بهترین تغذیه برای تقویت بینایی کودکان | تقویت چشم های کودک با رژیم غذایی

مجموعه : تغذیه سالم
بهترین تغذیه برای تقویت بینایی کودکان | تقویت چشم های کودک با رژیم غذایی

تقویت چشم و بینایی کودکان نقش بسیار مهمی در روند رشد و تکامل فکر و ذهن کودک نیز دارد.

 

والدین ارجمند کودکان باید تقویت چشم کودک را در کودکی جدی بگیرند و با پیگیری و مراجعه به دکتر متخصص سعی در التیام بینایی کودک داشته باشند . کودکانی که به مدرسه رفته اند و از مشکلات بینایی رنج می‌برند حتماً باید از این تغذیه هاي‌‌‌ مفید برای تقویت چشم و بینایی استفاده کنند.

 

بهترین تغذیه برای تقویت بینایی کودکان

اسفناج رابه صورت ساندویچ به کودک خود بدهید یا این‌که داخل ماست بریزید.با بروکلی و سایر سبزیجات میتوانید سوپ‌هاي‌‌‌ خوشمزه درست کنید.

 

علاوه بر این، در انواع سالادها نیز می توانید از این سبزیجات استفاده کنید.حتماً هرچه زودتر این سبزیجات رابه برنامه غذایی کودکتان اضافه کنید. توجه داشته باشید که زمان پخت این سبزی‌ها نباید زیاد شود چرا که بخشی از مواد مغذی خودرا از دست میدهند.

 

چشم عضو مهمی است که به مراقبت هاي‌‌‌ زیادی نیاز دارد و یکی از این راهها رعایت اصول تغذیه برای داشتن چشمانی سالم است.

 

– مواد غذایی مفید برای تقویت چشم

به طور کلی شما باید مقادیر زیادی سبزیجات سبز و پر برگ و هفته اي دو بار ماهی مصرف کنید تا چشمی سالم داشته باشید اما درکنار این نکته با برخی از مواد غذایی مفید برای چشم آشنا شوید.

 

هویج با داشتن ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین سلامت کلی چشم را التیام می بخشد. اسفناج و کلم بروکلی  نه تنها غنی از ویتامین هاي‌‌‌ C،B،A و E و موادمعدنی و روی هستند بلکه غنی از لوتئین و زیزانتین نیز هستند.

 

مصرف روزانه اسفناج، می‌تواند مانع بروز اختلال هایي مانند آب مروارید و تباهی لکه زرد شود .اسفناج، برای سلامت قرنیه چشم نیز مفید است و بروکلی با داشتن  ویتامین B، لوتئین و زیزانتین  نه تنها باعث تقویت بینایی می شود بلکه از چشم ها حفاظت می‌کند و از تاری دید جلوگیري می‌کند.

 

تقویت چشم های کودک با رژیم غذایی

بهترین تغذیه برای تقویت بینایی کودکان | تقویت چشم های کودک با رژیم غذایی

برخی سبزیجات مفید برای تقویت چشم

سبزیجات دیگری نیز هستند که برای تقویت بینایی بسیار مفیدند، مثلاً هویج چرا که حاوی بتا کاروتن است و برای شبکیه چشم خوب است و از چشم‌ها در برابر اشعه‌هاي‌‌‌ زیانبار خورشید محافظت می کند.

از هویج در سالادها، پاستا، سوپ‌ها و به صورت آب‌پز و یا خام استفاده کنید.هویج را میتوانید به صورت پوره نیز مصرف کنید ودر ساندویچ کودکتان قرار دهید.

 

استفاده از ماهی برای تقویت چشم

ماهی حاوی امگا 3 «اسیدهای چرب مفید» است که برای چشم‌هاي‌‌‌ کودکان بسیار مفید است.اسیدهای چرب امگا 3؛ باعث افزایش توانایی و قدرت مغز می‌شوند و به صورت مستقیم عضلات چشم را تقویت می‌کنند و بینایی را التیام می‌بخشند.بهتر است که از ماهی سالمون، تن و قزل‌آلا در برنامه غذایی کودکتان دستکم هفته‌اي دو بار استفاده شود.اگر کودکتان به هیچ‌وجه ماهی نمیخورد، میتوانید به او قرص امگا 3 بدهید که نتیجه مشابه دارد.

 

مصرف آجیل‌ و تقویت بینایی

بادام، گردو، پسته، فندق و… همگی حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. البته نه به اندازه ماهی اما نسبت به سایر مواد غذایی، امگا 3 بیشتری دارند. علاوه بر ان؛ آجیل‌ها حاوی ویتامین E نیز هستند.

 

ویتامین E و امگا 3 هر دو باعث تقویت بینایی می شوند و از خشکی چشم و سایر بیماری‌هاي‌‌‌ چشم در آینده پیش گیری می‌کنند.میتوانید انواع آجیل‌ رابا هم ترکیب کنید و هرروز یک مشت به کودکتان بدهید.

