مضرات مصرف زیاد دارچین + میزان مصرف مناسب دارچین

مجموعه : تغذیه سالم
مضرات مصرف زیاد دارچین + میزان مصرف مناسب دارچین

مضرات خطرناک دارچین

همینطور که مصرف دارچین توصیه شده است و خواص فراوانی دارد اما مصرف بیش از اندازه این ادویه می تواند باعث مشکلات جدی و خطرناکی برای بدن شود.

 

البته در مطالب مرتبط در پایین مطلب از خواص دارچین بسیار گفته شده است ولی در اینبخش فقط به عوارض مصرف بیش از اندازه آن خواهیم پرداخت.

 

دارچین، یکی از ادویه‌هاي‌ محبوب در سراسر جهان است که فواید مختلفی هم به بدن می رساند. بیشتر افراد با انواع دارچین آشنا نیستند، اما درواقع دارچین به دو نوع کلی تقسیم میشود:

 

– نوع کاسیا «Cassia»:

دارچین کاسیا همان دارچین رایجی است که اغلب استفاده می شود.

 

– نوع سیلان «Ceylan»:

دارچین سیلان، نوع اصیل دارچین است که طعم سبک‌تر، ولی نسبتا تلخ‌تری دارد.

 

دارچین کاسیا بیشتر در معرض است و به‌اسانی در همه ی فروشگاه‌ها پیدا می شود، و همین مساله قیمت دارچین کاسیا را نسبت به دارچین سیلان ارزان‌تر می کند.

 

درحالی مصرف دارچین کاسیا به مقدار کم تا متوسط بی‌خطر است، اما زیاده‌روی در مصرف آن باعث به‌وجود آمدن مشکلات مختلفی می شود. این اتفاق هم بعلت بالا بودن میزان کومارین در دارچین کاسیا شکل میگیرد.

 

مطالعات نشان داده‌اند که زیاده‌روی در مصرف کومارین میتواند به کبد آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را هم بیشتر کند. به‌علاوه، زیاده‌روی در مصرف دارچین کاسیا با عارضه‌هاي‌ جانبی مختلفی همراه است که در ادامه با آن‌ها آشنا میشویم.

 

آلرژی با دارچین

یک اقلیت کوچک از مردم ممکن است نسبت به دارچین حساسیت داشته باشند، حتی اگر آنرا قبلاً بدون هیچ اثر بدی مصرف کرده باشند. علایم طبق معمولً شامل آبریزش بینی، اشک چشم و یا درد چشم ها، تنگی نفس «طبق معمول با بوی روغن دارچین»؛ معده ناراحت، ورم بینی، گیجی، سرگیجه، افت ناگهانی فشار خون و حالت تهوع است.

 

بیشتر اوقات حساسیت هاي‌ دارچین زندگی را تهدید نمیکند. در حالی‌که بزرگترها اغلب حساسیت هاي‌ دارچین را دارند, اما کودکان خردسال به ویژه نوزادان و کودکان نوپا ممکن است یک واکنشی را ایجاد کنند, گاهی اوقات از طریق مادری که دارچین می‌خورد منتقل شده.

 

اگر به آلرژی دارچین مشکوک هستید، تمام آثار آنرا از خانه بردارید. دارچین در تعداد زیادی از مواد غذایی وجوددارد, بنابر این مطمئن شوید که چیزی که مصرف میکنید حاوی دارچین نیست. تست هاي‌ آلرژی باید مشخص کند کدام نوع دارچین است که به آن آلرژی دارید.

 


حتما بخوانید: خواص دمنوش دارچین | طرز تهیه دمنوش دارچین


 

تحریک پوست با مصرف بیش از اندازه دارچین

اگر روغن دارچین را بدون رقیق کردنش لمس کنید, پوست شما را تحریک می کند و احساس سوزش می کند. پودر فلفل چیلی. به ویژه اگر دستگاه تناسلی را پس از برخورد با روغن خالص دارچین لمس کنید, بسیار حاد است. بنابر این بهتر است که دستکش بپوشید و یا مراقب باشید که هیچ کدام از انها را روی دستتان نگذارید.

