نمک یکی از مضرترین ماده غذایی است

مجموعه : تغذیه سالم
نمک یکی از مضرترین ماده غذایی است

عواقب استفاده بیش از حد نمک 

بهرهگیری بیش از حد نمک میتواند بر روی سیستم بدنی شما تاثیرگذار باشد و مریضی هاي جبران ناپذیری رابه شما حکم دهد . 

 

سدیم ماده معدنی هست که همه ی به آن احتیاج داریم – این ماده معدنی برای عملکرد مناسب عصبی و عضلانی و تراز بخشیدن به مایعات در سلول ها و رگ هاي خونی لازم هست. اما یافتن تراز بسیار مهم هست و بیشتر ما در به دست آوردنش اشتباه می‌کنیم.

 

وقتی در منزل مشغول آشپزی هستم گاهی با نمک یا سس سویا به غذای خود چاشنی افزون میکنم و چند سال پیش متوجه چیزی شدم,. هر دوران که من از این غذا هاي نمکی می خوردم شب ها خوابم بسیار آشفته می شد. احساس نفخ میکردم، گریبانگیر سردرد می‌شدم, و روز بعدش نیز نمی توانستم خوب تمرکز کنم.

 

فکر نمیکردم که مقدار نمک مصرفی ام بیش از حد باشد اما بعد از خوردن غذا هاي نمکی احساس سستی می‌کردم – حتی اگر خوراکی که می خوردم در منزل درست شده بودو بابت مواد بکار رفته مطمئن بودم.

 

همه ی ما این را میدانیم هر چیزی بیش از حدش برایمان خوب نیست مخصوصا در مورد غذا. اما چه مقدار نمک زیادی به حساب می‌آید؟ متخصصان پیشنهاد می‌کنند این مقدار نباید روزی بیش از 1.500 میلی گرم باشد. این مقدار یعنی یک قاشق چای خوری نمک.

 

متاسفانه بیشتر مردم بدون این که خود بدانند مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنند – 3.400 میلی گرم در روز – حدود دو برابر اندکی که پیشنهاد می‌شود. مشکلاتی که مصرف بیش از حد نمک میتواند برایمان ایجاد کند فراوان میباشند از بد خوابی گرفته تا سنگ کلیه و مشکلات قلبی.

 

نمک باعث کم آب شدن بدن می‌شود و این به خودی خود میتواند باعث بد خوابی شود. خوردن غذای نمکی روی گوارش نیز تاثیر میگذارد، بنابر این اگر گذشته از خوابیدن غذاهایی مثل فست فودها و بال مرغ با سس سرشار از نمک بخورید بدن بجای استراحت کردن روی گوارش خود تمرکز خواهد کرد.

 

نمک یکی از مضرترین ماده غذایی است

عواقب استفاده بیش از حد نمک 

 

دیگر تاثیرات کوتاه مدت خوردن غذای نمکی عبارت هست از احتباس مایعات، نفخ و خشک شدن پوست. همینطور افراد بعد از خوردن غذا هاي نمکی از بهم ریختگی معده خود شکایت میکنند مخصوصا اگر این مقدار نمک با خوراکی سرشار از چربی یا قند ترکیب شده باشد.

 

آثار بلند مدت مصرف بیش از حد نمک عبارتند از فشار خون بالا، سرطان معده، پوکی استخوان و سنگ کلیه.  وقتی مقدار زیادی سدیم دریافت میکنیم در بلند مدت باعث می‌شود مقدار زیادی مایعات در بدن نگه داشته شود و فشار بالایی به قلب و رگ هاي خونی وارد شود که منتهی به بالا رفتن فشار خون یا هایپرتنشن میشود. و اگر تشخیص داده شود که مبتلا به فشار خون هستید احتمال این که گریبانگیر حمله قلبی یا سکته مغزی شوید نیز افزایش می یابد.

 

 

با این که هایپرتنشن ژنتیکی هست ودر بعضی موارد دکتر داروهایی تجویز میکند تا فشار خونتان تحت بازرسی درآید اما باید مصرف غذا هاي شامل نمک، قند و چربی را نیز کاهش دهید.

 

حتی اگر در خطر فشار خون بالا نیستید، کاهش نمک دریافتی مزایای فراوانی دارد و برای کل بدنتان موثر هست چون باعث کاهش پف کردگی، ورم، حالت تهوع و سردرد میشود. به علت تعداد زیادی از عوارض جانبی که نمک بیش از حد میتواند روی بدن و سلامت کلی مان داشته باشد بازرسی مصرف این ماده معدنی به اندازه دریافت چربی اشباع و قند اهمیت دارد.

 

بنابر این برای حفظ تعادلی سالم از غذا هاي بسته بندی شده بهرهگیری نکنید و یا مصرف آن ها رابه دست کم برسانید. بیشتر غذا هاي فرآوری شده شامل مقدار زیادی قند، چربی و نمک اضافی میباشند.

 

اگر غذا هاي حقیقی بخوریم و خود ما برای طعم دار کردن به آن کمی نمک افزون کنیم میتوانیم همه ی چیز را تحت نظارت داشته باشیم. اگر خیلی به طعم نمک عادت کرده اید می‌توانید همچون جای گزین در غذاهایی مثل گوشت، سبزیجات، ماهی و حتی پاپ کورن از دیگر چاشنی هاي گیاهی بهرهگیری کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت