13 مورد از خواص مفید کلروفیل در انواع سبزیجات

مجموعه : تغذیه سالم
13 مورد از خواص مفید کلروفیل در انواع سبزیجات

خواص کلروفیل 

کلروفیل نام ماده ای در سبزیجات و میوه ها وجود دارد و میتواند برای بدن بسیار مفید باشد .

 

شاید شما هم نکات زیادی درباره اهمیت انواع سبزی‌ها، خصوصاً سبزی‌های دارای برگ سبز تیره، شنیده باشید. این سبزی‌ها از منظرهای مختلف، مواد خوراکی کامل و بی‌نظیری محسوب می شوند و بخش اصلی اهمیت خودشان را به کلروفیل مدیون هستند.

 

کلروفیل، نوعی رنگدانه سبز هست که نقش مهمی در عمل فتوسنتز بر عهده دارد. اما نکته مهم‌تر این هست که کلروفیل، فواید زیادی نیز به بدن ما می‌رساند.

 

1. کنترل گرسنگی

تحقیقات نشان داده‌اند که مواد خوراکی حاوی کلروفیل میتوانند به سرکوب گرسنگی کمک کنند. بر اساس این تحقیقات، احساس گرسنگی بعد از مصرف وعده‌های خوراکی حاوی کلروفیل کاهش می‌یابد و سطح قند خون هم به اوضاع پایدار می‌رسد. محققان با دقت به همین یافته‌ها، تأکید میکنند که استفاده از کلروفیل باید به‌عنوان یکی از راه‌های مؤثر برای مدیریت گرسنگی و کاهش وزن مطلوب در نظر گرفته شود.

 

2. کاهش بوی بد دهان و بدن

تحقیقات دیگر هم به اثربخشی کلروفیل در تحریک آنزیم‌های سم‌زدای کبد اشاره کرده‌اند و نشان داده‌اند که کلروفیل می توانید از بدن در مقابل ترکیبات سرطان‌زا محافظت کند

 

یکی از ویژگی‌های مهم کلروفیل، این هست که بوی بد بدن و بوی بد مدفوع را کاهش میدهد. تحقیقات نشان داده‌اند که کلروفیل علاوه بر این ویژگی مهم، مشکل یبوست و نفخ بیش از حد را هم کمتر میکند. کلروفیل میتواند با مهار رشد باکتری‌ها در دستگاه گوارش، مانع از انتشار بوی ناشی از مصرف سیر و پیاز در دهان یا بدن شود. به علاوه، کلروفیل قادر است فعالیت برخی پروتئازها که با ساخت ترکیباتی نظیر پلی‌امین‌ها و اسکاتول باعث ایجاد بوی بد میشوند را هم مهار کند و از این طریق امکان ایجاد بوی بد در بدن و دهان را بگیرد.

 

3. تسریع روند التیام زخم

حدوداً 100 سال پیش بود که محققان برای نخستین بار، نقش کلروفیل را در تسریع فرآیند التیام زخم‌ها کشف کردند. بعدها در دهه 1950 میلادی، محققان دانشگاه باتلر دوباره بحث کاربرد کلروفیل را در التیام زخم‌ها مطرح کردند. تحقیقات جدیدتر نشان میدهند که اگر کلروفیل در قالب اسپری استفاده شود، روند التیام زخم‌ها را به‌طور قابل‌توجهی تسریع می کند.

 

4. پاک‌سازی

آلاینده‌های زیست‌محیطی مثل فلزات سمی، میتوانند خیلی سریع به سلامت ما آسیب برسانند. خوشبختانه، ترکیبات کلروفیل به فلزات سمی متصل می شوند و از جذب انها پیش گیری میکنند. حتی تحقیقات نشان داده‌اند کلروفیل می‌ تواند همین کار را با بعضی از ترکیبات سرطان‌زا انجام بدهد. توانایی کلروفیل در از بین بردن نوعی ماده سرطان‌زا به نام آفلاتوکسین ثابت شده است.

 

5. محافظت از DNA در مقابل غذاهای سرخ‌کردنی

غذاهای سرخ‌کردنی حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که به بافت کولون و DNA سلول‌های کولون آسیب می‌رسانند. با این حال، ثابت شده است که مصرف مواد غذایی حاوی کلروفیل در کنار غذاهای سرخ‌کردنی، آسیب‌دیدگی DNA سلول‌های کولون را کاهش می‌ دهد. البته نباید فکر کنید که با این ترفند میتوانید هر روز غذاهای سرخ‌کردنی بخورید زیرا بهترین کار، هنوز هم خودداری از مصرف این نوع از غذاهاست.

 

6. قدرت آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده

قرار گرفتن کلروفیل در گروه مواد غذایی بسیار مغذی، به علت خواص آنتی‌اکسیدانی مهم و ارزش تغذیه‌ای آن است. کلروفیل، رادیکال‌های آزاد را از بین می‌ برد و در نتیجه از سلول‌های بدن در مقابل آسیب‌های اکسیداتیو محافظت میکند. یکی از گیاهانی که حاوی کلروفیل بسیار زیادی است، کونیزا تریلوبا (Conyza triloba) نام دارد که عملکرد ذکرشده را با قدرت زیادی انجام میدهد.

