خواص بی نظیر موز

مجموعه : تغذیه سالم
خواص بی نظیر موز

خواص جالب موز

برای دانستن خواص عالی موز میتوان از مقاله زیر کمک بگیرید این نکته که موز از محتوای بالای قند و کربوهیدارت ها برخوردار هست، درست هست، اما حتی در این شرایط نیز بعضی کارشناسان معتقدند که این میوه برای بیماران مبتلا به دیابت بد نیست، زیرا از شاخص گلیسمی بسیار بالا برخوردار نیست.

 

موزها یکی از محبوب‌ترین میوه ها در دنیا محسوب می‌شوند. مصرف انها آسان هست و بعنوان یک میان وعده مقوی و سالم قابل بهرهگیری میباشند.

 

خواص بی نظیر موز

به گزارش تالاب: به نقل از “هلثی فود ویژن”، موز از محتوای بالای پتاسیم، فیبر، و آنتی اکسیدان ها سود میبرد، از این رو یک ماده خوراکی مغذی هست. با این وجود، موز از محتوای بالای کربوهیدارت ها و قند نیز برخوردار هست که این پرسش را برای افراد بسیاری ایجاد می‌کند که آیا مصرف موز برای من بد هست؟

 

آیا موز برای شما بد است؟

پاسخ منفی هست، زیرا موز یک ماده خوراکی سالم محسوب میشود. موز سرشار از پتاسیم و یک نوع فیبر به نام پکتین هست. این میوه همینطور حاوی ویتامین C، منیزیم، و ویتامین B6هست. آنتی اکسیدان هاي موجود در موز نیز آن را به انتخاب اي سالم‌تر تبدیل می‌کنند، زیرا این آنتی اکسیدان ها محافظت در برابر رادیکال هاي آزاد را ارائه میکنند. همینطور، موز به کاهش تورم کمک میکند، از کاهش وزن پشتیبانی میکند، از شما در برابر ابتلا به دیابت محافظت میکند، و سیستم عصبی بدن انسان را تقویت میکند. این میوه برای سیستم ایمنی بدن انسان نیز مفید هست، زیرا به ساخت گلبول هاي سفید کمک می‌کنند.

 

این نکته که موز از محتوای بالای قند و کربوهیدارت ها برخوردار هست، درست هست، اما حتی در این شرایط نیز بعضی کارشناسان معتقدند که این میوه برای بیماران مبتلا به دیابت بد نیست، زیرا از شاخص گلیسمی بسیار بالا برخوردار نیست. با دقت به میزان رسیدگی، موز به طور معمول دارای ارزش شاخص گلیسمی بین 42 و 62 هست، از این رو مصرف متعادل آن به افزایش سریع قند خون منجر نمیشود. شما باید از مصرف بیش از اندازه و موزهای بسیار رسیده پرهیز کنید.

 

فواید مصرف موز

موز نه تنها بد نیست، بلکه می‌تواند فواید سلامت مختلفی را ارائه کند که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره شده هست.

موز از فیبر فراوان برخوردار هست

موزها میزان قابل توجهی فیبر در اختیار شما قرار میدهند. انها منبعی غنی برای فیبر محلول و نامحلول میباشند. فیبر محلول حس سیری را بهبود می بخشد. این شرایط از پرخوری پیش گیری کرده و به بازرسی وزن کمک می‌کند. همینطور، این ویژگی گوارش را بهبود می بخشد، که به نوبه خود بهبود سلامت کلی انسان را در پی دارد.

 

موز از سلامت قلبی عروقی پشتیبانی می کند

هر وعده موز دوز خوبی از پتاسیم را در اختیار بدن انسان قرار میدهد. این الکترولیت معدنی به سرعت وارد جریان خون می‌شود و در کمترین زمان ممکن به سلول ها میرسد. با حرکت در امتداد غشاهای سلولی، پتاسیم به حفظ تعادل مایع کمک میکند، که به نوبه خود در تنظیم ضربان قلب نقش دارد. در صورتی که با کمبود پتاسیم مواجه باشید، امکان ابتلا به مشکلات ریتمی قلب وجود دارد. مصرف 4,700 میلی گرم پتاسیم در روز اهمیت دارد و یک موز میتواند تا 360 میلی گرم از این ماده معدنی را فراهم سازی کند.

 

موز به بهبود شرایط خواب کمک می کند

مصرف منظم موز به تجربه خواب بهتر کمک میکند. این میوه حاوی تریپتوفان هست که ترشح ملاتونین را تحریک می‌کند. بدن انسان از ملاتونین به یک عنوان یک سیگنال برای آرامش و به خواب رفتن بهرهگیری میکند. سطوح عادی ملاتونین در بدن انسان کسب آرامش و تنظیم خواب را بهبود می بخشد.

 

خواص بی نظیر موز

موز به کاهش کلسترول بد کمک می کند

اگر رژیم خوراکی شما سرشار از چربی هاي ترانس باشد، در نهایت ممکن هست با افزایش سطوح کلسترول بد «LDL» مواجه شوید. این شرایط می‌تواند به شکل گیری مریضی قلبی و مشکلات سلامت دیگر منجر شود. مصرف موز کمک حال شما برای مقابله با این شرایط خواهد بود، زیرا این میوه حاوی ترکیباتی به نام فیتواسترول ها هست که می‌توانند به کاهش کلسترول بد کمک کنند. افزون بر این، موز حاوی ویتامین B6 هست، که عنصری ضروری برای سیستم ایمنی بدن انسان، سلامت قلب، عملکرد سیستم عصبی و سلامت گوارش محسوب میشود.

 

موز با کم خونی مبارزه می کند

اگر به کم خونی یا آنمی مبتلا هستید، که به واسطه کمبود آهن شکل گرفته هست، افزودن موز به رژیم خوراکی می‌تواند اقدامی در جهت درست باشد. انسان هنگامی به کم خونی مبتلا میشود که بدن به میزان کافی گلبول قرمز در اختیار ندارد. این شرایط میتواند موجب شکل گیری مشکلاتی مثل تنگی نفس، خستگی، و رنگ پریدگی پوست شود.

 

موز خلق و خو را بهبود می بخشد

موز حاوی فولات یا ویتامین B9 هست، که از ویژگی هاي ضد افسردگی سود می‌برد. این به معنای آن هست که افزایش مصرف فولات ممکن هست به مبارزه با افسردگی و بهبود خلق و خو به طور همزمان کمک کند. مصرف موز موجب میشود تا ورود مواد شیمیایی مسئول احساس مفید به مغز تسریع شود.

 

همینطور، برای مقابله با استرس و اضطراب نیز میتوانید مصرف موز را مد نظر قرار دهید. در کنار فولات، موز حاوی تریپتوفان هست که ترشح سروتونین را تحریک می‌کند و این شرایط به نوبه خود خلق و خو را بهبود بخشیده و استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. این ماده به درمان بی خوابی نیز کمک می‌کند. هنگامی که خواب مفید شبانه را تجربه کنید، حس بهتری خواهید داشت و موز به واقع میتواند در این اساس کمک حال شما باشد.

 

موز استخوان را تقویت می کند

موز از کلسیم بالایی برخوردار نیست، اما همچنان میتواند به تقویت استخوان ها کمک کند. موز حاوی فروکتولیگوساکاریدهای پری‌بیوتیک هست که در دستگاه گوارش تخمیر می‌شوند و جذب کلسیم از مواد خوراکی دیگر را برای بدن تسهیل میکنند. این شرایط به نوبه خود در کمک به تقویت استخوان ها نقش خواهد داشت و فواید سلامت دیگری را نیز ارائه می‌کند.

 

موز به کاهش وزن کمک می کند

اگرچه موز حاوی قند و کربوهیدارت ها هست، اما همچنان میتواند در کاهش وزن کمک حال شما باشد. آن ها از شیرینی طبیعی سود می‌برند، از این رو دیگر تمایلی به مصرف مواد دیگر برای فرو نشاندن میل خود به شیرینی نخواهید داشت. یک موز بزرگ تنها 90 کالری دارد، که بسیار کمتر از یک قالب شکلات یا خوراکی هاي شیرین دیگر محسوب می‌شود.

 

افزون بر این، موز محتوای فیبر بالایی دارد. فیبر احساس پری را در شما ایجاد می‌کند و از درد گرسنگی پیشگیری میکند. همینطور، این شرایط از پرخوری جلوگیري کرده و بر همین اساس به کاهش وزن کمک میکند.

 

جدیدترین مطالب سایت