خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

مجموعه : تغذیه سالم
خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

خواص پرتقال خونی

در این جا با خواص کامل پرتقال سرخ یا همان پرتقال خونی آشنا خواهید شد…

 

به گزارش گروه سلامتی تالاب : پرتقال خونی یا پرتقال توسرخ، یکی از گونه‌هاي‌ پرتقال است که بخش گوشتی ان به رنگ خون است. اینگونه طبق معمولً از پرتقال‌هاي‌ معمولی کوچک تر است.

 

وجود آنتوسیانین در پرتقال خونی

قرمز بودن رنگ این پرتقال بدلیل وجود آنتوسیانین است که رنگدانه معمولی در گل‌ها و میوه‌ها است، ولی در مرکبات نادر است.پوست این پرتقال طبق معمولً سفت‌تر از انواع دیگر است و بر روی پوست انواعی از این پرتقال رنگ تیره‌اي وجوددارد.

 

پرتقال خونی بدلیل دارا بودن مقادیر بسیاری آنتو سیانین برای درمان بیماری‌هاي‌ قلبی بسیار مفید است. پرتقال خونی حاوی رنگدانه‌هاي‌ قرمز رنگ شفا بخشی است که دانشمندان معتقدند آب این پرتقال برای درمان تعداد زیادی از اختلالات دکتری از جمله چاقی، بیماری‌هاي‌ قلبی و حتی سندروم در روده بزرگ مفید است.پرتقالهای خونی حاوی مقادیر بسیاری آنتو سیانین هستندو رنگدانه‌هاي‌ قرمز، بنفش و آبی این میوه ازبدن در برابر بیماری‌هاي‌ بسیاری محافظت میکنند.

 

خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

پوستی زیبا با پرتقال سرخ

برای داشتن پوستی زیبا و جذاب از آنتی‌اکسیدان‌ها و انواع ویتامین ها باید استفاده کنیم ،پرتقال منبعی سرشار از انتی اکسیدان است،مخصوصا پرتقال خونی ،املاح موجود در اب پرتقال برای درمان انواع بیماریهای پوستی نیز مفید است براساس نتایج تحقیقات آکادمی ‌پوست ایالات امریکا، هر آنچه ما بعنوان غذا میخوریم، از ویتامین‌ها، موادمغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مواد غذایی، مستقیم روی پوستمان تاثیر می گذارد و این عضو تحت‌تاثیر انچه می خوریم، قرار دارد…

 

هیچ‌کس نمی تواند نقش موثر ویتامین‌ها را در التیام کارکرد اعضای بدن به‌خصوص پوست بعنوان بزرگ‌ترین عضو بدن انکار کند. مثلاً محققان اثر آنتوسیانین راکه در میوه‌ها و سایر خوراکی‌هاي‌ قرمز و بنفش رنگ مانند پرتقال خونی، گیلاس، توت‌فرنگی و چای ترش وجوددارد، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که این ماده در کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط نقش دارد. خوشبختانه مصرف پرتقال خونی که حاوی مقدار زیادی آنتوسیانین است، در کشور ما رایج است.

 

هنگامی‌ که موش‌هاي‌ آزمایشگاهی تحت رژیم غذایی میوه‌هاي‌ قرمز و بنفش قرار گرفتند، مشخص شد آسیب به قلب انها ۳۰ درصد کاهش یافته و چربی بدن انها کم شده ‌است.

 

تحقیقات مشابه زیادی هم روی اثر ویتامین‌ها به‌خصوص آنتی‌اکسیدان‌ها، بر فعالیت و سلامت پوست انجام شده که نشان می دهد هر ویتامین چه اثری روی این عضو دارد.

 

خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

 

جلوگیری از پیری پوست با پرتقال خونی

ترمیم بافت پوست، تحریک کلاژن‌سازی، پیشگیري از پیری زودرس، کاهش خشکی و زبری پوست و رفع درماتیت و حتی تاثیر در درمان پسوریازیس از این جمله‌اند.

 

مطالعات نشان می دهد که آب پرتقال خونی از چاق شدن پیشگیري می کندو کسانیکه آب پرتقال خونی مینوشند در مقایسه با کسانیکه از آب پرتقال معمولی استفاده میکنند، کمتر در دسترس حملات قلبی و عروقی قرار میگیرند.

 

دریک تحقیق از میان ۲۵ داوطلبی که صبحانه مفصلی میل میکردند افرادی که آب میوه پرتقال خونی می‌نوشیدند به مراتب کمتر از دیگر افراد در دسترس حملات قلبی و عروقی قرار گرفتند.

 

آیا دوست دارید بدانید که چه ارتباطی میان خون و پرتقال وجوددارد؟

پرتقال خونی چیز جز نوعی پرتقال نیست که دارای گوشت قرمز است.