 

دارچین : افزایش ضربان قلب

مقدار بالای دارچین می تواند برای افراد با بیماری قلبی خطرناک باشد، چون دارچین به افزایش ضربان قلب معروف است. همینطور هم روغن دارچین رقیق می تواند باعث افزایش سریع ضربان قلب خصوصاً در کودکان شود. به یاد داشته باشید که روغن دارچین بسیار قوی است و باید قبل از استفاده رقیق شود.

 

 دارچین می تواند باعث خطر خفگی شود:

اخیراً نوجوانان و حتی والدین این را بازی میکنند که چه کسی می تواند یک قاشق سوپ خوری یا بیشتر پودر دارچین را قورت دهد. بلعیدن پودر دارچین بدون آب یک خطر خفگی جدی ایجاد می کند که می تواند منجر به مرگ شود.

 

پودر دارچین می تواند به ریه ها نفوذ کرده و باعث عفونت شدید قفسه سینه شود، که منجر به عوارض شدید تنفسی می شود.ریه ها می تواند خراب شود و اگر به دستگاه تهویه دسترسی نداشته باشید مرگ حتمی است. همچنین باعث مجروح شدن ریه شما در آینده خواهد شد. در واقع هر پودری می تواند باعث این مشکلات شود.

 

قرص هاي‌ دارچین و عوارض آن

ما اعتقاد نداریم که قرص هاي‌ دارچین یا کپسول ها ایمن هستند و یا حتی می‌توانند به خاطر چیزهایی مثل سیلیکون دی اکسید که در تولید این قرص ها استفاده می شود, ایمن و موثر باشند.

 

 تعارض دارچین با آنتی بیوتیک

دارچین به روش هاي‌ مختلفی می تواند مانند یک آنتی بیوتیک عمل کند, که البته همه ی انها طبیعی هستند. استفاده از آنتی بیوتیک هاي‌ تجاری به همراه دارچین می تواند باعث ایجاد ناسازگاری هایي شود. این مانند مصرف مقدار مضاعف آنتی بیوتیک است.

 

بهتر است در هنگام مصرف آنتی بیوتیک, دارچین را حذف کنید و با دکتر خود مشورت کنید. FDA میگوید که دارچین دارای ویژگی هاي‌ سلامتی اثبات شده نیستند. اگر اینطور است, چرا از فروشش بعنوان دارو پیش گیری می شود!

مضرات مصرف زیاد دارچین + میزان مصرف مناسب دارچین

افزایش گرمای بدن با دارچین

دکتری چینی میگوید که از هر چیزی که درصورت لزوم گرمای بدن را افزایش میدهد, اجتناب کنید. دارچین, فلفل سیاه, فلفل قرمز, گل کلم, خرچنگ, سیر, زنجبیل, برنج قهوه اي, کیمچی پیاز و کدوتنبل ممکن است حرارت بدن را افزایش دهد.

 

با افزایش گرمای بدن و یا التهاب, بدن برای بیرون ریختن گرمای اضافی تلاش خواهد کرد. اینکار طبق معمولً شکل جوش را در زیر زبان, لب هاي‌ ترک خورده, جوش و یا یک موکوس ضخیم سفت می گیرد که از چشم ها تراوش می کند.

 

ممکن است در زمستان چنین احساسی نداشته باشید, اما در طول تابستان خیلی بیشتر احساس می شود، اگر دارچین مصرف کنید. اگر برای مثال در سن یائسگی هستید، از دارچین دوری کنید.

 

 تجمع سمی

مصرف زیاد دارچین در طول دوران طولانی باعث ساخت سطح ویژه اي از مسمومیت در بدن می شود.مقدار توصیه شده دارچین با توجه به وزارت بهداشت ؛ 6 گرم در 6 روز از هفته یا کم تر است که دراین سطح، دارچین برای تعداد زیادی از مردم ایمن است.

 

توصیه میکنیم یک روز از هفته را از دارچین استراحت دهید ودر 6 روز دیگر هفته ادامه دهید.این به هر نوع سمی اجازه می‌دهد که از سیستم شما پاکسازی شود یا می‌توانید 5 روز و 2 روز استراحت از دارچین در آخر هفته دوباره امتحان کنید.

 

زایمان زودرس با دارچین

زنان باردار نباید دارچین مصرف کنند. این به این دلیل است که دارچین «به خصوص روغنی اش» می تواند زایمان زودرس و یا انقباضات رحمی را تلقین کند.در حالیکه دارچین به ناراحتی هاي‌ شکم، گاز و سوهاضمه کمک می کند، اما شما نباید در حالی در دوران بارداری از این ماده استفاده کنید.

 

گاهی نوشیدن یک فنجان چای دارچین به احتمال زیاد ایمن است، اما چرا این شانس رابه خود بدهید؟ استفاده از قرص هاي‌ دارچین و یا به خصوص بوی روغن دارچین را باید کلا از زندگی‌تان حذف کنید.

 


حتما بخوانید:  درمان زود انزالی با مصرف دارچین


 

کومارین و سایر محصولات سمی

افرادی که به صورت روزانه دارچین را برای رژیم غذایی و یا دیگر دلایل سلامتی مصرف میکنند، باید از دارچین سیلان استفاده کنند که فقط 0.03 – 0.04 % کومارین دارد.انواع دیگر دارچین دارای سطوح بالایی «درحدود 0.4 – 0.8 %» کومارین هستند که اگر روزانه و یا در دوزهای بالا مصرف شوند، می تواند منجر به نقص کبد شود.

 

اروپاییان به خاطر اثرات آن بر کبد، دارچین کاسیا را برای مدتی ممنوع کرده بودند.دارچین کاسیا حاوی، بنزن،1؛1″ -« 2- بوتن – 4؛1- دییل» بیس – بنزن، 1؛1″ « 1؛ 2 – ؛ سیسلوبوتاندییل» بیس – ؛ پالماتیک اسید، استاریک اسید، 4 – فنیل بوتیل کلرید ؛ و « 2؛ 3- دیفنیل سیکلوپروپیل» متیل فنیل سولفوکسید، که در دارچین سیلان در مقادیر ناچیزی وجود دارند.

 

 قند خون

دارچین نیز می تواند میزان قندخون شما را کاهش دهد.در حالی‌که 2 قاشق چای خوری پودر دارچین سیلان یا جوشاندن چوب دارچین در چای نمی‌تواند تاثیر زیادی روی سطح قندخون داشته باشد، اما روغن چوب دارچین سیلان می تواند منجر به افت شدید در سطح قندخون شود به خصوص اگر دارو مصرف می‌کنید.

 

پس مراقب باشید. اگر بیش از 2-3 قطره از عصاره روغن چوب دارچین سیلان رابه چای یا قهوه اضافه میکنید، ممکن است احساس سبکی بکنید. اما طعم آن وقتی که بطور متوسط استفاده می شود، باور نکردنی است.

 

احتمالاً یکی از دلایلی که کوکا کولا از چوب دارچین سیلان در “کوکاکولا” هایش استفاده می کند همین است، هر چند که این نوشابه ها حاوی مقدار زیادی قند هستند.

 

 رقیق کننده خون

دارچین به ظاهر خون را پاک می کند. این خواص رقیق کنندگی خون بطور خاص در دارچین کاسیا بالا است، در حالی‌که دارچین سیلان بنظر نمیرسد که خون را رقیق کند.این خاصیت رقیق کنندگی خون در دارچین به ظاهر به آن کمک می کند

 

بعنوان یک عامل انعقاد کننده به خصوص برای افرادی که از بیماری هاي‌ قلبی رنج می‌برند، عمل کند. بنابر این باید مراقب باشید که دارچین رابا داروهای رقیق کننده خون دیگر نخورید و این دلیل این است که چرا پزشکان توصیه نمی‌کنند دارچین را در هنگام مصرف دارو مصرف کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت