مضرات و فواید خوردن شیر در تمامی سن ها

مجموعه : تغذیه سالم
مضرات و فواید خوردن شیر در تمامی سن ها

خاصیت شیر 

شیر یک وعده نوشیدنی بسیار سالم هست که اضافه بر شادابی می تواند استخوان هایتان را باز سازی کند .

 

آیا شیر واقعا غذایی مفید، سالم و کامل است؟

به تازگی ادعاهایی در مورد ضررها شیر؛ این نوشیدنی مورد علاقه تعداد زیادی از مردم، مطرح شده هست. از جمله اینکه «شیر سمی کشنده هست!» یا اینکه «شیر گاوی حاوی هورمونهای سرطان زاست اما به خاطر سود کلانی که صاحبان صنایع ساخت لبنیات از این راه به دست می آورند، این حقیقت مخفی می‌شود.»

 

ادعاهایی از این قبیل باعث میشود که در مصرف شیر شک کنید. با این همۀ تعداد زیادی از مردان برای لاغر شدن یا پرورش عضلات شان شیر فراوان مصرف می‌کنند.

 

برای اطمینان از مفیدبودن شیر «آلن اراگون»، متخصص تغذیه، تحقیقاتی انجام داده و تمامی ادعاهایی که در مورد مضربودن شیر مطرح شده اند را مورد بررسی قرار داده هست.

 

او همین طور در مورد فواید شیر مطالعاتی انجام داده و به این ترتیب به سوالات زیاد اي که در این مورد ممکن هست پیش آید، پاسخ داده هست. مهمترین این سوالات و پاسخ به آنها را در زیر میخوانید.

مضرات و فواید خوردن شیر در تمامی سن ها

آیا شیر، عضله می سازد؟

قطعا این طور هست، در واقع شیر یکی از برترین مواد خوراکی برای ساختن عضله هست. حدود ۲۰ درصد از پروتئین موجود در شیر «وی» «Whey» و ۸۰ درصد آن «کازئین» «casein» هست.

 

هر دوی انها، پروتئین هایي با کیفیت بالا میباشند اما « وی»، که به پروتئین سریع مشهور هست، به سرعت به اسیدهای آمینه تبدیل شده و جذب خون می‌شود. به همین علت نوشیدن شیر بعد از ورزش کردن بسیار خوب هست.

 

از طرف دیگر کازئین آهسته تر هضم میشود. بنابراین ذخیره پروتئینی راکه باید همۀ وقت در بدن وجود داشته باشد، فراهم سازی میکند. به همین علت هست که نوشیدن شیر بعنوان میان وعده یا گذشته از خواب پیشنهاد می‌شود.

 

از آن جایی که شیر منبع هر دوی این پروتئین هاست، یک لیوان بزرگ آن، ترکیب ایده آلی از پروتئین هاي سازنده ماهیچه را برای بدن فراهم میکند.

 

نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان شیر در روز، چه بدون چربی باشد، چه کم چرب یا پرچرب، احتمال بروز حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش میدهد. چنانچه رژیم خوراکی دارید، شیر کم چرب بنوشید چون کالری کمتری دارد اما اگر قصد دارید عضلات خود را پرورش دهید، شیر پرچرب گزینش بهتری هست.

 

دانشمندان دانشگاه تگزاس متوجه شدند که نوشیدن شیر پرچرب بعد از انجام تمرینات ورزشی با وزنه، اکثر از شیر کم چرب توده عضلانی را افزایش می‌دهد «حدود ۸/۲ برابر» و در رشد ماهیچه ها موثرتر هست.

مضرات و فواید خوردن شیر در تمامی سن ها

آیا شیر، چربی سوز است؟

ممکن هست این طور باشد. در یک مطالعه ۶ ماهه، پژوهشگران دانشگاه تنسی دریافتند که افراد چاقی که روزی ۳ وعده لبنیات غنی از کلسیم مصرف میکنند، نسبت به افرادی با رژیم خوراکی نمونه که فقط وعده هاي لبنیات را مصرف نمیکنند، چربی شکم شان سریع تر آب شده و زودتر لاغر میشوند.

 

آنها همین طور متوجه شدند که مکمل هاي کلسیم به اندازه شیر در لاغری موثر نیستند.

 

این پژوهشگران بر این عقیده اند که اضافه بر اینکه کلسیم سرعت سوختن چربی هاي بدن را افزایش میدهد، سایر ترکیبات موجود در لبنیات، مانند پروتئین هاي شیر هم اثر چربی سوز مضاعف دارند.

