توصیه های ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

مجموعه : تغذیه سالم
توصیه های ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

نکات ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

محققان چند توصیه مهم را دراین زمینه ارائه کرده اند:

تعداد زیادی از غذا هاي رستوران مملو از نمک، طعم دهنده ها، مواد نگهدارنده و شکر تصفیه شده هستند از این رو قبل از ورود به رستوران جدید از موادی که در غذای انها بکار میرود مطلع شوید. این اطلاعات طبق معمول در سایت رستوران موجود است.

 

شاید تصور کنید هنگامیکه بیرون از خانه در رستوران غذا می‌خورید، رعایت رژیم غذایی معمولتان کار مشکلی است. ما برای شما نکاتی را معرفی می کنیم که با رعایت ان ها می توانید در رستوران غذای سالم و رژیمی بخورید.

 

با رعایت این موارد در رستوران غذای سالم بخوریم

تغذیه سالم بخشی از سبک زندگی افراد است اما این که همیشه انتخاب‌هاي‌ غذایی مناسب داشته باشید و سعی کنید اصول صحیح تغذیه‌اي را رعایت کنید چندان هم راحت نیست؛ به ویژه این که امروزه دیگر مردم فقط برای تامین انرژی مورد نیاز بدنشان غذا نمیخورند و سعی میکنند از رفتارها و عادت‌هاي‌ غذایی‌شان لذت هم ببرند.

 

از سوی دیگر فراموش کردن اصول تغذیه سالم خیلی راحت است و افراد ممکن است به اسانی و بدون این که خودشان متوجه شوند در مصرف غذا هاي نامناسب زیاده‌روی کنند.

 


حتما بخوانید:  بهترین رستوران‌ های تهران برای مسافران خاص + تصاویر


 

توصیه های ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

مثلاً بیشتر ما به اسانی می توانیم یک پیتزای بزرگ را دریک وعده غذایی بخوریم بدون این که توجه داشته باشیم که این غذا ممکن است بیش از 2000 کالری داشته باشد؛ یعنی چیزی درحدود مقدار کالری مورد نیاز یک شبانه‌روز.

 

حقیقت این است که با توجه به سبک زندگی مدرن، مشکل می توان غذا خوردن در رستوران و مصرف فست‌فودها رابه طور کلی ترک کرد با این حال می توان با رعایت نکات بهداشتی ودر نظر گرفتن عوامل موثر بر سلامت، انتخاب‌هاي‌ سالم‌تری داشت. بنابر این توصیه میکنیم وقتی برای غذا خوردن به رستوران میروید به این نکات توجه بیشتری داشته باشید:

 

پیش‌غذاها و دسرهای حاوی میوه را انتخاب کنید

توصیه می شود روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف کنید و اینکار بشما کمک میکند میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید.

 

توصیه های ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

مراقب مقدار کالری‌اي که با نوشیدنی دریافت میکنید باشید

 

نان‌های غلات کامل به جای نان های سفید

نان‌هاي‌ غلات کامل در مقایسه با نان‌هاي‌ سفید انتخاب سالم‌تری هستند. این نوع نان‌ها فیبر بیشتری دارند. فیبر از یبوست پیشگیري می کند و بررسی‌ها نشان داده است ممکن است در برابر سرطان روده نقش محافظتی داشته باشد.

 

سوپ سبزیجات به جای سوپ های خامه دار

سوپ سبزیجات یک انتخاب مناسب است که کمک میکند بیشتر سبزی مصرف کنید. بهتر است سوپ‌هاي‌ خامه‌دار که چرب و پرکالری هستند را انتخاب نکنید.

 

سس‌های حاوی گوجه‌فرنگی به جای سس سفید

بجای سس‌هاي‌ سفید که مایونز، خامه و کره دارند سس‌هاي‌ حاوی گوجه‌فرنگی را انتخاب کنید. این سس‌ها چربی و کالری کمتری دارند. همچنین گوجه‌فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که بررسی‌ها نشان داده است در جلوگیری از سرطان پروستات موثر است. بهمین دلیل توصیه میشود مردان هفته‌اي هفت سهم گوجه‌‌فرنگی یا غذا هاي حاوی گوجه‌فرنگی در برنامه غذایی خود داشته باشند.

 

خوردن ماهی سفید

ماهی را انتخاب کنید. ماهی سفید یک منبع بسیار خوب پروتئین است و به شدت کم‌چرب است. ماهی‌هاي‌ چرب نیز حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. این نوع چربی‌ها از چربی‌هاي‌ خوبی هستند که ثابت شده است به جلوگیری از بیماری‌هاي‌ قلبی و ‌سایر بیماری‌ها مانند سرطان کمک می کنند.

