فواید خرما در کاهش وزن + مضرات خرما برای سلامتی

مجموعه : تغذیه سالم
فواید خرما در کاهش وزن + مضرات خرما برای سلامتی

فواید خرما در کاهش وزن

خرما خواص فراوانی دارد که یکی از خواص مفید خرما برای کاهش وزن است . بله تعجب نکنید خرما برای کاهش وزن مفید است. همراه ما باشید دراین مقاله مفید. خرما در واقع یکی از میوه هاي‌ بسیار مغذی است که دارای میزان بالایی کالری و انرژی است. این میوه حاوی مقدار زیادی موادمعدنی می باشد. از جمله مواد موجود در خرما و رطب می‌توان به آهن ؛ منگنز ؛ روی ؛ پتاسیم و همچنین ویتامین هایي نظیر A، B و E اشاره کرد.

 

در آخر میتوانید از مضرات مصرف خرما بخوانید که بسیار مفید است.

 

به گزارش گروه سلامتی تلاب : خرما میتواند خوراکی‌ ایده‌آلی برای تغذیه مناسب و بهره‌مندی از فواید سالم ان برای حفظ سلامت بدن باشد. از آنجایی که خرما سرشار از مواد غذایی مغذی و سالم مثل اسیدهای چرب و فیبر است میتواند گزینه بسیار مناسبی برای کاهش وزن و تناسب اندام هم محسوب شود.

 

خوردن خرما کمک می کند بدن از سموم پاک‌سازی شود، التهاب ان کاهش یابد و میزان گلوکز خون تنظیم شود. مصرف این میوه شیرین می تواند بدون این‌که کالری زیادی مصرف کنید شما را سیر نگه دارد و امکان لاغری را فراهم کند.

 

خرما سرشار از ویتامین، کلسیم و آهن طبیعی است و می تواند کم خونی را درمان کند. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و باعث ارتقای سلامت بدن می شود. 

 

 

چگونه خرما باعث کاهش وزن می‌شود؟ 

مصرف خرما باعث درمان یبوست و ملین شدن شکم میشود. خرما سوخت و ساز بدن را بالا میبرد و باعث سلامت دستگاه گوارش می شود ودر نهایت به کاهش وزن بدن کمک می کند.

 

خرما حاوی نيکوتين است که مشکلات گوارشی و روده را درمان می کند. باکتری مفيد را افزايش می دهد و باکتری مضر را از بين می‌برد. با التیام دادن عملکرد سيستم هاضمه، باعث کاهش وزن می شود.

 

خرما حاوی مقدار زیادی پروتئین هم هست. پروتئین‌ها به سختی هضم می شوند و برای انتقال به روده بزرگ به زمان طولانی‌تری نیاز دارند. همین موضوع باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید و کمتر میل به خوردن داشته باشید. علاوه بر این، مصرف پروتئین باعث ترمیم و عضله‌سازی بدن هم خواهد شد.

 

خرما مانع تجمع چربی شده و بدلیل دارا بودن عناصر مفید، دفاع بدن را نیز در برابر امراض بالا میبرد. علاوه بر این، خرما برای بیماران دارای چربی خون و ناراحتی هاي‌ تنفسی مفید است.

 

مواد متعددی مانند پتاسیم و سولفور در خرما وجوددارد که نه تنها سلامت قلب را حفظ می کند بلکه به روند شکستن چربی در بدن نیز کمک می کند. برای افزایش میزان متابولیک و کاهش وزن، صبح ها خرما مصرف کنید.

 

خرما بعلت این‌که حاوی قند طبیعی است انرژی بدن رو تامین می کند ودر عوض کم کالری نیز هست در نهایت می تواند به کاهش وزن بدن کمک کند.

 

آنتی‌اکسیدان باعث می شود رادیکال‌هاي‌ آزاد و زیان‌آور اکسیژن کاهش یابد ودر نتیجه بدن از سموم پاک‌سازی شود و میزان التهاب و استرس هم کاهش یابد. خرمای تازه هم حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایي مثل آنتوسیاسین، فنولیکس و کاروتنوئید است. تمامی این آنتی‌اکسیدان‌ها باعث افزایش متابولیسم و دفع سموم ازبدن و هضم بهتر میشوند و مجموعه این موارد باهم یعنی کاهش وزن.

فواید خرما در کاهش وزن + مضرات خرما برای سلامتی

در زیر شما رابا نمونه اي از رژیم شیر و خرما اشنا میکنیم:

رژیم شیر و خرما

این رژیم غذایی را میتوانید به مدت 1 تا 2 هفته انجام دهید اگر می‌خواهید وزن بیشتری کم کنید بهتر است که این رژیم رابه مدت 2 هفته رعایت کنید تا تجربه کاهش وزن 7 کیلو فقط در 14 روز را تجربه کنید.

 

این رژیم غذایی بدن رابه خوبی پاک‌سازی می کند و اگر شما دارای اضافه وزن بیش از حدی هستید بهتر است که قبل از انجام رژیم اصلی کاهش وزن تان این رژیم غذایی رابه مدت 2 هفته انجام دهید تا بدن‌تان از سموم مضر پاک شود.

 

هم چنین میتوانید در طول رژیم اصلی کاهش وزن خود هر سه ماه یکبار رژیم غذایی شیر و خرما را تکرار کنید. بهتر است به همراه این رژیم غذایی در طول روز ورزش کنید تا با کمک ورزش از افتادگی عضلاتتان جلوگیري نمایید. 

 

دستور غذایی رژیم شیر و خرما

صبحانه : یک لیوان شیر کم چرب + میوه فصل « به دلخواه » یک شماره + یک شماره خرما

نهار : دو شماره خرما + دو لیوان شیر کم چرب + 1/2 موز

عصرانه : یک شماره خرما + یک لیوان شیر کم چرب + میوه فصل « به دلخواه » یک شماره

شام : 1/2 سینه مرغ « آب پز یا کبابی » + یک کاسه سالاد فاقد چربی « که میتوانید ان را بدون سس و با کاهو و هویج و خیار و گوجه و کلم و هر نوع سبزیجات دلخواهی تهیه کنید» + یک شماره سیب زمینی کوچک « آب پز و یا کبابی»

 

نکته : توجه داشته باشید که وعده غذایی شام خودرا باید به صورت کامل انجام دهید زیرا بدن در هنگام خواب به انرژی بیشتری برای تنظیم و متابولیسم نیاز دارد و برای این‌که دچار اختلالات عصبی و بیماری نشوید بهتر است که دستور غذایی شما در شب کاملا متفاوت با روز باشد.

 

فواید خرما در کاهش وزن + مضرات خرما برای سلامتی

مضرات خرما برای سلامتی

خرما از مواد غذایی است که دارای ارزش غذایی بالایی است و بسیار مصرف ان توصیه میشود اما باید بدانید این ماده مغذی نیز دارای مضراتی است که دراین پست به ان پرداخته ایم.

 

مضرات خرما در ایجاد مشکلات شکمی

خود خرما ممکن است باعث مشکلات شکمی نشود مگر آنکه به ان سولفیت اضافه شده باشد – که امروزه بسیار رایج است. سولفیت‌ها ترکیب‌هاي‌ شیمیایی هستند که به میوه‌هاي‌ خشک شده می‌افزایند تا از ان‌ها نگه داری کند و حتی باکتری‌هاي‌ مضر ان‌ها را از بین ببرد. افراد حساس به سولفیت ممکن است از واکنش‌هاي‌ خاصی مانند معده درد، گاز معده، نفخ، و اسهال رنج ببرند.

 

خرما منبع بی‌نظیر فیبر است، که در کمال تعجب، میتواند دراین مورد اثر معکوس داشته باشد. اگر قبلا فیبر کافی مصرف کرده باشید، مصرف خرمای بیش از حد به معنی مصرف فیبر بیش از اندازه نیز هست و این هجوم ناگهانی می تواند به مشکلات شکمی مثل یبوست و نفخ منجر شود.

هرچند تحقیقات دراین زمینه کم بوده است، اما طبق گزارش‌ها خرما در موارد خاصی اسهال را بدتر می کند.

 

مضرات خرما در بروز جوش‌های پوستی

میوه‌هاي‌ خشک شده مانند خرما همچنین میتوانند باعث جوش پوستی شوند، و مقصر، یکبار دیگر، سولفیت‌ها هستند. جوش زدن همچنین میتواند بعلت کپک موجود در تعداد زیادی از میوه‌هاي‌ خشک شده باشد، که خرما هم یکی از ان‌ها است.

 

مضرات خرما در بروز حمله‌های آسمی

درباره‌ي این‌که مصرف خرما باعث بروز حملات آسمی می شود تحقیقات کافی انجام نشده است. اما چون خرما می تواند موجب آلرژی شود، و آلرژی‌ها نیز میتوانند حملات آسمی را در پی داشته باشند، بهتر است افراد آسیب پذیر و مستعد از بیشتر مراقب باشند.

 

در واقع، ۸۰٪ از افراد مبتلا به آسم به مواد انتقال یافته توسط هوا مانند کپک‌ها حساسیت دارند کپک‌ها در میوه‌هاي‌ خشک شده‌اي مانند خرما نیز یافت می شوند.

 

مضرات خرما برای افزایش وزن

هر چند خرما سرشار از فیبر است، کالری و تراکم انرژی نسبتا زیادی نیز دارد- و می تواند به افزایش وزن بی‌سابقه منجر شود. خرما حاوی ۲.۸ کالری در هر گرم است – که به معنی ان است که خوراکی دارای تراکم انرژی متوسط است و میتواند به افزایش وزن منجر شود.

 

احتمال بروز هایپرکالمی

هایپرکالمی یک نوع ناراحتی است که در ان پتاسیم خون فوق‌العاده زیاد میشود. خرما منبع غنی پتاسیم است، و مصرف تعداد زیادی از ان میتواند به این ناراحتی منجر شود. پس اگر پتاسیم خون‌تان بالا است، از مصرف خرما اجتناب کنید. و از خوردن بیش از حد ان پرهیز کنید.

 

سطح پتاسیم ایده‌آل خون چیزی بین ۳.۶ تا ۵.۲ میلی‌ در هر لیتر است. سطح پتاسیم بالاتر از ۷ میلی مول در هر لیتر می تواند خطرناک باشد و به دخالت دکتری فوری نیاز دارد.

 

مضرات پوشش مومی

مانند سایر میوه‌ها «من جمله سیب» حتی خرما نیز اغلب پوشیده از موم است. میوه‌ها اغلب پوشیده از موم هستند تا ظاهرشان بهتر شود و   ظاهری درخشان داشته باشند؛ بنابر این مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند و ظاهر تازه‌ي خودرا حفظ می کنند.

 

درخشندگی خرما طبق معمول به خاطر افزودن موم روغنی یا اسپری شیمیایی به ان است، که هردو ان‌ها در دراز مدت به مشکلات گوارشی شدید منجر می شوند.

 

ناسالم برای نوزادان

خرما برای نوزادان بیش از حد غلیظ و پرمایه است. جویدنش برای ان‌ها سخت است، و چون روده‌هایشان در حال تکامل است، ممکن است نتوانند خرما رابه اسانی هضم کنند.

 

این امر میتواند به دشواری‌ها و مشکلاتی منجر شود. در واقع، حتی ممکن است خرما نای نوزاد را مسدود کند و باعث خفگی او شود – پس لطفا خیلی مراقب باشید.

خرما را از معرض اطفال دور نگه دارید حداقل تا زمانی که کمی بزرگ‌تر شوند.

فواید خرما در کاهش وزن + مضرات خرما برای سلامتی

ایجاد عدم تحمل فروکتوز

شیرینی طبیعی خرما به خاطر فروکتوز موجود در ان است «حداقل تا حدودی». افراد بخصوصی از مشکل هضم فروکتوز رنج میبرند، که این امر به ناراحتی به نام عدم تحمل فروکتوز منجر می شود.

 

قند به درستی جذب نمیشود، که باعث میشود از سیستم گوارشی شما به صورت سالم و دست نخورده عبود کند «چون بدن قادر به تجزیه‌ي ان نیست». این ممکن است نهایتا به تولید گاز در معده و درد شکمی منجر شود، چون قند شروع میکند به واکنش دادن با باکتری‌هاي‌ طبیعی داخل روده.

اینها به عوارض جانبی مصرف خرما مربوط میشوند. باوجود این، یکی دو حوزه هست که در ان‌ها به شفافیت بیشتری احتیاج داریم.

 

اثرات خرما بر سطح قندخون و سلامت دندان‌ها

ابتدا، سطح قندخون.

تصور می شود خرما، به خاطر مزه‌ي شیرینی که دارد، بر سطح قندخون تاثیر میگذارد. باوجود این، هیچ تحقیق منسجمی در تایید این موضوع انجام نشده است. مطالعات خاص انجام شده حاکی از ان هستند که برعکس خرما میتواند سطح قندخون را پایین بیاورد و حتی به درمان دیابت کمک کند!

 

این مورد احتمالا به خاطر ان است که هرچند خرما حاوی قندهای طبیعی است، شاخص گلیسمی پایینی دارد، و از این رو ممکن است خطری ایجاد نکند.

 

همچنین هیچ تحقیق قابل توجهی حاکی از ان که خرما بر سلامت دندان‌ها تاثیر بد می گذارد وجود ندارد.

 

باوجود این، در چنین مواردی حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

 

ودر مورد بارداری و شیردهی باید بگویم که، خرما انتخاب سالمی به حساب می آید. یکی از مطالعات انجام شده نشان میدهد که خوردن خرما در طول ۴ هفته‌ي آخر قبل از وضع حمل باعث داشتن زایمان مطلوب‌تری می شود. اما در ان صورت هم، مطمئن شوید که بیش از مقدار توصیه شده خرما مصرف نکنید – چون نمیدانیم که در چنین حالتی چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

نتیجه‌گیری

مطالب ذکر شده به معنی ان نیست که الان باید دست از خوردن خرما بکشید. عوارض حانبی وقتی رخ می دهند که شما عاشق خرما باشید و بیش از حد از این میوه مصرف کنید «بیش از ۱۰ شماره خرما در روز». بنابر این، میزان مصرف ان را تحت بازرسی داشته باشید. شاید بد نباشد به میوه‌هاي‌ دیگر هم فرصتی بدهید!

 

در آخر می توانید با مراجعه به تگ خواص خرما از خواص بالای خرما در آن قسمت مراجعه کنید. تگ خرما در پایین همین متن موجود است.

جدیدترین مطالب سایت