فواید خواندنی جوانه ی ماش

مجموعه : تغذیه سالم
فواید خواندنی جوانه ی ماش

خواص جوانه ی ماش 

جوانه ي ماش شاید کمتر بهرهگیری شود در میان مردم اما باید دانست جوانه ي ماش فواید خیلی زیادی دارد .

 

خواص حبوبات پس از جوانه‌زدن به بیشترین مقدار ممکن میرسد. جوانه‌ي حبوبات سرشار از آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی میباشند.

 

هنگامی که از جوانه‌ي حبوبات صحبت میکنیم، اغلب جوانه‌ي ماش را درنظر می آید، که بیش از دیگر جوانه‌ها بهرهگیری می شود. اما از تمام حبوبات و دانه‌هاي دیگر را می توان جوانه تهیه کرد، مثلاً می توان از دانه‌ي آلفاآلفا «یونجه»، دانه‌ي آفتابگردان، انواع لوبیا، و نخود بهرهگیری کرد.

 

به گزارش تالاب در فرآیند جوانه‌زدن مواد درون دانه‌ها تغییر میکند: نشاسته تبدیل به گلوکز و فروکتوز میشود، پروتئین با کمک آنزیم‌هاي درون دانه، هضم میشود و تبدیل به آمینو اسید  و پروتئین‌هاي قابل هضم برای ما در می آید، و آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی درون دانه افزایش می‌یابد.

 

جوانه‌ي حبوبات قرن‌هاست که به علت فواید خوراکی و خواص دارویی مورد بهرهگیری قرارمی‌گیرد. جوانه‌ها را می توان به صورت خام خورد یا آب انها را گرفت و یا کمی پخت و سپس میل کرد.

 

فواید غذایی جوانه‌ی ماش

جوانه‌ي حبوبات منبع غنی انرژی و مواد مغذی هست. برخلاف سبزیجات که پس از چیده شدن به سرعت خواص خوراکی خود را از دست می دهند، حبوبات خواص خوراکی خود را تا زمان خورده شدن حفظ می کنند. جوانه‌هاي حبوبات برترین منبع آمینواسیدها «پروتئین»، ویتامین و مواد معدنی و همینطور میزان بالایی فیبر میباشند. آن ها شامل انواع ویتامین‌هاي A ، B، C، D، E و K‌ ، اسید فولیک، آهن، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیوم و روی میباشند. دیگر خواص خوراکی بنا به نوع انها متفاوت هست. دیدنی هست که بدانید جوانه‌ي ماش دارای فیتواستروژن «استروژن گیاهی» که ایزوفلاون نامیده میشود.

 

خواص دارویی جوانه‌ی ماش

جوانه‌ي تمام حبوبات دارای مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین، مواد معدنی هست، اما در این جا به طور خاص بر خواص جوانه‌ ماش تمرکز میکنیم:

 

کبدجوانه ماش منبع غنی لسیتین هست و سبب کاهش کلسترول خون نیز می شود در نتیجه به کاهش چربی کبد کمک می کند و از کبدچرب پیشگیری می کند.

 

قلب :  بهرهگیری مداوم از جوانه‌ي ماش به علت دارا بودن لسیتین و فیبر، به کاهش کلسترول LDL کمک میکند. کاهش کلسترول برای رگ‌هاي قلب بسیار خوب هست و از تنگی عروق قلب پیش گیری می کند که یکی از شایع‌ترین مریضی‌هاي قلبی هست.  

 

استرس و خستگی :  جوانه‌ي ماش سرشار از انرژی و مواد خوراکی هست که به رفع نشانه‌ها و علائم استرس و خستگی روحی و جسمی کمک می کند. 

 

کم خونی : جوانه‌ي ماش منبع غنی آهن هست که نقش اساسی در تولید هموگلوبین خون دارد. همینطور سرشار از ویتامینC‌ هست که جذب آهن در روده را افزایش می دهد، در نتیجه از کم خونی حاصل از کمبود آهن جلوگیري میکند. 

 

یائسگی جوانه‌ي ماش حاوی فیتواستروژن هست که اثری شبیه به استروژن دارد. به همین علت در کاهش نشانه‌هاي یائسگی در زنان «مثل گرگرفتگی و تپش قلب»  خوب واقع میشود که در نتیجه‌ي کمبود استروژن هست. فیتواستروژن موجود در جوانه‌ي ماش در به تعویق انداختن پوکی استخوان ناشی از یائسگی نیز نقش دارد.

 

پوست : فیتواستروژن موجود در جوانه‌ي ماش مثل گیرنده‌هاي استروژنی پوست عمل می کند، و تولید اسیدهیالورونیک، کولاژن و الاستین موجود در ساختار پوست را افزایش می دهد. بنابراین بهرهگیری‌ي منظم از جوانه‌ي ماش می تواند از پیری و خشکی پوست پیشگیری کند.

 

مو و ناخن : شکنندگی مو و ناخن نیز اغلب در نتیجه‌ي کمبود مواد مغذی به ویژه پروتئین، ویتامین و روی هست. جوانه‌ي ماش شامل مقدایر بالایی از این مواد مغذی هست و از این رو در پیشگیری و درمان مشکلات مو و ناخن بسیار خوب هست. 

 

یبوست : جوانه‌ي ماش به علت دارا بودن فیبر فراوان، حرکات روده را بهبود می‌بخشد و اثرات و علائم یبوست را از بین میبرد. 

 

نکاتی در مورد استفاده از جوانه‌ها :

اکثر جوانه‌ها را میتوان به صورت خام مصرف کرد، اگر انها را می‌پزید، توجه کنید که خیلی پخته نشوند، میتوانید با حرارت کم تفت دهید یا به مدت کوتاهی بخارپز کنید.

 

توجه کنید جوانه‌هایي که از بازار می خرید تازه باشند و رنگ آن ها تیره نباشد. حتماً آن را بوکنید و مطمئن شوید که دردمای یخچال نگه داری شده‌اند. زیرا در اثر رطوبت موجود در جوانه، احتمال رشد باکتری در آن وجود دارد. 

 

برخی ها به پروتئین موجود در جوانه‌ها حساسیت دارند، از اینرو بهتر هست از جوانه‌ها بهرهگیری نکنند.  

 

جدیدترین مطالب سایت