبی منفی دارد.

 

کمک بـه سلامت مو

ویتامین سی موجود در گریپ فروت همچنین میتواند بـه رشد و درمان مشکلات مو، مثل شوره‌ سر کمک کند.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

فواید یک فنجان آب گریپ فروت

مصرف روزانه یک فنجان گریپ فروت ۱۳۲ درصد از نیاز انسان بـه ویتامین ث، ۴۳ درصد بـه ویتامین آ، ۵ درصد بـه کلسیم و ۳ درصد بـه منیزیم را تامین میکند. گریپ فروت همچنین مقادیر کمی از مواد زیر را داراست:

= ویتامین‌ ای

= تیامین

= ریبوفلاوین

= نیاسین

= فولات

= اسید پانتوتنیک

= پتاسیم

= فسفر

= منگنز

= فلز روی

= مس

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

روش نگهداری و مصرف گریپ فروت

روش‌های بسیار زیادی برای مصرف گریپ فروت وجود دارند که از دریافت مقدار مناسب ان در رژیم غذایی اطمینان حاصل شود. گریپ فروت را باید زمانی برداشت کرد که کاملا رسیده باشد، زیرا برخلاف دیگر میوه‌ها پس از چیدن این میوه نخواهد رسید.

 

گریپ فروت را باید در دمای اتاق و بـه دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. هنگام خرید این میوه، ان‌هایی را انتخاب کنید که سنگین و بزرگ هستند و مقداری نرم باشند. درحالی‌که گاهی یافتن میوه و سبزیجات با کیفیت بالا در زمستان دشوار میشود، این فصل مناسبی برای خرید مرکبات از جمله گریپ فروت است.

 


 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

فواید گریپ فروت برای دوران بارداری

گریپ فروت میوه‌ای مغذی و سرشار از ویتامین است. گریپ فروت ارگانیک، انتخاب مناسبی برای زنان باردار است و بـه این دلیل که عاری از آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی است؛ آسیبی بـه مادر و جنین نمی‌رساند.

 

همچنین بایستی پیش از مصرف، میوه به طور کامل شستشو داده شود تا احتمال ابتلا بـه بیماری نیز کاهش یابد. خواص گریپ فروت در بارداری برای کاهش مشکلات متعددی در زنان باردار کاربرد دارد.

 

وزن متعادل

در دوران بارداری، بیشتر زنان افزایش وزن زیادی را تجربه میکنند. با این حال، بایستی در نظر داشته باشید که اضافه وزن بیش از حد، حتی در بارداری نیز مساله ساز است. گریپ فروت به دلیل داشتن کالری کم، یک میان وعده مناسب برای زنان باردار است.

 

سوزش سر دل

ترش کردن و سوزش سر دل در میان زنان باردار رایج است. از آنجایی که رحم در حال افزایش حجم است، فضای مورد نیاز برای عملکرد صحیح معده کاهش مییابد و موجب بروز این مشکل میشود.

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

تهوع صبحگاهی

بسیاری از زنان پس از لقاح با احساس تهوع صبحگاهی مواجه میشوند. گریپ فروت به دلیل داشتن فیبر و مزه ترش و شیرین، احساس تهوع را از بین می برد.

 

کم خونی

کم خونی در بارداری، مساله‌ای است که باید بـه ان رسیدگی شود، زیرا می‌تواند رشد جنین را مختل کند. ویتامین B موجود در گریپ فروت خطر ابتلا بـه کم خونی را در زنان کاهش میدهد، همچنین بـه درمان کم خونی نیز کمک میکند.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

پیش گیری از آسم

پژوهش‌ها نشان داده است که ویتامین C میتواند احتمال ابتلا بـه آسم را در کودکان کاهش دهد و گریپ فروت دارای مقادیر زیادی از این ویتامین حیاتی است.

 

تورم

در سه ماهه آخر بارداری، به دلیل گردش خون نامناسب، پا‌های زنان متورم می‌شود. گریپ فروت دارای بیوفلاوونوید‌ها و ویتامین C است که هر دو باعث کاهش تورم در زنان باردار میشوند.

 

میزان مجاز مصرف گریپ فروت برای زنان باردار

یک زن باردار حدود 85 میلی گرم ویتامین C در روز نیاز دارد که میتواند از یک گریپ فروت متوسط یا 220 سی‌سی «حدود یک لیوان» آب گریپ فروت بدست آورد. این مقدار توصیه شده گریپ فروت برای زنان باردار است. مصرف مقادیر بیشتر گریپ فروت برای زنان باردار مناسب نیست.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

کاهش تراکم استخوان

کلسیم یکی از مهمترین مواد مغذی برای زنان باردار است. در دوران بارداری بایستی منابع غنی از کلسیم مصرف شود، تا جنین و مادر تراکم استخوانی مناسبی داشته باشند و گریپ فروت یکی از این منابع است.

 

فشار خون

پره اکلامپسی یک بیماری است که از هر دوازده خانم باردار یکی از آن‌ها را تحت تاثیر قرار میدهد و موجب زایمان زودرس میشود. خوردن گریپ فروت در دوران بارداری به دلیل داشتن پتاسیم و لیکوپن فشار خون را پایین می‌آورد و از ابتلا بـه پره اکلامپسی پیش گیری میکند.

 

کلسترول

گریپ فروت دارای فیبر و پکتین است که هر دوی ان‌ها بـه کاهش کلسترول و سلامت زنان باردار کمک می‌کنند.

 

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

گریپ فروت و بی خوابی

گریپ فروت بـه خواب راحت زنان باردار، بـه ویژه در سه ماهه سوم بارداری، کمک می‌کند. بیشتر زنان در طول این دوره به دلیل بروز اختلالاتی در اعصاب و زمان خواب، بد خواب می‌شوند.

 

هیدراته بودن

گریپ فروت دارای درصد بالایی از آب و الکترولیت‌های مورد نیاز بدن است و بدن مادر را از دی هیدراته شدن حفظ میکند.

 

سرماخوردگی و گلو درد با گریپ فروت

ویتامین C موجود در گریپ فروت بـه مبارزه با بسیاری از بیماری ها، از جمله سرما خوردگی و آنفولانزا در بارداری کمک میکند.

بهترین فواید گریپ فروت برای سلامتی و زیبایی

پوست سالم

بسیاری از مردم عقیده دارند که در طول بارداری، پوست زنان درخشان می‌شود، البته این گفته مطابق با واقعیت نیست. با این حال، ویتامین C موجود در گریپ فروت می‌تواند به شما در حفظ سلامت پوستتان کمک کند و پوستی زیبا و درخشان را به شما هدیه دهد.

 

پیشگیري از سرطان با گریپ فروت

گریپ فروت دارای طیف وسیعی از آنتی اکسیدان‌ها است که با انواع سلول‌های سرطانی – از سرطان پستان تا سرطان روده- مبارزه می‌کنند.

 

جدیدترین مطالب سایت