معرفی چند غذایی که کودکان عاشق آنها هستند

مجموعه : تغذیه سالم
معرفی چند غذایی که کودکان عاشق آنها هستند

غذای مورد علاقه کودکان چیست ؟

هر کودکی غذای خاص خودش را دارد این غذاها از ماکارونی گرفته تا ماهی و … که به نظر میرسد به روحیه کودک بیشتر می‌خورد .

 

غذا هاي سالمی که بیشتر بچه‌ها آن‌ها را دوست دارند، عبارتند از:

 

شیر

متأسفانه، تعداد زیادی از بچه‌ها هر چه بزرگ تر میشوند، شیر کمتری میخورند. این احتمالاً به این علت نیست که ذائقه آن‌ها نسبت به شیر تغییر می کند، بلکه بیشتر به این خاطر هست که نوشیدنی‌هاي دیگر مثل نوشابه، نوشابه‌هاي میوه‌اي و آب‌میوه «صنعتی» در دسترسشان قرار دارد.

 

شیر منبع خوب کلسیم، ویتامین D و پروتئین برای کودکان هست و باید بعنوان جزئی از وعده خوراکی هر کودک قرار گیرد؛ مگر این که کودک به شیر حساسیت داشته باشد. در واقع بسته به میزان سن، کودکان باید هرروز بین دو تا چهار لیوان شیر «ترجیحاً شیر کم‌چرب» مصرف کنند؛ به خصوص اگر مواد خوراکی دیگری که حاوی کلسیم باشد، نمیخورند.

 

کره بادام زمینی

با این که به نظر می رسد کره بادام زمینی و ژله در بیشتر منازل یافت می شود، اما تعداد زیادی از والدین از ترس حساسیت‌هاي خوراکی و داشتن چربی چندان، آن را در برنامه خوراکی کودک قرار نمی دهند. کره بادام زمینی چربی نسبتاً بالایی دارد؛ اما بیشتر آن چربی‌هاي غیراشباع میباشند «مونو و پلی» و بهتر از اسیدهای چرب اشباعی میباشند که در تعداد زیادی از مواد خوراکی چرب وجود دارند.

 

ضمن این که کره بادام زمینی با چربی کاهش یافته نیز در دسترس هست و اگر از نوع غنی‌شده با ویتامین بهرهگیری کنید، ویتامین A، آهن، ویتامین E، ویتامین B6، اسیدفولیک، منیزیم، روی و مس مورد نیاز کودکتان را نیز تأمین خواهید کرد؛ بادام زمینی منبع خوب پروتئین هست.

 

ماست

ماست یک ماده خوراکی سالم برای کودکان، به خصوص کودکانی هست که شیر زیادی نمی خورند و می تواند منبع خوب کلسیم نیز باشد. ممکن هست فکر کنید کودکان از خوردن ماست لذت می برند؛ چون آن را به خوبی می خورند؛ اما اگر از ماست با شکر افزوده و بدون هیچ‌گونه پروبیوتیکی بهرهگیری شود، متأسفانه بعضی از خواص خوراکی ماست از دست خواهد رفت.

 

بهتر هست به کودک خود ماست طبیعی بدهید؛ چون کم چرب و بدون هرگونه قند افزودنی هست. ممکن هست شما به دنبال ماستی با پروبیوتیک‌هاي افزوده باشید؛ اما تمامی تحقیقات صورت گرفته بر خوب بودن آن‌ها اتفاق نظر ندارند.

 

سیب

سیب نیز مثل بیشتر میوه‌ها یک میان وعده خوراکی بینظیر هست. این میوه آبدار و شیرین «انواع آن ترش مزه‌اند»، حاوی ویتامین C و تقریباً 5 گرم فیبر «در یک سیب کامل پوست نگرفته» می‌باشد و کالری اندکی هم دارد «90 کالری برای یک سیب متوسط». متأسفانه سیب یکی از مواد خوراکی سالمی هست که با مصرف نادرست، تعداد زیادی از خواص تغذیه‌اي خود را از دست می دهد. والدین به جای این که به کودک خود یک سیب کامل پوست نگرفته یا برشی از یک سیب کامل بدهند، غالباً سیب پوست گرفته، یا آب سیب می دهند. پوست گرفتن سیب موجب از دست رفتن تقریباً نیمی از فیبر آن می شود.

معرفی چند غذایی که کودکان عاشق آنها هستند

غلات صبحانه

مطمئناً یک ظرف پر از غلات شیرین شده، صبحانه سالمی نیست؛ اما تعداد زیادی از انواع دیگر غلات می توانند بخش سالم غذای کودک شما را تشکیل دهند. برای کودک خود غلات صبحانه‌اي تهیه کنید که مثل آب‌نبات به راحتی خورده نشود.

 

ماست یک ماده خوراکی سالم برای کودکان، به خصوص کودکانی هست که شیر

زیادی نمی خورند و میتواند منبع خوب کلسیم نیز باشد

 

انتخاب‌هاي خوب شامل غلات کامل میباشند که با کلسیم و فیبر غنی‌شده باشند. بر مبنای رژیم خوراکی کودک می توانید غلات حاوی آهن اضافی و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها را نیز به کودک بدهید به این غلات یک عدد موز یا توت‌فرنگی خردشده اضافه کنید تا کودک شما آن را با میل بیشتری بخورد.

 

تخم مرغ

آیا تخم‌مرغ‌ها سلامتند؟ مدت‌ها این‌گونه تصور می‌شد که تخم‌مرغ باعث افزایش کلسترول می شود؛ اما امروزه بیشتر کارشناسان تغذیه معتقدند تخم‌مرغ میتواند بخش سالم رژیم خوراکی باشد. تخم‌مرغ‌ها منبع خوب پروتئین، حاوی کمی آهن و بسیاری ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر میباشند. آن‌ها کلسترول هم دارند؛ اما دارای اسیدهای چرب اشباع زیادی نیستند؛ بنابراین در بالا بردن میزان کلسترول نقش چندانی ندارند. هنوز هم مصرف یک روز در بین تخم‌مرغ برای بیشتر کودکان مناسب هست.

 

سبزی‌های تازه

سبزی‌ها جزء برترین غذاها برای کودکان میباشند؛ اما این بدان معنا نیست که کودک خود را وادار کنید تا کلم بروکسل، کلم بروکلی و اسفناج بخورد! سبزیجات زیادی میباشند که کودکان آن‌ها را دوست دارند؛ مثل هویج پخته، ذرت، لوبیا و سیب‌زمینی پخته؛ به خصوص هویج پخته که یک گزینش سالم هست؛ زیرا سرشار از فیبر، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین C و پتاسیم می‌باشد.

 

سعی کنید کودک خود را از سنین کم با انواع سبزیجات آشنا کرده و انتخاب‌هاي بسیاری را به او نشان دهید. با خوردن سبزیجات به صورت دسته‌جمعی، مشابه خوبی برای او باشید و وعده‌هاي خوراکی بسیار کوچکی از سبزیجات را حتی اگر کودک آن‌ها را نمی خورد، آماده کنید و در بشقاب او بگذارید. اگر به اینکار ادامه دهید، کودکان بالاخره آن‌ها را خواهند خورد.

 

تخمه آفتابگردان

با این که به نظر می رسد خوردن تخمه آفتابگردان یک عادت بد در کودکان باشد، اما در واقع یک ماده خوراکی بسیار سالم هست که همۀ کودکان می توانند از خوردن آن لذت ببرند؛ به شرط آنکه پوست تخمه‌ها را روی زمین نریزند و آن قدر بزرگ شده باشند که دانه‌ها برایشان ایجاد خطر نکند. تخمه آفتابگردان سرشار از فیبر و منبعی غنی از آهن هست. همین طور مقدار زیادی ویتامین E، منیزیم، فسفر، روی و فولات دارد. با این که دارای اسیدهای چرب غیراشباع می‌باشد، اما آن‌ها چربی‌هاي خوب میباشند. تخمه آفتابگردان مقادیر کمی چربی اشباع یا چربی بد دارد.

 

سعی کنید کودک خود را از سنین کم با انواع سبزیجات آشنا کرده و انتخاب‌هاي بسیاری را به او نشان دهید. با خوردن سبزیجات به صورت دسته‌جمعی، مشابه

خوبی برای او باشید و وعده‌هاي خوراکی بسیار کوچکی از سبزیجات را حتی اگر

کودک آن‌ها را نمیخورد، آماده کنید و در بشقاب او بگذارید.

 

جوی دو سر

تعداد زیادی از کودکان جوی دو سر را دوست ندارند؛ زیرا با نان سفید و دیگر دانه‌هاي اصلاح‌شده بزرگ میشوند شما میتوانید با دادن غذا هاي حاوی جوی دو سر و میان‌وعده‌هاي خوراکی «بیسکویت جو، شکلات‌هاي حاوی جو و …» این میل را در آن‌ها به وجود آورید. جوی دو سر یک ماده خوراکی سرشار از فیبر و مثل بیشتر مواد خوراکی حاوی غلات کامل، برای کودک شما بسیار خوب هست.

 

ماهی تن

ماهی‌ها می توانند یک غذای سالم باشند؛ مگر این که کودک شما فقط استیک ماهی یا ساندویچ ماهی سرخ‌شده بخورد. ماهی‌هاي تن پخته شده غذای سالمی میباشند که تعداد زیادی از کودکان دوست دارند. گرچه باید به خاطر داشته باشیم که ماهی تن نیز، مثل هر ماده دیگر باید در حد اعتدال مصرف شود. کودکان اجازه دارند در هفته دو بار از ماهی تن کم‌چرب «کنسرو ماهی تن» یا یک وعده تن ماهی سفید بهرهگیری کنند.

 

ماهی تن غنی از پروتئین هست و اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و نیز تعداد زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را تأمین میکند. اگر می خواهید ساندویچ تن ماهی کودکتان سالم‌تر باشد، از مایونز کم چرب و نان غلات کامل بهرهگیری کنید.

جدیدترین مطالب سایت