ساعت 10 صبح سبزیجات بخورید

مجموعه : تغذیه سالم
ساعت 10 صبح سبزیجات بخورید

ساعت 10 صبح سبزیجات بخورید

 

 هورمون‌: لپتین

سلو‌ل‌های چربی انسان هورمون‌های بسیار زیادی تولید می‌کنند که لپتین یکی از آنهاست. این هورمون در کنترل اشتها نقش دارد. مطالعات نشان داده افزایش چربی در بدن حالت مقاومت به لپتین را رقم می‌‍‌زند که به این معناست که هرقدر بدن شما این هورمون را ترشح کند، مغزتان به آن پاسخ نمی‌دهد. 

 

اگرچه هنوز مکانیسم دقیق این موضوع مشخص نشده اما یک تئوری این است که باتوجه به رابطه ترشح این هورمون با ترشح عوامل التهابی در بدن،‌ ممکن است افزایش ترشح آن مغز را به این نتیجه‌گیری برساند که با شرایط قحطی و فقر غذایی روبه‌رو است و برای همین اشتهای شما به جای کم شدن بیشتر می‌شود و متابولیسم شما هم کاهش می‌یابد.

 

  اینگونه شما اشتهای سیری‌ناپذیری به مواد چرب و شیرین خواهید داشت و کالری در بدن شما به صورت سلول‌های چربی در مناطق مختلف ذخیره خواهد شد.

 

بهترین چاره:

خبر خوب این است که مقاومت به هورمون لپتین را می‌توان با داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش‌های کافی کنترل کرد. کاری که به شما خیلی کمک می‌کند این است که هرروز قبل از ساعت 10صبح یک لیوان آب سبزیجات (مثل آب کرفس، کاهو و هویج) یا یک کاسه سبزیجات خام و بخارپز بخورید.

 

ساعت 10 صبح سبزیجات بخورید

چرا نباید نوشابه و آبمیوه بخورید

 

  هورمون: انسولین

هر زمان که یک ماده غذایی یا نوشیدنی بسیار شیرین می‌خورید، قند خونتان بالا می‌رود و بدن شما برای جبران هورمون انسولین آزاد می‌کند که کارش این است که گلوگز (قند) آزاد موجود در خون را جمع‌آوری ‌کند.

 

مثلا بعد از خوردن یک لیوان بزرگ نوشابه، یا شیرینی‌های خامه‌ای انسولین در بدن شما قند را به چربی تبدیل کرده و ذخیره می‌کند اما در برخی موارد، اضافه وزن و تجمع چربی در بدن، باعث بروز مقاومت به انسولین می‌شود و در نتیجه بیماری دیابت رخ می‌دهد.

 

بهترین چاره:

براساس نتایج تحقیقی که در نشریه پزشکی «سیرکولیشن» به چاپ رسیده به‌طور متوسط یک‌سوم قند دریافتی یک انسان معمولی از نوشابه‌ها و آبمیوه‌های طبیعی شیرین است که طی روز مصرف می‌کند.

 

پس بهترین کار این است که همین امروز آنها را از غذای خودتان حذف کنید. قدم دوم هم این است که غذاهای فرآوری‌ شده و کنسروی مثل نان سفید و پاستای معمولی را با نمونه‌های تهیه شده با غلات کامل و دارای فیبر بالا عوض کرده (جدا از اینکه این کار عملکرد انسولین در بدن را تنظیم می‌کند باعث احساس پری بیشتر در فرد و در نتیجه اشتهای کمتر او و احتمال کمتر چاقی در او می‌شود) و سعی کنید حجم غذا و میان‌وعده‌های خود را هم کاهش دهید. 

 

یک اقدام مناسب دیگر هم این است که تعداد وعده‌های غذایی خود در طول روز را بیشتر و حجم هر وعده غذایی خود را کم کنید تا بدن شما ناگهان با ورود مقدار بالایی از گلوگز مواجه نشود.

 

جدیدترین مطالب سایت