فواید مکمل گلوتامین | زمان مناسب برای استفاده از گلوتامین

مجموعه : تغذیه سالم
فواید مکمل گلوتامین | زمان مناسب برای استفاده از گلوتامین

فواید مکمل گلوتامین

با فواید بی نظیر گلوتامین بیشتر آشنا شوید ؛ این مکمل که بیشتر به‌صورت پودر در داروخانه ها یافت میشود و یکی از اسید آمینو غیر ضروری مفید برای ورزشکاران و حتی بیماران قندی توسط دکتر تجویز میشود.

 

برای استفاده از هر گونه مکمل بهتر است با دکتر متخصص تغذیه ورزشی یا مربی حرفه اي مشورت نمایید ودر صورت نیاز آزمایش هاي‌ لازم را جهت استفاده از مکمل ها حتماً انجام دهید.

 

زمان مناسب برای استفاده از گلوتامین

این مکمل را میتوان در سه وعده مصرف نمود. هر وعده یک اسکپ کفایت میکند. البته میزان مصرف را عده اي از مکمل ها مشخص کرده اند و همچنین مربی و دکتر نیز میتوانند مشخص کنند ولی

 

بهترین زمان های مصرف گلوتامین

1- صبح بعد از بیدار شدن از خواب

2- بعد از تمرین ورزشی

3- قبل از خواب شب

 

گلوتامین، یک آمینو اسید ضروری مشروط است! یعنی بدن ما قادر به تولید ان می باشد، اما با این حال ممکن است همیشه نتواند مقدار کافی از این آمینو اسید تولید کند. در زمان آسیب یا ضربه، مکمل گلوتامین می تواند میزان بهبودی را افزایش دهد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهتر کند.

 

گلوتامین، به‌ صورت درمانی برای بیماران سرطانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و از نظر دکتری می تواند به درمان زخم معده و بیماری التهابی روده نیز کمک کند. ورزشکاران هم برای کمک به حفظ بافت‌هاي‌ عضلانی‌شان، از گلوتامین استفاده میکنند.

 

مقدار مصرف، با توجه بدلیل استفاده، متغیر است. گلوتامین به‌صورت تقریبی حدود ۶۱درصد آمینواسید موجود عضلات اسکلتی را تشکیل می دهد. تلف گلوتامین عضله را می توان به‌عنوان یک اعلان برای کاتابولیسم «تخریب» عضله دانست.

 

گلوتامین برای التیام چربی سوزی و رشد توده هاي‌ عضلانی

تحقیقات نشان داده است که سطح HGH پس از مصرف مکمل گلوتامین تا 400 درصد افزایش می‌یابد. این هورمون منجر به افزایش میزان متابولیسم ایستا و التیام EPOC پس از تمرین و تاثیرات چربی سوزی می‌گردد. این تاثیر برای چربی سوزی ؛ کاهش وزن و ایجاد توده هاي‌ عضلانی ضروری است.

 

ال-گلوتامین از طریق کاهش سطح انسولین و تثبیت قندخون منجر به چربی سوزی و ایجاد توده هاي‌ عضلانی می شود. این امر بدن را قادر می سازد تا برای حفظ قندخون و حساسیت به انسولین در سلول ها از عضلات کمتری استفاده کند.

 

در واقع ؛ مصرف روزانه 30 گرم ال-گلوتامین به مدت شش هفته به طور قابل توجهی منجر به التیام خطر ابتلا به بیماری هاي‌ قلبی عروقی و هچنین ترکیب بدن در بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم می‌گردد.

فواید مکمل گلوتامین | زمان مناسب برای استفاده از گلوتامین

بهترین فواید گلوتامین

سرعت بخشیدن به ریکاوری و بازسازی عضلات پس از تمرین مقابله با هورمون کورتیزول که این هورون باعث فرسایش و تحلیل عضلات می شود.

سیستم ایمنی بدن راکه بر اثر تمرینات سنگین تضعیف میگردد را تقویت می کند.

باعث سرعت بخشیدن به سوخت چربی هاي‌ بدن میگردد.

به بدن کمک می کند مواد غذایی را بهتر جذب کند.

ودر جابه جایی اسید آمینه هاي‌ دیگر نقش اساسی ایفا می کند.

 

بهبود رشد عضلات و کاهش نابودی عضلات

فرقی ندارد اهداف شما افزایش عملکرد ؛ التیام متابولیسم ؛ التیام ریکاوری و یا حتی ایجاد عضلات باشد ؛ تحقیقات نشان داده اند که مصرف گلوتامین بشما کمک فراوانی می کند. در حین تمرینات شدید ؛ بدن شما تحت استرس قرار می گیرد و تاندون ها و ماهیچه هایتان به گلوتامین بیشتری نیاز دارند. پس از اتمام تمرین ؛ سطح گلوتامین سلولی تا 50 درصد و سطح پلاسما تا 30 درصد کاهش می‌یابد. این وضعیت نابودی عضلات ؛ راهی برای بدن به منظور استفاده از عضلات برای تامین انرژی میباشد. اما گلوتامین می تواند از این اتفاق جلوگیري کند.

 

مصرف مکمل هاي‌ گلوتامین به عضلات شما کمک می کنند تا بیشتر مقاومت کنند ؛ که منجر به التیام قدرت و کمک به بازسازی عضلات وابسته به استخوان بندی می‌گردد. یک مطالعه انجام شده نشان می دهد که مکمل گلوتامین باعث التیام سریعتر از جلسات تمرینات سنگین می شود ؛ زیرا قادر به التیام هیدراتاسیون عضلانی است. این موضوع به روند ریکاوری کمک کرده و زمان ریکاوری برای التیام جای زخم و سوختگی را کاهش می دهد.

 

التیام سطح گلوتامین پس از یک دوره تمرین سنگین ممکن است تا 5 روز طول بکشد ؛ بنابر این مهم است که به صورت منظم استفاده نمایید. برخی بدنسازان بر این باورند که اگر گلوتامین رابا برخی آمینو اسیدهای زنجیره اي « BCAA » ترکیب کنید « به ویژه لوسین » ؛ به نتیجه مطلوبی دست خواهید یافت. برخی دیگر از بدنسازان گلوتامین رابه همران کراتین پس از اتمام تمرین به منظور التیام ریکاوری عضلات و ذخیره انرژی بدن مصرف می کنند.

 

نقش گلوتامین در بهبود بیماری التهابی روده و زخم معده

بیماری التهابی روده، التهاب تمام یا بخشی از دستگاه گوارش است. مرکز دکتری دانشگاه مریلند می گوید: گلوتامین میتواند به حفاظت از پوشش داخلی دستگاه گوارش کمک کند. از طرفی برخی مطالعات هم نشان داده‌اند که استفاده از گلوتامین برای بیماری التهابی روده، فایده‌اي ندارد. به طور کلی به نظر میرسد که تحقیقات بیشتری در مورد گلوتامین و بیماری التهابی روده مورد نیاز است.

 

وب‌سایت Harvard Gazette گزارش می دهد که مصرف گلوتامین اضافی می تواند در برابر آسیب معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری که باعث زخم معده می شود، ازبدن محافظت کند.

 

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده‌اي برای بیماری التهابی روده یا زخم معده وجود ندارد، با این حال مرکز دکتری دانشگاه مریلند توصیه می کند که بزرگسالان، سه بار در روز، ۵۰۰ میلی‌گرم گلوتامین مصرف کنند.

 

مصرف گلوتامین برای ورزشکاران

اگر چه برخی مطالعات، هیچ مزیتی برای ورزشکارانی که از گلوتامین استفاده می کنند برنشمرده است، اما منابع دیگر از جمله مرکز دکتری دانشگاه مریلند میگویند که مکمل گلوتامین بعد از ورزش شدید، میتواند عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت و به محافظت در برابر بیماری‌هاي‌ متداول، کمک کند.

 

در حالی که گلوتامین، فراوان‌ترین آمینو اسید در بدن است، ممکن است مقدار ان در زمانی که بدن شما در حال ترمیم است، کاهش یابد. شاید بهمین دلیل است که ورزشکاران از مکمل گلوتامین استفاده میکنند.

 

اگر چه هیچ داده‌ي علمی وجود ندارد که از استفاده‌ي گلوتامین برای مقاصد ورزشی حمایت کند، اما گلوتامین یکی از محبوب‌ترین مکمل‌ها در بین بدنسازان و ورزشکاران است.

 

هیچ مقدار مصرف رسمی و توصیه شده‌اي برای عضله سازی وجود ندارد، اما اکثر تولیدکنندگان این مکمل، طبق معمول ۵ گرم از ان را دو یا سه بار در روز توصیه میکنند.

فواید مکمل گلوتامین | زمان مناسب برای استفاده از گلوتامین

چه‌طور گلوتامین حجم عضله را افزایش می‌دهد؟

شاید از قابلیت‌ گلوتامین در حفظ توده عضلانی در مواقع استرس بتوان به‌عنوان بهترین شاخصه‌ ان نام برد. برای نمونه در دوران پس از جراحی کامل تعویض لگن مکمل کردن گلوتامین در تغذیه از طریق سرم «تورگی»؛ منجر به کاهش از دست رفتن آمینواسیدها از عضلات اسکلتی شد.

 

مکمل کردن گلوتامین هم چنین کمک میکند به اینکه از هدر رفتن نیتروژن «یا همان پروتئین» در بیمارانی که با خواست خود تن به جراحی شکم داده‌اند پیشگیری شود. در مجموع شواهد قوی وجوددارد که نشان می دهد حفظ سطح بالای گلوتامین تأثیر خودرا با پیشگیری از هدر رفتن یک نوع پروتئین مشخص به نام میوسین اعمال می کند.

 

پروتئین «MHC «myosim heavy chain یک پروتئین مهم عضلات اسکلتی است که تعیین‌کننده خاصیت انقباضی انها به شمار می آید. این همان مشخصه‌اي است که دانشمندان از ان به‌عنوان عضلات با فیبرهای سرعتی «زودانقباض» یاد میکنند، پس درصورت داشتن نوع سریع MHC درصد فیبرهای سرعتی در فرد بیشتر ودر صورت داشتن نوع کُند MHC درصد فیبرهای استقامتی در فرد بیشتر می باشد. بدین‌ترتیب مسلماً هیچ‌یک از شما دوست ندارید که یک چنین پروتئین باارزشی را از دست بدهید.

 

حال معلوم شد که استرسی که بر بدن پس از یک جراحی سنگین وارد میشود بسیار زیاد است. تمرینات با وزنه سنگین نیز استرس قابل توجهی را بر روی بدن وارد می‌سازد.

 

بنابر این با وجودی که جراحی و تمرینات با وزنه در شکل ظاهری به یک دیگر شباهت دارند، ولی در نحوه تحریک باهم کاملاً متفاوت هستند. شاید به‌نظر ممکن و شدنی برسد که از اصول فیزیولوژیکی مشابه برای مقابله با این تغییرات فیزیکی بدن استفاده کرد. بنابر این در هردو مورد مکمل کردن گلوتامین به‌منظور پیشگیری از هدر رفتن پروتئین عضله عقلانی به‌نظر میرسد.

 

ملاحظات در مصرف گلوتامین

برای پیشگیری از عوارض جانبی بالفعل، با یک دوز کم روزانه شروع کنید، و به تدریج ان را افزایش دهید. مقدار توصیه شده را تقسیم کنید تا چند بار در روز، از ان استفاده کنید.

 

مرکز دکتری دانشگاه مریلند گزارش میدهد که گلوتامین به احتمال زیاد در دوز ۱۴ گرم یا بیشتر در روز، بی خطر است؛ اما توصیه میشود که از این دوزها، تنها با بازرسی پزشکتان استفاده کنید.

 

همیشه گلوتامین رابا مایعات یا غذا هاي سرد یا در دمای اتاق مصرف کنید. هرگز گلوتامین رابه نوشیدنی‌هاي‌ گرم اضافه نکنید، زیرا گرما گلوتامین را از بین میبرد. فراموش نکنید که افراد مبتلا به بیماری کبدی، کلیوی یا «سندرم ری»؛ نباید از گلوتامین استفاده کنند.

 

تاثیر مصرف مکمل گلوتامین پس از تمرینات سخت ورزشی

  گلوتامین در سیستم ایمنی بعنوان منبع مهم تامین انرژی عمل میکند. در تمرینات شدید و دراز مدت سطح گلوتامین پلاسما کاهش پیدا کرده و نشانه هایي از علائم عفونت در ورزشکاران دیده می شود.

 

دریک مطالعه نیمه تجربی از بین 48 دانشجوی ورزشکار که جهت ورود به مطالعه اعلام آمادگی کرده بودند، آزمایشات زیر به عمل آمد. آزمودنی ها در طی 45 دقیقه بعد از انجام تست بروس بر روی ترید میل، مکمل تهیه شده از گلوتامین و یا دارونما مصرف نمودند.

 

نمونه هاي‌ خونی در 4 مرحله در جلسه اول: قبل از تمرین، بلافاصله بعد از تمرین، پس از مصرف مکمل یا دارونما ودر جلسه دوم: پس از مصرف مکمل یا دارونما از آزمودنی ها اخذ شد.

 

داده ها پس از گرد آوری در بانک اطلاعات کامپیوتری ذخیره گردید. نتایج نشان داد که پس از مصرف مکمل گلوتامین تنها ایمونوگلوبولین G تغییر معنی داری داشته «P = 0/003» و به میزان 37/37 درصد نسبت به مقادیر قبل از فعالیت کاهش یافته است و ایمونوگلوبولین هاي‌ دیگر تحت تاثیر مصرف مکمل گلوتامین تغییر معنی داری نداشته اند پس می توان نتیجه گیری نمود که تاثیر مصرف مکمل گلوتامین بعد از تمرین در ارتباط با کاهش سطح ایمونوگلوبولین G به مقدار 37/37 درصد نسبت به مقادیر پس از فعالیت بدنی معنی دار بوده است و لذا پیشنهاد می شود به منظور حفظ سلامت ورزشکاران در طول فصل مسابقات، پزشکان تیم نسبت به تجویز اصولی گلوتامین به مورزشکاران اقدام نمایند. جهت حصول بهترین نتیجه از مصرف گلوتامین، لازم است مقدار و جدول زمان بندی مصرف ان توسط متخصصان تغذیه تعیین گردد.

 

جدیدترین مطالب سایت