ید در چه غذاهایی وجود دارد + خوراکی های ید دار

مجموعه : تغذیه سالم
ید در چه غذاهایی وجود دارد + خوراکی های ید دار

خوراکی های ید دار

نمک ید دار در چه غذاها و خوراکی هایی است و علایم کمبود ید در بدن چیست و تمامی آنچه که باید در مورد ید بدانید را در سایت تالاب بخوانید.

 

ید
ید یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان است که در روده جذب و سپس وارد جریان خون شده و تا غده تیروئید پیش می رود. میزان کافی ید باعث سوزاندن چربی‌ها و جلوگیری از بروز مشکلات تیروئیدی مانند گواتر می شود.

 

فواید ید

لازم است که بدن به میزان کافی ید داشته باشد تا هورمون‌هاي‌ تیروئید در حالت عادی و متعادل خود بمانند. دراین صورت مشکلاتی مانند گواتر یا پُرکاری تیروئید بروز نخواهند کرد. ید برای داشتن متابولیسم خوب، رشد مناسب در کودکان و عملکرد درست سیستم عصبی لازم و ضروری است.

 

این ماده معدنی برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‌ها و کلسترول لازم است. ید باعث تولید انرژی و افزایش سلامت سلول‌ها میشود. ید چربی‌هاي‌ مازاد بدن را می‌سوزاند.

 

با کمک ید است که ناخن‌ها، مو‌ها و دندان‌هاي‌ ما محکم ودر سلامت می مانند. از ید به صورت موضعی برای ضدعفونی کردن زخم‌ها و جراحات استفاده میشود. اخیراً از این ماده معدنی برای ضدعفونی کردن آب نیز استفاده میشود.

 

ید در سیب زمینی پخته شده

سرشار از ویتامین ها، فیبر و پتاسیم است. شما با مصرف یک شماره سیب زمینی پخته شده ۶۰ میکروگرم ید به بدن تان میرسانید. این یعنی ۴۰ درصد از میزان نیاز روزانه خود به ید رابا مصرف یک سیب زمینی پخته شده برطرف کرده‌اید.

 

ید در شیر

اکثر مردم به خاطر نگرانی از کمبود ویتامین دی و کلسیم، شیر رابه رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند اما بهتر است بدانید این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسب ید نیز هست. در هر فنجان از شیر ۵۶ میکروگرم ید وجوددارد و ۳۷ درصد از نیاز روزانه شما رابه این ماده معدنی تامین می کند.

 

گوشت بوقلمون

علاوه بر این‌که منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین ب، فسفر و … است، هر ۸۵ گرم از ان ۳۴ میکروگرم ید به بدن می رساند.

ید در چه غذاهایی وجود دارد + خوراکی های ید دار

آلوی خشک

تنها ۵ شماره آلوی خشک نیاز شما رابه فیبر، ویتامین آ و ویتامین کا تامین می کند ضمن این‌که منبع خوبی از ید است.

 

تخم مرغ آب پز

سرشار از ویتامین هاي‌ آ، دی، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و … بوده و ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ید را تامین می کند.

 

ید در سبزیجات

متاسفانه در ایران مصرف جلبک‌ها مرسوم نیست و کلا جلبک‌ها بعنوان سبزیجات تلقی نمی شوند. جلبک کلپ «نوعی جلبک قهوه‌اي» منبع فوق‌العاده ید است که باید در برنامه غذایی باشد. علاوه بر این ها می توان از سبزیجاتی مانند پیاز، چغندر، اسفناج، خیار، لوبیا سبز، شاهی و سیر بعنوان منابع غذایی ید نام برد.

ید در پنیر‌ها

عده اي از انواع پنیر‌ها نیز جزو منابع خوب ید هستند. بعنوان مثال پنیر چدار. در واقع در هر ۱۰۰ گرم از این پنیر حدود ۳۹ میلی‌گرم ید وجوددارد. اگر گیرتان آمد از پنیر مانچگو نیز استفاده کنید. این پنیر نوعی پنیر اسپانیایی است که هر ۱۰۰ گرم ان ۳۴ میلی‌گرم ید دارد.

 

ید در غلات

اکثر غلاتی مانند برنج، گندم یا جو که بطور روزانه مصرف میکنیم جزو منابع غذایی ید محسوب میشوند. توجه داشته باشید که ۱۰۰ گرم آرد ذرت حدود ۸۰ میلی‌گرم ید به بدن می رساند.

 

میگو

ید به وفور در میگو یافت می شود. هر سه اونس میگو حاوی ۳۵ میکروگرم ید است. شما نه تنها این ماده معدنی را از میگو دریافت میکنید بلکه مقادیر مناسب کلسیم و پروتئین را نیز به بدن تان می‌رسانید.

 

موز

نه تنها میوه اي برای افزایش سطح انرژی و تامین پتاسیم بدن است، بلکه هر شماره از ان ۳ میکروگرم ید دارد. شما میتوانید برای تامین ید، روزانه بیش از یک موز متوسط بخورید.

ید در چه غذاهایی وجود دارد + خوراکی های ید دار

نمک ید دار

این نوع نمک بسیار متفاوت از نمک طبخ است و هر گرم از ان ۷۷ میکروگرم ید دارد.

 

علائم کمبود ید

اگر بدن ما با کمبود ید مواجه باشد علائم زیر بروز خواهند کرد: گواتر- کم کاری تیروئید- احساس سرمای زیاد- خستگی و درد در مفاصل – بی‌خوابی- پوست و مو هاي خشک- یبوست- کرتینیسم: نوعی بیماری در کودکان است که بعلت وجود کم کاری تیروئید از زمان تولد بروز میکند.

منابع غذایی ید

آب دریا بطور طبیعی سرشار از ید است. بهمین دلیل توصیه می شود که هر هفته حداقل سه مرتبه ماهی و غذا هاي دریایی مصرف شود. این مواد غذایی همچنین حاوی ویتامین‌هاي‌ گروه B، ویتامین‌هاي‌ A، D. و E.

 

و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ نیز می‌باشند که برای سلامتی همه ی لازم و ضروری‌اند. برای جذب ید بیشتر توصیه می کنیم ماهی آزاد و میگو بیشتری مصرف کنید.

جدیدترین مطالب سایت