 

محققان اثر آنتوسیانین راکه در میوه ها و سایر خوراکی هاي‌ قرمز و بنفش رنگ مانند پرتقال خونی، گیلاس، توت فرنگی و چای ترش وجوددارد، بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که این ماده در کاهش خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط نقش دارد.

 

خوشبختانه مصرف پرتقال خونی که حاوی مقدار زیادی آنتوسیانین است، در کشور ما رایج است.

 

در حال حاضر دریک مرکز تحقیقاتی در اسپانیا پژوهش هایي برای اصلاح ژنتیک بر روی نهال این پرتغال در حال انجام است. انتظار می‌رود انها بتوانند تا اواخر امسال یک نهال اصلاح شده از نظر ژنتیکی را تولید کنند. پرتقال هاي‌ خونی حاوی مقادیر بسیاری آنتو سیانین هستند.

 

محققان استدلال می کنند رنگدانه هاي‌ قرمز، بنفش و آبی این میوه ازبدن در برابر بیماری هاي‌ بسیاری محافظت می کنند.

 

خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

جلوگیری از چاقی با آب پرتقال خونی

یکی از محققان که بر روی خواص این میوه پژوهش می کند گفت مطالعات نشان می دهد که آب پرتقال خونی از چاق شدن پیش گیری می کند و پژوهشهای دیگر که بزودی منتشر خواهند شد نشان می‌دهند کسانی که آب پرتقال خونی می نوشند در مقایسه با کسانی که از آب پرتقال معمولی استفاده می کنند، کمتر در دسترس حملات قلبی و عروقی قرار می گیرند.

 

کشت پرتقالهای خونی بسیار دشوار است چراکه باید بلافاصله قبل از برداشت در دمای سرد قرار گیرند تا تولید آنتوسیانین در انها تحریک شود. بهمین دلیل کشت پرتقال خونی در دامنه یکی از کوه هاي‌ سیسیل انجام می شود. اما دانشمندان امیدوارند با انجام اصلاح ژنتیکی در درختهای پرتقال، دامنه کشت این نوع پرتقال را در اکثر مناطق کشور گسترش دهند.

 

به این دلیل که شرایط آب و هوایی ویژه اي برای کشت پیش از زمان برداشت باید این نوع پرتقالها در دسترس هوای سرد قرار بگیرند این نوع پرتقالها مورد نیاز است برای همه ی دسترسی به آب پرتقال خونی امکانپذیر نیست.

 

دانستنی های جالب در مورد پرتقال

آیا میدانستید که در انگلیسی نام پرتقال از رنگ ان گرفته شده است «پرتقال را در انگلیسی اورنج به معنای نارنجی نامند»؟ در واقع این تنها میوه‌اي است که نام ان نشان دهنده ي رنگ این میوه است.

 

امروزه، گونه هاي‌ زیادی از پرتقال وجوددارد که در رنگ هاي‌ کمی متفاوت دیده می‌شوند. در حالی‌که اکثر آن ها به رنگ نارنجی و یا ته رنگ نارنجی می باشند، استثناهایی نیز دراین خصوص وجوددارد.

 

یکی از این استثناها پرتقال خونی است که دارای رنگی قرمز می باشد. باوجود آنکه پوست ان ممکن است به رنگ قرمز تیره نباشد، اما می تواند سایه هایي از قرمزی را نشان دهد.

 

گفته می شود که این میوه دارای طعمی شیرین همانند عطر و طعم مرکبات است. علاوه بر ان؛ پرتقال خونی دارای ته مزه‌اي مانند تمشک می‌باشد. بعضی از گونه هاي‌ پرتقال خونی را بعنوان شیرین ترین گونه هاي‌ پرتقال در سراسر دنیا درنظر می گیرند. علاوه بر شیرینی و خوش طعمی، این میوه همچنین سرشار از مواد مغذی است.

 

خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

فواید پرتقال سرخ

 

برخی حقایق پرتقال خونی

از آنجا که گوشت این میوه قرمز رنگ می‌باشد، تصور اشتباهی بوجود آمده است که این پرتقال از پیوند انار با پرتقال تولید شده است. حقیقت این است که درخت پرتقال خونی در نتیجه‌ي نوعی جهش در گونه‌ي پرتقال شیرین معمولی بوجود آمده است. این میوه شبیه به پرتقال معمولی بوده اما اندازه‌ي ان کوچک تر است.

 

در حالیکه گوشت ان تقریبا در تمام گونه ها به رنگ قرمز خونی است، پوست این میوه میتواند یا به رنگ نارنجی معمولی و یا ته رنگی از قرمز و یا ارغوانی بر روی ان باشد. در مقایسه با پرتقال معمولی، این نوع پرتقال به سختی پوست کنده می شود. پوست سفت و سخت ان دارای چین‌هاي‌ بیرونی است.

 


حتماً بخوانید:  خواص بی نظیر پرتقال | آشنای با خواص و مضرات پرتقال


 

چرا این نوع پرتقال به رنگ قرمز است؟

رنگ قرمز خونی گوشت این پرتقال به رنگدانه هایي موسوم به آنتوسیانین ها نسبت داده می شود. این رنگدانه‌ها طبق معمولً در بعضی از میوه ها و گل هاي‌ قرمز رنگ دیده میشود. چنین میوه هایي، توت فرنگی و گل هایي مانند گل بامیه را شامل می‌شوند.

 

هر چند آنتوسیانین ها طبق معمولً در مرکبات یافت نمی‌شوند. مشاهده شده است که شرایط آب و هوایی نیز نقش کلیدی در ایجاد رنگ خونی تیره دراین پرتقال ها بازی می کند. مناطقی از دنیا با روزهای گرم و شب هاي‌ سرد جهت پرورش و ایجاد رنگ تیره دراین نوع پرتقال از بهترین مناطق به حساب می‌آیند.

 

گفته می شود که پرتقال خونی یا از منطقه ي مدیترانه و یا چین سرچشمه گرفته است. هرچه باشد، امروزه ایتالیا بزرگ ترین میزان پرتقال خونی در دنیا را تولید میکند.

 

در حقیقت پرتقال خونی بطور گسترده‌اي دراین کشور مورد استفاده قرار گرفته و بعنوان گونه‌ي اولیه و اصلی پرتقال پرورش داده میشود. گونه‌هاي‌ مختلفی از پرتقال خونی وجود داشته و مشهور ترین آن ها تاراکو، سانگواینلو «Sanguinello» و مارو می باشند.

 

در حالیکه تاروکو عمدتاً در ایتالیا پرورش داده می شود، منشاء سانگواینلو اسپانیا بوده و عمدتاً دراین کشور رشد می کند. مارو یکی از آخرین گونه‌هایي است که دارای سیرترین و تیره ترین رنگ قرمز می‌باشد.

 

خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

خواص مفید پرتقال خونی

 

مواد مغذی پرتقال خونی

پرتقال خونی غیر از شهرت خود به جهت آب میوه‌ي ان؛ همچنین در انواع سالاد، سس، برخی مارمالادها، شربت ها، بستنی، نوشابه‌ي ایتالیایی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آب پرتقال خونی همچنین در تهیه ي نوشابه مورد استفاده قرار میگیرد. حتی از چاشنی این میوه در شیرینی پزی استفاده می کنند.

 

این نوع پرتقال سرشار از:

 

ویتامین C

فولات

ویتامین هاي‌ گروه B

ویتامین A

پتاسیم

منیزیم

مس

آهن

کلسیم و فیبر خوراکی

 

بالاتر از همه ی، آنتوسیانین‌ها، آنتی اکسیدان هاي‌ قدرتمندی بوده که میتوانند بر علیه رادیکال هاي‌ آزاد مبارزه نمایند و این امر خطر ابتلاء به عده اي از انواع سرطان، بیماری هاي‌ قلبی، دیابت، بیماری هاي‌ کبدی، و غیره را کاهش می دهد.

 

خواص پرتقال خونی یا پرتقال سرخ برای سلامتی بدن

گفته می شود که این رنگدانه ها به منظور التیام بینایی و کاهش شدت زخم مفید می باشند. گروهی مدعی اند که مصرف آب پرتقال خونی برای تقویت سیستم ایمنی و پایین آوردند سطح کلسترول مفید فایده می باشد. یک شماره پرتقال خونی متوسط حدود 80 کالری دارا می باشد.

 

بنابر این، پرتقال خونی میوه ي سالمی بوده و می تواند در رژیم غذایی گنجانده شود. درست مانند سایر میوه ها مصرف آن ها به صورت تازه همیشه ارجحیت دارد. انواع سفت و سنگین ان را انتخاب کنید. از انتخاب انواع اسفنجی و یا آنهایی که دارای لکه‌هاي‌ کپکی می‌باشند، خودداری نمایید.

 

یا می‌توانید گوشت ان رابه همان صورت مصرف نموده و یا در دستورات غذایی مانند انواع سالاد مورد استفاده قرار دهید. چای پرتقال خونی نیز گفته میشود خوشمزه و همچنین سالم می باشد. می‌توانید این میوه را وارد رژیم غذایی خود کرده و از فوائد ان بهرمند شوید.

 

امیدواریم این مطالب مورد پسند شما واقع شده باشد و بتوانید در استفاده از پرتقال خونی با داشتن این نکات بهتر استفاده کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت