رژیم غذایی مخصوص هوای آلوده

مجموعه : تغذیه سالم
رژیم غذایی مخصوص هوای آلوده
در روزهایی که هوای شهر آلوده است چه مواد غذایی مصرف کنیم بهتر است ؟
 
به گزارش تالاب شاید شما هم شنیده‌اید كه می گویند باید شیر و ماست زیاد بخوریم تا اثرات این همه سربی كه از طریق هوای آلوده وارد بدنمان می‌شود، خنثی شود. آلودگی هوای تهران هم كه هرچندوقت یك‌بار به دلیل پدیده گلخانه‌ای به حد بحرانی می‌رسد.
 
 
اما این كه می‌گویند لبنیات اثر سوء آلودگی هوا را كم می‌كند چقدر صحت دارد و اصلا تغذیه با اثرات آلودگی هوا ارتباطی دارد یا نه؟

 

به گزارش تالاب قبل از این كه سراغ سوال اصلی، یعنی كاهش اثرات مخرب آلودگی هوا به وسیله غذاها برویم، باید ببینیم آلودگی هوا چه تأثیری روی بدن می‌گذارد و تغییرات فیزیولوژیكی كه در بدن به خاطر آلودگی هوا به وجود می‌آید، كدام است. وقتی می‌گوییم هوا آلوده است، اغلب به این معنی است كه هیدروكربورهای ناشی از سوخت ناقص مواد سوختی در هوای تنفسی ما پخش شده‌اند. این هیدروكربورها سرطان‌زا هستند.

 

رژیم غذایی مخصوص هوای آلوده

از طرف دیگر در تركیبات نفتی مثل بنزین و گازوییل، معمولا انواع فلزات سنگین مثل سرب وجود دارند كه با سوختن این مواد، در هوا منتشر می‌شوند. اگرچه در سال های اخیر بنزین بدون سرب وارد بازار شده ولی هنوز هم گازوییل و نفت كوره كه در صنایع استفاده می شود، سرب دارد که سرطان‌زا هم هست.

 

البته از گاز خطرناك مونوكسید كربن هم نباید غافل شویم، همان گاز بی‌رنگ و بی‌بویی كه در زمستان هر سال جان كلی آدم را می‌گیرد و مدام توصیه می‌كنند كه باید با لوله بخاری تمامش را بیرون بفرستید. این گاز كه در فضای بسته باعث مسمومیت شدید و مرگ می‌شود، حتی وقتی با لوله بخاری‌ها هم بیرون فرستاده می‌شود باز می‌تواند خطرناك باشد؛

 
به این خاطر كه این همه بخاری‌هایی كه در خانه‌ها می‌سوزند، مونوكسیدكربن را در هوا منتشر می‌كنند و در اثر پدیده گلخانه‌ای در فصل سرما، این گاز به اضافه بقیه گازهای مضر به سطح زمین برمی‌گردند و وارد ریه‌های ما می‌شوند. خلاصه این‌كه زندگی شهرنشینی را از این دردسرها گریزی نیست و ما اگر می‌خواهیم در این هوای آلوده سالم بمانیم، باید چیزهایی را رعایت كنیم كه یكی از این چیزها، نوع تغذیه‌مان است.
 
 
مطالب مرتبط:

اهمیت رژيم غذايي در هواي پاک

تاثیر آلودگی هوا بر سلامت کودکان

نکاتی برای سلامتی در گرد و غبار هوا

آلوده ترین نقاط شهر تهران را بشناسید

جدیدترین مطالب سایت