خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

مجموعه : تغذیه سالم
خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی

در این بخش با بهترین خواص اسفناج برای سلامتی و زیبایی آشنا می شویم. اسفناج یکی از سبزی هاي‌ بسیار مفید است که بـه دارا بودن منبع غنی خود از آهن معروف میباشد.

 

مجله تالاب: اسفناج هم چنین حاوی مقادیر زیاد فیبر است که مانع یبوست می باشد و قند خون را کاهش میدهد. اسفناج حاوی ویتامین‌هایی از جمله: A، K، D و E می باشد. در ادامه با خواص این سبزی محبوب بیشتر آشنا می شویم.

 

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

ارزش غذایی اسفناج

یک فنجان اسفناج خام حاوی:

27 کالری

0.86 گرم پروتئین

30 میلی‌گرم کلسیم

0.81 گرم آهن

24 میلی‌گرم پتاسیم

167 میلی‌گرم پتاسیم

2813 میکروگرم ویتامین A

58 میکروگرم اسیدفولیک

ویتامین K، فیبر، فسفر و تیامین است.

 

خواص اسفناج برای سلامتی

در اسفناج مقادیر بالایی از آهن و فولات وجود دارد که می تواند از کم خونی و آنمی پیشگیري کند. علاوه بر این آهن موجود در اسفناج باعث افزایش اکسیژن بدن شده و خستگی را درمان میکند.

 

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

خواص اسفناج برای قند خون

در اسفناج مقادیر بالایی از استروئیدهای محافظتی بـه نام فیتوکدستروئید ها وجود دارد. فیتوکدستروئید ها باعث افزایش متابولیسم گلوکز میشوند و بـه کاهش قند خون بالا در افراد دیابتی کمک می‌کنند. در اسفناج اسید آلفا لیپوئیک و فیبر بـه مقدار قابل توجهی موجود است که حساسیت بـه انسولین را بهبود می بخشد و برای درمان دیابت مفید می باشد.

 

خواص اسفناج برای درمان سرماخوردگی

در اسفناج ویتامین A و ویتامین C بـه مقدار بسیار زیادی موجود است. این دو ویتامین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند و در درمان بیماری هاي‌ ویروسی و باکتریایی مانند سرماخوردگی و آنفلونزا مفید هستند.

 

خواص اسفناج برای کاهش وزن و لاغری

طبق تحقیقات انجام شده اسفناج بـه دلیل این‌که دارای مقادیر بالای فیبر و تیلاکویید است باعث کاهش اشتها و کاهش پرخوری در افراد شده و بـه کاهش وزن و لاغری کمک میکند. هم چنین در اسفناج پروتئینهایی وجود دارد که موجب افزایش متابولیسم بدن میشود.

 

خواص اسفناج برای یبوست

در اسفناج مواد مغذی ای وجود دارد که این مواد برای درمان سندرم روده تحریک پذیر مفید هستند. هم چنین مقادیر بالای فیبر موجود در اسفناج باعث منظم شدن حرکات روده شده و یبوست را درمان میکند.

 

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

خواص اسفناج برای درمان پوکی استخوان

یکی دیگر از ویتامین هایی که بـه مقدار فراوان در اسفناج وجود دارد ویتامین K است. این ویتامین برای سلامت استخوان ها ضروری است و هم چنین مقادیر بالای کلسیم موجود در ان از پوکی استخوان جلوگیري میکند.

 

خواص اسفناج برای کودکان

در اسفناج فیبر زیادی وجود دارد که مشکلات گوارشی و یبوست را در نوزادان و کودکان درمان میکند. کرم روده یکی از مسائل بهداشتی است که اغلب کودکان بـه ان دچار می‌شوند، اسفناج دارای خواص آنتی هولمتیک است و برای درمان کرم روده مفید می باشد.

 

در اسفناج کلسیم و منیزیم فراوانی وجود دارد. از آنجایی که این دو ماده برای رشد استخوانها ضروریست و هم چنین آهن و چتاسیم موجود در اسفناج برای رشد مغز مفید است بـه همین دلیل اسفناج یکی از بهترین منابع مواد معدنی ضروری برای رشد و تکامل نوزادان و کودکان است.

 

خوردن اسفناج مفید برای معده و دستگاه گوارش

همانطور که گفته شد اسفناج خاوی مقادیر بالایی فیبر است. در نتیجه بـه بهبود هضم غذا، درمان معده درد و زخم معده و بـه طور کلی بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.

 

درمان کبد چرب با اسفناج

در اسفناج مقادیر بالایی از آب، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت کبد مفید هستند. تحقیقات نشان داده که سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج برای سم زدایی از کبد و درمان کبد چرب مفید هستند.

 

خواص اسفناج برای پوست و مو

اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است که لک هاي‌ پوستی را از بین میبرد و باعث روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست میشود.

 

خوردن اسفناج جلوگیری از ریزش مو

اسفناج حاوی مقادیر بالایی از آهن و فولات است. این مواد اکسیژن و خون بیشتری را بـه فولیکول هاي‌ مو منتقل کرده و از ریزش مو جلوگیری میکند. در اسفناج هم چنین، موادی از جمله منیزیم، پتاسیم، آهن، کلسیم، ویتامین هاي‌ B، C و E و اسیدهای چرب امگا 3 وجود دارد که برای تقویت و افزایش رشد مو ضروری هستند.

 

جوان سازی پوست صورت با خوردن اسفناج

آنتی اکسیدان هاي‌ موجود در اسفناج باعث تخریب رادیکال هاي‌ آزاد در بدن شده و در نتیجه از پیری زودرس پیشگیري کرده و باعث جوان سازی پوست صورت میشود. اسفناج هم چنین برای درمان آکنه و جوش مفید است. می توان با نوشیدن آب ان و یا استفاده موضعی از آن صورت را پاک‌سازی کرد و بـه درمان آکنه و جوش صورت پرداخت.

 

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

خواص آب اسفناج

آب اسفناج حاوی فلاونوئیدها، کلسیم و کلروفیل است که بـه پیشگیري و درمان انواع مختلف سرطان کمک میکند. آب اسفناج حاوی مقادیر بالایی فولات و آهن است که بـه تشکیل گلبول قرمز در بدن کمک کرده و برای درمان کم خونی مفید می باشد
آب اسفناج بسیار قلیایی است و می تواند برای درمان روماتیسم مفید باشد.

 

آب اسفناج مقادیر بالایی ویتامین C دارد که از بیماری هاي‌ لثه پیشگیري کرده و برای سلامت دهان و دندان مفید می باشد. آب اسفناج هم چنین برای درمان آکنه و جوش صورت مفید است و بـه رفع لک هاي‌ پوستی و درخشان تر شدن پوست صورت کمک میکند. آب اسفناج حاوی ویتامین هاي‌ B است که برای تقویت و رشد مو و درمان ریزش مو مفید است.

 

اسفناج ضد اضطراب و افسردگی

روی و منیزیم از جمله موادی هستند که بـه مقدار زیاد در اسفناج وجود دارد. این مواد باعث کاهش استرس و اضطراب شده و برای درمان افسردگی مفید هستند. هم چنین مصرف اسفناج باعث بهبود کیفیت خواب شده و بـه درمان بی خوابی کمک میکند.

 

خواص ضد سرطانی اسفناج

طبق مطالعات انجام شده سبزیجاتی که برگ سبز دارند از جمله اسفناج حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویولاکسانتین و نئوکسانتین و کاروتنوئید هستند که از انواع سرطان و تومور پیشگیري می‌کنند. هم چنین در اسفناج مواد دیگری بـه نام کلروپلاست و کلروفیوجود دارد که باعث کاهش آسیب رادیکال هاي‌ آزاد در بدن شده و برای درمان سرطان مفید هستند.

 

خواص اسفناج در بارداری

همانطور که گفته شد در اسفناج مقادیر بالایی از فولات وجود دارد. از این رو برای رشد مناسب سیستم عصبی جنین مفید است. هم چنین مقادیر بالای ویتامین A موجود در اسفناج برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و رشد ریه در جنین مورد نیاز است.

 

آهن موجود در اسفناج برای درمان کم خونی و علائم ان در زنان باردار مفید است. اسفناج حاوی مقادیر بالایی فیبر است که باعث بهبود حرکات روده شده و یبوست و بواسیر یا هموروئید در زنان باردار را درمان میکند.

 

خواص اسفناج و کنترل فشار خون

پتاسیم و منیزیم از جمله موادی است که باعث کاهش فشار خون بالا میشود و در اسفناج وجود دارد. هم چنین مقادیر بالای فولات موجود در اسفناج باعث گشاد شدن رگ هاي‌ خونی شده و بـه بهبود جریان خون و کاهش فشار خون بالا کمک میکند.

 

اسفناج مفید برای چشم

کاروتنوئید هاي‌ لوتئین و زاکسنتین موجود در اسفناج از بیماری هاي‌ چشمی مرتبط با افزایش سن مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولار پیشگیری میکند. همانطور که گفته شد اسفناج حاوی مقادیر بالای ویتامین A می باشد که برای حفظ سلامتی شبکیه، ماکولا و قرنیه چشم مفید هستند.

 


 

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

مضرات و عوارض مصرف زیاد اسفناج

خوردن اسفناج بـه قدر کافی برای سیستم گوارش مـا خوب است. از طرف دیگر، زیاده‌روی در خوردن اسفناج هم سیستم گوارش مـا را مختل میکند و منجر بـه اختلالات شکمی از قبیل یبوست، دل‌درد، اسپاسم معده، ورم معده، گاز روده و غیره میشود. در برخی موارد هم اختلالات دستگاه گوارش تشدید میشود و اسهال معمولی یا شدید بـه همراه تب و دل‌درد را بـه همراه خواهد داشت.

 

تاخیر در جذب مواد معدنی در بدن

اسفناج سرشار از مواد مغذی است و بـه همین دلیل برای سلامت مـا خوب است. بااین‌وجود، مصرف بیش‌ازحد ان در توانایی جذب عده ای از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و غیره تداخل ایجاد میکند. اگزالات موجود در اسفناج این عارضۀ جانبی را بـه همراه دارد.

 

بطورکلی، اگزالات بـه شکل ادرار و مدفوع از بدن مـا دفع می‌شود. مقادیر فراوان اگزالات با مواد معدنی مثل زینک، کلسیم و غیره پیوند برقرار می‌کند و بـه همین ترتیب جذب این مواد در بدن مـا دشوار میشود. این عارضۀ جانبی مصرف اسفناج موجب کمبود مواد معدنی در بدن میشود و منجر بـه مشکلاتی جدی در سلامت انسان خواهد شد.

 

اختلالات شکمی

مـا می توانیم فقط با خوردن یک فنجان اسفناج پخته ۶ گرم فیبر رژیمی دریافت ‌کنیم. برای همین اسفناج بـه منبعی سرشار از فیبرهای رژیمی معروف است. فیبر خوراکی نقش مهمی در سالم نگه داشتن سیستم گوارشی مـا دارد. فیبر خوراکی بـه دفع ضایعات غذایی از بدن مـا کمک میکند، احساس سیری را سریع‌تر و برای مدتی طولانی‌تر در مـا بـه‌وجود می‌آورد و بـه مـا در مدیریت وزن کمک میکند.

 

بااین‌وجود، مصرف بیش‌ازحد فیبر خوراکی ممکن است تاثیراتی ناخوشایند بر سلامت گوارش مـا بـه همراه داشته باشد. در این صورت، احتمال اختلالات شکمی از قبیل ورم، اسپاسم معده، گاز روده، یبوست و شکم‌درد وجود دارد. بـه همین دلیل، همیشه توصیه میشود اسفناج را بـه اندازه‌ای متعادل مصرف کنید نه بـه اندازه ملوان زبل!

 

کم‌ خونی

اسفناج منبعی سرشار از آهن است. این گیاه برگ‌پهن میزان هموگلوبین موجود در خون مـا را افزایش میدهد، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن را جبران میکند. بااین‌وجود، بـه یاد داشته باشید این فایده تنها در صورتی شامل حال‌تان میشود که تعادل را در مصرف اسفناج رعایت کنید.

 

اگرچه اسفناج منبعی سرشار از آهن است اما منبعی غنی از فیبرهای غذایی هم بـه‌شمار می‌رود و فیبرهای غذایی بیش‌ازحد در سیستم گوارشی مـا توانایی بدن برای جذب آهن و سایر مواد معدنی را پایین آورده و منجر بـه کم‌خونی میشود.

 

مصرف زیاد اسفناج و زبری دندان‌ ها

مصرف زیاد اسفناج- بـه دلیل وجود اسید اگزالیک فراوان موجود در ان- منجر بـه زبری دندان‌ها میشود. اسیداگزالیک کریستال‌هاي‌ کوچکی بـه وجود می‌آورد که محلول در آب نیستند و موجب زبر شدن دندان‌ها میشوند. این یکی از عوارض موقتی مصرف اسفناج است. مسواک زدن روزانه و منظم این وضعیت را برطرف میکند.

 

مصرف زیاد اسفناج و تداخل با داروهای ضدانعقاد خون

اسفناج منبعی سرشار از ویتامین K است. ویتامین K نقشی موثر در انعقاد و لخته‌شدن خون دارد. با این وجود، این ویژگی اسفناج ممکن است برای افرادی که داروهای ضدانعقاد خون از قبیل وافارین« داروهایی که لخته شدن خون را کاهش می‌دهند» مصرف میکنند عارضه‌ای بـه همراه داشته باشد. ویتامین K موجود در اسفناج با داروهای ضدانعقاد خون واکنش می‌دهد و تاثیر آن ها را بی‌اثر می‌کند.

 

خواص اسفناج برای تقویت سلامتی + خواص اسفناج برای کودکان

مصرف زیاد اسفناج و سنگ کلیه

مصرف زیاد اسفناج برای کلیه‌ها مضر است و احتمال بروز سنگ‌کلیه را بـه همراه دارد. اسفناج سرشار از پورین است. پورین نوعی ترکیب شیمیایی است که قابلیت تبدیل شدن بـه اسید اوریک را دارد.

 

اسید اوریک میزان کلسیم موجود در کلیه‌ها را افزایش میدهد و منجر بـه سنگ‌کلیه میشود. هم چنین، اسفناج سرشار از اسید اگزالیک است. اسید اگزالیک با کلسیم موجود در غذا واکنش نشان میدهد تا اگزالیت کلسیم را تولید کند؛ ترکیب دیگری که منجر بـه تشکیل سنگ‌کلیه میشود.

 

مصرف زیاد اسفناج و تشدید نقرس

مصرف زیاد اسفناج برای افرادی که مستعد آرتریت نقرسی هستند بسیار مضر است. اسفناج سرشار از پورین است. پورین سطح اسید اوریک بدن را افزایش میدهد و بـه این ترتیب اوضاع نقرس را وخیم‌تر میکند. دردمفاصل، تورم و التهاب از دیگر معضلات مرتبط با تشدید نقرس است.

جدیدترین مطالب سایت