علت دوست داشتن خوراکی های شیرین

مجموعه : تغذیه سالم
علت دوست داشتن خوراکی های شیرین

هوس به خوردن خوراکی های شیرین 

 

درصد بالایی از افراد میل به خوردن شیرینی ها دارند که خطر ابتلا به قند را زیاد میکند در ادامه میتوانید با دلیل دوست داشتن به خوراکی هاي شیرین تالاب را دنبال نمایید .

 

آیا شکلات، آبنبات و کلوچه دوست دارید؟

شیرینی ها در اشکال و انواع مختلف در معرض هستند. مردم پس از وعده هاي خوراکی یا هر زمانی از روز ممکن است با هوس خوردن یک خوراکی شیرین مواجه شوند.

 

علت دوست داشتن خوراکی های شیرین 

به گزارش تالاب به نقل از “نیو هلث ادوایزر”، بعضی افراد شیرینی‌دوست ممکن است به خوردن خوراکی هاي شیرین اعتیاد پیدا کنند و گاهی اوقات ممکن است علاقه ما به خوردن شیرینی با هورمونهای شادی پیوند خورده باشد. اما آیا این خوراکی هاي شیرین و هوس خوردن انها برای سلامت ما مفید هستند یا به آن خسارت می‌رسانند؟

 

چرا بعضی افراد هوس هاي قندی دارند؟

عوامل گوناگونی محرک هوس هاي انسان برای خوردن یک خوراکی شیرین هستند. بعضی از رایج‌ترین دلایل حاوی موارد زیر میشوند:

 

مصرف کالری کم

دریافت کالری به میزانی کمتر از نیاز بدن سبب می‌شود تا بدن در پی سوخت برای تامین خواسته هاي موجود باشد. نیاز به جست‌وجو برای سوخت هوس هاي انسان برای قند را افزایش میدهند، زیرا مصرف آن به سرعت انرژی را در اختیار بدن قرار میدهد، اگر چه این شکل خوبی از انرژی قلمداد نمی‌شود.

 

انتخاب اشتباه رژیم خوراکی

خوردن غذا هاي شیرین حاوی شیرین کننده هاي مصنوعی هوس هاي قندی انسان را افزایش میدهند. این غذاها به صورت لحظه اي نیاز ما به شیرینی را برطرف میکنند، اما انها بدن را برای دریافت سوخت هرچه بیشتر نیز فریب میدهند، از این رو بدن در پی دریافت کالری هاي بیشتر به شکل قند خواهد بود.

 

عادات بد

مردم بعضی عادات خودرا بدون این‌که متوجه باشند تا چه اندازه می‌توانند بر حالات بدن و سلامت انها تاثیر گذار باشد، دنبال می‌کنند. دراین میان، بدترین عادت حاوی مصرف انواع نامناسب کالری به منظور رفع گرسنگی می‌شود که میتواند هرچه بیشتر هوس هاي قندی را افزایش دهد.

علت دوست داشتن خوراکی های شیرین

نشاسته بالا، چربی و پروتئین کم

مصرف نشاسته فراوان بدون هیچگونه فیبر یا پروتئین در رژیم خوراکی سبب افزایش هوس برای خوردن شیرینی میشود. کالری هایي که از این طریق کسب می‌شوند سریع جذب شده و سبب احساس گرسنگی زود هنگام و هوس برای خوردن غذای بیشتر می‌شود./ سایت تالاب

 

غذا هاي شور بیش از حد

غذا هاي بسته بندی شده و فرآوری شده بطور متداول از محتوای سدیمی بیشتر از انچه فکر می‌کنید، برخوردار هستند. این شرایط زمانی که در رستوران غذا میخورید نیز صادق است. هرچه مقدار نمک در غذا بیشتر باشد، هوس برای خوردن غذا هاي شیرین نیز بیشتر خواهد بود.

 

غذا خوردن سریع و نجویدن کامل غذا

مواد خوراکی باید به خوبی جویده شوند و به آرامی خورده شوند تا از عملکرد بهینه و موثر دستگاه گوارش خاطرجمعی حاصل شود. روال گوارش با بزاق که حاوی آنزیم هایي برای کمک به این روال و تعادل جسمانی بدن است، شروع میشود.

 

کم آبی بدن

آب پس از یک وعده خوراکی ضروری است. از نوشیدن آب همراه با وعده هاي خوراکی پرهیز کنید، زیرا گوارش غذا در معده را مختل میکند. گوارش نامناسب می‌تواند هوس خوردن یک خوراکی شیرین را افزایش دهد.

علت دوست داشتن خوراکی های شیرین

ترفندهایی برای کاهش مصرف شیرینی

آیا به خوردن شیرینی علاقه فراوان دارید؟ در ادامه چند ترفند مفید برای جلوگیری از هوس هاي قندی عرضه شده اند:

 

از خوردن غذا هاي فرآوری شده پرهیز کنید

قند و غذا هاي فرآوری شده اعتیاد آور هستند. این میتواند بخش مشخصی از مغز که مسئولیت ساخت دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی مسئول احساس رضایت، را بر عهده دارد به صورت مصنوعی تحریک کند. هنگامیکه سطح این هورمون افت میکند، احساسی ناخوشایند در شما شکل میگیرد که به هوس مصرف هرچه بیشتر قند برای تجربه دوباره احساس خوب منجر میشود.

 

سطوح سروتونین را تقویت کنید

سروتونین یا هورمون شادی از طریق دنبال کردن یک رژیم خوراکی مناسب و متعادل، ورزش منظم، و استراحت کافی افزایش مییابد. هرچه سطوح این هورمون بالاتر باشد، هوس هاي خوراکی برای خوراکی هاي شیرین نیز کمتر خواهند بود./ سایت تالاب

 

از شیرین کننده هاي طبیعی استفاده کنید

شیرین کننده هاي طبیعی فاقد کالری و شاخص هاي گلیسمی هستند و اعتیاد آور نیز نیستند. در شرایطی که شیرین کننده هاي مصنوعی شیرین‌تر هستند، اما سطوح قندخون را در بدن افزایش نمی‌دهند. بعضی از برترین شیرین کننده هاي طبیعی حاوی استویا و لاکانتو می‌شوند.

 

آب فراوان بنوشید

شما ممکن است درمورد این‌که بدن در واقع به قند نیاز دارد یا آب دچار اشتباه شوید، زیرا علائم و نشانه هاي مشابهی دارند. اگر هوس قندی دارید، پیش از مصرف یک خوراکی شیرین بهتر است یک لیوان آب بنوشید. گزینه بهتر، نوشیدن چای طبیعی و خانگی شیرین شده با شیرین کننده هاي طبیعی است. از این طریق هم از کم آبی بدن جلوگیري میشود و هم هوس خوردن شیرینی فروکش می‌کند.

 

قندخون خودرا پایدار نگه دارید

با مصرف چندین وعده خوراکی کوچک و سالم در طول روز بجای سه وعده خوراکی بزرگ می‌توانید سطح قندخون خودرا پایدار نگه دارید. از این طریق نسبت به ترشح هورمون سروتونین به منظور کسب احساس شادی و خواب بهتر، و کمک به جلوگیری از هوس خوردن شیرینی خاطرجمعی حاصل میشود.

 

سبزیجات فراوان مصرف کنید

سبزیجات برگدار سبز و سبزیجات دریایی به تقویت انرژی کمک میکنند. هردو انها سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین ها و موادمعدنی هستند، که به عملکرد درست بدن کمک می‌کنند. این مواد خوراکی هوس برای قند و غذا هاي فرآوری شده را نیز کاهش میدهند.

علت دوست داشتن خوراکی های شیرین

نوشیدنیها و غذا هاي تخمیر شده مصرف کنید

محصولات خوراکی تخمیرشده به کاهش یا حتی از بین بردن هوس هاي قندی کمک می‌کنند. شما میتوانید نسخه هاي شخصی از غذا هاي تخمیر شده را تهیه کنید یا انها را از فروشگاه ها خریداری کنید. مزه ترش غذا هاي تخمیرشده اشتیاق انسان برای شیرینی ها و غذا هاي فرآوری شده را کاهش می‌دهند.

 

مراقبه انجام دهید

مراقبه به کاهش استرس به منظور دفع هوس هاي قندی کمک می‌کند. استرس سبب ترشح هورمون کورتیزول میشود، که میتواند قندخون را در بدن افزایش دهد و به غدد آدرنال آسیب وارد کند، که به شکل‌گیری هوس هاي قندی منجر می‌شود. یک مراقبه کوتاه پیش از وعده هاي خوراکی به کسب آرامش و گوارش و جذب بهتر مواد مغذی در بدن کمک میکند.

 

جدیدترین مطالب سایت