غذاهای حاوی شکر

مجموعه : تغذیه سالم
غذاهای حاوی شکر

غذاهای حاوی شکر

اینکه می‌گویند شکر انرژی زا است یک باور قدیمی است. این جمله را بونی توب دکتر تغذیه در مرکز تغذیه آمریکا گفته است.

 

در حالیکه انرژی غذاهای حاوی شکر زیاد است،‌ اما این انرژی مدت زمان طولانی در بدن نمی‌ماند زیرا بدن شما شکر را خیلی سریع می‌سوزاند.

 

مراقب غذاهای چرب باشید.

هر غذایی که چربی بالایی داشته باشد بسیار سختتر از غذاهای کم چربی شکسته می‌شود. به این معنی که شما اصلاً بعد از خوردن گوشت قرمز مانند زمانی که گوشت ماهی می‌خورید احساس سبکی و چابکی نمی‌کنید.

 

از خوردن غذاهای خواب آور خودداری کنید.

بوقلمون غذایی خواب آور است ولی در این زمینه مقصر تریپتوفان (آمینو اسیدی که در بوقلمون یافت می‌شود و باعث آرامش می‌گردد) است.

 

چیزهای دیگری مانند شیر،‌ذرت، برنج قهوه‌ای و حبوبات نیز آمینو اسید دارند. اگرچه همه بعد از خوردن بوقلمون و یا شیر احساس خواب آلودگی نمی‌کننداما بهتر است اگر خسته هستید و یا نیاز به سرحال بودن دارید خوردن این مواد را محدود سازید.

 

زیاد از مواد کافئین‌دار استفاده نکنید.

مطمئناً نوشابه‌های کافئین‌دار مانند قهوه می‌تواند شما را سرحال نگه دارد. اما این نوشابه‌ها می‌تواند انرژی شما را کاهش دهد. شاید مقدار زیاد نوشابه‌های کافئین‌دار بتواند شما را شب بیدار نگه دارد اما باعث می‌شود که صبح هیچ انرژی نداشته باشید. بنابراین به میزان مصرف خود در بعد از ظهر و زمان نزدیک به خواب توجه کنید زیرا مصرف کافئین موقع خواب باعث بی‌خوابی می‌شود.

 

از نوشیدن الکل خودداری کنید.

آیا بعد از خوردن یک لیوان شراب احساس خواب‌آلودگی کرده‌اید؟ این احساس به این دلیل است که الکل مانند مسکن عمل کرده و سیستم عصبی را کند می‌کند.

 

نوشیدن یک لیوان الکل در روز بعد از یک خواب کم خصوصاً در بعد از ظهر و یا شب هنگام که انرژی کم شده است انرژی را به صفر می‌رساند.

 

کمبود آهن را از بین ببرید.

غذاهای آهن‌دار میتوانند تمام روز شما را سرحال نگه دارند. بنابراین از مصرف غذاهایی که شکر و فیبر فراوان دارد و همچنین آب انگور که توانایی بدن را در جذب آهن محدود می‌سازد خودداری نمایید.

 

جدیدترین مطالب سایت