معایب و مزایای استفاده از چغندر – لبو

مجموعه : تغذیه سالم
معایب و مزایای استفاده از چغندر – لبو

فواید و خواص چغندر 

چغندر یکی از مواد خوراکی خوشمزه هست که معتدل خوردنش میتواند بسیار مفید باشد اما بهرهگیری کردن زیادی معایب هاي خاصی هم دارد .

 

چغندر سرشار از مواد مغذی سالم هست، که ازآن جمله می‌توان به پنج ویتامین لازم، کلسیم، آهن، پتاسیم، و پروتئین اشاره کرد. اما این ماده خوراکی می‌تواند عوارض جانبی شگفت انگیزی نیز داشته باشد.

 

معایب و مزایای استفاده از چغندر - لبو

فواید لبو

 

به گزارش تالاب چغندر از جمله سبزیجاتی هست که می‌توانید با مدنظر قرار دادن بعضی ملاحاظات آن را همچون بخشی از یک رژیم خوراکی سالم مدنظر قرار دهید.

 

مبارزه با سرطان

چغندر حاوی سطوح بالای عوامل آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هست، که مطالعات نشان داده اند مقدور هست به کاهش خطر ابتلا به بعضی انواع سرطان کمک کنند. چغندر رنگ قرمز خودرا مدیون یک رنگدانه گیاهی به نام بتاسیانین هست، که بعضی مطالعات نخست نشان داده اند مقدور هست از سلول ها در برابر عوامل سرطان‌زای زیان آور پشتیبانی کند. همینطور، سطوح بالای فیبری انحصار به فرد که در چغندر یافت می‌شود، با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ پیوند خورده هست. به گفته پزشک محمت آز، افزودن یک چهارم فنجان چغندر به رژیم خوراکی هر روز میتواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش دهد.

 

کاهش خطر ابتلا به مریضی قلبی

چغندر منبع خوبی برای فولات و بتائین هست. این مواد مغذی به همراه هم عمل کرده ودر کاهش سطوح هوموسیستئین خون که میتواند خطر ابتلا به مریضی قلبی را در نتیجه شکل‌گیری التهاب و آسیب رساندن به شریان ها افزایش دهد، نقش داشته باشند.

 

تقویت سلامت چشم

برگ هاي چغندر منبع خوبی برای لوتئین هست. این آنتی اکسیدان قوی به پشتیبانی از چشم ها در برابر انحطاط ماکولای مربوط با سن و آب مروارید کمک می‌کند. همینطور، این ماده خوراکی حاوی طیف گسترده اي از مواد شیمیایی گیاهی هست که می‌توانند به التیام سلامت چشم ها و بافت هاي عصبی انسان کمک کنند.

 

تقویت استقامت

نتایج تحقیق هاي پژوهشگران بریتانیایی نشان داده هست ورزشکارانی که پیش از انجام تمرینات خود ترکیب آب چغندر و مقداری آب سیب را می نوشیدند از استقامت بیشتر و فشار خون دوران استراحت پایینتر نسبت به افرادی که اینکار را انجام نمی دادند، برخوردار بودند. بنظر می‌رسد نیترات موجود در چغندر عامل کلیدی در التیام استقامت قلمداد میشود. مطالعات بیشتر نشان داده اند که ترکیب آب چغندر-سیب می‌تواند انجام بعضی فعالیت ها «مثل پیاده روی» را برای افراد سال خورده به کاری کمتر کسل کننده تبدیل کند.

 

کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

چغندر اسید نیتریک ساخت می‌کند، که به افزایش جریان خون در سراسر بدن انسان از جمله مغز، کمک می‌کند. تصویربرداری هاي MRI صورت گرفته روی افراد مسن نشان داده اند که پس از مصرف یک رژیم خوراکی با محتوای نیترات بالا که حاوی چغندر می شده هست، سوژه ها افزایش جریان خون به ماده سفید لوب هاي پیشانی مغز خودرا سنجیدن کرده اند.

 

مبارزه با یبوست

فیبر موجود در چغندر به عملکرد روان دستگاه گوارش انسان کمک می‌کند.

 

خطر سلامت: مصرف چغندر میتواند سبب تشکیل سنگ کلیه شود

اگر مستعد ابتلا به سنگ هاي کلیه هستید، شاید بهتر باشد برگ هاي چغندر را با احتیاط بیشتری مصرف کنید. آن ها سرشار از اگزالات ها میباشند، که میتوانند کریستال هاي کوچکی را شکل داده و به شکل‌گیری سنگ هاي کلیه منتهی شوند.

 

خطر سلامت: مصرف چغندر میتواند سبب ابتلا به نقرس شود

چغندر سرشار از اگزالات هست که می‌تواند ابتلا به مریضی نقرس را سبب شود. نقرس یک نوع آرتریت هست که به سبب افزایش بیش از حد اسید اوریک در بدن شکل می‌گیرد.

 

خطر سلامت: مصرف چغندر سبب تغییر رنگ مدفوع می‌شود

اگر چه مصرف چغندر التیام شرایط اجابت مزاج را در پی دارد، اما می‌تواند ادرار یا مدفوع رابه رنگ صورتی یا قرمز درآورد. در این شرایط جای نگرانی وجود ندارد و نباید آن را باوجود خون در مدفوع یا ادرار اشتباه گرفت.

 

جدیدترین مطالب سایت