 

غذاهای فرپز یا بریان به جای غذاهای سرخ شده یا کبابی

به نوع پخت غذا توجه کنید. غذا هاي فرپز یا بریان بهتر از غذا هاي سرخ شده یا کبابی هستند. یک استیک فرپز بدون چربی یک انتخاب عالی است که مقدار زیادی پروتئین و آهن به بدن می رساند.

 

خوردن آب و آب میوه به جای نوشابه‌های گازدار

مراقب مقدار کالری‌اي که با نوشیدنی دریافت میکنید باشید. وقتی قرار است در رستوران غذا بخورید بهتر است نوشابه‌هاي‌ گازدار سفارش ندهید. این نوشابه‌ها حاوی مقدار زیادی قند هستند و کالری بالایی دارند ضمن این که اسیدفسفریک موجود در انها موجب پوکی استخوان میشود. آب سالم‌ترین نوشیدنی است. همچنین می توانید آب پرتقال طبیعی یا دوغ بدون گاز سفارش دهید. 

 

توصیه های ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

کنار غذا سالاد سفارش دهید و سعی کنید حتماً ان را بخورید

 

پس از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید

به اندازه غذایتان توجه کنید. یک بررسی در ایالات امریکا نشان داده است اندازه غذاهایی که در بازار به فروش می رسد در 30 سال اخیر هفت برابر بیشتر شده است. اگر با نصف یا حتی یک‌چهارم غذایی که در رستوران جلویتان گذاشته میشود سیر میشوید، وادار نیستید همه ی ان را بخورید. بهتر است پس از سیر شدن دست از غذا خوردن بکشید. برخی افراد با این توجیه که پول همه ی غذا را پرداخته‌اند بدون توجه به آسیبی که با دریافت چربی و کالری اضافه به بدنشان می رسانند تا آخرین لقمه غذایشان را می خورند که اینکار یک عادت غذایی غلط است.

 

هنگام غذا خوردن به غذا نمک نزنید

از نمکدان روی میز استفاده نکنید و هنگام غذا خوردن به غذا نمک نزنید. بیشتر غذاها در آشپزخانه مزه‌دار می شوند و نیازی نیست که دوباره به انها نمک بزنید. نمک زیاد می تواند منجر به بروز فشار خون بالا شود. بنابر این سعی کنید مقدار دریافت نمکتان کمتر از 6 گرم در روز باشد.

 

مرغ:

مصرف مرغ بریان شده به مرغ سرخ شده برای کاهش میزان روغن و نمک ترجیح دارد.

 

ساندویچ:

هنگام سفارش ساندویچ نان کامل راکه غنی شده با غلات و فیبر است انتخاب کنید و از مصرف مواد گوشتی مانند ژامبون و کباب ترکی بپرهیزید زیرا مملو از طعم دهنده هاي‌ مصنوعی، نمک و مواد نگهدارنده هستند. بهتر است سبزیجات بیشتری در ساندویچ خود قرار دهید.

 

حجم وعده غذایی:

طبق معمول حجم وعده غذایی رستوران برای یک نفر بسیار زیاد است از این رو توصیه می شود که غذای خودرا با دیگران شریک شوید.

 

خوردن سالاد کنار غذا

کنار غذا سالاد سفارش دهید و سعی کنید حتماً ان را بخورید.

توصیه های ساده برای خوردن غذای سالم در رستوران

سس ها:

اگر مایلید با غذای خود سس تناول کنید بهتر است از سفارش سس هاي‌ سفید و نیز سس هاي‌ ارزان قیمت بپرهیزید زیرا طبق معمول مملو از شکر و نمک هستند. توصیه می شود از سس هایي که با روغن ها درست می شوند مانند سس روغن زیتون و لیمو و یا سرکه سفید استفاده کنید.

 

انواع سوپ:

از خوردن سوپ ها که طبق معمول مملو از نمک هستند بپرهیزید.

 

همبرگر:

هنگام سفارش همبرگر به مواد تشکیل دهنده اصلی مانند نان، گوشت، کاهو و گوجه اکتفا کنید و از مواد اضافی مانند ژامبون یا پیاز سرخ شده بپرهیزید و مصرف سس کچاپ و باربیکیو رابه حداقل برسانید.

 

جدیدترین مطالب سایت