تغذیه ای سالم در نوروز با رعایت نکاتی ساده

مجموعه : تغذیه سالم
تغذیه ای سالم در نوروز با رعایت نکاتی ساده

تغذیه ای سالم در نوروز

در نوروز با رعایت این نکات ساده در تغذیه سلامت خود را حفظ کنید و از مشکلاتی هم چون چاقی و افزایش وزن و دیابت و …جلوگیري نمایید.

 

به گزارش تالاب تغذیه سالم ؛ یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی است. فصل و وقت خاصی نمی شناسد ولی در بعضی از فصل ها یا دوره ها ؛ باید بیشتر به تغذیه سالم ؛ توجه کرد. 

 

مثلاً در عید نوروز ؛ که یکسری از شیرینی جات و تنقلات بیشتر است و برنامه غذایی خانواده ها، بهم میخورد ؛ توجه به تغذیه سالم بخصوص در کودکان ؛ اهمیت بالایی دارد.

 

اضافه وزن در نوروز

شاید خیلی ها تصور کنند چون اضافه وزن و بیماری متابولیکی خاصی ندارند، می توانند از شیرینی های‌ چرب و شیرین و تنقلات شور و پرکالری بدون واهمه از به خطر افتادن سلامتشان استفاده کنند.

 

اما براساس اصول نوین تغذیه سالم، همه ی افراد چه انها که در شرایط خوب و طبیعی جسمانی به سر میبرند و چه کسانی که با بیماری های‌ متابولیکی چون اختلالات قلبی عروقی، فشار، چربی خون و دیابت دست و پنجه نرم میکنند، باید برنامه غذایی خود را بر اساس اصول تغذیه اي صحیح و بر محور تعادل، تناسب و تنوع تنظیم کنند.

 

میزان مصرف روزانه میوه‌ها برای افراد عادی ۴-۲ شماره میوه در روز مشخص شده است.

 

رعایت اصول تغذیه سالم در نوروز

البته رعایت اصول تغذیه سالم در تعطیلات نوروزی و با توجه به عجین شدن فرهنگ پذیرایی ایرانی ها با تنقلات شیرین، چرب و شور پرکالری چندان کار سهولت نیست.

 

در ایام تعطیل عید نوروز، در مصرف شیرینی و شکلات زیاده‌روی نشود و به منظور پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، در دید و بازدیدها به جای شیرینی‌های‌ خامه‌اي و شکلاتی، ژله‌اي و مربایی که حاوی مقدار زیادی کالری هستند، از انواع خشک و ساده شیرینی‌ها در اندازه کوچک استفاده شود همچنین به جای مصرف شیرینی و شکلات در دید و بازدیدهای نوروزی، بهتر است از میوه استفاده شود.

 

برای پذیرایی از شیرینی هایي با اندازه کوچک تر استفاده کنید.

 

برای صرف چای، به جای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده کنید.

 

در مصرف آجیل زیاده روی نکنید . انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند.

 

از انواع آجیل های‌ بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید. آجیل های‌ شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم میکنند.

 

مصرف سالاد و سبزی به دلیل داشتن فیبر از اضافه وزن پیش گیری می‌کند.

 

حتماً همراه با غذایی که میل میکنید، از ماست «کم چرب وپاستوریزه »؛ لیمو ترش و یا آبلیمو استفاده کنید.

 

تغذیه ای سالم در نوروز با رعایت نکاتی ساده

نکات مفید تغذیه

 

مصرف میوه در نوروز

میزان مصرف روزانه میوه‌ها برای افراد عادی ۴-۲ شماره میوه در روز مشخص شده است. ولی برای افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن، این میزان باید به ۲ شماره میوه متوسط در روز کاهش یابد. میوه‌ها حاوی قند‌های‌ ساده‌اي هستند که منجر به افزایش قندخون در افراد دیابتی می شود و باید به میزان کمتر و با احتیاط مصرف شوند.

 

مصرف زیاد میوه توسط کودکان باعث بی اشتهایی در ان‌ها شده و ان‌ها را از مصرف مواد غذایی اصلی باز می‌دارد، بنابر این بهتر است بیش از دو واحد میوه در روز استفاده نکنند.

 

مصرف شیرینی و اجیل در نوروز

دراین ایام اگر شیرینی و آجیل زیادی مصرف کردید بهتر است وعده غذایی را حذف کنید، دراین شرایط اگر تمایل به خوردن ناهار داشتید، از غذا های ساده و سبک مانند نان و ماست، خرما، پنیر و سبزی استفاده کنید.

 

غذاهای رستورانی در نوروز

 دراین ایام که خانواده ها تمایل بیشتری به مصرف غذا های رستوران دارند بهتر است به این نکته توجه کنند که برنج آب کش سرشار از قند است و چربی موجود در غذا شامل چربی های‌ ترانس و اشباع شده است که همه ی مواد یاد شده برای سلامت مضر است.

 

از طرفی نیاز بدن به آمینواسیدهای ضروری با مصرف آجیل تامین می شود بنابر این مصرف بیش از حد مواد غذایی باعث انباشت چربی و قند در خون می شود.

 

غذا خوردن در زمانی که بدن به مصرف ان نیازی ندارد، در واقع قدم برداشتن خلاف مسیر سلامت است. در وعده نهار و شام، برای پیشگیری از دريافت زياد كالری كه با مصرف غذا های چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، مردم باید سعی کنند، نيمی از بشقاب خودرا با سالاد و سبزی پر کنند. مصرف سالاد و سبزی به دليل داشتن فيبر، جذب چربی ها و مواد قندی را كاهش داده و بدين ترتيب از چاقی جلوگيری می كند.