 

گرچه برای کم کردن وزن، حتما باید رژیم خوراکی لاغری را رعایت کنید زیرا مثلا اگر شیر تان را با یک جعبه شیرینی بخورید، هرگز لاغر نخواهید شد.

مضرات و فواید خوردن شیر در تمامی سن ها

هورمون های گاوی بی خطر هستند

آیا هورمون هایي که برای دام ها بهرهگیری شده و به آنها تزریق میشود باعث ناسالم شدن شیر میشوند؟

 

نه؛ مگر اینکه بخواهید شیر را تزریق کنید! اصل ماجرا این هست که در سال ۱۹۹۳ انجمن غذا و داروی کشور آمریکا «FDA» بهرهگیری از هورمون رشد گاوی «BGH» را در دام ها تایید کرد.

 

اینکار باعث افزایش میزان ساخت شیر با هزینه کمتر برای دامداران شد که در نتیجه آن، قیمت این محصول در سوپرمارکت ها هم کاهش یافت اما این مسئله بحث هاي فراوانی به دنبال داشت زیرا این هورمون، تجمع فاکتور رشد شبه انسولین را در شیر افزایش می‌دهد. این هورمونی هست که با افزایش احتمال ابتلا به سرطان ارتباط دارد.

 

برخلاف هورمونهای استروئیدی که می‌توانند به صورت خوراکی هم مصرف شوند، این هورمون باید تزریق شود تا اثر خود را بگذارند زیرا روند هضم غذا، این هورمونهای پروتئینی را از بین می‌برد.

 

پس نوشیدن شیر گاو هایي که به این روش هورمون درمانی شده اند، این مواد شیمیایی را به بدن انسان منتقل نمی‌کند اما متاسفانه این روش برای گاو ها زیان آور است.

 

پژوهشگران کانادایی متوجه شده اند گاو هایي که به انها هورمون داده میشود، اکثر به عفونت و التهاب سینه مبتلا میشوند.

مضرات و فواید خوردن شیر در تمامی سن ها

کدام یک بهتر است؛ شیر کم چرب یا پرچرب؟

گرچه این به ذائقه شما بستگی دارد. درحالی که معمولا گفته می‌شود بهتر هست شیر کم چرب مصرف کنید اما اکثر مطالعات علمی نشان می‌دهد شیر پرچرب اکثر از کم چرب سطح کلسترول خون را تنظیم می‌کند.

 

در این تحقیقات فقط یک مورد استثنا وجود دارد. پژوهشگران دانمارکی دریافتند، میزان کلسترول بدخون یعنی LDL در مردانی که شیر پرچرب فراوان مینوشند، کمی افزایش می یابد.

 

گرچه لازم به ذکر هست، مردانی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفتند، هرروز ۶ لیوان بزرگ شیر پرچرب مصرف میکردند که بسیار غیرمعمول هست! با وجود این، تری گلیسیرید آنها تا ۲۲ درصد کاهش داشت. تری گلیسیرید بالا یکی از نشانه هاي مریضی هاي قلبی هست.

 

درحالی که معمولا گفته میشود بهتر هست شیر کم چرب مصرف کنید اما اکثر مطالعات علمی نشان میدهد شیر پرچرب اکثر از کم چرب سطح کلسترول خون را تنظیم میکند.

 

در این تحقیقات فقط یک مورد استثنا وجود دارد. پژوهشگران دانمارکی دریافتند، میزان کلسترول بدخون یعنی LDL در مردانی که شیر پرچرب فراوان می‌نوشند، کمی افزایش می یابد

 

آنتی بیوتیک ها در شیر چه اثری دارند؟

در حقیقت هیچ کس هنوز به درستی نمی‌داند که اثر آنتی بیوتیک ها چیست. برخی از دانشمندان معتقدند، شیر گاو هایي که به انها آنتی بیوتیک داده میدهند، در انسان باعث ایجاد مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها میشود.

 

یعنی هنگامی که برای درمان عفونت، آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، به گزارش تالاب تاثیر چندانی بر بدن تان نخواهد داشت گرچه این مسئله هنوز اثبات نشده هست. اگر در این مورد نگران هستید، شیرهای فاقد آنتی بیوتیک و هورمون یا شیرهای ارگانیک مصرف کنید.

 

منبع :golesobha.ir

جدیدترین مطالب سایت