 

13 مورد از خواص مفید کلروفیل در انواع سبزیجات

خاصیت کلروفیل 

 

7. پیشگیری از سرطان

به گزارش تالاب اگرچه تحقیقات هنوز نشان نداده‌اند که کلروفیل می‌تواند همه انواع سرطان را کاملاً درمان کند، اما محققان همچنان به توانایی‌های بالقوه این ماده غذایی امیدوار هستند و تحقیقات گسترده‌ای را درباره آن انجام میدهند. تعدادی از همین تحقیقات اثبات کرده‌اند که کم بودن میزان کلروفیل در رژیم غذایی مردان، خطر ابتلا به سرطان کولون را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. تحقیقات دیگر هم به اثربخشی کلروفیل در تحریک آنزیم‌های سم‌زدای کبد اشاره کرده‌اند و نشان داده‌اند که کلروفیل می‌تواند از بدن در مقابل ترکیبات سرطان‌زا محافظت کند.

 

8. مقابله با عفونت کاندیدا

یکی از ویژگی‌های مهم کلروفیل، این است که بوی بد بدن و بوی بد مدفوع را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده‌اند که کلروفیل علاوه بر این ویژگی مهم، مشکل یبوست و نفخ بیش از حد را هم کمتر می‌کند

 

عفونت کاندیدا، یکی از مشکلات اساسی برای بسیاری از افراد است و می‌تواند به خستگی، افسردگی و مشکلات گوارشی منجر شود. البته این موارد، فقط بخشی از عوارض ناشی از عفونت کاندیدا هستند. با این حال،‌ تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از ترکیبات کلروفیل، رشد کاندیدا آلبیکانس را متوقف می‌کند.

 

9. تسکین قرمزی و تورم

در طب سنتی و کهن، همیشه از برگ‌های سبز طبیعی برای درمان عفونت‌های مختلف استفاده شده است. با دقت به این که روش‌های مدرن پزشکی با اثربخشی‌های محدود و فهرست بلندی از عوارض ناگوار همراه بوده‌اند، شیوه‌های درمان طبیعی دوباره مورد دقت قرار گرفته و رو به رشد هستند. در همین راستا، چندین مورد از تحقیقات نشان داده‌اند که برگ‌های سبز حاوی کلروفیل به تسکین قرمزی و تورم کمک می‌ کنند.

 

10. افزایش آهن بدن

دانشمندان می‌گویند که استفاده از کلروفیل اصلاح‌شده که با نام کلروفیلین هم شناخته میشود، می‌تواند تأثیر فوق‌العاده‌ای در درمان بیماری کم‌خونی داشته باشد. در حالی که امروزه دانشمندان تلاش می‌کنند تا داروهای جدیدی با استفاده از کلروفیلین ساخت کنند، اما لازم نیست که منتظرشان بمانیم چون همه ما میتوانیم از خود کلروفیل در قالب سبزی‌های برگ سبز تیره استفاده کنیم.

 

11. محافظت از پوست

کلروفیل دارای خواص ضدویروسی است و به همین علت می‌تواند برای سلامت پوست هم مفید باشد. همین ویژگی از به وجود آمدن تبخال در ناحیه دهان یا اندام تناسلی پیش گیری می‌کند. حتی استفاده از پمادها یا کرم‌های حاوی کلروفیل، تعداد زخم‌ها را کاهش می‌دهد و زمان التیام یافتن زخم‌ها را هم کوتاه‌تر می‌کند. علاوه بر اینها، کلروفیل می‌تواند از پوست در مقابل ابتلا به بیماری زونا هم محافظت کند، علائم پوستی مثل زخم‌های دردناک را کاهش بدهد و خطر ابتلا به سرطان پوست را هم پایین بیاورد.

 

12. تقویت ماهیچه‌ها

منیزیم موجود در کلروفیل به انقباض عضله‌ها کمک می‌کند و درنتیجه آن ها را قوی‌تر نگه می‌دارد. مصرف نکردن مواد غذایی حاوی کلروفیل، شما را از منیزیم آن محروم می‌کند و در نتیجه کمبود این ماده غذایی می‌تواند به تضعیف عضله‌های شما منجر شود. نکته دیگر این که سبزی‌های برگ سبز نباید در معرض حرارت چندان قرار بگیرند، چون این کار می‌تواند میزان کلروفیل طبیعی را در آن ها کاهش بدهد.

 

13. کنترل فشار خون

یکی از فواید دیگر کلروفیل، حفظ فشار خون در اوضاع طبیعی است. با توجه به همین ویژگی، مصرف کلروفیل می‌تواند برای افراد مبتلا به اختلال رینود هم مفید باشد. افراد مبتلا به این اختلال نادر با ضعیف شدن جریان خون در انگشت‌های دست و پا مواجه میشوند، اما کلروفیل می‌تواند جریان خون را در بدن این افراد به اوضاع طبیعی برگرداند.

 

کلروفیل؛ یک مکمل غذایی عالی

کلروفیل دارای طیف وسیعی از فواید شگفت‌انگیز و مهم است و به راحتی در دسترس همه انسان‌ها قرار دارد. مواد غذایی غنی از کلروفیل نیز واقعاً مهم هستند و مقدار قابل‌توجهی از انواع املاح و مواد مغذی ضروری برای سلامت قلبی و عروقی، عضلانی و عصبی را فراهم می‌کنند. مصرف مواد غذایی حاوی کلروفیل یا استفاده از مکمل‌های غذایی دارای کلروفیل، بهترین اثربخشی را دارند.

جدیدترین مطالب سایت