خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

مجموعه : تغذیه سالم
خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص لبو

لبو خواص فراوانی دارد که اگر قصد دارید از خواص مفید لبو آگاه شوید بهتر است این مقاله را تا آخر بخوانید :

لبو با شروع فصل سرد سال کم کم وارد بازار می شود و کمتری جایی پیدا می شود که دکه هاي‌ لبو فروشی در ان نباشد. لبو حاوی فواید بسیاری است که دراین مقاله به پاره اي ازفواید لبو برای بدن اشاره خواهیم کرد با خواص بی نظیر لبو بیشتر اشنا شوید.

 

لبو یا لپتو :

در زبان آشور و بابل چغندر را لپتو می‌خواندند ودر زبان آرامی لپتا و لیپتا؛ پس بعید نیست كه اصل لبوی پارسی همین باشد! چغندر دو نوع است؛ یكی همین چغندر معمولی است كه به رنگ بنفش تیره یا قرمز «لبو» وجوددارد و نوع دیگر ان چغندر قند و به رنگ زرد روشن است. برای آنكه پوست چغندر پخته به سهولت كنده شود،

 

باید وقتی گرم است از آب گرم بیرون آورده و درون آب سرد قرار دهید تا به اسانی پوست ان جدا شود. این سبزی خوش طعم و شیرین كالری بسیار كمی دارد و به صورت آبپز و به تنهایی، یك دسر خوشمزه است اما نهایت استفاده‌اي كه طبق معمول ما ایرانی‌ها از ان می‌كنیم، در تزئین غذا یا نهایتا تهیه دسر ماست و لبوست!

 

درصورتی‌ كه اگر بدانید این خوراكی چقدر خاصیت دارد، حتماً از ان استفاده بیشتری می‌كنید؛ به خصوص كه هم عطر و طعم بی‌نظیری دارد و هم اینكه در تمام فصول سال در معرض نیست. پس باید تا آخر زمستان، حسابی قدرش را بدانیم! البته قدیمی ها می‌گویند که پیش تر چغندر انواعی متنوع‌تر از امروز داشته است و حتی از برگ انها بیشتر از مغز ان استفاده می‌کردند.

 

اما امروزی ها لبوی خوش آب و رنگ قرمز رنگ رابه هر چیزی ترجیح می دهند و اینروزها دسترسی به این گیاه زیر خاکی به یکی دو نوع محدود می شود. هر چند عطر لبو در فصل سرد و توی خیابانها، هوش از سر هر شخصی می برد اما برای پیشگیري از آلودگی هاي‌ احتمالی، خانگی اش  توصیه می شود. پس تا دیر نشده دست بکار شوید.

 

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص لبو برای سلامتی بدن

مطالعات نشان داده‌اند که این ماده غذایى فواید بسیارى دارد. به طورى که در شب یلداى ایرانیان، لبوى داغ را نیز بعنوان یکى از مواد غذایى ارزشمند تهیه و میل مى‌ کردند.

 

لبو مفید برای کنترل فشار خون

‌از جمله فواید ان مى ‌توان به نظارت فشار خون بالا اشاره کرد به این ترتیب که در هر 100 گرم از ان؛ 380 میلى‌گرم پتاسیم وجوددارد که به کاهش فشار خون کمک مى‌ کند. به علاوه، در هر 100 گرم از ان؛ 36 کالرى انرژى وجوددارد و فولات و کاروتن ان نیز بالاست.

 

لبو در دروان بارداری

همان طور که گفتیم فولات در لبو به مقدار فراوانى وجوددارد ودر دوران باردارى بدلیل اهمیت این ماده مغذى خوردن این سبزى توصیه شده تا از بروز نواقص مادرزادى جلوگیرى کند.

 

از این رو، خوردن این سبزى در دوران باردارى یک عادت غذایى خوب به حساب مى‌ آید. از طرف دیگر، مطالعات بسیارى نشان داده‌اند که رنگ ارغوانى چغندر بدلیل وجود ترکیبى به نام بتاسیانین است که خاصیت ضد سرطانى داشته و از بروز سرطان‌ها به خصوص سرطان کولون جلوگیرى مى ‌کند.

 

آیا می‌خواهید رابطه‌ی بین لبو و فشار خون را بدانید؟

طی پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، مشاهده شد آب چغندر فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته‌ي متخصصان علت‌اش وجود نیترات است که بدن ان رابه اکسید نیتریک تبدیل می کند. ودر این فرآیند عروق خونی باز می شود.

