تشخیص عسل تقلبی | تفاوت عسل طبیعی با مصنوعی

مجموعه : تغذیه سالم
تشخیص عسل تقلبی | تفاوت عسل طبیعی با مصنوعی

تولید عسل تقلبی در ایران

تولید عسل تقلبی، بدون حضور و یا دخالت زنبور عسل ان هم در خانه ! ببینید چطور و به چه اسانی عسل تقلبی می سازن و به خورد ملت می دن!

تفاوت عسل طبیعی با مصنوعی

 

برخی عسل ها به روش زیر تولید میشود :

به زنبور به جای این که در گل و گیاه از گرد گل تغذیه کند شکر می دهند ؛ که اینکار بیشتر در فصل پاییز و زمستان که گل و گیاهی نیست انجام میشود و این عسل ها هم خواص خودرا دارد و بهمین دلیل که شاید کیفیت پایین تری داشته باشد قیمت کمتری دارند ولی عسل تقلبی این هم نیست و اصلا زنبوری برای تولید عسل وجود ندارد و مانند تولید مربا عسل تقلبی تولید میکنند.

 

تشخیص عسل تقلبی

گرچه ما در اینبخش روش هایي را برای تشخیص اصل تقلبی از اصل رابه شما خواهیم گفت ولی در کل عده اي از عسل هاي‌ تقلبی حتی این نشانه ها را هم دارند و مانند عسل اصلی بنظر می رسند پس برای خرید عسل اصل و باکیفیت باید از مکان و مغازه معتبر خریداری کنید و اگر کسی گفت به آزامایشگاه ببرید و آزامایش کنید این هم راهی برای فروش عسل است چون در آزمایشگاه هم نمیشود تشخیص داد از بس که تقلب کاران در تولید عسل تقلبی حرفه اي شده اند.

 

پس حتماً عسل خوب را از افراد معتمد و یا مکان هاي‌ معتبر خریداری کنید.

 

1- آیا عسل طبیعی شکرک می زند؟

عسل طبیعی بدلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود و رس می‌زند؛ یعنی ذرات قند عسل متبلور می شود و عسل مانند روغن نباتی سفت می شود.

 

تفاوت ان با شکرک زدن که در مربا ایجاد می شود این است که بلورهای عسل رس زده خیلی ریز تر از بلورهای مربای شکرک زده می‌باشد.

 

در مجموع عوامل محیطی از قبیل رطوبت، دما و ترکیبات عسل از نظر درصد بالای مواد قندی، آنزیم دیاستاز «که باعث جذب ذرات موجود در عسل و ته نشینی و کدورت ان می شود » موجب پدیده شکرک زدگی می‌شوند که این خاصیت در عسل هاي‌ طبیعی دیده می شود.

 

تشخیص عسل تقلبی | تفاوت عسل طبیعی با مصنوعی

عسل تقلبی را چگونه تسخیص دهیم

 

2- بدترین اقداماتی که بر روی عسل انجام می شود

در عده اي از موارد عده اي از واحدهای بسته بندی اقدام به عملیاتی از قبیل حرارت دادن «به منظور ایجاد رنگ تیره مطلوب، رفع کدورت و ایجاد شفافیت»؛ افزودن جوهر لیمو «به منظور پیش گیری از شکرک زدگی» می کنند که این موارد منجر به آسیب جدی در بافت عسل می شود.

 

– عسل طبیعی؛ از ماده شیرینی که زنبورعسل تنها از شهد گل‌ها و گیاهان جمع‌آوری کرده و پس از دگرگونی‌هاي‌ لازم، در سلول‌هاي‌ مومی‌شان در کندو ذخیره کرده باشد، تولید می شود.

 

– عسل تغذیه‌اي؛ از ماده‌ي شیرینی که زنبور عسل علاوه بر استفاده از شهد گل‌ها و گیاهان از شربت، شکر و … که در اختیار انها می گذراند، استفاده کرده باشد. این‌گونه عسل قطعا کیفیت و خواص عسل طبیعی را ندارد اما متاسفانه در فروشگاه‌هاي‌ مواد غذایی به فراوانی عرضه شده و بدلیل قیمت مناسب با اقبال عمومی مواجه میشود.

 

عسل تقلبی؛ مایعی است شیرین شبیه عسل که از گلوکز تجاری، شکر، اسید ستریک، اسانس و … که پس از پخته‌شدن به دست می آید. در تهیه و تولید این‌ شبه عسل، زنبور هیچ دخالتی ندارد ودر آزمایشگاه به سهولت قابل شناسایی است. این‌گونه شبه عسل‌ها نه تنها فاقد هر گونه خاصیت درمانی – غذایی است بلکه برای سلامتی انسان زیان‌آور است.

 

3- تقلب در عسل انواع مختلفی دارد

یک روش تقلب در ساخت عسل این است که مواد گلوکزی را در آب و شیره گیاهان حل میکنند و به‌ صورت عسل درمی‌آورند. راه دیگر این است که به جای گیاهان، زنبورها رابا آب قند تغذیه ‌کنند. این عسل در آزمایشگاه بعلت درصد بالای ساکاروزی که دارد، قابل‌تشخیص است، اما در مغازه‌هاي‌ عسل‌فروشی تقریباً غیر ممکن.

 

4- بهترین راه تشخیص عسل طبیعی

روش‌هاي‌ آزمایشگاهی بهترین روش تشخیص است ؛ تشخیص خلوص عسل فقط توسط آزمایشگاههای معتبر امکانپذیر است میزان ساکاروز موجود در عسل طبیعی زیر ۵ درصد می‌باشد . البته به استثنای عسل هاي‌ اقاقیا ؛ اسطوخودوس ؛ خارشتر ؛ شبدر ؛ یونجه ؛ مرکبات ؛ اکالیپتوس و کاج .

 

در صورتی که در اثر تقلب در مناطقی که قیمت شکر ارزان است برای تقلب به عسل شکر اضافه شود ساکاروز عسل بیشتر از حد ذکر شده می‌گردد که توسط آزمایش فریلینگ و توسط دستگاه ساکرامات در آزمایشگاه میتوان به میزان ساکاروز عسل پی برد.

 

تشخیص عسل تقلبی | تفاوت عسل طبیعی با مصنوعی

تشخیص عسل طبیعی

 

5- ویژگی های عسل خوب

ما عسل خوب، خالص و طبیعی را عسلی می دانیم که رنگش کهربایی تیره مانند عقیق و سفت باشد و اصطلاحا «کش» آمده و اگر یک روز در یخچال گذاشته شود، بلورین نشود و چنانچه قاشقی از ان برداشته شود، قطراتی که سرازیر میشود به صورت باریکه‌اي پیوسته باشد و قطع نشود.

 

6- شناخت عسل اصل با یک لیوان آب

یکی از روش‌هاي‌ کمی مطمئن برای شناخت عسل خوب، این است که ان را داخل یک لیوان آب سرد بریزید. اگر قطره‌هاي‌ عسل حل نشدند و ته لیوان ته‌نشین شدند، عسل اصل است، اما اگر عسل در آب حل و ذرات ان به صورت رشته‌هایي در آب ناپدید شدند، احتمال این که ان عسل تقلبی باشد بیشتر است.

 

7- تشخیص عسل اصل با آب شدن در دهان

عسل طبیعی به سرعت در دهان آب می شود و پس از مصرف ایجاد انرژی می‌کند، در حالیکه عسل غیرطبیعی طعم آبنبات میدهد.

 

بازم به گفته عده اي از کارشناسان عسل تقلبی قابل شناسایی نیست و ممکن است طوری تقلبی ان را تولید کنند که همه ی نشانه هاي‌ عسل طبیعی را داشته باشد پس حتماً عسل اصلی را از شخص و یا مکان معتبر تهیه کنید و بس…

 

جدیدترین مطالب سایت