 

نوشيدن نوشابه «حتی انواع کم کالري» و آب ميوه های صنعتي را كه حاوی قند افزوده هستند، به حداقل رسانده و از آب ساده و يا دوغ های‌ كم نمك و بدون گاز و شربت های‌ سنتی کم شیرین استفاده کنند.

 

در سفر های نوروزی به نكات تغذیه اي زیر توجه داشته باشيد:

تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری های‌ نامطمئن و یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید.

 

غذا های آبکی مثل انواع خورش ها ؛ سریع تر فاسد می‌شوند، غذا های خشک همراه با سبزی جات تازه که خوب شسته شده اند غذا های مناسبی برای سفرند.

 

هنگام خرید مواد غذایی به تاریخ استفاده و نحوه نگه داری ان که بر روی برچسب بسته بندی غذا نوشته شده دقت کنید برای حمل گوشت، مرغ و ماهی حتماً از یخدان استفاده و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.

 

به جای استفاده از نوشابه های‌ گازدار از نوشیدنی های‌ طبیعی پاستوریزه و کم نمک چون دوغ مصرف کنید.

 

در طول سفر از مصرف سس مایونز و یا سس های‌ خامه ایی جدا خودداری کنید میتوانید با مخلوط ماست، آبلیمو، کمی نمک و فلفل ودر صورت امکان کمی روغن زیتون یک سس سالم برای سالاد تهیه کنید.

 

لبنیات پاستوریزه مصرف کنید. مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده خطر ابتلا به بیماری تب مالت رابه همراه دارد.

 

تخمه‌های روغنی استفاده نکنید

بهتر است به جای تخمه‌های‌ دارای روغن‌های‌ سرد مانند آفتابگردان و تخمه ژاپنی و امثال ان از تخمه کدو استفاده کرد. همچنین میوه را جدا از شیرینی و آجیل مصرف کرده همچنین در هنگام خوردن شیرینی سعی شود با ان آب نخورید که مضر خواهد بود.

 

گردو و بادام رابه صورت باز باشند استفاده نکنید، باید در زمان مصرف گردو و بادام شکسته شوند و یا زمان کوتاهی از شکسته شدن ان گذشته باشد.

 

بهترین آجیل‌ها به ترتیب بادام درختی، گردو و فندق است، عنوان کرد: مصرف روزانه 7 تا 21 بادام برای پاک سازی کبد، تقویت استخوان ‌ها، رشد قدی اطفال و افزایش هوش و حافظه مؤثر است.

 

البته بادام در زمان مصرف باید شکسته شود، ضمن این که افرادی که نتایج تست انسولین آن ها غیرعادی بوده میتوانند با افزودن بادام به رژیم غذایی خود از بروز دیابت پیشگیری کنند.

تغذیه ای سالم در نوروز با رعایت نکاتی ساده

نکات مهم تغذیه در نوروز

 

مصرف زیاد مواد شیرین و بیماری‌های خطرناک

مصرف زیاد مواد شیرین و شور تا حدی تشنگی شدیدی ایجاد کرده و مصرف آب یا دوغ یا نوشابه یخ به شدت برای کبد مضر بوده و به مرور با تکرار این عادت نادرست، کبد خسته شده و به سمت کبد چرب و سیروز کشیده میشود.

 

آلرژی فصلی در نوروز – بهار

کسانی که آلرژی فصلی دارند، باید از مصرف غذاهایی که سریعاً در معده فساد می‌پذیرد مثل خیار، گوجه فرنگی و شیر پرهیز کرده و ماءالشعیر طبی را طبق دستور تهیه و مصرف کنند.

 

از تعطیلات نوروز استفاده کرده و زیر نظر متخصص برای سه روز فقط از ماءالشعیر استفاده کرده تا در حد بسیار بالایی از عارضه آلرژی رهایی پیدا ‌کنید.
از میان تنقلات، بادام طبع معتدلی داشته و برای اکثریت افراد قابل استفاده است.

 

انجیر نیز برای کسانی که مبتلا به یبوست هستند، مناسب بوده پسته و گردو طبع به شدت گرمی داشته و افراط در مصرف انها میتواند مشکلات زیادی رابه همراه داشته باشد.

 

فشار خون در نوروز

کسانی که مبتلا به پرفشاری خون هستند، نباید آجیل شور مصرف کنند،  مصرف آجیل شور باعث بالا رفتن بیشتر فشار خون و افزایش احتمال گرفتگی‌ قلبی عروقی و سکته در افراد مبتلا به پرفشاری خون هستند، وجوددارد.

 

کبد چرب

افراد مبتلا به کبد چرب، چربی بالای خون و پر فشاری خون سعی کرده از غذا های فریزری و بسته ‌بندی شده، کنسروها، گوشت گاو و گوساله، سیب زمینی و تخم مرغ آب‌پز، سس مایونز، حلیم، کله‌پاچه، نان فطیر و خوب پخته نشده حتّي المقدور کم‌تر استفاده کنند.

 

زمان مصرف آب و مایعات با فاصله از غذا مصرف شود، گاهی اوقات هر چقدر آب یخ مصرف می کنید، عطش برطرف نشده این نوع تشنگی، عطش کاذب نام داشته که طبق معمولً بعد از خوردن غذا های غلیظ و دیرهضم رخ داده و راه برطرف کردن ان؛ نوشیدن یک لیوان شربت عسل گرم به صورت جرعه جرعه است.

 

جدیدترین مطالب سایت