 

هم‌ چنین مصرف مرتب آب لبو میتواند این اثرات خوب را ماندگار کند. بنابر این اگر تا به حال نمیدانستید عصرها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را بعنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون میدانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتماً قبل از ان با دکتر‌تان مشورت کنید.

 

پژوهش دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌هاي‌ مشابهی داشت – نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک میکند. این می تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

 

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

لبو سطح انرژی را بالا می‌برد

پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث میشود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا میبرد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌هاي‌ ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو انها را قادر می‌ساخت بدون اینکه خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند.

 

و یکبار دیگر نیترات شایسته‌ي تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به التیام جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک میکند که همه ی‌ي این ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

 

هم‌ چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش میدهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می شود و کمک می کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

 


حتما بخوانید:  معایب و مزایای استفاده از چغندر – لبو


 

لبو سلامت مغز را بهبود می‌بخشد

گفته می شود لبو به واسطه‌ي اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی ان بخش از مغز که طبق معمول در مراحل اولیه‌ي زوال عقل تحت تاثیر قرار میگیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا میبرد. در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند «علاوه بر ورزش» آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

 

همان‌ طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل میشود. اکسید نیتریک سلول‌هاي‌ مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را التیام می‌بخشد. هم‌ چنین نیترات جریان خون به مغز را التیام می‌بخشد.

 

به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می کند. بر اساس پژوهش‌هاي‌ قطعی کسانی که آب لبو می نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

 

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

دیگر خواص لبو

قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.

 

خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می کند.

 

برگ سرخ رنگ ان اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می کند و ورم ان را فرو می‌نشاند.

 

برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.

 

آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث التیام کک و مک و طاسی می شود. لبو بدلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.

 

افراد می توانند با مصرف 105 گرم چغندر قرمز، 53 درصد اسیدفولیک مورد نیاز بدن را تأمین کنند. فیبر زیاد موجود در ان؛ موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌هاي‌ قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز بدلیل داشتن مواد مغذی آهن درکنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی پیش گیری میکند.

 

نکاتی مفید درباره لبو

یك چغندر خوب. . .

چغندر خوب گیاهی است كه زیاد در خاك نمانده باشد چون چغندری كه زیادی رسیده باشد، برعكس سایر میوه‌ها كه له میشوند، سفت میشود! برای شناسایی چغندر پیر هنگام خرید، خوب است بدانید این چغندرها طبق معمول گردنی باریك دارند و شیارهایی روی انها ایجاد شده. چغندر خام به عسل گیاهی مشهور است ودر احادیث آمده كه خداوند بعد از عسل،

 

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص لبو برای سلامتی

 

شفا را در چغندر قرار داده است و همین موضوع، نشان ‌دهنده ارزش غذایی بالای چغندر است. جالب اینجاست که باوجود مقدار زیاد قند دراین گیاه و خطرات احتمالی برای دیابتی ها، اما مصلح ان یعنی داروی بیماری دیابت در برگ ان نهفته است، البته به شرط آنکه برگ تازه و سرحال را مورد استفاده قرار دهند.

 

از شیره تا گوشت لبو

همه ی اجزای لبو مفید است؛ از ریشه، ساقه و برگ گرفته تا پوست و گوشتش! برگ چغندر خام باعث التیام ورم طحال میشود، همچنین در طب سنتی توصیه شده كه برای از بین بردن شوره و چربی مو، سر با جوشانده برگ چغندر شسته شود؛ این جوشانده نه تنها خاصیت ضدشپش دارد كه از ان میتوان برای درمان ترك دست و پا نیز استفاده كرد.

 

ضماد برگ چغندر با عسل هم برای رفع طاسی و زگیل موثر است ودر طب سنتی توصیه شده است. حتی اگر برگ چغندر با حنا مصرف شود، برای رویاندن مجدد مو و زیبایی ان تاثیر زیادی خواهد داشت، همچنین می توان از چغندر به‌عنوان ضمادی برای پانسمان زخم و درمان تاول استفاده كرد.

 

درضمن املاحی كه در شیره چغندر وجوددارد، یك پاك‌كننده بسیار عالی كبد، كلیه و كیسه صفراست. از آنجا كه چغندر ملین، نرم‌كننده و ادرارآور است، برای رفع یبوست عالی است، همچنین درمان‌‌كننده التهاب مجاری ادرار، مثانه و بواسیر بوده و برای رفع تعداد زیادی از بیماری‌هاي‌ پوستی مفید است.

 

لبو : نه چربی خون، نه بیماری قلبی و نه سرطان

یافته‌هاي‌ اخیر پژوهشگران نشان می دهد مصرف یك چغندر نیم‌كیلویی، 35 درصد از فولات مورد نیاز بدن را تامین می‌كند و دریافت این مقدار كافی از فولات موجب كاهش سطح تركیبی در خون به نام هموسیستئین می شود. درصورت افزایش این تركیب در خون، عوامل ایجادكننده بیماری‌هاي‌ قلبی افزایش مییابد. 

 

لبو از جمله سبزیجاتی است كه سرشار از فیبرهای محلول بوده و باعث كاهش سطح كلسترول بد LDL می شود. لبو به خاطر رنگ منحصر به فردش سرشار از تركیبات آنتی‌اكسیدان است.تركیبات آنتی‌اكسیدانی مانع از بروز سرطان شده و حتی از پیشرفت بیماری پیش گیری می‌كند و از این طریق نیز ریسك بروز بیماری‌هاي‌ قلبی را كاهش می دهد. 

 

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص بالای لبو برای سلامتی

 

در چغندر تركیباتی به نام كاروتنوئیدها و فلاونوئیدها وجوددارد كه هم موجب كاهش كلسترول شده و هم از آسیب‌هاي‌ احتمالی كه رادیكال‌هاي‌ آزاد به دیواره عروق وارد می‌آورند، پیشگیری می‌كند و نهایتا بروز سكته‌هاي‌ قلبی را كاهش میدهد. به این دلیل مصرف

 

چغندر آبپز همراه كمی شكر در اینروزها بسیار مفید است، خصوصا در افرادی كه سابقه بیماری‌هاي‌ قلبی در آن ها وجوددارد.  از دیگر فواید لبو مى‌‌توان به كنترل فشار خون بالا اشاره كرد؛ به این ترتیب كه در هر 100 گرم چغندر، 380 میلى‌گرم پتاسیم وجوددارد كه به كاهش فشار خون كمك مى‌‌كند.

 

لبوخوری پیش از بارداری

همیشه پزشكان توصیه می‌كنند خوب است مادرانی كه قصد بچه‌دار شدن دارند، حداقل 2 تا 3 ماه قبل از باردار شدن از مكمل اسیدفولیك استفاده كنند تا ذخایر كافی این ماده مغذی قبل از بروز بارداری فراهم شود زیرا كمبود اسید فولیك دراین دوران آسیب‌هاي‌ جبران ناپذیری به جنین وارد می‌كند

 

كه از ان جمله میتوان به عقب‌ماندگی ذهنی و نقص در تشكیل لوله عصبی اشاره كرد. البته مطالعات جدید در شناسایی تاثیر مصرف چغندر در دوران بارداری نشان داده كه مصرف مواد غذایی سرشار از فولات ازجمله لبو، باعث حفظ سلامت جنین می شود.

 

سم‌زدایی لبویی

لبو سرشار از ریزمغذی گیاهی به نام بتالین «یكی از انواع رنگدانه‌هاي‌ گیاهی قرمز و نارنجی» است كه دو نوع از بهترین بتالین‌هاي‌ موجود در لبو «بتانین» و «ولگازانتین» است و هر دو خواص آنتی‌اكسیدانی، ضدالتهابی و زهر‌زدایی دارند. البته این رنگدانه‌ها در محصولات دیگری از جمله كلم و ریواس هم پیدا میشوند.

 

بتالین موجود در پوست و گوشت لبو بشما امكان استفاده از این خواص بی‌نظیر و تجربه یك زندگی سالم را میدهد. فقط حواس‌تان باشد بعضی از بتالین‌ها با افزایش زمان طبخ از بین می روند.

 

بهترین زمان بخارپز كردن لبو 15 دقیقه «به صورت حلقه‌هاي‌ نازك» یا كمتر و كباب كردنش زیر یك‌ساعت است. حتی میتوانید لبو رابه صورت خام و رنده شده همراه با ماست، هنگام صرف غذا میل كنید.

 

پیشگیری از ابتلا به سرطان با لبو

تحقیقات آزمایشگاهی بر سلول‌هاي‌ تومور انسان نشان داده كه ذرات بتانین موجود در لبو میتواند با سركوب آنزیم‌هاي‌ ملتهب‌كننده، رشد سلول‌هاي‌ تومور را كاهش دهد. دراین آزمایش سلول تومورهای كولون، شكم، عصب، ریه، سینه، پروستات

 

و بافت بیضه‌اي مورد بررسی قرار گرفتند و اگرچه خواص پیشگیری از سرطان توسط لبو اثبات نشده اما دانشمندان با خوش‌بینی بیشتری بتانین و سایر بتانین‌هاي‌ موجود در لبو را مورد بررسی قرار می دهند تا ارزش لبو در پیشگیری و درمان انواع خاصی از سرطان‌ها مشخص شود.

 

خواص لبو برای سلامتی بدن | نکاتی مفید درباره لبو

خواص لبو برای پوست

 

لبو قرمز پرخاصیت

مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ ان؛ بعد ساقه‌هایش و بعد از ان ریشه است كه پخته ان همان لبوی خودمان است. وقتی چغندر پخته می شود، كالری موجود در ان بدلیل آزاد شدن كربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها بیشتر شده و آسان‌تر در معرض سیستم گوارشی قرار میگیرد. این سبزی منبع بسیار خوبی از موادمعدنی و انواع ویتامین‌هاست.

 

وجود فولات بسیار بالایی كه در لبو دیده میشود، این سبزی رابه یكی از خوراكی‌هاي‌ مفید برای سیستم قلبی- عروقی تبدیل كرده است. مطالعات نشان می دهد كه مصرف منظم این سبزی احتمال بروز بیماری‌هاي‌ قلبی را كاهش میدهد. این سبزی خوش‌رنگ باوجود طعم شیرینش كالری بسیار كمی دارد؛ هر 100 گرم لبو فقط 36 كیلوكالرى انرژى دارد. پس بدون نگرانی لبوخوری كنید!

 

لبو نگو؛ بلا  بگو

چغندر لبو مثل هویج دارای كاروتن است كه در معده تبدیل به ویتامین A میشود و برای رفع ضعف بینایی بسیار مفید است. همچنین خوردن چغندر پخته‌اي كه برگش سرخ رنگ باشد، برای رعشه بسیار موثر است. از تركیب چغندر با آب هویج می توان برای دفع سنگ كیسه صفرا هم استفاده كرد. از آنجا كه لبو دارای مقدار زیادی آنتی‌اكسیدان است، مصرفش میتواند درد مفاصل و همچنین نقرس را التیام دهد.

 

از برگ و شربت چغندر غافل نشوید

شربت چغندر بهترین نوشابه، تقویت‌كننده بدن و دافع سموم بدن است. برای تهیه شربت چغندر كافی است با آبمیوه‌گیری آب 3؛4 شماره چغندر خام را بگیرید و ان رابا یك لیوان آب معدنی رقیق كرده و میل كنید.

 

از آنجا كه زیاده‌روی در مصرف مفیدترین مواد هم مضر است، استفاده بیش از حد در مصرف لبو هم برای معده مضر است و ممكن است موجب دل‌پیچه شود.

 

اگر زیادی لبو دوست دارید یا معده حساسی دارید، می توانید برای پیش گیری از دل‌پیچه، چغندر را همراه مقداری عدس بپزید و میل كنید. همچنین قند ریشه چغندر «لبو» برای مبتلایان به دیابت مضر است. 

 

درضمن یادتان باشد برای پختن چغندر از ظروف آلومینیومی استفاده نكنید زیرا عنصر آلومینیوم با ریزمغذی‌هاي‌ لبو تركیب شده و خوراكی خوشمزه‌تان مسموم میشود!

 

-از آب برگ این گیاه مغذی هم غافل نشوید. آب برگ چغندر برای درمان سردرد و دندان درد مفید است. به علاوه آنکه آب برگ ان به رفع قرمزی چشم کمک می کند و شما می توانید دو تکه پنبه رابه این مایع آغشته کنید و روی چشمان‌تان قرار دهید. ضمن آنکه جوشانده برگ‌چغندر برای برطرف کردن شوره و چربی سر هم بکار میرود.

 

همچنین در صورتی که باز هم نیاز دارید در مورد لبو بدانید از مطالب مرتبط پایین در مورد خواص دیگر لبو حتما دیدن فرمایید.

جدیدترین مطالب سایت