 


حتماً بخوانید:  رژیم برای تقویت بینایی و چشم


 

زرده تخم‌ مرغ و تقویت چشم

زرده تخم‌مرغ حاوی لوتئین است البته برای آنکه خواص ان حفظ شود، زرده تخم‌مرغ را نباید زیاد بپزید. بهتر است که از تخم‌مرغ‌هاي‌‌‌ ارگانیک استفاده کنید.

 

تخم‌مرغ‌هاي‌‌‌ ارگانیک «رسمی» حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.اگر بتوانید مقداری روغن مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و یا حتی کره به زرده تخم‌مرغ اضافه کنید، میزان جذب ان بالاتر می رود.

 

پرتقال و تقویت چشم

زرده تخم‌مرغ و پرتقال هر دو حاوی لوتئین و زگسانتین می‌باشند که هر دو باعث تقویت چشم می شوند. آب پرتقال و یا گریپ‌فروت حاوی ویتامین C بالایی هستند که سیستم دفاعی را نیز تقویت میکنند و خطر به وجود آمدن آب مروارید رابه حداقل می‌رسانند.هرروز 124 میلی‌گرم ویتامین C به فرزندتان بدهید تا نیاز روزانه بدن وی را برطرف کنید.

 

تقویت چشمان کودک

بهترین تغذیه برای تقویت بینایی کودکان | تقویت چشم های کودک با رژیم غذایی

آووکادو و تقویت چشم

آووکادو حاوی لوتئین است و مقدار لوتئین ان از سایر میوه‌ها بیشتر است. لوتئین باعث التیام بینایی چشم کودکان می‌شود و از به وجود آمدن آب مروارید جلوگیري می کند شما میتوانید آووکادو رابه صورت پوره نیز استفاده کنید.ان رابا فلفل دلمه‌اي ترکیب کنید ودر سالاد و یا ساندویچ کودکتان بگذارید. پوره آووکادو را میتوانید روی نان بمالید و به او بدهید تا بجای صبحانه بخورد.

 

مواد غذایی حاوی ویتامین ث به خصوص فلفل دلمه اي و پرتقال از بهترین مواد غذایی برای تقویت چشم هستند. توت ها هم از حاویان این نوع ویتامین محسوب می‌شوند.

 

این میوه ها سرشار از ترکیبی به نام «رفودوپسین» است که بازسازی دوباره سلول ها را سرعت می بخشد. ماده مغذی در توت هاي‌‌‌ سیاه و زغال اخته رگ هاي‌‌‌ خونی را تقویت می کند و گردش خون در تمامی بدن از جمله چشم ها را التیام می بخشد.این التیام در گردش خون، ورم و ناراحتی چشم را کم می‌کند و کیفیت بینایی را افزایش می‌دهد.

 

مغز میوهایی هم چون همانند ماهی، مغز میوه نیز حاوی اسید چرب امگا 3 است که برای بینایی مفید است.

 

تخم مرغ سرشار از پروتئین است. اگر میخواهید روند بازسازی مجدد سلولی در چشم با سرعت مناسب انجام شود، لازم است پروتئین باکیفیت مصرف کنید. دراین مورد، زرده تخم مرغ بسیار مفید است.

 

 ماهی همانند سالمون، تن و ساردین سرشار از اسید چرب امگا3 است که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند و چشم ها را در برابر آسیب رادیکال آزاد در بدن محافظت می کند. چربی ماهی مانع خشکی چشم بر اثر استفاده از لنز می‌شود.

 

تقویت چشم دانش اموز

بهترین تغذیه برای تقویت بینایی کودکان | تقویت چشم های کودک با رژیم غذایی

 تقویت چشم با گیاهان دارویی

از لحاظ طب سنتی مواد غذایی مفید و مضر برای چشم و بینایی شامل:

 

مفید برای چشم :

زردچوبه – هویج – آویشن – شلغم – رازیانه – بادام شیرین با نبات – مغزها به طور کلی مانند بادام، گردو، پسته، فندق – مربای هلیله – دارچین، زعفران و کندر

 

چند توصیه برای تقویت چشم کودک

روز کودک خودرا با دادن تخم مرغ به او شروع کنید. تخم‌مرغ‌ حاوی پروتئین کافی است و زرده ان از بیماری‌هاي‌‌‌ چشم جلوگیري می‌کند. سیر یک نوع ماده غذایی فوق‌العاده است.

 

سیر از عدسی چشم محافظت می‌کند. هرگز نسبت به دریافت آب و مایعات کافی در بدن کودکتان بی‌توجه نباشید.فرزند شما باید هرروز مقدار کافی آب بنوشد تا از خشکی چشم‌ها پیشگیری شود. شکلات تلخ نیز حاوی فلوونوئید است که توانایی محافظت از رگ‌هاي‌‌‌ چشم کودکتان را دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت